Gestroomlijnde Tatra 87 gespot voor een vierkant huis

Auteur: , 29 Reacties

Over tegenstrijdigheden gesproken! Een van de meest aerodynamische auto's uit zijn tijd (jaren '30), geparkeerd voor zo'n enorm vierkante Vinex bunker.

Tatra 87 gespot

Het Tsjecho-Slowaakse Tatra lanceerde eind jaren ’30, vlak voor de uitbraak van de Tweede Wereldoorlog deze 87. Een auto die dankzij zijn goede stroomlijn, prima wegligging en V8 ideaal was voor de Duitse Autobahn. Nazi minister Fritz Todt omschreef de auto als “This 87 is the Autobahn car …”

In de periode 1936-1950 werden iets meer dan 3.000 exemplaren gebouwd. Achterin vinden we een 2.9-liter V8 met een vermogen van zo’n 85 pk en dat was goed voor een topsnelheid van bijna 160 km/u.. Petrolhead Jay Leno heeft ook een exemplaar in zijn garage staan.

Alle foto’s die floorlot gemaakt heeft kan je bekijken op Autojunk!



29 reacties

Ziet er leuk uit
Dat is nou eens een leuke spot, eens wat anders dan die uitgekauwde 458’s en Lambo’s.
Kom zeg Robbie, iets meer geschiedenis en weetjes van dit model zijn wel op zijn plaats :
– Ontworpen door Hans Ledwinka, DE man waar Ferdinand Porsche Sr (de man achter Hitler’s KdF wagen de kever) het vak van geleerd heeft
– Toonaangevend voor zijn tijd door de stroomlijn en de achterin geplaatste luchtgekoelde V8 motor, ja een V8 !
– Snel en onstabiel op hoge sneheden, vele Duitse officieren zijn verongelukt in tijdens WWII geconfiskeerde Tatra’s
– Na WWII moest en zou Tatra alleen maar vrachtwagens bouwen en ander zwaar materieel, De Russen ozuden zelf wel eventjes met een eigen limousine uitkomen.
Dit resulteerde dus dat Tatra na een paar jaar weer auto’s mocht gaan bouwen en tot in de tachtiger jaren heeft voortbeborduurd op dit ontwerp

– Ledwinka in een cel heeft gezeten omdat hij als communistisch verrader werd gezien en tijdens zijn gevangenschap jonge Tatra ingenieurs stiekem ontwerpen de gevangenis binnensmokkelden om die met Ledwinka te bespreken.

Hier een filmpje over de Tatra 603 uit begin zestiger jaren van de vorige eeuw, waarin ze op komische wijze laten zien waartoe zo’n Tatra allemaal niet in staat is :

http://www.youtube.com/watch?v=uR6-ReQR45E
@desjonnies: dat filmpje staat gelinkt in het artikel vriendelijke vriend. Dat er een V8 achterin ligt staat ook gewoon in het artikel.
@desjonnies:
ik kan er niet aan doen maar zo’n Tatra 603, ik vind het echt wel iets hebben.
Hoop ooit met eentje te rijden allesinds !
@desjonnies: een welkome aanvulling, ik leer bij…
Dr was toch ook een variant zonder die spoiler? Volgens mij met enorm veel koelsleuven. Blijft een apart model. Autoweek heeft er lang geleden is een uit Tsjechië gehaald meen ik. Een zwarte.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Eigenlijk hadden de meeste auto’s die vlak na WW II op de markt kwamen Tatra – DNA
– Renault 4cv (motor achterin – wel watergekoeld)
– Citroën 2cv, uiteraard was Citroën trouw aan voorwielaandrijving, maar de luchtgekoelde 2 cilinder boxer idee kwam van Porsche’s cq Tatra’s koker.
– de Kever -uiteraard-
– de Fiat 500, de vroegere Topolino’s hadden de motor voorin, de Nuova 500 een luchtgekoeld boxertje achterin
– tenslotte Chevrolet’s Corvair uit 1961, geinspireerd op die -ellendige- goedkope imports koos Chevrolet voor een luchtgekoelde 6 cilinder boxer achterin.

Eigenlijk is de wereld pas gaan veranderen toen de Mini uitkwam en de Renault 4, die beiden bewezen dat de motor voorin en voorwielaandrijving toch een beter concept was.
@desjonnies: En toch denk ik dat luchtgekoelde motors nog een toekomst kunnen hebben.Waterkoeling maakt een motor onnodig zwaar.
@desjonnies:
1 kleine kanttekening bij je verhaal.
De reguliere Fiat 500 heeft een 2 cilinder lijn motor. De versie met het Steyr Puch motortje is de boxer waar jij het over hebt. Beide uiteraard luchtgekoeld.
Verder weer een mooi voorbeeld van Sjonniepedia….
@jrk68:
you’re right !
@desjonnies: Het werd beter toen die ellendige en levensgevaarlijke pendelassen uitstierven. Dat was ook het zwakke punt van deze Tatra’s.
@desjonnies:
Heb al met alle soorten busjes gereden, Ford Transit, Fiat Ducato, MB Vito, de nieuwe Transporter, de Transporter T4 en toch vind ik geen één op kunnen tegen de VW T3, net door zijn achterwiel aandrijving en motor achteraan. Met zijn 50/50 gewicht verdeling kan ik zo zot driften als ik maar wil in de bochten zonder ik nog maar 1 keer controle ben verloren over het stuur. Hij heeft een belachelijk kleine draaihoek en rijdt super zacht. Ik kon mij kopen wat ik wou als daily wagen en het is een T3 geworden net door zijn betere gewicht verdeling en achterwiel aandrijving.
Apart ding, kwam em gister tegen tijdens het zoeken naar wat auto’s… kwam ik ook een Tatra Ecorra Sport V8 en een Tatra MTX V8 tegen…. vooral die MTX is wel gaaf.
Juweeltje van een auto.
uit de tijd dat de Europese landsgrenzen er nog heeeeeel anders bij lagen ..
een bijzonder roerige tijd ..

dit is idd een bijzondere auto ..
van een bijzondere ingenieur ..
het is echter wel een combinatie van andermans uitvindingen ..

en niet echt een “goede” auto ..
dat ding zal echt wel wat records hebben verbroken en meuk hebben gewonnen ..
maar dat deed elk model van elk merk toen de tijd ..

A.Hitler was 1 van de bewonderaars ..
hij en Ledwinka hadden geen bewezen vijandschap jegens elkaar ..
wel is de ingenieur “opgesloten” geweest ..
want kennis was toen eenmaal heel wat waard ..

wel leuk dat zo,n ding gewoon in mijn landje rijdt ..
Dat verwacht je ook niet tegen te komen. Prachtig dat iemand daar in rond rijdt. Dit is pas een speciale spot.
Grappig, ik zag deze vandaag rijden op de A9. Kon hem al niet plaatsen, en was erg benieuwd wat het was. Handig zo´n autoblog.
Grappig, dat Nazi-Minister Todt engels sprak…
En bekend uit de eerste Suske
Onwaarschijnlijk gave auto! Een echt ruimteschip op wielen, mooie vooruitstrevende techniek (voor zijn tijd) en een ultiem stukje jaren ’30 design. Al moet ik heel eerlijk bekennen zijn opvolger, de T-603, nog vele malen mooier te vinden én iets bereikbaarder en betaalbaarder.
Ik had de Tatra hier ook niet verwacht.. Vandaar ook de spot.
Prachtig dat zo’n auto nog bestaat. Ik zag er, – behalve in het voormalige oostblok -, hier maar zelden een. Maar ik kan me nog herinneren, dat er in de 60er jaren altijd een zwart exemplaar van exact deze uitvoering stond in Helmond langs de Kanaaldijk. Bijzonder, héél bijzonder.
faking lelijk vind ik
Dat ding heeft wellicht meer gedaan voor de wereldvrede dan men zich kan inbeelden.

Als topfavoriet bij de Duitse officieren en met een zeer verradelijk achterste bij sportief weggedrag, heeft de Tatra 87 meer talent in de kiem gesmoort dan de beste weerstand krijger.
Een gestroomlijnde auto voor een vierkant huis: lijkt me helemaal niets mis mee. Waarschijnlijk is het de huizensmaak van Robbie. De stroomlijn van Tatra valt onder het functionalisme (De vorm is ondergeschikt aan de functie. Dat de Tatra ook nog eens mooi is, is een meevaller.) Dat het huis vierkant is en niet rond dan wel allerlei gekkigheidjes of versielselen heeft, is ook functioneel. Kortom , als het huis een topsnelheid had van zo’n 160 km, dan zou het ook gestroomlijnd zijn.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).