
Een tsunami aan Hollanders die de flink goedkopere Belgische peut komen scoren zorgt voor oponthoud rond de pomp. ‘Dan leggen we toch gewoon een extra strookske aan’, aldus de ondernemende Belgen. En gelijk hebben ze.
Sinds de prijsverschillen in brandstof met onze buurlanden alsmaar groter worden wipt iedereen en zijn moeder die in een grensgebied woont even in België of Duitsland aan voor een volle tank. Het is een bekend fenomeen dat zorgt voor een flinke kapitaalvlucht. Ieder ondernemend mens houdt de centen liever in eigen land, maar onze regering volhardt hardnekkig in het overbelasten van onze brandstof, en loopt zo zelf bakken met accijns en belasting mis.
In de Belgische grensplaats Ravels werd een extra strook vrijgemaakt om alle Nederlandse klanten te accomoderen. Geen onbekend fenomeen, we zagen al eerder dat de bottlenecks aan de grens met dit soort maatregelen verholpen moesten worden. Één zin die er in de berichtgeving van Het Nieuwsblad echter uitspringt is deze: “in Ravels is zelfs een speciale spitsstrook aangelegd – met Nederlands geld – om de toestroom aan tanktoeristen uit Nederland in goede banen te leiden“. Wij kunnen ons eerlijk gezegd niet indenken wie er geld zou betalen om zo de buurman te helpen.
Overigens zakt de benzineprijs weer langzaam, nu een vat Brent-olie weer minder dan $50 kost. Maar zo lang Nederland alle accijnzen en 21% BTW handhaaft zakt de prijs in de buurlanden net zo hard (of harder). En de status quo blijft gehandhaafd, aangezien het gros van de Nederlandse bevolking nog steeds te ver van de grens woont, en dus gewoon in NL blijft tanken. Dat is de harde realiteit voor de pomphouder in de grensstreek.
Foto: Hollanders schuiven aan voor een volle tank in Poppel, autojunk.nl. Dank voor de tip, Jerudo!
Ik heb al ruim een half jaar niet meer in Nederland getankt, moet toch praktisch elk weekend in Brussel zijn dus ga elke keer met een volle tank terug. €1,367 /L hier nu momenteel. Bovendien gaat de accijns op benzine nog omlaag in België volgend jaar ;)
Klant is koning toch
@bmw7: niet allemaal
De Nederlandse staat moet zijn hoofd uit het zand halen en de brandstofprijzen gelijk maken aan die van de omringende landen. Ik woon in Limburg en ik tank elke 4 dagen een complete tank in Duitsland, dat bespaart me bijna 10 euro per keer. Ik weet dat vrijwel al mijn collega’s en vrienden hetzelfde doen.
Ga eens uitrekenen hoeveel belasting dit land misloopt omdat het de verkeerde tarieven hanteert, werkelijk ongelooflijk.
@Stylez: Moet je eens uitrekenen wat er zou gebeuren als ze het hele land gelijk trekken met bv België, dan scheelt het nog veel belasting voor de staat. De grens bewoners de grens over laten hoppen en de rest een hogere prijs laten betalen lijkt mij persoonlijk een heel stuk interessanter.
@Donstil:
Vergeet niet dat 7 van de 12 provincies (58%) langs een grens liggen en ik vraag om een tariefwijziging van ongeveer 10%.
Daarnaast koop ik ook direct mijn sigaretten en alcohol in Duitsland als ik er toch ben, ook weer geen belasting voor Nederland. Uiteindelijk is de Nederlandse ondernemer ook weer de dupe door dit kortzichtige beleid.
@Stylez: juist. Het gaat om veel meer dan wat brandstof accijns. Geen belastingen over eventuele winst, gaat er iets kapot wordt dat waarschijnlijk door een Belgisch bedrijf gemaakt. Banen gaan daardoor verloren waardoor ook die mensen geld kosten ipv opleveren, en zo gaat het nog ff door.
@Stylez: Dat van de provincies lijkt mij een non argument. Het gaat om een heel klein percentage van de bevolking welke dusdanig dicht bij de grens woont dat tanken daar zin heeft. Dat de provincie waar je in woont aan de grens grenst heeft hier weinig mee te maken, daar is een provincie te groot voor.
Dat percentage van mensen wat de grens even oversteekt is te verwaarlozen tegen de hele randstad en dergelijke. Ook als je dat ene pakje peuken en dat kratje pils mee telt wat ze daar dan misschien ook kopen.
@Donstil:
Je punt slaat werkelijk nergens op, ken je feiten.
Er wonen 8 miljoen mensen in die provincies, dat is niet een verwaarloos aantal maar de helft van Nederland. Als 20% van die autobezitters regelmatig in het buitenland tankt (en dat doen ze, vooral de veeltankers) brengt het de Nederlandse staat al even veel op als ze al die mensen in Nederland lieten tanken tegen een 10% lagere prijs. Dat bereik je dus door het tarief met 10% te verlagen voor iedereen.
Als bijkomend voordeel verhoog je ook nog de koopkracht voor iedereen een klein beetje want alle Nederlandse autogebruikers hebben daardoor een iets lagere brandstofrekening. Die extra paar euro bespaarden tot dan toe alleen de mensen die al in het buitenland tankten.
Win-win.
Yup ik tank zometeen ook weer in wuustwezel. scheelt 25 cent de liter.
@rolov: toch niet die troep bij eddy he
Wat een slaapvolk zeg hoelang gaat dit nog duren? Opstaan en je mond opentrekken omg!
Het feit dat bijvoorbeeld onbemande pompen 15-20 cent per liter onder de adviesprijzen kunnen zitten betekend dat pomphouders in Nederland ook wel het nodige tussenweg graaien. Betaalde afgelopen week aan de onbemande pomp 1,48, daarvoor hoef ik niet naar Duitsland te rijden (10 min rijden voor mij).
@bassx: ja, maar over die liters wordt gewoon NL belasting betaald. Moet je nagaan wat je daar zou betalen met minder accijns..
@jrcornelisse: Je heb helemaal gelijk… Bedoelde meer te zeggen dat het binnen NL ook niet overal gelijk is :)
@bassx: of wat de peut bij een onbemande pomp in België kost..
Ha ha, ik tank vrolijk in Sippenaken, net over de grens in Belgie. 1.32 p/l Aken, Duitsland 1.48. De Duitsers zijn dus een stuk duurder. Ik spaar op een volle tank a 80 liter, 21 euro. Ik tank 1 x per week. 84 euro,tjes hou ik in de tes. Mafkezen daar in Den Haag. Het gros woont dan weliswaar niet in de grensstreek, maar nog altijd genoeg voor wie het de moeite waard is,
@boltiev6: zo dan, 80 liter tank, welke auto is er omheen gebouwd?
@autogedrocht: audi a6 3.0 tfsi quattro
@boltiev6: zo dat scheelt wel dan ja. Die lusten wel een slokje.
In ik woon zo’n 2km van de grens af, tanken in Nederland gebeurt nog maar vrij zelden.
In Lanaken zie je ook vrijwel alleen maar Nederlanders bij de pomp.
Ik vraag altijd of de poetser mijn auto wil voltanken.En die staat bij de Shell om de hoek soms ook in de rij.Telt dat ook?
Ik ga tank nooit in Nederland…
@norge: waar komt die ga vandaan?
@norge: dat is Noors voor “zie mijn Leopard”, als ik me niet vergis..
@norge: Wat kost nou een litertje peut in Noorwegen? 1,75 ofzo?
@123bat: sssst.
Ik kwam toevallig gister dan artikel over collectief benzine inkopen (via het buitenland) nog tegen. Toch jammer dat dat doodgebloed is. Het zou een geweldig protest zijn geweest als het kon.
Het is dat het woord struisvogelpolitiek al bestond, maar anders had deze regering het uitgevonden.
Helaas woon ik te ver van de grens om het lonend te maken…
Je bent gek als je bij de pomp op de foto gaat tanken. Net het dorp uit is een pomp bij de Peugeot garage daar is het nooit druk en 1 á 2 ct goedkoper nog. In Weelde nog goedkoper. Poppel is niet zo groot. Ik heb er 7 jaar gewoond.
Diesel is momenteel €1.13 per liter, bij de onbemande pomp, da’s niet zo gek voor Nederland toch?
@Kvagorp zelfde in Luxemburg, ga van de snelweg af, rustige pompen waar je niet hoeft te wachten en bovendien nog goejekoper ook !
@desjonnies: klopt. Luxemburg Route du solei. Tweede pomp vanaf België voorbij rijden. Daarna meteen de eerste afslag pakken. Rechtsaf en na een kilometertje aan de linker kant zit ook een pomp. Niets te doen en nog goedkoper.
@Kvgorp:
Omrijden i.v.m. drukte: Okay. Omrijden vanwege de prijs doe ik in Luxemburg niet meer. Prijsverschil tussen de duurste en goedkoopste bedraagt vandaag max. € 0.02/liter voor zowel diesel als Euro95.
@9000cse: wat is een kilometer om op een rit van 1400km. Ik doe het ook puur om de drukte hoor als de rij voor het tanken aan de snelweg al op de uitvoeg strook staat.
@Kvgorp:
Zoals ik dus al zei: I.v.m. met de drukte omrijden: Okay. Maar om nou blij te worden van een voordeel van +/- € 1,- op ’n volle tank bij ’n rit van 1.400 km? Kom op, zeg!
@Kvgorp:
Oh! Nog even de maximum, officiële prijzen in het Groothertogdom: Diesel: € 1,003 en Super 95: € 1,250
Wat ik denk wat ze bedoelen met Nederlands geld is dat van het geld wat Nederlanders achter laten als ze tanken. Daar betalen ze de extra strook van. Nederlandse klanten Nederlands geld
@tim1803:
Nee, gemeente goirle heeft de extra strook aangelegd. Dit omdat er files ontstonden op Nederlands grondgebied, en ze hiermee de veiligheid wilden waarborgen.
@jack_abarth: oké bedankt voor de info. Dat kon ik uit dit artikel nergens uithalen.
Betreffende het mislopen van accijns en belastingen valt allemaal wel mee en is de GROOTSTE onzin praat die er bestaat!…
… Aldus Wiebes ?
Toch gek, de Nederlander tankt. Net over de grens en daar is geen Belg te zien, die tankt nog iets verder het land in en betaald nog kinder, doe ik ook altijd 5 km scheelt vaak nog 3-5 cent
@Junior540: is dus 10 kilometer totaal, a 1 liter peut…
Het is dat ik zakelijk in Nederland moet tanken, maar mijn privé auto wordt netjes 2 kilometer over de grens in België getankt!
Ik woon in de randstad dus in het buitenland tanken heeft niet echt zin. Anders zou ik het wellicht overwegen.
Ik reed laatst van Knokke binnendoor richting de westerscheldeTunnel, en vond de laatste 20 km voor de grens in België geen enkele pomp! Zodra je NL binnenkomt, 3 binnen enkele kilometers. Ik kan mij niet voorstellen dat deze erg last van concurrentie van pompen over de grens hebben.
O.T.: ik zou willen dat ik regelmatig over de grens kon tanken, met 2 V8’s voor de deur.
@367pk: In Zelzate had je kunnen gaan tanken :)
Achja wij tanken er, de (neder)Belgen komen massaal boodschappen doen in Nederland, of halen het op bij de lokale PUP van de supermarkt met dat blauwe logo.
Beetje lood om oud ijzer.
Groot gelijk 25cent per liter is normaal. En met een volle tank scheelt dat echt!!
Het zou voor de Belgische eco-boekhouding interessanter zijn als de Nederlanders in Nederland zouden tanken. Want de CO2-uitstoot per land wordt berekend op de brandstof die er in ’t land zelf verkocht wordt – en dus niet op basis van waar hij verbruikt wordt. En als je dan weet dat we voor de zoveelste keer tegen een boete dreigen aan te lopen omdat onze regeringen de boel niet op orde krijgen, dan kan je niet anders dan denken: alle beetjes helpen.
@BaRa: dat ligt dan toch vooral aan de hoogte van de boete tov de extra inkomsten uit accijns? Als b>a dan is het positief voor de Belgische staat (en dus de Burgers, nu ja een klein beetje dan toch)
In Essen, net over de grens bij Roosendaal 1,349 voor een litertje euro 95
Terug de grens over 1,599 bij de vrienden van Shell.
Rijd wel even 5 minuten verder hoor.
Ik ben toch niet gek (oh, nee dat was van iets anders)