Goeie deal? Een Golf I GTI voor 15k

Auteur: , 77 Reacties

Let wel: het is een gerestaureerd exemplaar.

Het design van Giorgetto Giugiaro blijft fraai en de eerste Golf GTI is natuurlijk een icoon op zich. De eerste versie werd van ’76 tot ’82 geproduceerd en had een 1.6 met 110 pk onder de kap. Dit type werd afgelost door de 1.8 met 112 pk en da’s de versie waar je nu naar kijkt.

Deze occasion is volgens de verkoper geheel gerestaureerd en staat nog op Portugees kenteken, maar een keuring behoort uiteraard tot de mogelijkheden. Verder heeft het apparaat 173.506 kilometers achter de rug. Het interieur -uiteraard inclusief ruitjesbekleding- ziet er prima uit en ook onder de kap zou alles tiptop in orde moeten zijn.

Grote vraag: ga je daar 14.950 euro voor betalen? We zijn benieuwd, vergeet niet om even lekker discussiëren in de comments of dit nou de allereerste hot hatch was of niet. Pakken wij vast bier en chips.



77 reacties

Oeh, gelukkig. Luxe kentekenplaten. Schijnt echt een doodzonde te zijn hier als je die niet hebt…
Oh en Talbot had de eerste hot hatch. Talbot Sunbeam Lotus, 6.6 sec naar de 100.
Wel een leuk ding, ik heb er geen 15k voor over maar kan me voorstellen dat een echte GTI fan het peanuts vind voor zoiets.
@E34M5Touring: misschien even mijn bronnen beter checken maar die van mij zeggen dat de Sunbeam uit ’79 komt en de Golf uit ’76.
@mercedesclk350: @xiran: Tja, op bouwjaar heb je wellicht gelijk. Qua prestaties vind ik de Talbot de eerste echte HotHatch.
@E34M5Touring: nee dat was de sumca 1100 ti
@xiran: Dan zou je de Autobianchi A110 Abarth daar ook onder kunnen scharen. Maar dat vind ik niet echt hot.
@xiran: Sumca?
@bmwtouring2: bmv taalnasi
@xiran:
Doe mij maar bami.
@e34m5touring:
Nee.
Autobianchi A 112 Abarth, september 1971
http://www.ottority.com/sites/default/files/1971_autobianchi_a112_abarth_4_0.jpg
@desjonnies: Zoals ik al zei, qua bouwjaar wellicht. Qua prestaties niet.
@e34m5touring:
Sorry maar zijn prestaties mochten er in 1969 zeker wezen, de concullega’s waren de R8 Gordini,, de Cooper S en de Escort Mexico of de NSU 1000 TT
Geen van allen voldoen ze echter aan het profiel ‘hot-hatch’
Nemen we de hatches denk ik Austin A40, Renault 4 Dyane 6 (beiden nog geen deuk in een pakje boter qua prestaties) en Autobianchi’s eigene Primula en voor de rest was er nix.
Zet je de A112 tegenover de Cooper S en de NSU TT, beiden in dezelfde klasse slaat de kleine Italiaan zeker geen modderfiguur qua prestaties en vergeet niet dat de fameuze Cooper S tot drie keer toe de Rallye Monte Carlo op zijn wist te schrijven.
@desjonnies: In dat geval was de Mini Cooper S uit 1963 nóg eerder . . .
@peugeotgti:
Nooit een derde deur gezien in een Mini Cooper, een nogal essentieel onderdeel van een hot-hatch……..
Eerste snelle(re) productiewagen die op de lopende band werd geproduceerd is de Renault Dauphine Gordini geweest als je dat bedoelt, deze werd in 1957 geïntroduceerd als moeder aller hot hatches GTI’s en wat dies meer zij.
@desjonnies: Daar heb je helemaal gelijk in
@e34m5touring: Is een Portugees kenteken. Tijdens de uitgifte van dit kenteken was er in Portugal geen keuze in luxe of normaal kenteken, schatje.
@rickb: Het zal mij ook aan de bal jeuken maar de Chiron van P had ze niet en dat was bizar aldus sommige. Daar moest ik heel erg om lachen. Schatje.
@E34M5Touring: kan je verkeerd begrijpen maar de chiron heeft wel luxe kentekenplaten toch ?
@E34M5Touring: Of erger, als er ooit neuwe platen op zijn gekomen, met zo’n 1-tje. Wat een afgang!
@E34M5Touring:
De “nummerplatenfetish” ontgaat me ook compleet.
Zal mij worst wezen welke plaat er op hangt.
Allereerste hot hatch? Geen idee, het zal wel.

Of dit 15K waard is? Geen idee, het zal wel. Er is ongetwijfeld iemand op deze aardbol die het er voor over heeft. Sterker nog, ik kan hem/haar dan nog wel begrijpen ook. Ondanks dat ik vrij weinig met VW heb, vind ik de Golf 1 een leuk karretje. Ook als cabrio een leuk ding.
@viezefreddyw: ik vind het z’n geld wel waard. Deze stijgen toch wel in waarde, mits vrij van roest. Let vooral daarbij op de achterschermen.
“geinig voor weinig” gaat hier niet bepaald op..
Daarnaast heb je (in mijn optiek) voor ‘iets’ meer (€16.900) een mooier exemplaar in de provincie Groningen staan.
@vetnek: Tenzij de verkoper er een paar BBS Rennsport velgen + een KW schroefset bij doet…
@vetnek: dan zou ik eerder voor een paar Pirelli velgen gaan, zoals deze in Duitsland optioneel leverbaar waren op de GTI ‘Pirelli’-Edition. Ook een stuk makkelijker schoon te houden dan die veel-spaaks BS velgen.

Voor een auto die als ‘volledig gerestaureerd’ wordt aangeprezen is het trouwens betreurenswaardig dat het geld klaarblijkelijk al weer op was toen het interieur aan de beurt was. Misschien ligt het ook wel aan de matige kwaliteit van de foto’s, maar als ik zie hoe de stoelbekleding en de vloermatten (m.n. aan de bestuurderszijde) er uitzien, dan heb ik een eerste afding-argument al snel gevonden.
@vetnek: Neen.

Deze GTI is géén 15K waard omdat:

– De velgen niet kloppen. De originele 13 inch in diameter metende en 5,5 inch in de breedte zijnde stalen velgen horen erop. Deze velgen zijn dan wel van staal, maar komen onder een SEAT cordoba vandaan (of voor mijn part een Polo 6KV), in 14 Inch.. very very cheap solution om er nog iets van te maken.

Verder: Geen swallowtail, Geen smalle achterlampen, Geen tittentacho,.. en het blijft een importauto als je m op Nederlandskenteken zet.. Niets wat deze auto ‘speciaal’ maakt dus.

Nope. Deze sla ik over.
@postzegel: Ohja.. Spucknapf stuurtje.. ook al niet.
@postzegel:
Daar hebben we het weer:
de nummerplaatfetish…
Nee want VAG.

Kom maar op met de likes!!!
Ik kan genoeg leukere dingen verzinnen voor 15K
@jasbelle: Ja ik ook!
een ALFA ROMEO 159!!!
@kimhung: waarom geen 147 GTA
@alfagek: de GTA word met de dag meer waard. Dus ik ben bang dat hij dan ergens in een schuurtje terecht komt, volgens mij is het best een goede investering. De 159 SW TI heeft er minder last van. Die blijft tussen de 10 en 20 hangen. Maar ze beginnen aardig te zakken.
Zijn dat nou 4 knoppen om te tüüteren op het stüür? Lekkere türkenbak dan
@edjehaze: klopt, 4 knoppen om te tütteren, dan raak je er altijd wel een als je heftig moet sturen op het moment dat je in de slip gaat op je eigen olie zodat je het overige verkeer tijdig kunt waarschuwen :-).
via Android app
Blijft een icoon!

“Dan pakken wij vast bier en chips” het is maandagmiddag, wat hebben jullie als redactie toch een heerlijke baan!
Leuk ding maar wat een geld!
Ik heb geen idee wat Golf 1 GTI’s tegenwoordig zouden moeten kosten, maar het lijkt me niet eens heel uitzonderlijk duur. Er is vast en zeker wel een GTI-gek die het ervoor over heeft.
@berlinetta: ongeveer 15.000€ blijkbaar ;-)
Heb pas nog een golf 1 GTI te koop zien staan ergens in Brabant in mindere conditie voor 28k
Wel even moderne bandjes erop, dan hoef je ook geen 4 reserve wielen mee te zeulen.
Verder lijkt me dit in de huidige klassieker hype helemaal geen slechte prijs.
Veel te veel geld voor een ouwe nepkever ..

Een sunbeam is veel meer waard ..

Het enige waarom iemand hierin zou rijden is vanwege de geilheid voor het VW-logo .. een Lancia uit dezelfde periode is technisch beter ..

De enige die hier gelukkig van wordt is de verkoper .. Wat een ellende dit ding ..

@nicolasr: Volgens mij heeft Lincoln je account gehackt ;)
@berlinetta:
Hij is gelincolniseerd…
@nicolasr: Zijn Nicolasr en Lincoln dezelfde persoon?
De eerste hot hatch was de Saab 99 EMS combi coupé (wagon back in USA) met ook 110 pk onder de kap die vanaf januari 1974 leverbaar was
@willemb: Ben jij een eerdere versie van willeme?
@bmwtouring2: nee de volgende
@willemb: waarom dan geen willemf?
@crosscabouter: omdat B beter op E rijmt
@willemb:
BMW E6 2000 tii touring.
2000cc, mechanische injectie, 130 pk, en niet te vergeten RWD.
In 1971 gelanceerd.
@bmwtouring2: briljante auto (gamechanger voor BMW) en ook een hatchback dus wat dat betreft heb je gelijk. Ik associeer hot hatches altijd met fwd dus vandaar mn suggestie qua Saab. Rwd’s zijn meer Sport Hatch achtig.
Nee, nooit. Als ik dan een hot hatch uit die tijd zou kopen zou t en Visa GTI worden. Wel de 115cv uitvoering…. Is denk ik nog goedkoper ook.
Voor mij is er maar één hot hatch en dat is de Peugeot 205 GTI 1.9. Die vind ik heel erg mooi en hij rijdt ook nog eens geweldig!

Peugeot en GTI’s of Fransen in het algemeen en hot hatches is een gouden combinatie!
Wat een geld voor dat ding. Ziet er nog niet uit ook. Wat een onzin dit. Oplichters
@clarkson: als je het niet vraagt krijg je het ook niet.
De prijs is niet zo gek hoor voor een Mk1. En er zijn alleen nog voor die vreselijke cabrio’s over dus fijn om een coupe te zien.
Jammer genoeg zijn er weinig onverprutste Mk I GTI’tjes op de markt verkrijgbaar, de meeste zijn aangepast of ‘verbeterd’ of hun leven als Golfje 1.1 begonnen en ver-GTI’seerd, iets wat de echte liefhebber niet wil, die wil een chassisnummer dat correspondeert met de uitvoering.
Een MK1 Escort Mexico, een echte dan doet momenteel rond de 25 mille Euries, een R8 Gordini 1300 rond de de vijftig Mille ! een NSU 1200 TT zit rond de Dertig mille en een R5je Alpine al dan niet Turbo rond de 15 – 20 mille, dus in dat licht bezien vind ik deze prijs alleszins acceptabel voor een STANDAARD Golf GTI.
En ja, ik zou hem willen, ware het niet dat mijn hart elders ligt.
Het is wel de Golf GTI geweest die de standaard heeft gezet in deze klasse, de A112 Abarth was van kleiner formaat en peperduur, de Golf is wel de eye opener en door opener geweest van de hele hot hatch generatie, die gekke Vauxhal en Sunbeam waren nauwelijks bereikbaard voor de gewone sterveling en waren veel meer hard core dan de Golf GTI, vergeet niet, deze Golf GTI kon je, zoals ik altijd over mijn Impreza STi pleeg te zeggen (we weten nou wel dat je een Impreza STi hebt desjonnies!!!!), ook gewoon als auto gebruiken om boodschappen mee te doen, bij de Aldi uiteraard met zo een Gollefie !
Teveel geld, het is een VW, geen Alfa,
Het kan aan mij liggen, maar ik had hier nog niet eens 1000 euro voor over, smaken verschillen
Nee, dat heb ik er niet voor over. Dan haal ik liever iets knaps voor dat geld.
Nope nope nope. Te lelijk voor die prijs.
Mijn allereerste auto was ook het type 1 gti maar dan met de 1.6 en enkele koplampen – was gek op die auto!
Daarna nog type 2 gti en type 3 vr6 gehad.
Waarschijnlijk voor een prikje in Portugal gehaald en dan hier lekker gaan woekeren met de prijs.
Spanje en Portugal zijn nog interessant om een betaalbare klassieker op te pikken, compleet roestvrij is daar echt nog mogelijk na 30 jaar en meer…
@bmwtouring2:
Noemen ze handel.
Is nix mis mee.
@desjonnies:
Zeg ik ook niet.
Vind het achterlijk hoge prijzen die er blijkbaar voor een Golfje betaald worden, maar als je een gek vindt die het wil geven heb je ze mooi verdiend.

Ik ga ze liever zelf halen uit het buitenland.
K jetronic
@homer55:
Even je kennis etaleren?
@bmwtouring2: ouderwetse mechanische brandstofsysteem van Bosch. Weet alleen niet zeker of deze elektronisch is geregeld. Zo ja, dan is het een KE Jetronic.
Werd o.a. ook door Mercedes gebruikt in de jaren 80. Vele vinden het een slecht systeem maar als je weet hoe het werkt is het eigenlijk voor die tijd een mooi systeem.
Ooit mogen rijden. Heerlijk vinnig aan t gas. Licht, wendbaar en ultieme rijdersbeleving. Werken achter t stuur. Jammie..
Voor 15k alles al gedaan? Tsja, als je gewoon een GTI wilt om mee te rijden en niet om weg te zetten is het niet eens zo’n gekke deal lijkt me. Dan rijd je wel een nagenoeg nieuwe MkI Golf GTI zonder al teveel zorgen.
Het is wel zo je zult er niet op verliezen . Rij 5 of 10 jaar en hij levert waarschijnlijk nog meer op bij verkoop.
Een Golf 1 (GTI) blijft leuk. Maar dan heb ik wel een sterke voorkeur voor de versie/serie met smalle achterlichten.
Gelukkig is dit geen VS Golf/Rabbit met vierkante koplampen van een Jetta 1.
Bij Lex Classics staat een rode te koop voor 25k

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).