• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Goed bezig? De elektrische Volkswagen Up!

Auteur: autoblogger, gepost 18 september 2009 om 19:54 – 12 Reacties

Volkswagen e-Up


Bijna alle auto’s die we in Frankfurt hebben gezien waren voor het openen van de beursdeuren bekend, maar de Volkswagen e-Up was een uitzondering. Dat is wat mij betreft reden om er toch nog even wat extra aandacht aan te geven. Dit emissievrije studiemodel laat zien hoe een elektrisch aangedreven stadsauto er volgens Volkswagen in 2013 uitziet.

De compacte conceptcar E-Up! is slechts 3,19 meter lang, maar de kleine Volkswagen maakt zeer effectief gebruik van de ruimte. Volgens VW is er ruimte voor drie volwassenen en een kind. Voor de aandrijving gebruikt Volkswagen een elektrische motor met lithium-ion-accu’s, welke garant staan voor een actieradius van 130 kilometer. De elektrische Up heeft een laag gewicht (1085 kilo) en een topsnelheid van 135 km/uur. Bijzonder detail: de bestuurder kan met een draaiknop op de middenconsole de auto in de voor/achteruit zetten.

‘Eén van de belangrijkste kernpunten van de komende jaren is de serieproductie van elektrische auto’s’, zo zei Prof. Dr. Martin Winterkorn, bestuursvoorzitter van Volkswagen AG, bij de presentatie op de IAA. In ons vorige artikel schreven we dat in 2011 de eerste varianten van de Up! op de markt komen. Die krijgen echter kleine benzine- en dieselmotoren onder de motorkap. Een volledig elektrische versie zal volgens de Duitsers nog toch 2013 op zich laten wachten. Is dat niet een beetje laat? Moeten we echt tot 2013 wachten op een elektrische Volkswagen? Terwijl de Nissan Leaf volgend jaar al in de showroom staat…


Ook interessant!

  • Volkswagen ID-Life
    Volkswagen ID Life is betaalbare elektrische stadsauto
  • De Volkswagen e-Up komt terug!
    De Volkswagen e-Up komt terug!
  • De goedkoopste VW EV is terug en nog steeds relevant
  • Volkswagen ID. Buzz AD neemt het werk uit handen
    Volkswagen ID Buzz AD neemt het werk uit handen

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, iaa, iaa-2009, martin-winterkorn, up, Volkswagen

Vorig bericht: « Dit wordt mijn Ferrari 458 Italia
Volgend bericht: Audi A4 2.0 TFSI Flexible Fuel (E85 bio-ethanol) »

Lees Interacties

Reacties

  1. Y zegt

    18 september 2009 om 19:56

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  2. BananaFlip zegt

    18 september 2009 om 19:59

    Hij ziet er wel hip uit.
    Volkswagen is duidelijk hard bezig met een inhaalslag op elektro-gebied.
    Dat mag ook wel, want een achtste plaats is natuurlijk onacceptabel :P .

    Login om te reageren
  3. MATSS zegt

    18 september 2009 om 19:59

    zit de motor nu boven achteras of niet???
    (dat was bij de eerdere concepten wel het geval denk ik)

    Login om te reageren
  4. Jeff_Edison zegt

    18 september 2009 om 20:00

    De UP is een klein autotje wat al lange tijd in het nieuws komt..!! Ik ben benieuwd wanneer het model nu ook echt eens in productie wordt genomen..!!

    Klein maar fijn zeg maar.. ( Tis toch een VW :D )

    Login om te reageren
  5. Jeff_Edison zegt

    18 september 2009 om 20:01

    @ Matss:
    Nee.. De motor is naar voren verplaatst..!!

    Login om te reageren
  6. Laurens zegt

    18 september 2009 om 20:18

    Stop er idd een klein ICE’tje in en dit is business. Maak er een EV van en het is vooral subsidie.

    Login om te reageren
  7. MattCurlew zegt

    18 september 2009 om 21:05

    Hip? Als je alle concept car spulletjes weglaat is het weer een enorm saai vierkant ding. Dat is nu al duidelijk te zien. De Up was ook al zo gedateerd..

    Login om te reageren
  8. robbie zegt

    18 september 2009 om 23:47

    Zit ff te denken, de Up! werd voor het eerst in 2007(!) getoond en pas in 2011 komt ie op de markt. Als je over langzame ontwikkeling praat…

    Fucking vijf jaar hebben ze nodig om dat ding op de markt te brengen!

    Login om te reageren
  9. Laurens zegt

    18 september 2009 om 23:50

    Markt, markt, waar is die dan? Voor zeg 40.000 Euro per stuk? Window dressing dit, moet blijkbaar om politiek correct te zijn…

    Login om te reageren
  10. JH zegt

    19 september 2009 om 00:12

    De eerste Up was een model met de motor achterin; het uiteindelijke productie model krijgt de motor voorin dus alles nieuw berekenen en ontwikkelen en aangezien een nieuw model meer tijd nodig heeft dan een evolutiemodel spreek je al over minstens 4 jaar. Mag je nu toch wel weten Robbie?

    Login om te reageren
  11. DD zegt

    19 september 2009 om 00:27

    “Een volledig elektrische versie zal volgens de Duitsers nog toch 2013 op zich laten wachten.” Nog tot 2013?
    Veel mooier dan een aygo/c1/107!!!

    Login om te reageren
  12. Brakovich zegt

    19 september 2009 om 00:30

    Hebbe! Lijkt me gaaf om elektrisch te rijden en dan ook nog eens in dit mooie autootje. En met die actieradius van 130 kilometer kan ik 3 weken woon/werkverkeer elektrocuteren….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North