• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

GM Ecojet van Jay Leno

Auteur: autoblogger, gepost 31 oktober 2006 om 13:01 – 49 Reacties

GM Ecojet


We kennen Jay Leno als een auto-aficionado en als een talkshow host. Vanwege zijn passie voor auto’s heeft hij samen met de General Motors Advanced Design Studio een supercar met turbinemotor ontwikkeld: de EcoJet. Jay Leno en Ed Welburn (GM vice president of Global Design) hebben de auto vandaag onthuld op de SEMA show in Amerika.

De EcoJet maakt gebruik van een in het midden geplaatste turbinemotor met 650 pk en 540 Nm koppel. En waarom heet ie dan ECOjet? Nou, de motor loopt op biodiesel!
Het aangepaste frame is van een Corvette Z06 met extra aluminum en magnesium chassis componenten. De body van de Ecojet bestaat uit carbon fiber (koolstofvezel) en Kevlar.

Volgens Jay Leno begon het hele project met wat schetsen op een servetje, waarna het enthousiasme begon. “A couple of paper napkins later, Ed had begun to capture the essence of the car,” liet Leno weten. “I’ve admired the work of GM’s Design Studio in North Hollywood, Calif., and asked Ed if the studio’s director, Frank Saucedo, and his guys could continue the design study.”

EcoJet project partners
GM Advanced Design Studio, North Hollywood, Calif.
Alcoa – chassis and wheel engineering
Metalcrafters – body engineering and construction
Honeywell – engine supplier
Intermountain Turbine – engine builders
Dana – chassis supplier
BASF – paint and finishing supplies
GE Plastics – Lexan windows
Viper Technologies – wheel construction

Ecojet Specificaties
Vehicle description: mid-engine, turbine-powered, two-seat supercar
Wheelbase (in / mm): 110 / 2795
Engine: Honeywell LT-101
Horsepower @ % turbine speed): 650 @ 70
Torque (lb-ft @ % turbine speed): 400 @ 70
Fuel type: bio-diesel
Wheels: 20 x 10-in front_22 x 12-in rear
Tires: 255/35R20 front_305/30R22 rear
Track (in / mm): 66.9 / 1698 front_66.6 / 1692 rear
Overall length (in / mm): 184 / 4674
Overall width ( in / mm): 79.4 / 2024
Overall height (in / mm): 46.5 / 1180

Ook interessant!

  • GM geeft Tesla een lekkere steek onder water met Hummer
  • Ford BlueCruise
    Ford haalt woede van GM op de hals
  • Honda sneller EV's
    Honda: sneller EV's op de markt brengen met GM
  • 7 briljante en geniale sportieve GM wagens

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

biobrandstof, GM, jay-leno

Vorig bericht: « Chinees-Italiaans liefdeskind? Chery en Fiat flirten…
Volgend bericht: De Volvo C30 concepten van Evolve, IPD en Heico »

Lees Interacties

Reacties

  1. Audiman zegt

    31 oktober 2006 om 13:07

    Kijk, die Leno flikt het hem weer! Wat is het toch mooi om knaken te hebben!

    Login om te reageren
  2. BRAM zegt

    31 oktober 2006 om 13:10

    Advanced design — gemaakt op servetjes dus — vind ik erg lelijk design.

    Login om te reageren
  3. Pluk (springt) van de petteflet zegt

    31 oktober 2006 om 13:24

    hmmm… ik vind hem er eigenlijk best wel strak uitzien.

    Wordt dit de nieuwe TT concurentie ?? ;)
    Straks ook als cabrio……

    Login om te reageren
  4. Marcel Kaptijn zegt

    31 oktober 2006 om 13:31

    Er stond zeker al een afbeelding van deze Koenigsegg op het eerste servetje …

    Login om te reageren
  5. slk55 amg zegt

    31 oktober 2006 om 13:55

    Op zicj vind ik het een mooie wagen, maar die hoekige voorkant is erg lelijk, zie dat drukke lijnenspel op de motorkap :S Heeft jay lano eigenlijk die miura nog gekocht? of heeft lamborghini zijn bod afgewezen?

    Login om te reageren
  6. Jesko zegt

    31 oktober 2006 om 14:08

    @marcel: ik weet niet wat van die ecojet op de koenigsegg lijkt, maar ik zie het niet.

    Login om te reageren
  7. McelloNL zegt

    31 oktober 2006 om 14:12

    @ Jesko & Marcel Kaptijn:

    Ik zie aan de ene kant wel de lijnen van de Koeningsegg, maar ik vind deze auto 10X minder mooi dan de Koeningsegg..

    Weer zon onzinnige amerikaanse auto :P Heel leuk, maarja wat heb je r in Amerika aan he ;) je mag m niet uitlaten…

    Login om te reageren
  8. Ruben zegt

    31 oktober 2006 om 14:13

    @Marcel: eerder hun eigen Cadillac Cien…

    Login om te reageren
  9. sabberjoch zegt

    31 oktober 2006 om 14:24

    het lijkt wel een beetje een le mans racer maar dan vierkant en de grill is iets te groot nou ja iets veel te groot @marcel kaptijn ik vin dat je een beetje gelijk heb met de koeningsegg vooral de ramen

    Login om te reageren
  10. CSL zegt

    31 oktober 2006 om 14:28

    Wat een ontiegelijk lelijk auto zeg. En ik dacht dat de koplampen van Porche erg ver naar boven kwamen!
    http://www.vogelennatuurfotopekela.nl/amf_zoog/amfibie/groot/Groene%20Kikker%20mei%2003.jpg

    Login om te reageren
  11. Carfreak zegt

    31 oktober 2006 om 14:35

    de nieuwe TT concurrent ? wat zeg jij nu :s:s:s wat heeft dat kleine TT’ke met dit spul te maken man

    Login om te reageren
  12. Bas zegt

    31 oktober 2006 om 14:35

    huh?! 650 pk bij 70% turbine snelheid?? dus 100% is 929 (928.57) pk!! Ik weet verder weinig af van turbine engines maar bij het optrekken krijg je dan zo’n vliegtuig lawaai!?! Hoor toch liever een hoogtoerige straight six! :D
    Verder ben ik wel benieuwd hoeveel deze auto zal wegen!
    Zou iemand mij kunnen vertellen wat de voordelen turbine motoren zijn. Ik heb nu een beeld van dat ze veel brandstof nodig hebben, zwaar zijn en veel lawaai maken!!

    Login om te reageren
  13. Rick dos zegt

    31 oktober 2006 om 14:42

    Ik ga er van uit dat dit onder de naam Cadillac gepresenteerd gaat worden?!
    De voorkant ligt namelijk in lijn met de Cadillac design…..

    Login om te reageren
  14. luc zegt

    31 oktober 2006 om 14:59

    wie kan me helpen ik ken een auto die hier heel erg op lijkt volgens mij is dat een cadillac suv

    Login om te reageren
  15. Raging Whabbit zegt

    31 oktober 2006 om 15:04

    Ik kan ook lullen als brugman en hou ok van auto’s. Gm kom je ook even met mij babbelen?

    Login om te reageren
  16. the real stig! zegt

    31 oktober 2006 om 15:07

    als iemand hier al de cadillac cien heeftgezien ziet ie een bijna perfecte kopie op de afwerking na , zoveel hoeken!!!!!

    Login om te reageren
  17. SummerSky zegt

    31 oktober 2006 om 15:20

    Innoverend idee, turbine op biodiesel. Maar ik zou weleens het verbruik van dit karretje willen weten – turbines staan bekend als de meest krachtige maar ook meest gulzige motoren…dus dat ECO hmmm

    Login om te reageren
  18. Jurrian zegt

    31 oktober 2006 om 15:33

    Die grote opening in de voorkant zal wel nodig zijn voor de turbine.
    ik vind hem niet bepaald mooi, maar ik denk dat het erg gaaf is om er een keer in te rijden. deze zal vast ook wel alleen voor Leno zelf bedoeld zijn.

    http://images.leftlanenews.com/content/2-gm-ecojet-jay-leno.jpg

    Login om te reageren
  19. auto-maat zegt

    31 oktober 2006 om 15:52

    Als jay Leno met al zijn centen nou eens zou investeren in een auto op duurzame energie. biodiesel mag dan vriendelijk op te wekken zijn, de uitstoot blijft troep.
    maak iets dat lekker scheurt op waterstof. of verzin met je servetten iets waar nog niemand aan gedacht heeft. dit is net zo’n verspilling als zijn tank car

    Login om te reageren
  20. kiko zegt

    31 oktober 2006 om 16:29

    Lelijker bestaat niet!

    Login om te reageren
  21. Floef zegt

    31 oktober 2006 om 16:35

    sjonge jonge, net alsof als ie ‘m heeft dat ‘ie er dan mee gaat rijden op de straten met z’n te grote collectie auto’s. Nee ik vind het maar overdreven!
    sorry jay

    Login om te reageren
  22. Antoon zegt

    31 oktober 2006 om 16:37

    De grill ziet er uit alsof ie niet alleen op bio diesel rijd deze “auto”. Volgens mij kan er vanalles aan organisch materiaal in die veel te grote grill.

    Typisch Amerikaans overdreven.
    Erg jammer

    Login om te reageren
  23. Armada zegt

    31 oktober 2006 om 16:44

    Dit ding heeft zoveel hoeken dat ie nooit de Europese weg op mag vanwege de voetgangers veiligheid. Maar goed ook, want wat een abominatie. laat Leno het maar lekker bij sparen houden, en zich niet met ontwerpen bezig gaan houden.
    Amerikanen zullen het wel slikken als zoete koek aangezien hij is ontworpen door Leno. Maar ja, dat zijn Amerikanen.

    Login om te reageren
  24. JANUS zegt

    31 oktober 2006 om 16:48

    De enige Cadillac waar ik de afgelopen jaren warm van ben geworden is de “sixteen” en dan eigenlijk alleen nog omdat die zo heerlijk over de top is.
    Dit is gewoon een kruising tussen de Cien en de Koeningsegg.
    (Waarbij gezegd dient te worden dat de Koeningsegg duizend maal mooier is.)
    Ben inderdaad heel erg benieuwd naar het verbruik van dit ECO-monster.

    Login om te reageren
  25. slk55 amg zegt

    31 oktober 2006 om 17:08

    hier zij nog wat foto’s:

    Login om te reageren
  26. Nick zegt

    31 oktober 2006 om 17:19

    @JANUS:
    De Cien was ook behoorlijk over the top, en niet echt een rasechte Amerikaan, maar meer de subtiele Amerikaan met V12 waarvan je dacht dat het een Europeaan was.

    En dan nog een 7,5 liter!! V12 motor, ik vond de 7,3 liter van Mercedes-Benz al extreem…

    De enigste waardige moderne Amerikaanse bak. Naast Saleen misschien.

    Login om te reageren
  27. Nick zegt

    31 oktober 2006 om 17:21

    Dit vind ik echter niks. Lijkt wel op Opel meets Cadillac.

    Login om te reageren
  28. Ruben zegt

    31 oktober 2006 om 17:29

    Hij heeft ook trekjes van de Vizón concept car uit 2001, de auto die aan de SRX vooraf ging. @Luc: da’s waarschijnlijk de Cadillac SUV die je bedoelt.

    Login om te reageren
  29. Markus zegt

    31 oktober 2006 om 18:07

    Idd. Koenigsegg en Cien.

    Login om te reageren
  30. db zegt

    31 oktober 2006 om 18:21

    ik dacht direct dat het een cadillac was

    Login om te reageren
  31. Stan zegt

    31 oktober 2006 om 18:45

    Zie in de zijkant en voorruit ook veel van de nieuwe skyline terug.

    Login om te reageren
  32. sabberjoch zegt

    31 oktober 2006 om 19:59

    ik vind hem gewoon ontiegelijk lelijk wat mag het eigenlijk voorstellen die koplampen nou die hele voorkant is te hoekig het loopt gewoon recht omhoog

    Login om te reageren
  33. Vincent#1 zegt

    31 oktober 2006 om 20:15

    Sorry hoor maar dan kun je elke sportauto wel ECOjet noemen. Alle benzine motoren kun je alcohol instellen. Wanneer deze ethanol milieuvriendelijk geproduceerd is is het dus eco. Je krijgt nog een bonus ook, je auto levert meer vermogen als je er alcohol ingooit.

    Ps. wat een gedrocht

    Login om te reageren
  34. Citrofiel zegt

    31 oktober 2006 om 20:22

    Oef… Wat een gedrocht. Durft iemand nog te zeuren over de grote grilles van Peugeot na dit gezien te hebben? Ik dacht dat Cadillacs lelijk waren, maar dit is een nog heftiger versie daarvan, nog lelijker dus. Snel weg hier…

    Login om te reageren
  35. Deon zegt

    31 oktober 2006 om 20:31

    Ik denk dat Jay Leno het toch maar beter bij het verzamelen van auto’s kan houden… is hij stukken beter in. (want OOOH wat heeft die man een paar belachelijk mooie auto’s in zijn garage staan!)
    De gekopieerde delen van dit model zijn wel mooi, zoals de “koepel” die lijkt op die van de Koenigsegg, maar voor de rest is het niet veel soeps. Helaas voor Jay!

    Login om te reageren
  36. sabberjoch zegt

    31 oktober 2006 om 20:42

    ze wouden er volgens mij eerst een muscle car van maken kijk maar vlak achter de ramen die verhoging

    Login om te reageren
  37. japie zegt

    31 oktober 2006 om 22:36

    tis meer het design van een servetten houder :S

    Login om te reageren
  38. dekster zegt

    31 oktober 2006 om 23:21

    Ik denk dat jay het servetje niet goed effen heeft gemaakt toen hij het in z’n scanner stak om de tekeningen door sturen naar de carrossier

    Login om te reageren
  39. autoblogger zegt

    1 november 2006 om 14:22

    Filmpje…

    http://www.youtube.com/watch?v=yz7GTS4Xosc

    Login om te reageren
  40. R3D zegt

    1 november 2006 om 15:10

    Ik vraag me af hoe eco deze eco-super-amerikaanse-batmobiel is….

    Login om te reageren
  41. V8 master zegt

    1 november 2006 om 17:32

    Te gekke kar echt ziet er lkkr snel uit en goed voor het mileu!!
    Jay ga zo door!!

    Login om te reageren
  42. sabberjoch zegt

    1 november 2006 om 17:50

    goed voor het milieu jawoor weet je hoeveel die straalmotor zuipt
    meer dan een hummer of Viper of iets dergelijks

    Login om te reageren
  43. Ewout zegt

    1 november 2006 om 19:27

    walgelijk design

    Login om te reageren
  44. PHENOMENON zegt

    1 november 2006 om 21:05

    saaie amerikaanse humor erbij :S
    de voorkant van de auto lijkt op z’n gezicht ( alle2 even vierkant)

    Login om te reageren
  45. Dimon zegt

    2 november 2006 om 23:46

    design is shit

    Login om te reageren
  46. KEN DA SPEED FAN zegt

    5 november 2006 om 17:03

    Gewoon een ingedeukte Caddy Cien.

    Login om te reageren
  47. C8 Competizione zegt

    6 november 2006 om 17:16

    ik ben niet weg van die voorkant….

    Login om te reageren
  48. car freak zegt

    23 december 2006 om 14:11

    een zuinige turbine? oei dat lijk mij onmogelijk

    Login om te reageren
  49. Albert zegt

    4 januari 2007 om 18:08

    leuek ding en dat op bio diesel ik denk dat op deze manier tunen met een kanllend pot der onder toch niet dodo wordt met bio diesel en enthahol

    lijkt me wreeder dan ene electro bak te heben waar allen gezoem uit komt xD

    greets mij

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North