CBS: ‘benzineprijs daalt minder snel dan olieprijs’

Auteur: , 49 Reacties

En nu niet allemaal in koor 'no shit, Sherlock' roepen graag.

Money laat mijn motor starten net als euro ongelood

Ons Rijksrekenorgaan CBS heeft zich gebogen over de vraag waar iedereen van tevoren het antwoord al op weet: ‘als de olieprijs keldert, betalen we dan ook direct flink minder aan de pomp?‘ Het antwoord hierop is natuurlijk een keiharde ‘njet’, maar voordat we verder gaan: doe eens een gok wat u vandaag de dag zou betalen voor een litertje euro95 zonder belastingen (adviesprijs: €1,66). Nou? €0,60 per liter. Da’s een volle tank voor 3 tot 4 tientjes, en geen hond die meer naar België vlucht om te tanken (met het bijbehorende risico de tank vol water te gooien).

Benzineprijsopbouw

Maar genoeg gedagdroomd: we leven in Nederland, en niet in Candyland. In samenwerking met tankpassenuitbater Travelcard zette het CBS een en ander op een rij, hetgeen resulteerde in een hoop schoten voor open doel. Want we weten allemaal dat accijnzen een vast bedrag zijn, en dus een constante factor in de prijsopbouw, ongeacht de olieprijs. Naarmate de olie goedkoper wordt groeit het aandeel van de accijnzen in de prijsopbouw.

Daarnaast heeft de euro flink aan waarde ingeboet ten opzichte van de USD, en olie wordt nog steeds in dollars afgerekend. Voilá: 90% van de verklaring waarom de olieprijs harder daalt dan wat we aan de pomp aftikken. Tot slot doen lange-termijncontracten, hogere raffinagekosten, ebola en manbearpig de rest.

Natuurlijk: er zit een kern van waarheid in, en misschien is het selectieve perceptie die zorgt voor gezeur als de grondstoffenprijzen dalen, maar zorgt voor een blinde vlek in onze waarnemng als de olieprijs explodeert en de prijs aan de pomp een eveneens vertraagde reactie toont. Want dit werkt in beide richtingen zo, nietwaar?

Verschillen in pompprijzen

Tot slot: bij een Gemiddlde Landelijke Adviesprijs (GLA) van 1,66 euro schijnen we aan de snelweg 1,73 euro de liter te betalen, en bij de onbemande pomp 1,62 euro per liter. Gemiddeld, want u kunt het vast veel goedkoper of duurder vinden.

Benzineprijs naar locatie

Alle berekeningen en ga=rafiekjes van het CBS vindt u hier.

Foto: LaFerrari aan de V-Power, autojunk.nl



49 reacties

Leuk zo’n diagram met prijsverschillen, maar waarom loopt de verticale as niet gewoon van €1,50 – €2,00. Nu zie je de verschil niet echt goed, in een vlugge blik lijken alle staafjes ongeveer even hoog. Mierengeneuk – I know – maar van het CBS zou ik meer verwachten.
Misschien hebben ze de scheurlijn nog niet ontdekt bij het CBS. Maar het lijkt me eerder een bewutse keuze. Op deze manier krijg je een zo eerlijk mogelijke grafiek, en geen vertekend beeld.
@krizus:
Ik krijg zeer regelmatig post van het CBS en kan me niet aan de indruk onttrekken dat deze mensen zichzelf bezig houden cq in stand houden, door anderen die geld willen verdienen van hun werk af te houden en lastig te vallen met lijstjes.

Al de tijd die we kwijt zijn aan het invullen van hun formulieren krijg je niet vergoed, totaal krom, maar ja tekenend voor dit land !
@krizus: officieel mag je een dergelijke methode (scheurlijn) niet toepassen bij statistieken. En aangezien ze daar bij het CBS vooral methodologen in dienst hebben…
@e1000bmw523i: dat wist ik niet. Maar het zou de leesbaarheid wel ten goede komen.
No shit Sherlock!
no shit, sherlock.

als je een goeie baan heb bij een rafinaderij, kan je tanken bij de pomp van je eigen werk. bij de meeste bedrijven heb je dan een kortings pas, dus dan tank je voor
1.40€ de liter. nu, met de lagere prijzen, zelfs 1.392 (!!!).
@gwnbmw: Nog steeds best duur als je het vergelijkt met Luxemburg o.i.d.
@gwnbmw: € 1,239 ;-)
@b088y: jij woont in belgie?
Mooi verhaal maar wanneer de olieprijs stijgt, stijgt de brandstofprijs aan de pomp wel gelijk..
Benzineprijs daalt altijd heeeel langzaam als de olie goedkoper wordt.
Sinds de prijs is gekelderd is het ook weer duurder geworden want het is vakantietijd :confused:
Maar als de olie duurder wordt merk je dat de volgende dag al aan de pomp.
Zo gek..
Als hij leeg is moet hij vol, over de benzineprijzen maak ik me echt niet druk meer.
De olie prijs is nergens op gebaseerd.
We sterven van de olie.
Niemand weet hoeveel, logisch want anders zou het nog veel goedkoper worden en gaan we nog meer verspillen.
Ik ben van de generatie die in 1974 werd verteld, met droge ogen, door politici dat de olie nu zo’n beetje op zou moeten zijn, dat indien China ging autorijden, er geen zuurstof meer zou zijn om te ademhalen en dat we een gedeelte van de aardgas opbrengsten zouden besteden aan de inwoners van de Noordelijke provincies. ECHT WAAR !

Maar helaas hebben mensen een kort geheugen.

Een paar jaar geleden, werd hier, op Autoblog de stelling geponeerd dat, de prijsstijging van brandstoffen in de zomer te wijten was omdat de Amerikanen op vakantie gingen

Me dacht onmiddellijk : Dat zullen ze toch ieder jaar doen, niet.

Kortom, ik geloof niet meer in olieprijzen, het is nergens op gebaseerd, misschien dat er een paar zijn die echt aan de touwtjes trekken iemand als Poetin op zijn knieën willen krijgen dmv een lag olieprijs; maar normaal gesproken zou de olie stervensduur moeten zijn omdat organisaties als ISIS en de burgeroorlog in Syrië het midden oosten de0-stabiliseren.
@desjonnies: klopt ik heb een tijdje terug heel wat gelezen hierover hoe de prijs fictief hoog wordt gehouden en dat de prijs stijgt terwijl het aanbod stijgt (en soms de vraag licht daalt). Dit is geen marktwerking maar dit wordt gewoon beïnvloed.
@desjonnies: ik ken meerdere personen die in de olie-business zitten, en ik ken je vertellen: maak je over de olie voorraad in de wereld maar niet druk. Dat krijgen we de aankomende 200 jaar echt niet op hoor.
@desjonnies:
maar normaal gesproken zou de olie stervensduur moeten zijn omdat organisaties als ISIS en de burgeroorlog in Syrië het midden oosten de0-stabiliseren””

Tikje heel erg kort door de bocht. Voorheen gold dit wel, maar intussen is de netto vraag uit veel gebieden afgenomen (grootste afnemer, VS, trekt nu zelf veel olie uit de grond, verduuzaaming speelt ook mee) en is het aanbod toegenomen (Irak, Iran treedt nu ook toe tot producenten voor het Westen, Rusland blijft de productie steeds verder opschroeven, etc.).
Hahahaha Manbearpig, awesome.

Afgelopen weekend over de grens in Gronau 1,49 voor een liter Superplus betaald. Doe ik het voor!
@racerx: dan heb je 9 cent teveel betaald ;)

Tank doordeweeks tussen 2 en 8 en het scheelt je nog eens een paar cent
@87sandyd: 14-20 of 02-08 uur?
@heat59:
In Duitsland kun je er nooit van op aan hoe duur het is. Er is momenteel een hele (ook politieke) discussie op gang gekomen, omdat er tankstations zijn die hun prijzen tot wel 14 (ja! veertien!) keer per dag veranderen. Dit gebeurt automatisch door de oliemaatschappijen. Tankstationhouders hebben er geen invloed op en worden er gek van.
Voor ik vertrek kijk ik meestal op “Spritpreismonitor” om te kunnen zien waar ik het gunstigste kan tanken. Onlangs nog voor ’n rit naar Aarhus in Denemarken. Er werd aangegeven dat ik in Flensburg diesel kon tanken voor € 1.119. Bij aankomst stond de prijs op € 1.349. Dat was ’s nachts. Toen ik er de volgende dag weer ging tanken was de prijs € 1.139. Je kunt er echt geen pijl op trekken.
Ja, het is veel dat we aan accijns en btw betalen, maar ik moet zeggen dat ik dat steeds minder erg vind.

Ik zal uitleggen waarom:
Ik rij nogal vaak door Europa en telkens als ik Nederland binnen kom rijden dan lijkt het wel walhalla. De wegen liggen er zo strak bij dat het lijkt alsof het een biljartlaken is. We worden over van alles geïnformeerd middels matrixborden. Het ziet er schoon en netjes uit. Dit in tegenstelling tot België en Duitsland bijvoorbeeld. Niks ten nadelen van die landen, maar het contrast is naar mijn mening levensgroot.

Het is een voorbeeld, en ook nog eens autogerelateerd, maar kan er veel meer bedenken. We betalen veel belasting met z’n allen echter als ik Nederland afzet tegen andere landen dan begrijp ik ook waarom.

Hiermee zeg ik niet dat Nederland zo fantastisch is, maar ik ben wel van mening dat we nog al doorgeslagen zijn in onze kritiek op Nederland. Terwijl als je een stapje terugdoet en het in perspectief zet, dan is het niet zo erg zoals sommigen ons willen doen geloven. En, dare I say it, we best wel trots mogen zijn op dit land.

Dit was een comment in de zendtijd van politieke partijen. En nu weer aan het werk werkslaaf!
@Rick-dos: so true.. idd vooral als je vanuit t buitenland trug NL in komt.. opbouwende kritiek is altijd goed maar over t algemeen zeiken we teveel
@Rick-dos: Helemaal mee eens. Valt me altijd op als je van de Duitse A3 (Arnhem-Oberhausen) het land in rijdt en op de A12 komt. Ik heb dan echt moeite niet te hard te gaan rijden, omdat het asfalt er zo strak bij ligt in verhouding tot de Duitse snelwegen.
@Rick-dos:
Wat we betalen voor brandstof accijns en wegenbelasting staat helaas alleen niet met wat we ervoor terugkrijgen. Ja het is allemaal redelijk netjes geregeld, en gezien Nederland een klein kikkerlandje is, is dat ook makkelijker te doen. Maar de winsten die bovenop de de normale kosten komen om de Nederlandse infrastructuur te onderhouden zijn vele malen hoger. Dat is dan wel weer jammer. Ik heb geen directe bronnen die ik(terug) kan vinden, maar ongeveer een kwart van de geïnde belastingen wordt gebruikt voor infrastructuur.
@faalhaas:
Dat zal altijd de eeuwige strijd blijven; waar geven we onze belastingcentjes aan uit?

Doe je links er wat bij, beginnen ze rechts te zeiken. En vice versa. Ja, autorijden wordt buiten proportioneel belast, maar als we bijv. werken meer gaan belasten springt iedereen ook op tilt….

Ons verzorgingsstaatje moet toch ergens mee betaald worden.
@rob:
Helemaal met je eens. Ik ben mij aan het voorbereiden om volgend jaar te emigreren, ben benieuwd of het ergens anders beter zou zijn. Minder belasting betalen, maar ook minder vangnetten.
@Rick-dos: Ja kijk daar heb je zeker gelijk in. Nou mag ik gezegd worden dat een klein landje als Nederland veel makkelijker een goed wegennetwerk heeft dan Duitsland of Spanje bijvoorbeeld omdat het zo klein is. Neemt nog niet weg dat dit gewoon een enorme melkkoe is voor de overheid en dat maar een klein deel van dat geld aan de wegen wordt besteed.
@Rick-dos: Je hebt heus wel voor een deel gelijk. Maar ik denk dat je er niet aan voorbij moet gaan .Dat wij met ze alle wel een zeer hoge prijs betalen . En dat zou niet erg zijn als we ook zouden profiteren van meevallers en prijs daling … En dat gebeurt hellaas nooit, denk aan kwartjes van kok of de bezuinigingen van de afgelopen jaren . Geld wat de overheid ophaalt via belastingen en accijns ben je kwijt .Want nu ook weer 10 miljard bezuinigingen misschien 5 miljard terug krijgen , dit geld ook voor de brandstoffen de olieprijs halveert en de accijns gaan omhoog ……. En dat vreet je betaalt steeds meer voor steeds minder . En daar komt nog eens bij woon je niet bij de grens heb je geen enkele keus en betaal je altijd de hoofdprijs………. Voor glad asfalt en schone wegen , dan zeg ik het mag allemaal wel wat mínder zodat het allemaal wat beter betaalbaar is voor een ieder ….
@Rick-dos: helemaal gelijk!

Jammer dat als je bij oldenzaal de grens over gaat het wegdek weer is bezaait met mafkezen. Mensen die met een camper rechts inhalen, vrachtwagens die inhalen tegen de tijden in, leaserijders die idiote snelheden moeten rijden(niet iedereen hoeft zich gelijk aangesproken te voelen)

Maarja, dat is natuurlijk ook wel erg leuk om te doen op een biljartlaken.

Dat er überhaupt nog iemand langs de snelweg tankt blijft me verbazen.

Op één tank is het misschien maar een paar euro, maar als je uitrekent hoeveel dat op jaarbasis is, dan is vergelijken toch echt zinvol.

Voorlopig maar hier in het dorp tanken voor €1,574 (Euro95).
@bertorelli:
Het enige tankstation langs de snelweg waar ik tank is de Esso langs de A4 ter hoogte van Roelofarendsveen. 1.579 de liter voor euro95 is prima te doen..
Voor de echte koopjesjagers onder ons even de app van athlon of directlease downloaden en je weet gelijk de goedkoopste pomp in de buurt. Soms zit er wel 30 cent verschil in de literprijs
@eelco74: Precies, helemaal in dichtbevolkte gebieden kan deze app je heel veel geld besparen. Diesel voor maar €1,12 zit ook gewoon in de buurt terwijl het op om de hoek €1,28 is. Er zijn toch echt nog veel mensen die de goedkope plekken niet weten te vinden.
@deuxani:
Ik weiger moeite te gaan doen (app toestanden, omrijden, etc.) voor een paar euro per tank. Ik tank altijd bij mij op de hoek. Want dat is een vriendelijke vent en hij maakt lekkere gehaktballen uit vette jus.
@rob: ik weiger om die extra paar uurtjes per jaar te werken aangezien ik niet te lui ben om met 2 clicks en een paar toetsaanslagen een app te downloaden
@blackmilo:
Lui, dat is inderdaad het juiste woord. Ik hoef ook niet perse ergens anders te tanken. Bevalt me prima waar ik het nu doe, al jaren. Ook al is ie een paar centen duurder dan een onbemand pompje vlak buiten het dorp…. En als ik altijd alles maar moet gaan uitzoeken waar het het aller-, aller-, allergoedkoopste is…, daar word ik nu al moe van. Moet ik actiefoldertjes van Lidl en de Marskramer gaan doorspitten. Geen denken aan!

En welke uurtjes per jaar moet ik nu precies extra werken? Dat snap ik nog even niet…..
Hmmm, het zijn inderdaad nogal wat open deuren, maar toch jammer dat we niet wat goedkoper tanken.
No shit, sir_smokalot.. 😁
Ik tank voor 1,86..
@vtechlover:
Zul je niet ver mee komen…………
Ja heel leuk dit verhaaltje, maar nu weet ik nog steeds niet waarom de benzine niet gelijk daalt als de olie prijs daalt, en waarom hij wel gelijk stijgt als de olie prijs stijgt? Want als hij daalt moet dit allemaal doorberekend worden en zijn er opeens allerlei andere kosten die verhoogd zijn. Maar als de olie prijs stijgt anticiperen zij hier gelijk op en berekenen zij dit gelijk door naar de klant(ookal hebben zij nog een oude voorraad liggen).
Ik heb zo’n pasje waar je overal mee kan tanken voor noppes. Werkt geweldig!
Goh, zou het? Verbazing wekkend dat de olieprijs sneller daalt dan onze benzine prijs.. *sarcasme uit* dat is toch vanzelf sprekend, bedrijven hebben nog voor de oude prijs ingekocht dus willen ze daar nog wel winst op maken (en de overheid krijgt zo ook meer geld wat ze graag willen)
Gister voor 1,37 de liter net over de grens getankt, zelfs de goedkoopste restbenzine is hier in de omgeving nog 1,59. Nu heb ik maar een tankje van 45 liter en was het eenmalig, maar een snelle rekensom leert dat je afhankelijk van de hoeveelheid al gauw zo’n 600 euro per jaar kan “besparen”. Misschien ook maar naar de grensstreek gaan verhuizen…
En wat is dan de reden dat het verschil tussen bezine en diesel steeds groter wordt? Dat was altijd zo’n 30 cent maar is inmiddels ruim 42 cent per liter. Accijns op diesel is niet minder geworden toch?
Hoorde net ook dat de Belgische regering verwacht minder geld binnen te krijgen ondanks de ingevoerde accijns verhoging op Diesel.
Lijkt me ook logisch want waarom zou ik in Belgie diesel tanken als deze duurder is dan hier in Zoetermeer en ik ook nog is mijn BTW kan verrekenen?
Misschien dat benzine idd duurder is hier maar ja.. ik rijd diesel. Betaal hier in Zoetermeer momenteel 1.12 (-/- 21% btw) en in Belgie zag ik prijzen van rond de 1.14 – 1.15 waar je niks kan terugvorderen… Simpele keus voor mij dus.
we sterven helemaal niet van de olie, maar kunnen nog jaren kunnen doen. het kolderverhaal van de CBS is al zo vaak uitgekoud@oud nieuws. Tuurlijk worden we genaaid door de overheid door een accijnzen van meer dan 45%.
Ik deel de mening in het algemeen wel van mensen, maar tanken blijven we toch wel doen. Over de grens of hier in nederland :P
Al dat geneuzel over vast bedrag aan accijns ten spijt ; de relatieve ruwe olieprijs gaat al tijden omlaag en de prijzen aan de pomp hier kruipen werkelijk omlaag.
Maar oh wee als de ruwe prijs ook maar ietsje omhoog kruipt ; de volgende dag betaal je al een cent meer per liter…

Volgend weekend maar weer naar baarle voor het betere bier en flink wat liters peut á 1,37 de liter….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).