Hulde voor mokkel minister Schultz van Haegen! Ze heeft namelijk in al haar wijsheid besloten om (een aantal) spitsstroken 24 uur per dag open te stellen.
Als je met iemand spreekt over spitsstroken krijg je meestal te horen: Waarom zijn ze niet altijd open? Dat vroeg Melanie zich blijkbaar ook af en daarom gaan (onder andere) de spitsstroken op de A12 tussen Zoetermeer en Gouwe, de A1 tussen Watergraafsmeer en Diemen en de A4 tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep 24 uur per dag open. Voorlopig gaat het nog alleen om spitsstroken die aan de linkerkant van de weg liggen, want bij stroken die aan de andere kant liggen is het namelijk nodig om extra pechhavens aan te leggen. En dat kost tijd & geld. (via: telegraaf.nl, foto via)
RoT___ zegt
En wat gebeurt er met de vMax op die punten, gaan die dan ook permanent van 120 terug naar 100?
mashell zegt
@RoT___: ja daar kun je vanuit gaan. Slecht nieuws dus eigenlijk, de op sommige momenten overbodige wegcapaciteit gaat zo in je nadeel werken.
Roaldus zegt
@RoT___: het gaat op veel plaatsen om een versmalde rijstrook. Dus dat word dan 100 rijden. Maar daar had nog niemand aan gedacht toe we massaal riepen dat ze permanent open moesten
Search zegt
Maak er dan meteen een normale rijstrook van zodat je ook gewoom 120/130 kunt rijden zonder een prent te krijgen.
potver7 zegt
@Search: Dan ben je weer een paar jaar verder, want dan moet die rijstrook verbreed worden, en er ook nog een pechstrook naast gelegd worden. Inclusief allen vergunningsperikelen die erbij horen.
Daarom zijn die spitsstroken nou zo geniaal, prachtig geval van hoe de overheid zijn eigen regels omzeilt.
TDI-goeroe zegt
uiteraard :s :@
varln1991 zegt
Gooi de A28 dan ook even permanent open!
Rik3 zegt
”Voorlopig gaat het nog alleen om spitsstroken die aan de linkerkant van de weg liggen, want bij stroken die aan de andere kant liggen is het namelijk nodig om extra pechhavens aan te leggen.”
Spitsstroken liggen toch altijd aan de rechterkant, of niet?
robbie zegt
@Rik3: Nee.
mashell zegt
@Rik3: Ja, die aan de linkerkant heten eigenlijk anders maar dat snapt alleen iemand die in verkeerskunde gepromoveerd is.
Roaldus zegt
@mashell: goh meneer vind zichzelf slim. Rechts liggen indd de spitsere ken en links de plusstroken. Het is wettelijk niet eenvoudig een van beide permanent open te stellen.
midasracer zegt
Misschien zijn ze niet altijd open omdat de KLPD niet goed met de flitsapparatuur 3 stroken tegelijk kan controleren? Dus als de BOA zijn spullen uitlijnt op de meest linker strook, zal de rechter strook buiten de grenzen liggen (vermoed ik). Wellicht kan een ingewijde hier meer over vertellen.
mashell zegt
@midasracer: is dat niet een heel negatieve insteek, dat het beflitsbaar moet zijn? Is het niet gewoon dat die extra stroken er een beetje doorheen gedrukt zijn met ingeperkte bezwaar procedures en daarom de stroken alleen bij noodzaak gebruikt mogen worden.
Roaldus zegt
@midasracer: het heeft niet de maken met het feit of de voertuigen op deze strook te flitsen zijn of niet.
Het lijkt mij dat de klpd zich daar op aan moet passen.
bram95 zegt
Goed nieuws :D.
Alleen 1 keer spitsstrook schrijven in het bericht lijkt me voldoende, haha ;).
roadronner zegt
@Rik3
Kijk eens naar de A1 tussen Apeldoorn en Deventer. Of de A12 tussen Woerden en Gouda. Allemaal links.
Rik3 zegt
@roadronner: Oh ja, klopt. Het leek me een beetje vreemd om die aan de linkerkant te leggen, maar blijkbaar doen ze het toch.
AudiS6 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
amateur zegt
Een spitsstrook is een extra rijstrook op een rijbaan van een autosnelweg. De spitsstrook gaat vaak ten koste van de vluchtstrook. Een opengestelde strook aan de linkerzijde van een rijbaan wordt een plusstrook genoemd. Kenmerkend voor een spitsstrook is de dynamische openstelling. De spitsstrook wordt enkel geopend bij druk verkeer.
Een plusstrook is een extra linker rijstrook op de autosnelweg die mogelijk is gemaakt door het smaller maken van de oorspronkelijke rijstroken. De plusstrook is onderdeel van de Spoedwet wegverbreding, die is ingesteld om de fileproblematiek in Nederland te verminderen.
Een plusstrook wordt ingezet op weggedeelten waar een extra rijstrook wenselijk is voor betere doorstroming. Doordat een plusstrook over het algemeen in breedte smaller is, is de plusstrook toe te passen op wegen waar beperkte ruimte is. Voor de veiligheid geld er een lagere snelheid.
Kenmerkend is dat ook een vluchtstrook beschikbaar blijft. De eerste plusstrook werd geopend op 22 november 1999 op de A27 tussen Houten en knooppunt Everdingen
Megakix zegt
Wie zie dat ‘blondjes’ dom waren ? Ze is dik, maar niet dom !
jzaero zegt
En hoe zit het met de spitsstrook (plusstrook) tussen Woerden en Gouda op de A12 dan, want laat ik daar nou juist vaak langs rijden. Beter blijft ook de v-max op 120km/u
Roaldus zegt
@jzaero: je kan niet alles hebben
Larrs zegt
Dit is al een goed begin. :)
Vreemd vind ik nog steeds dat wanneer het systeem achter de matrixborden niet meer goed werkt dat ze dan standaard de rijstrook afsluiten. Zou van mijn part andersom mogen, standaard bij storing de rijstrook openstellen en vooral tijdens de spits.
Roaldus zegt
@Larrs: de reden dat dit gebeurd is dat wanneer er iets gebeurd je geen kant op kan.