• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Goedkoopste Tesla is nu minder snel en minder goedkoop

Auteur: machielvdd, gepost 4 november 2021 om 12:20 – 17 Reacties

Dat klinkt niet zo best, maar gelukkig staat er wel wat tegenover.

Traditionele fabrikanten geven een model eens in de zoveel jaar een grondige upgrade en voeren hooguit één keer per jaar een modeljaarupdate door. Tesla is natuurlijk geen traditionele fabrikant en pakt het anders aan. Ze voeren upgrades door op ieder willekeurig moment. Zo is nu de instapversie van de Model 3 aan de beurt. Alhoewel het niet op alle vlakken een upgrade te noemen is.

Het gaat om de goedkoopste versie van de Model 3, de instapper met één elektromotor op de achteras. Deze ging voorheen door het leven als de Model 3 Standard Range Plus, maar die (onnodig lange) naam heeft Tesla nu geschrapt. De instap-Model 3 heet nu gewoon Model 3. De vierwielaangedreven Long Range en Performance blijven nog gewoon hetzelfde heten.

Er is meer veranderd dan de naam: de instapper heeft nu meer range gekregen. De Standard Range had voorheen een actieradius van 448 km, maar dat is nu 491 km geworden. Tesla kon het natuurlijk niet op zich laten zitten dat de goedkopere e-Niro en Kona Electric meer range hadden.

Ruim 40 km extra actieradius is natuurlijk mooi meegenomen, maar je levert wel wat in. De Model 3 is namelijk trager geworden. Voorheen ging de goedkoopste Tesla nog in 5,6 seconden van 0 naar 100, maar nu heb je daar meer dan 6 seconden voor nodig. 6,1 om precies te zijn. De topsnelheid van 225 km/u is wel gelijk gebleven.

Wat dan weer niet gelijk is gebleven is de prijs. De Model 3 is €1.000 duurder geworden. De goedkoopste Tesla staat nu voor €49.980 in de configurator.

Ook interessant!

  • Video: Tesla Model 3 doet bobslee na
  • Tesla maakt Model S en Model X kneiterduur
  • Tesla maakt Model 3 en Model Y nu ook kneiterduur
  • Tesla te breed voor Duitse Autobahn, riskeert boete
    BREEK: Tesla Model Y wordt nóg duurder

Nieuwste artikelen

  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, model-3, Tesla

Vorig bericht: « Deze verkeersboetes worden in 2022 hoger (of lager!)
Volgend bericht: Helmut Marko vraagt het uiterste van zijn coureurs »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    4 november 2021 om 13:00

    Ik voorspel reacties over 4860 batterijen, een fabriek bij Berlijn die mogelijk wel of niet eerder dan vliegveld Berlin Brandenburg operationeel is en de wagen op miraculeuze wijze veel goedkoper gaat maken en actuele productie in China…
    Nuchter beschouwd is 10% extra range voor €1000 extra natuurlijk een goede deal!

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      4 november 2021 om 14:09

      @mashell: persoonlijk verwacht ik niet dat ze de Model 3 ooit in Berlijn gaan maken. Sedans zijn namelijk helemaal niet populair in Europa en de 4680 in de Y laat nog wel even op zich wachten. Als er een model naast de Y uit Berlijn gaat komen vermoed ik dat het een hatchback wordt oftewel een “mini-Y”, misschien beter bekend als “Model 2”, “$25k Tesla” of sinds kort “Robotaxi”.

      Login om te reageren
    • Wolflow zegt

      4 november 2021 om 15:15

      @mashell: En ook nog 9% langzamer voor dat geld

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      4 november 2021 om 16:40

      @mashell: helemaal eens. Dat zal je vaker gebruiken dan dat stukje sprintverlies.

      Login om te reageren
  2. Flutterbi zegt

    4 november 2021 om 13:07

    Voor dit geld zou ik een klein beetje door sparen en de Kia EV6 GT bestellen.

    Login om te reageren
    • metalmike zegt

      4 november 2021 om 15:12

      Ik zou voor de normale EV6 gaan, vanaf € 43.505. Dan hou je dus 6,5K over voor opties in vergelijking met de Model 3.

      Login om te reageren
      • Pascal zegt

        4 november 2021 om 16:06

        Da’s alleen maar leuk als je genoeg heb aan een praktijkrange van 250km en dat zal voor veel mensen niet gelden vrees ik.

        Login om te reageren
  3. alassad zegt

    4 november 2021 om 14:34

    Is het gewicht hetzelfde gebleven?

    Login om te reageren
  4. Variomatic zegt

    4 november 2021 om 14:50

    Flutterbi, Flutterby.. eh.. huh?

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      4 november 2021 om 16:09

      @variomatic: ik ben de delta variant.

      Login om te reageren
  5. bernoulli zegt

    4 november 2021 om 16:25

    Hij is nog steeds even snel. Alleen de versnelling is veranderd.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      4 november 2021 om 16:51

      De wagen heeft helemaal geen versnellingen…
      Acceleratie is een mooi Nederland woord, zouden we meer moeten gebruiken.

      Login om te reageren
      • bernoulli zegt

        4 november 2021 om 20:16

        Ik spreek ook niet over versnellingen.

        Login om te reageren
      • flutterby zegt

        7 november 2021 om 09:49

        @mashell: dat klinkt niet als een Nederlands woord. Daarnaast heeft de VanDale als definitie van “acceleratie” simpelweg “versnelling”. Het lijkt erop dat versnelling het correcte Nederlandse woord is.

        Login om te reageren
    • Redrum zegt

      4 november 2021 om 17:13

      Dacht dat het aan de batterij lag waardoor de auto iets zwaarder is geworden en dus iets trager maar blijkbaar wel meer range gekregen.

      Login om te reageren
      • Pascal zegt

        4 november 2021 om 22:12

        Misschien limiteert Tesla ‘m softwarematig een beetje zodat ie (vanwege de toegenomen range) niet teveel in het vaarwater van de LR AWD komt.

        Login om te reageren
  6. wimof zegt

    5 november 2021 om 19:42

    In België krijgen we onze zonnepanelen productie niet eens op het net, benieuwd hoe ik een beetje wat lader op datzelfde net kan aansluiten, volgens mijn netwerkbeheerder nu alvast (nog) niet.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North