• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gespot: zeer fraaie BMW 3.0 CSL

Auteur: maru, gepost 20 oktober 2013 om 13:21 – 19 Reacties

BMW 3.0 CSL


De held van het European Touring Car Championship mocht niet ontbreken op de Zoute GP in Knokke.

BMW maakt dikke wagens, daar is geen twijfel over mogelijk. Toch kijken we soms met weemoed terug naar het verleden, waarbij dikke, gorgelende motoren strak gelijnde kunstwerken de straten en circuits onveilig maakten. Een hoogtepunt in deze geschiedenis is de 3.0 CSL op het E9 platform.

Het is de voorloper van de 6-serie, maar met een flinke schop sportiviteit onder je reet. Tussen 1975 en 1979 was de 3.0 CSL de onverslagen kampioen van de ETCC. Mede dankzij Alpina werd de boring van de 3.0 CS motor in 1972 vergroot met een kwart millimeter, en een jaar later met 84 millimeter.

Wat we hier zien is natuurlijk een 1973 homologatie special die werd gebouwd zodat BMW met de CSL mocht racen. Verwar de “L” niet met “Lang”, zoals de letter normaliter door BMW wordt gebruikt. Hier staat-ie voor “Leight” met zijn karosserie van dunner staal, geen tierelantijnen en geluidsdemping, Perspex zijramen en deuren, motorkap en kofferklep gemaakt van een aluminiumlegering.

De “Batmobile” homologatie kreeg de grote kin, finnetjes op de neus, een spoiler boven de achteruit en een dikke vleugel op de kont. De laatste optie werd niet in de fabriek zelf geplaatst omdat deze niet was toegestaan op Duitse wegen. Na aanschaf moest je zelf de vleugel uit de kofferruimte vissen en installeren.

Gelukkig heeft de Duitser in de spot schijt aan de (toenmalige?) regels. Bekijk ‘m HIER op Autojunk.

Ook interessant!

  • Video: BMW M4 CSL mag weer buitenspelen
  • Video: BMW M4 rijden met alleen je handen werkt zo
    Video: boenderen met de BMW M4 'CSL'
  • Gespot - Een BMW M5 van bijna €230k
  • BMW M4 CSL details bekend, geen achterbank!

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, csl, Gespot, grijs, oldtimer

Vorig bericht: « Video: kunnen Lamborghini Aventadors vliegen?
Volgend bericht: De gecamoufleerde Ferrari en McLaren van Nigo »

Lees Interacties

Reacties

  1. MAB zegt

    20 oktober 2013 om 13:36

    Vraag me af wat voor bad boy je dan bent geweest als je destijds zo een bak hebt gehad

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      20 oktober 2013 om 13:58

      @MAB:
      A very, very bad boy.
      Toen waren BMW’s nog enigszinds vout

      Login om te reageren
    • StijnB zegt

      20 oktober 2013 om 14:45

      @MAB:
      Bwa, je was nog slechts the bitch van iemand met een 2.7 RS…

      Login om te reageren
      • MAB zegt

        20 oktober 2013 om 14:48

        @StijnB: haha ja dat sowieso, maar een porsche vergelijk je ook niet met een bmw misschien in die tijd wel maar dat weet ik niet.

        Login om te reageren
  2. mylvan zegt

    20 oktober 2013 om 13:40

    De boring vergroot met een kwart milimeter?? Das wel erg weinig.

    Login om te reageren
    • alcantara zegt

      20 oktober 2013 om 13:59

      @mylvan: Die 84mm vergroten van de boring is veel opmerkelijker, die ruimte heb je niet eens. Lijkt me logischer dat ze de slag vergroot hebben tot 84mm.

      Login om te reageren
      • ds3thp zegt

        20 oktober 2013 om 14:06

        @alcantara: denk eerder 8,4mm

        84mm (8,4 cm) meer slag lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk!

        Maar ja, ot, echt een apart en bijzonder ding zo’n CSL

        Login om te reageren
    • meneersander zegt

      20 oktober 2013 om 14:00

      @mylvan: alle beetjes helpen!

      Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      20 oktober 2013 om 15:12

      @mylvan:
      Om boven de drie liter uit te komen, voor het racen zat je in de koningsklasse toen.

      Login om te reageren
  3. yipikaye zegt

    20 oktober 2013 om 13:41

    Pracht auto !

    Login om te reageren
  4. azenomei zegt

    20 oktober 2013 om 13:48

    Vette euro musscle car!!!! I wantzzzz!

    Login om te reageren
  5. desjonnies zegt

    20 oktober 2013 om 14:00

    En, geloof het of niet, ook die foute aluminium (zien eruit als chromen) spatbordrandjes horen op zo’n ding. Echt waar
    Werden later als aftermarket assesoire vaak verkocht om iets van de staat van de carosserie te verdoezelen.
    Maar sommigen vonden het mooi.

    Login om te reageren
  6. baasbas zegt

    20 oktober 2013 om 14:17

    Leicht…

    Login om te reageren
  7. spidermann zegt

    20 oktober 2013 om 14:18

    De ultieme was natuurlijk de Alpina 3.0 CSL.

    Login om te reageren
  8. driver28 zegt

    20 oktober 2013 om 15:40

    Vroeger..toen was je de man met een dikke spoiler en chromen schermrandjes. Haha

    Login om te reageren
  9. Onehp zegt

    20 oktober 2013 om 19:05

    Toen rubber nog belangrijker was dan de grootte van de velg…

    Login om te reageren
  10. str8six zegt

    20 oktober 2013 om 19:33

    Wauw! Hier krijg ik kippenvel van! Een van de mooiste auto’s ooit gemaakt imo.

    Login om te reageren
  11. heri zegt

    20 oktober 2013 om 23:54

    Die enorme spoiler vind ik afbreuk doen aan die schitterende auto!

    Login om te reageren
  12. toyotafortuner zegt

    21 oktober 2013 om 00:10

    Dat een E9 een plaatje was, wist ik sinds 5 maanden geleden met een spot van een 3.0 CS. (http://www.autojunk.nl/2013/05/bmw-3-0-cs-3)

    Maar dat een E9 zo een plaatje kon zijn! Potverdeurie zeg damn! Echt een snoepje!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North