Wat te doen met verlaten supercars onder ’t Museumplein? [updated]

Auteur: , 68 Reacties

Ook Nederland heeft last van de weggooi-mentaliteit waar we het Midden-Oosten zo vaak van beschuldigen. Supercars die onder een dikke laag stof staan te verpieteren. Een E-type V12 en Porsche 912 die niemand nog lijkt te gebruiken en zelfs een Ferrari 456 waar individuen joints op aftikken.

Vergeten E-Type en 912

Diep in de kelders van het Stedelijk Museum ligt een parkeergarage. Daar waar parkeergarage-uitbaters vrij spel hebben, de gemeente tarieven verder opvoert en slechts betalen per minuut een tijdelijke stalling voor de gewone man mogelijk maakt. Daar diep weggestopt laat men ook de dure en klassieke auto’s staan. Wie weet wat je moet betalen als je geliefde of minder geliefde vierwieler een aantal maanden beneden heeft gestaan. Voor je het weegt stijgt de rekening boven die van een andere supercar of klassieker, buiten Amsterdam.

Vooral de Ferrari 456 heeft het slecht. Hier is hij nog rijdend, op bezoek in Zandvoort. Een luxe Italiaanse GT die je ooit nieuw kon ophalen in Maranello voor dik €250.000,-. Prijzen zijn gekelderd sindsdien maar zelfs in deze crisistijden lap je minimaal €30.000,- voor een dergelijke exoot. Ondertussen staat dit exemplaar stof, krassen en as te verzamelen in, ondergronds in onze hoofdstad.

Verlaten 456GT

De Jag heeft geen herkenbaar kenteken. Hoewel het exemplaar in uitstekende gerestaureerde staat lijkt te verkeren staat die al enige tijd stil. Hetzelfde geldt voor de Porsche, sinds 1996 is ‘ie één keer van eigenaar verwisseld, onder het Museumplein gezet en niet meer gewassen. Zo treurig als de TVR Cerbera van 2 jaar geleden zijn deze 3 er nog niet aan toe. Ze verdienen beter. Foto’s: autojunk.nl.

Met dank aan mevipp voor de spot!

Update 06-04 – Het lijkt mee te vallen met de verwaarlozing der auto’s, zo laat mevipp ons in deze spot weten. Gelukkig maar!



68 reacties

Een brandblusser bij de Ferrari zetten ?
Waarom zou je in godsnaam zo’n auto laten staan?? Moet je toch goed gek zijn !
@styns: Sommige mensen zijn niet in staat de auto te rijden, sommigen zitten achter een stalen deur, en tralies voor de ramen.
912? nieuw model ?
@salberts93: Check Wiki even.
@salberts93: koop eens een boek over autohistorie. Een 912 ja een even kort samengevat 911 met een blok uit een 356 destijds gebouwd om een goedkopere 911 aan de markt te kunnen brengen
@cocksdriveaudi: Daarbij heeft een 912 heeft een kortere wielbasis
@salberts93: de 912 bestaat gewoon hoor. Kort door de bocht zou je kunnen zeggen dat het een 911 met viercilinder is.
@ej20g: oh haha ik merk dat mijn info een beetje achter blijft
@salberts93: kan het jouw niet kwalijk nemen eerder die haantjes hierboven die op hun pik getrapt zijn door een dood normale vraag
@mightymike: gaat mij er meer om dat als je hier op AB mee praat je jezelf in ieder geval een beetje hebt verdiept in autohistorie.

Daarbij zeg ik koop eens een boek over autohistorie ligt meer aan jou als je dat negatief opvat was namelijk meer aanmoedigend bedoeld anders had ik mijn CAPS lock wel aangezet.
Wanneer je in een stad woont, wil je graag je auto ergens stallen, dat kan hier dus.
Je betaalt niet per minuut, je spreekt een vast bedrag per maand of jaar af.
De auto wordt permanent bewaakt, en de schade’s zijn voor de parkeergarage eigenaar. Goeie deal dus!
@stirling: lijkt me niet dat dit net zo’n garage is.. anders mag de eigenaar van de 912 zijn geld wel terug vragen..

Zijn zelfs joints op gedraaid en er ligt as op.. fijne bewaking..
@dennisr: Zoals ik al schreef, de schade is te verhalen op …….
@stirling: ik heb gekeken. Een abbonebent kost al snel 450 euro per maand. Een opslagbox oid. Is een stuk goedkoper en ook beter (minder stof en veel minder risico op schade etc.)
Ik zal ze n warm thuis geve
Fijn is dat, al dat geschrijf in het stof. Als de auto gewassen is zie je het nog. Dat wordt weer poetsen.
@rufctr01:
Dat doen ze in Scheveningen een stuk beter, daar hebben ze een hoek afgesloten met een hek. Staat ook veel leuk spul achter.
@jrk68: oke, dit is zwaar waardeloos en het is waarschijnlijk erg duur.
@rufctr01: ja, je zou voor een paar tientjes een mooie hoes eromheen moeten kopen
Die nieuwe carrera, DAT ASS!!
Zo’n Ferrari zou je strikt pragmatisch gezien nog kunnen beschouwen als een ‘penose-bak’ waarvan de eigenaar voor langere tijd ‘op vakantie is’, maar die klassiekers… bizar inderdaad.
Die Ferrari 456 is volgensmij eigendom van het koningshuis, tijdens de Droomrit 2012 reed Bernhard Jr. er mee!
@RobinM: Dan is deze auto, wel ietsje meer waard dan 30.000 euro, ik denk ongeveer 500.000 euro, een exlusieve auto met een goed verhaal is heel veel waard.
Ze laten de auto hier rijpen, en veilen hem op het juiste moment.
Zo maken ze het er een verkapte “schuur vonst” van, dat doet het hem meestal wel.
Wie wil nou niet een Ferrari bezitten, van een overleden, spraakmakende prins.
@stirling: Bernhard Jr leeft nog gewoon hoor.
@stirling: De waarde van een 456 is rond de 60.000. Althans, dat is wat Kroymans voor een 456 vraagt.
@RobinM: dat betekend dus een waarde van 30.000 euro…
@stirling: een half moljoen voor een 456, alleen omdat een een oranje kontje in heeft gezeten vindt ik persoonlijk een beetje veel :p
De eigenaar heeft gewoon een rijverbod gekregen.
Oh stom, kom ze morgen ophalen!
Eigenlijk zou je een soort van doek of hoes moeten uitvinden die je dan over je auto kan trekken als je ‘m langere tijd in een garage laat staan of buiten. Zo’n doek of hoes beschermt de auto tegen stof enzo.
@Rick-dos:
Autohoezen kan je gewoon kopen hoor. Lijkt mij niet handig in een openbare garage, voor je het weet houd een of andere mongool er een aansteker bij.
@jrk68: Joh echt? ;) Het lijkt mij überhaupt niet handig om een auto voor langere tijd in op te slaan. ;)
@Rick-dos: een “openbare garage” moet daar nog ergens tussen
@Rick-dos:
Ja, ik begreep hem ook al niet van jouw, meestal ben je vrij serieus.
@jrk68: Jezus.. Ito
@solmatje:
Ja mijn zoon….
@jrk68: en nu al slimmer dan jij
@Rick-dos: Hahaha, ik moest lachen :)
Die 456 is ooit van Prins Bernhard (senior dus) geweest. Of hij nu van junior is weet ik niet. Wel dat hij op Circuit Assen weleens op z’n kant in een greppeltje heeft gelegen :-)
@dennisa: Heb je misschien een bron, voor jouw verhaal?
@stirling:
Je hebt gelijk, ik keek niet goed. Dit is niet de HB-HH-02.
Of, is jouw bron, Prins Bernhard heeft ooit een groene 456 gehad, dus deze moet het wel zijn?
lelijke uitlaten op die jaggg.. vreselijk!
@dennisr: Jij hebt misschien liever een Remus, ieder zijn smaak, ik ga voor het orgineel.
@stirling: Zijn meer opties dan remus en 4 lelijke pijpen hoor..

Ik ga liever voor iets moois.. originaliteit boeit me niet, als het maar mooi is
ze hebben wel alle 3 bijna de zelfde kleur
zal ze van de week wel even voor de moeite opladen
@bmwpowerm5: dat komt door de stoflaag haha
E type jag V12 apk 22-06-2014. http://www.vwe.nl/Diensten-Producten/Alle-diensten/Kentekeninformatie-opvragen.aspx?kenteken=gxrv70
Al deze wagens zijn gewoon verzekerd niets aan de hand, goed wassen en een poetsbeurt is het enige wat ze nodig hebben.
@bofkont: Dat zeg ik, iemand die zijn auto wil stallen.
Zeer dikke wagens trouwens, vooral die 456 is een heerlijke cruiser!!
Jammer dat er as van een sigaret opligt beetje respectloos!!
@bofkont: Het ligt er toch niet in, die lak kan wel wat hebben, het is geen opel!
@stirling: Klopt, maar toch is het jammer om zo om te gaan met een ander zijn auto.
Die jag had volgens mij wel nog een kentekenplaat toen ik hem spotte. Heb de foto’s nog op de pc staan dus zal later even kijken
gewoon auto,s van de exploitant ..

en te term “supercars” is een beetje lauw voor deze ultra-extra-plus-hypercars ..
Dus, als je deze auto’s buiten rijd, geen kat die ernaar kijkt. Joyriders.. met z’n allen daarheen.
@ericc: ik denk eigenlijk dat de bewaking er juist naar zal kijken als ze opeens wegrijden want die zijn waarschijnlijk ook nieuwsgierig naar het verhaal!
Die jaguar is gewoon een originelen Nederlandse auto, dat zie je weinig! En die 912 is natuurlijk een import net als die van ons, een originelen Nederlandse 912 heb ik nog nooit gezien
@toeter11: sorry die jag is ook import
Er stond ook nog een hele tijd een R8 met Spaans kenteken naast, gelukkig is die dus blijkbaar wel weggehaald.
Deze auto’s zijn economisch total los, het parkeren kost meer dan de restwaarde van de auto. Dan laat je ze maar staan ;)
@mashell: nou, een 912 in die staat een eurotje of 25 mile voor die jag v12 veel meer
Die Ferrari is de 456M GT van Bernhard Jr. Ik vermoed dat hij er niet (veel) meer mee rijdt, aangezien hij allerlei andere (modernere) auto’s rijdt, zoals een TVR T350T en een Fisker Karma. Ik moet er wel bij zeggen dat ik al lange tijd niet meer langs zijn huis ben gekomen, maar een tijd terug was dat een beetje waarmee hij zich vervoerde. Het kan nu alweer iets anders zijn. Een ding weet ik wel en dat is dat die 456M GT van Prins Bernhard Sr. is geweest. Bernhard Sr. had als enige de afspraak met Enzo om deze groene kleur te mogen bestellen voor z’n Ferrari’s. Van dit model heeft hij eerst de 456 GT gehad en vervolgens de M GT. Omdat dit zo’n bijzondere/unieke Ferrari is zal Bernhard er waarschijnlijk niet veel in rijden. Ben wel van mening dat hij en de junkies er iets zuiniger op mogen zijn…
Overigens reed tot nu toe altijd de 456 GT bij de Droomrit mee, wat de allereerste 456 is die van de band is gerold in Maranello, maar dat is in 2011 voor de laatste keer geweest. Bernhard Jr. heeft hem voor zover ik weet nooit gereden.
@jpvdb: Dank voor de opheldering ;)
Ben in 2012 bij de Droomrit geweest en heb Jr. in de 456 zien rijden, kan wel even een foto plaatsen als je wilt.
@RobinM: Dat was het enige waar ik niet 100% zeker van was, aangezien ik de Droomrit in 2012 heel vluchtig bezocht heb. Maar ik ben wel benieuwd eerlijk gezegd, want ik kwam hem namelijk ook nergens tegen op de foto’s en video’s van de Droomrit 2012. Het was trouwens wel een hele mooie combo geweest als de 456 GT ook mee had gereden, twee groene Ferrari’s van Prins Bernhard…
Heel slim dit! Stel je hebt twee auto’s, parkeer je er een in een openbare garage en rijd rond met de tweede. Wil je wisselen haal je de eerste auto op met het inrijkaartje van de tweede! Goedkopere stalling vind je niet!
oke goed gemaakt, ik bied 6000 euro voor die ferrari. Ik tik het contant af, ik was hem elke week, rijd er elke dag mee en ik zal er voor altijd van houden. goeie deal?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).