• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

GM en Ford ontwikkelen samen 9- en 10-bakken

Auteur: sir_smokalot, gepost 2 oktober 2012 om 12:20 – 27 Reacties

Fords Van Dyke-versnellingsbakfabriek


Meer versnellingen = meer efficiency, en dus slaan Ford en GM de handen ineen voor nieuwe automatische versnellingsbakken met 9, en zelfs 10 verzetten.

De Amerikanen beginnen onderhand wakker te worden, en stappen af van de luie drietraps-automaten in hun wagens. OK, da’s een tikkie gechargeerd misschien, maar ook in de USA voelt men de stijgende benzineprijs, maar nog belangrijker: er worden steeds strengere eisen aan het gemiddelde brandstofverbruik gesteld.

De noodzaak om af te stappen van de trage oude bakken begint zich te laten voelen, en daarom werkt Chrysler al even aan een 9-bak (in samenwerking met leverancier ZF), en komt nu ook de rest van de Grote Drie over de brug. Volgens Automotive News werken de concerns sinds begin dit jaar aan een nieuwe reeks transmissies, die op zijn vroegst vanaf 2015 geproduceerd kunnen worden.

Hierbij legt GM zich toe op de 9-bak, bestemd voor auto’s met voorwielaandrijving, terwijl Ford zich bezig houdt met eem 10-bak, bestemd voor RWD-auto’s, zoals bijvoorbeeld pickups, SUV’s en sportwagens. Hierop gelet lijkt de ontwikkeling met name voor de Amerikaanse markt relevant, en zal het grotendeels aan Europa voorbijgaan.

Deze samenwerking is niet het eerste geval waarbij sprake is van een automaat met 10 versnellingen: eerder kwam Hyundai al met plannen voor een dergelijke transmissie. Behalve automaten met meer verzetten schijnt GM eveneens aan een handbak met 7 versnellingen te werken, die zijn weg naar de nieuwe Corvette (C7) moet vinden. Ook concurrent BMW lijkt achter de schermen met een soortgelijk project bezig te zijn.

Overigens is het helemaal niet vanzelfsprekend dat autofabrikanten hun eigen transmissies maken. Er wordt veel van techniek van derden gebruik gemaakt: de magistrale 8-bak van ZF (bestemd voor auto’s met de motor voorin en achterwielaandrijving) vindt zijn weg naar een veelvoud van auto’s van BMW, Lexus en Jaguar.

Ook interessant!

  • Ford BlueCruise
    Ford haalt woede van GM op de hals
  • Wouter maakt autospotters blij met Ford GT
    Wouter maakt autospotters blij met Ford GT
  • Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
    Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
  • Te koop. Maar niet deze
    Te koop: 2005 Ford GT met een beetje werk

Nieuwste artikelen

  • Dikste diesel van Marktplaats kan er maar één zijn
  • Wordt klussen aan je auto dan toch weer makkelijker?
  • Gespot – Extreem foute Mansory Urus
  • Officieel: GEEN ban op verbrandingsmotor na 2035!
FacebookTweetPinLinkedIn

Ford, GM, Techniek

Vorig bericht: « Video: Nissan GT-R krijgt vliegles
Volgend bericht: Parkeertarieven Amsterdam rijzen pan uit: 385.000 EUR »

Lees Interacties

Reacties

  1. sjouveur zegt

    2 oktober 2012 om 12:30

    Gooi er dan meteen een CVT in…

    Login om te reageren
    • CBR600rr zegt

      2 oktober 2012 om 12:50

      @sjouveur: Mijn idee: DAF was z’n tijd ver vooruit!

      Login om te reageren
    • heyaudi zegt

      2 oktober 2012 om 14:02

      @sjouveur: Krijg je een lekker hoog verbruik, dus wat bereik je ermee…

      Login om te reageren
      • stanny zegt

        2 oktober 2012 om 14:46

        @heyaudi: Mijn audi heeft een cvt (=multitronic) en mijn verbruik ligt tussen de 6l -6,5l/100km. (2.0tdi) Als je als een oud vrouwtje 120 rijdt op de snelweg zakt hij zelfs onder de 5 liter. Valt dus nog mee volgens mij

        Login om te reageren
        • dutchiehd zegt

          2 oktober 2012 om 15:03

          @stanny: Renault Laguna GT 180pk diesel doet bij 120 in zn 6 3,8L op de 100km.. Met een handbak :P

          Login om te reageren
          • stanny zegt

            2 oktober 2012 om 15:32

            @dutchiehd: Zal dan wel aan mijn rechtervoet liggen… heb moeite met 120 te rijden ;-)

            Cvt rijdt trouwens super relax alleen heb je minder het snelheidsgevoel dan bij een DSG (zelfs in Sport stand).

            Login om te reageren
          • heyaudi zegt

            4 oktober 2012 om 17:49

            @dutchiehd: Ja ik las op het lagunaforum dat jullie laguna nucleare krachten heeft en de best laguna van de wereld is. Stoer hoor!

            Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          2 oktober 2012 om 15:58

          @stanny:

          Naar mijn weten, maar ik kan het mis hebben, is de multitronic van Audi geen CVT versnellingsbak. Volgens mij werken momenteel alleen Toyota en Lexus met deze techniek.

          Login om te reageren
          • jack_abarth zegt

            2 oktober 2012 om 16:02

            @jack_abarth:

            Hmm, toch wel CVT. Volgende keer eerste googlen.

            Login om te reageren
          • desoper zegt

            2 oktober 2012 om 22:28

            @jack_abarth: renault en nissan maken trouwens ook gebruik van CVT-bakken.

            Login om te reageren
  2. bozothenutter zegt

    2 oktober 2012 om 12:35

    of een torotrak…..bestaat dat nog?

    ja dus: http://www.torotrak.com

    maar idd waarom nog planetair als je cvt kan…of is het cvt met fopverzetten?

    Login om te reageren
  3. smoked zegt

    2 oktober 2012 om 12:42

    Nog effe en je kan er een 16 bak uit een vrachtwagen erin lepelen… (met wat aanpassingen)

    Login om te reageren
  4. roberto zegt

    2 oktober 2012 om 12:47

    Nog even en ik kan niet eens meer fatsoenlijk boodschappen doen / naar me werk gaan etc. Eer dat je bij de supermarkt ben, ben je al 15 versnellingen verder..

    Login om te reageren
    • wheelzzz zegt

      2 oktober 2012 om 13:12

      @roberto: en heb je RSI opgelopen lol

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        2 oktober 2012 om 13:20

        @wheelzzz: Hoezo dat bij een automaat?

        Login om te reageren
  5. E34M5Touring zegt

    2 oktober 2012 om 12:51

    En wanneer verkrijgbaar voor de mountainbike??

    Login om te reageren
  6. kaasboerin zegt

    2 oktober 2012 om 12:53

    Maar dit lijkt mij dan ook met name bedoeld voor de Europese automarkt?

    Login om te reageren
    • kickass zegt

      3 oktober 2012 om 08:30

      @kaasboerin: In de tekst staat dat ze voor de Amerikaanse markt zijn.

      Login om te reageren
  7. raphael zegt

    2 oktober 2012 om 13:32

    Ik vind de term ‘De Grote Drie’ altijd zo leuk, ze zouden het beter ‘De Enige Drie’ kunnen noemen.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      2 oktober 2012 om 19:07

      @raphael: Me, Myself and I …. bedoel je ? ^^

      Login om te reageren
  8. E34M5Touring zegt

    2 oktober 2012 om 13:43

    Was het niet de IS-F die erg zenuwachtig reed dankzij die 8 traps automaat. Volgens mij blijft zo’n bak schakelen. Er is altijd wel een tandwiel aanwezig waar de motor net wat beter loopt. Kan me niet voorstellen dat het nog lekker rijd. Leuk voor de verbruikscijfers, niet echt comfy lijkt me. Tuurlijk zijn bakken veel beter geworden en gaat schakelen bijna naadloos. Maar het lijkt mij een eindeloos gewissel van verzetten.

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      2 oktober 2012 om 13:52

      @E34M5Touring: PDK FTW! =D

      Login om te reageren
    • dutchiehd zegt

      2 oktober 2012 om 15:04

      @E34M5Touring: ik denk dat deze systemen ook een stand hebben dat ze tijdens het schakelen een versnelling over slaan.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        2 oktober 2012 om 16:05

        @dutchiehd: Nou, bij de IS-F was een van de kritieken dat er toch wel een pauze optrad bij kickdown. Puur doordat de bak door al die versnellingen heen moest. En dan bedoel ik niet 1 voor 1 maar in 1 keer 3/4 versnellingen terug. En dat hij rond sommige snelheden de hele tijd heen en weer ging. Dus bijv. bij 80 in 6 en bij 85 in 7. Heb je dan iemand voor je met niet zo’n vaste voet blijf je dus aan het schakelen.

        Login om te reageren
        • desoper zegt

          2 oktober 2012 om 22:30

          @E34M5Touring: maar dan heb je het ook over een Lexus, echte auto’s gaan hier natuurlijk veel beter mee om

          Login om te reageren
  9. lincoln zegt

    2 oktober 2012 om 14:53

    zo joh ..
    is het niet vanzelfsprekend dat auto-fabrikanten hun eigen bakken maken ..

    raar dat Ford Chrysler en GM dat dan al een jaartje of 65 wel doen dan ..

    Login om te reageren
  10. towi1989 zegt

    3 oktober 2012 om 02:11

    Meer versnellingen = meer aandrijfverliezen

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North