Gespot: prachtige Facel Vega HK500

Auteur: , 35 Reacties

Deze beauty uit 1960 zie je niet zo vaak meer in het wild.

Facel Vega HK500 gespot

In Ouderkerk aan de Amstel liep Autojunk spotter ramonn deze prachtige Facel Vega HK500 tegen het lijf. Uitgevoerd in zwart met een prachtig rood lederen interieur steelt deze beauty absoluut de show. Dit exemplaar zag in juli 1960 voor het eerst de openbare weg, in totaal werden er tussen 1958 en 1961 490 exemplaren van deze auto gebouwd.

De Facel Vega HK500 had een 365 pk sterke 6.3 liter V8 uit de schappen van Chrysler onder de motorkap. Dit blok maakte een sprint naar 100 in 8,5 seconde mogelijk en een topsnelheid van 237 kilometer per uur. Forse prestaties en met een leeggewicht van dik 1900 kilo waren de standaard trommelremmen op de eerste exemplaren eigenlijk gekkenwerk. Gelukkig werden in april 1960 schijfremmen standaard en is dit exemplaar daar dus zeer waarschijnlijk mee uitgerust.

Ik blijf dit een prachtig ontwerp vinden, met name de verwerking van de uitlaten in de achterbumper vind ik een ongekend fraai detail. Een prachtige spot, bekijk alle foto’s op Autojunk.nl!



35 reacties

Superfraaie auto’s. Moet zeggen dat ik de HK500 wel een van de mooiste vind. Dat design met die beer van een motor. Prachtcombo!!
Dát is pas een spot!
Geweldig dat zo’n ding in het wild buiten rijdt!
@mout:
Yep, dit soort spots kan ik meer waarderen dan van die supercars waar ze als een dolle achteraan rennen.
Franse schoonheid met Amerikaanse kracht!
Inderdaad een juweel van een machine. Doet meteen denken aan Lady Penelope’s auto uit ‘The Thunderbirds'(al was dat natuurlijk een Rolls).
Het zou toch mooi zijn als dit merk weer ‘ns nieuw leven zou worden ingeblazen.
@lemans96: Nee laat het lekker dood liggen, die herboren merken maken alleen lelijke aftreksels.
@norge: precies. Ze zullen het waarschijnlijk “moderner” willen maken net als VW met de New Beetle en dat lijkt ook helemaal nergens op
@mevipp:
Eigenlijk bedoelt hij “dode” merken. Die Vagatti heeft ook geen ruk met de merkwaarden van Bugatti van doen. Knap stukkie techniek vermomd als Nijlpaard.
@jrk68: Ga je mond spoelen en schriftelijk je verontschuldigingen maken!
bij de dierenbescherming.
Nooit eerder van gehoord, maar hele mooie wagen. Zo maken ze geen auto’s meer tegenwoordig. Ik kan me niet voorstellen dat veel auto’s van nu, over 50 jaar ‘bijzonder’ zijn, behalve een enkele supercar.
@barchetta: Dat konden ze toen ook niet.
Heel toevallig ook gespot in Amsterdam afgelopen week! Foto staat op autojunk.
Mooi bakkie hoor.
Zeer prachtige wagen en spot! Toch niet echt daar in dat rustige, voor mij zo onbekende Ouderkerk aan de Amstel verwacht. Bijzonder! Zeker!
Tjonge wat een cool ding, en zo’n vette V8 maakt het helemaal af.
Ene mijnheer Jean Daninos was DE drijvende kracht achter Forges et Ateliers de Construction de l’Eure et Loire oftewel FACEL.
Facel was van oorsprong een gieterij, gespecialiseerd in aluminium potten en pannen en meer van dit soort spullen.
Ooit zijn ze na de tweede wereld oorlog begonnen met het bouwen van carrosserieën voor o.a. Panhard (die hadden met hun Dyna en Z12 een aluminium carrosserie) en later toen SIMCA onstsond uit eerst Fiat France te zijn geweest en toen overgenomen door FORD France, bouwden ze speciale carrosseriën voor SImca, o.a. de nu vrij zeldzame Oceane en Plein Ciel modellen.

Daninos was van mening dat Frankrijk weer een prestigieuze automobiel moest bouwen a la Delage, Delahaye, Bugatti, enz.
Hij kwam op het idee om de Chrysler V8 Hemi te gebruiken en zo geschiedde.
Zijn broer kwam overigens met de naam Vega, een sterrenstelsel in het heelal.

Het plan was om de Facel Vega in Amerika te slijten, de Amerikaanse V8 en bak maakten de Facel een auto die minder extreem en eeenvoudiger te repareren was dan Maserati’s en Ferrari’s.
Eigenlijk ging het best wel lekker bij Facel, beroemdheden als Sinatra, de Sjah van Perzië, Ringo Starr van de Beatles en zelfs onze eigen Fredy Heineken reden Facel.

De sleet kwam erin toen ze een kleinere sportwagen wilde gaan bouwen om met de in de VS populaire groot volume sportwagen bouwers als MG, Alfa, Triumph en Porsche te gaan concurreren.
De Facellia had een eigen ontwikkelde motor, aluminium blok met twee bovenliggende nokkenassen, leek erg op de Alfa motor.
En de motor maakte te gretig te veel toeren, liep daardoor in de puin en Facel moest een vermogen aan garantie claims vergoeden.
Er werd nog een poging gedaan om de Facellia met de beroemde Volvo B18 motor aan de man te brengen en er zijn er zelfs een aantal geleverd met een Austin Healey blok – ik weet niet of het de vier of de zes cilinder was-

Maar helaas, de droom was voorbij en zoals zovele merken moest Facel zijn poorten
sluiten.

Jean Daninos is wel zo oud als Job geworden, hij is meen ik een jaar of vijf zes geleden overleden.

De Facel is de enige supercar samen met de Iso Grifo die ik zou willen hebben.
Beiden een hybride combo van een Amerikaanse krachtbron met een Europese gebeeldhoude carrosserie.
Zoals @Lincoln ooit terecht de spijker op zijn kop sloeg door te stellen dat de Facel een vleugje Franse Art Nouveau had.
En dat had ‘ie zeker.
Interessante wagens, betaalbaar als je ze tegen hun tijdgenoten afzet en absoluut dat Franse aristocratische arrogante chique.

En dat mag.
@desjonnies:

stond 2 weken geleden in http://www.theworkshop.fr ..
stond een bloed/lipstick rooie deTomaso Mangusta in onderhoud ..
zelfs na een flinke Baskische lunch ging ik daar zowat van mijn stokkie ..

en kosten net als de HK500 (relatief gezien) geen roggel ..
ondanks de kleine oplages ..
@lincoln: Wauw, een Mangusta. Over zeldzaam gesproken. Gaaf.
@desjonnies: Goed verhaal, een aantal aanscherpingen: Simca is een Frans bedrijf wat begon met het in licentie bouwen van Fiat’s. Dus geen Fiat France. Daarnaast nam Simca Ford France over, en niet andersom.

Facel begon inderdaad met het bouwen van de Panhard aluminium koetsen en nam volgens mij zelf het initiatief voor de Simca coupés. Eigen ontwerp van Jean Daninos, die ook al verantwoordelijk was geweest voor verschillende Citroën coupés waaronder die van de Traction.

Danios bouwde in zijn fabrieken dus de Simca Coupé en cabrio’s, en de Ford Comete / Monte Carlo, ook een coupé die hij ontworpen had. Dit mondde uiteindelijk uit in de eigen modellen.

De eerste eigen Facel had een De Soto motor, en de Facellia had geen eigen motor, maar een die ze inkochten bij een andere gieterij: Pont-a-Mousson (van de putdeksels in Frankrijk) die al verantwoordelijk was geweest voor de handbakken in de Facels. De motoren kampten met grote koelproblemen die met de komst van de F2 versie verholpen waren, maar de naam was al verpest.
@Jansen:
helemaal gelijk.
schud dit soort stukkies altijd uit mijn mouw.
controleer nooit of het 100% correct is
maar let altijd meer op de hoofdlijnen
en ‘De Idee’ dat achter zo’n merk zit, dat vind ik altijd het meest fantastische.
Dat zo’n man zoiets gewoon ging doen.

Gekke is dat ik weet dat ene mijnheer Pigozzi aan de wieg heeft gestaan van Simca en dat ze idd Ford France hebben overgenomen.
Die Beaulieu’s en Chambord’s vond ik altijd van die stoere bakken.
two tone paint

En dat het nog steeds stikt in Frankrijk van de Arondes uit de vijftiger jaren.
Omdat die Arondes van retegoed staal gemaakt waren.

Flash en Rush motoren
@Jansen:

hell yeah .. de Ford Comete en Monte Carlo ..
wat een schatjes zijn dat ..
@lincoln: Ongelovelijk mooi, en dus eigenlijk gewoon Facel Vega’s. Enige jammere is de Ford V8 die er in staat: hopeloos ouderwets, ook toen al, met de zijkleppen. Veel koppel, dat dan weer wel
@desjonnies:

Zoals gezegd een mooi verhaal, maar ook ik heb wat aanvullingen.
Er werden verschillende Chrysler B V8’en in de HK500 geleverd, maar geen daarvan was het grote 426 Hemi blok.
De laatste Facel Vega was de Facel 6, inderdaad uitgerust met een Austin-Healey 2.8L zescilinder.

Nog een blunder die het bedrijf deed omvallen was het feit dat de verlengde vierdeurs versies van de HK500 zo slap als een vaatdoek waren. Binnen een paar jaar sloten de suicide doors al niet goed meer. Daninos was blijkbaar vergeten de broodnodige verstevigingen aan te brengen.
@carmasterr:
De Excellence waar je op doelt was vervoer van de Franse president de Gaulle.
Totdat de beroemde grote man in de wagen zat, wilde uitstappen en de portieren niet
opengingen.
Adieu Facel, bonjour DS.

Nu was de Gaulle altijd al een Citroën man geweest en bemoeide hij zich met alles om zich heen, dus dit voorval heeft’ie misschien aangegrepen om van merk te wisselen.
Ik heb een droom.
Ik vind ergens zo’n HK 500.
Compleet afgetrapt; maar nog wel keihard.
De chromen ornamenten liggen versrpeid in de wagen en in de kofferbak.
Maar de gehele aandrijflijn is verdwenen.
De koplampen ook
Ik koop ‘em en bouw hem op.
In Duitsland vind ik een goedkope Chrysler 300 met een V8 en gebruik die componenten als donor onderdelen.
Ik ga naar mijn remmen en onderstelmaat, die knalt er een stel super schijven onder met mega klauwen
En past de ophanging aan evenals de stuurinrichting.
Ik laat hem donkergrijs metallic spuiten en laat de stoelen met of donkerblauw of donkerrood met leer bekleden.
En ik vnd de orignele Marchal koplampen uit die tijd, met gele pitten

Alle Facel bezitters zullen me verfoeien omdat ik met een moderne hybride Facel rijd, met een computer gestuurde en loodvrije V8

Maar ik, ik zal stik gelukkig zijn………………………………..

Echt waar.
In Nederland werd volgens mij ooit één nieuwe Facel Vega verkocht aan… Freddy Heineken.
@bentley1969:
Nee hoor! De heer Ebus, een van de eigenaren van expeditiebedrijf Frans Maas in Venlo had er ook één.
En de beroemde schrijver Albert Camus reed zo’n wagen.
En hij is er zelfs in overleden.

Who the f#ck is Albert Camus??? Zo’n Franse vrijdenker uit de jaren 50 die er mede aan heeft bijgedragen dat Jan en Alleman in deze tijd zijn eigen keuzes kan maken (niet alleen wat betreft zijn auto).
@glashelder: Die beroemde schrijver was dus niet zo beroemd. Gelukkig maar, anders gaan er hier nog meer geloven dat je in dit land lauter vrije keuzes hebt. ‘-)
@lemans96: En het was de Facel van zijn uitgever waar hij in omkwam, die uitgever zat ook aan het stuur. Beide heren kwamen om, de dames achterin hebben het overleefd
@Jansen:
de legende zegt overigens dat de Gendarmes de treinkaartjes voor de reis in de zakken van 1 van de slachtoffers heeft gevonden.
@glashelder: Hoho vriend: hij was winnaar van een Nobelprijs! Hoezo niet beroemd….
Zag deze ook rijden in Amsterdam, het viel me op dat er hele grote schijven met grote rode klauwen onder zaten, volgens mij waren deze niet uit 1960 maar ik kan het mis hebben.
Ik vond het wel een prachtige wagen!
Mijn vader heeft deze auto gerestaureerd paar jaar geleden, leuk om hem weer terug te zien.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).