Er werd al gespeculeerd over welke 600+ pk auto er nog in het rijtje van gisteren thuis hoort. Meer dan genoeg. De McLaren F1 was samen met de EB110 SS één van de eerste personenauto’s met zo veel vermogen, maar helaas biedt deze donderdag “slechts” een Porsche. Maar wel één die (bijna) iedereen geweldig vindt!



Is de Porsche Carrera GT DE supercar van de jaren ‘0 van de 21ste eeuw? Wat er voor pleit is de enorme hoeveelheid liefhebbers, en de bekendheid die de auto in zowel positieve als negatieve zin heeft gekregen. Uit de top 20 van snelste auto’s ter wereld is het één van de weinige auto’s met een productieaantal van boven de duizend exemplaren. Van die 1.270 auto’s – inmiddels zijn het er wel minder – worden bovendien nog veel exemplaren even uitgelaten. Dat vind ik voor een pure auto als deze, inmiddels al 7 jaar oud, heel bijzonder. Zo stond deze Carrera GT een middag lang voor een rijtjeshuis in Amsterdam geparkeerd, wat veel bijzonderder is dan een vluchtige fly-by.



Van de 1.270 Carrera GT’s zijn er helaas al veel aan gort gereden. Dat een auto waanzinnige tijden neerzet, betekent helaas niet dat dit makkelijk is. Toch denken veel onkundige mensen de auto de baas te zijn. Op wreckedexotics.com is de Carrera GT aanzienlijk veel beter vertegenwoordigd dan de Aston-Martin DB9, wat het meeste zegt over de manier waarop met beide auto’s wordt gereden. Ook een beter vergelijkbare auto, de Lamborghini Murciélago, wordt minder vaak om een paaltje gevouwen, wat onder andere te maken heeft met vierwielaandrijving. It’s all in the game.








Waarom hebben de centerlocks 2 verschillende kleuren eigenlijk? Linkse en rechtse draad, of hoe werkt dat eigenlijk?
@jack_abarth: ik gok dat rood voor linkse kant van de auto is en blauw rechtse kant
@jack_abarth: Zoals supasweet zegt. Is een truukje uit de racerij om de wielen niet aan de verkeerde kanten te monteren. Het is maar één van de zovele details van deze auto die verwijst naar de racegeschiedenis van Porsche.
had liever de McLaren F1..
@bigcar: ik ook, maar probeer maar er maar eens 1tje in het wild te spotten.
Is er eigenlijk wel een McLaren F1 met een NL kenteken?
@Merry: voor zover ik weet niet, maar wie ben ik…
@robbie: op de McLaren site staat dat er maar 64 gemaakt zijn waarvan er meer dan de helft als race wagen gebruikt is.
Dus dan zijn er maar +/- 30 op de openbare weg gekomen, das niet veel dus!
En dan heeft Mr Bean er al 1 kapot gereden!ik denk een driewieler geraakt ofzo.
@Merry: Ik denk dat die van Rowan Atkinson weer opgelapt is hoor.
@Merry: vergeef me als ik het verkeerd heb, maar de totale teller staat dacht ik op ergens in de 90, waarvan 30 racewagens (al dan niet longtail’s)! En die van Rowan Atkinson is dacht ik terug hersteld! Of hij heeft een ‘nieuwe’?
En van die 30tal racewagens zijn er trouwens nog een heel deel terug omgebouwd naar straatgebruik! Het merendeel van de Mclaren F1 LM’s dat je ‘ziet’ zijn omgebouwde GTR’s (er zijn maar 5 LM’s gemaakt). Die Oranje F1 LM die elk jaar op LeMans gespot wordt is zo een omgebouwde dacht ik?
Maar ook ‘gewone’ f1’s kunnen van de bodykit van de LM voorzien worden! Zo weet ik dat de F1 met Chassis nummer 69 af en toe wisselt tussen de high downforce en low downforce bodykit :)!
Een tipje als je er 1tje wilt spotten: Spa Classic’s! Daar komt volgens een forumgebruiker elk jaar een vrachtwagen van Lanzante toe met de Mclaren F1 met chassis nummer 69 (een black on black) en rijdt hij enkele rondjes ook! Dit jaar ga ik alvast, ik wil zo een F1 ooit eens gezien hebben :p!
man man, ik zie het woordje F1 staan en kheb alweer een halve boek getypt :p, excuses :D!
ot: Jammer van al die gecrashte CGT’s, maar ik zie er liever 10 crashen die effectief gereden worden, dan dat ik er 100 in een garage zie staan…
@technopatat:
Klopt allemaal wat je getypt hebt.
Denk dat je het boek Driving ambition wel kan waarderen.
Alleen worden ze steeds duurder en duurder.
Heb er half jaar geleden nog eentje voor fatsoenlijk prijs kunnen krijgen.
In dat boek staan achterin alle mclarens ooit geproduceerd met alle gegevens er bij.
@KUYL: kende ik nog niet, maa kga het zeker zien op de kop te tikken! bedankt!!
ondertussen nog eens gewiki’d :p, 106 f1’s zijn er in totaal gemaakt met de xp-1,2,3,4 en 5 er bij geteld!
hoeft niet want de JGTC skyline heeft blauwe centerlocks links en rood rechts.
Mijn favo Porsche, net wat breder/platter/langer dan de rest. Wat een geweldig design en deze bijbehorende velgen zijn natuurlijk een must!
Kan niet zeggen dat deze auto moeders mooiste is maar het geluid is dat zeker wel!
ik vind het echt niks het is niet eens een totaal nieuw model en het is en blijft een porsche…
@hema36:
Niet totaal nieuw??? verklaar u nader.
Enige wat ik zou kunnen verzinnen is dat de motor afkomstig is van een raceproject dat stopgezet is door verandering van regelementen. Volgens is deze auto compleet vanaf de grond af ontworpen.
@hema36: Ok dan, van welke Porsche is ie dan afgeleid?
@SimonMc:
Ik denk dat hij niet weet dat een CGT aangeduid wordt met het nr. 980.
Precies, het geluid is erg fijn!
Nog steeds mijn persoonlijke favoriet. Een uniek stukje vakmanschap met een zeer mooi verhaal erachter. De motor, techniek, het design en de vele mooie details maken deze auto gewoon af. Puur, gevoelig en complex. Een aparte categorie van supercars, toch wel.
Wow prachtige auto, maar dat wist ik al. Mooi werk Jim, dit kan ik waarderen. Net als je posts over niet alledaagse kleuren op auto’s.
Prachtige machine ,mooie spot .
Hey, het is geen 911 hoor!! Dus geen echte Porsche, dus een prutser-auto! Had ik al gezegd dat de 911 de enige echte Porsche is??? Dit is gewoon een slap aftreksel van een 911. Shiiiiiit, de eigenaar kon zeker geen 911 betalen!
(etc. etc…. ik deed even de gemiddelde Porscheliefhebber na…)
@Svenska_Aeroplan_AB:
Duidelijk nog nooit in de buurt geweest van Porsche liefhebbers.
@KUYL: Is dat iets wat je moet willen dan? ;)
@Svenska_Aeroplan_AB: r e t a r d
Ik heb hem nooit echt mooi gevonden.
mooie spot, mooie foto’s ook.
Super auto.. Heb het altijd een schande gevonden dat Uwe Gemballa die auto’s zo te grazen nam. Monsterlijk gewoon
Gelukkig gebeurd dit niet meer met deze auto’s.
Had ik goed gegokt gister.
Blijft een superbak. Meer vanwege het geluid en de venijnigheid dan de pure looks. Net als Godje heb ik ’t niet zo op het uiterlijk van de CGT, maar het blijft een ontzettend tof apparaat.
Mooi geluid verder niet mijn Cup o tea
Persoonlijk is de Enzo toch meer mijn favoriet van de jaren ‘0.
Technisch misschien wel de meest indrukwekkende Porsche (hoewel de 959 ook niet te versmaden is), maar mooi? Ik vind de styling een rommeltje, vooral de achterkant klopt niet.
Blijft waarschijnlijk mijn favoriete auto ever!
@sebasjuhh: ik wou hetzelfde posten.
Prachtige wagen!
Om hier nou een eigen topic van te maken begrijp ik niet. Dan moet er ook een eigen topic van de SLR Mclaren en de Enzo gemaakt worden.
@Pordon: er moet niks.
Net zoals jij niet verplicht bent om het te lezen.
Ik dacht een zeer exclusief apparaat aan te treffen bij ‘980’ maar het is slechts een Carrera GT.
Dit apparaat is echt vet, ooit een in het wild gezien.
Bleef een beetje in de buurt hangen op de snelweg.
Indrukwekkend en idd een cool geluid….
Tijd dat ze weer eens zoiets neer gaan zetten bij porsche
FYI: Oorspronkelijk was een productie van 1500 stuks gepland. In augustus 2005 werd bekend gemaakt dat de productie zou worden stopgezet in 2006; dit zou verband houden met strengere Amerikaanse wetgeving voor airbags in auto’s. Tot 6 mei 2006 zijn 1270 GT’s verkocht, waarvan 604 in de VS.[bron?]
Ik ben niet echt weg van een porsche maar dit is toch echt een mega monster bak! Alleen die biljartbal op de versnellingspook is echt achterlijk, V10 met straight pipes kan weinig tegen aan
Dat geluid van die Porsche is zo uniek! Topgear heeft er wel een leuke review over gedaan:
http://www.youtube.com/watch?v=vE_WqdKbTvY
wat hangt die brutale snotaap (foto 2) op die mooie gt! als het mijn auto was geweest en ik zag dat. ik denk dat ik gek zou worden.:evil:
@bomber888:
Oke….
Als je denkt dat auto’s van papier maché word gemaakt kan ik je reactie enigszins begrijpen.
@Rob: ”… papier maché wordEN gemaakt…”
Ook niet echt fan van Porsche (designgewijs dan, heb nog nooit eentje gereden, dus kan me daar niet over uitspreken), maar met het uiterlijk van deze zitten ze er wel smak op, hulde!
Van de laatste 10 jaar zeker wel mooier als de veyron of de enzo. En de V10 hier in geeft je kippenvel. Je hoeft er niet als een idioot ermee rond te rijden, maar deze schoonheid in een garage houden gaat mij te ver.
De Porsche Carrera GT een van de mooiste supercars ooit