• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit zijn de accijnsopbrengsten van 2014

Auteur: Author, gepost 18 februari 2015 om 17:31 – 28 Reacties

360 Spider en C63 AMG


Staatssecretaris Wiebes heeft zojuist aan de Tweede Kamer laten weten hoeveel euro’s tankend Nederland de schatkist heeft opgeleverd.

Ondank felle kritiek zijn de accijnzen op brandstof ruim een jaar geleden verhoogd. Vooral diesel- en LPG-rijders zaten in de hoek waar de klappen vielen, maar wat heeft de verhoging uiteindelijk voor gevolgen gehad voor de opbrengsten?

In totaal bracht 2014 aan accijnzen op LPG en diesel ruim 3,8 miljard euro in het laatje, een toename ten opzichte van 2013 van 102 miljoen euro. Daar moet wel bij worden vermeld dat aanvankelijk werd gedacht dat de verhoging ongeveer 150 miljoen euro op zou leveren. Dat dat een onrealistisch cijfer was, wisten we medio vorig jaar al.

Benzinerijders spekten de staatskas met ruim 4 miljard euro, waarmee de opbrengsten over 2014 zo’n 19 miljoen euro lager uitvielen dan het jaar ervoor. Afijn, check de tabelletjes in dit artikel nog eens en ween jezelf vanavond zachtjes in slaap.

Foto via autojunk

Ook interessant!

  • Nog een record: ook diesel is nu duurder dan ooit
  • Dakloos stel
    Dakloos stel vergeet 24 keer te betalen na tanken
  • BREEK: brandstofaccijns al over paar weken omlaag!
    Tankstation Eindhoven laat klanten benzine tanken voor 1,45 euro per liter
  • tanken duur
    Goed nieuws, tanken gaat weer minder duur worden

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

belasting, benzine, Diesel, eric-wiebes, lpg, tanken

Vorig bericht: « Rolls-Royce Ghost Eyesore: oogbalverschroeiende wansmaak
Volgend bericht: Porsche Exclusive doet de Macan Turbo »

Lees Interacties

Reacties

  1. rammillius zegt

    18 februari 2015 om 17:36

    De overheid zal het wel een succes vinden… Het verschil bezuinigen ze wel op de zorg…

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      18 februari 2015 om 17:49

      @rammillius:
      Tja, als je het op Afrika zou bezuinigingen ben je een racist, dan kan je beter de bejaarden een week in hun eigen ontlasting laten zwemmen..

      Login om te reageren
      • gop1 zegt

        18 februari 2015 om 18:01

        @tupperware: Er wordt door de Europese Unie als geheel meer verdiend op derde wereld landen dan dat er gegeven wordt. Die zogenaamde donaties zijn een wassen neus en kunnen geheel geschrapt worden als de EU zou ophouden met achterlijk hoge importheffingen op bijvoorbeeld buitenlandse gewassen. Uit m’n hoofd weet ik dat exotisch fruit met honderden procenten wordt belast.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          18 februari 2015 om 20:54

          @gop1: door deze constructie kan de unie wel meer beïnvloeden waar het geld terecht komt, dat is een groot voordeel.

          Login om te reageren
          • Esprit_de_Flandre zegt

            19 februari 2015 om 18:13

            @mashell: Maw. kapitalisten hangen graag eens de communist uit als dat kapitalistische voordelen heeft…

            Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    18 februari 2015 om 17:41

    En hoeveel van dat bedrag wordt er daadwerkelijk omgezet in asfalt? En is dit alleen van de brandstof, of zitten de genotsmiddelen accijnzen hier ook bij in?

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      18 februari 2015 om 17:52

      @dutchdriftking:
      Alleen brandstof accijns, de zuiplappen brengen nog een 1,5 miljard op, de verstokte rokers zijn goed voor een slordige 2 miljard en dan heb je nog accijns op frisdranken, etcetera..

      Login om te reageren
    • potver7 zegt

      18 februari 2015 om 18:50

      @dutchdriftking: Uhhhm, niks. Benzine-accijns vloeit in de algemene middelen.

      Login om te reageren
    • ThomasBol zegt

      19 februari 2015 om 01:40

      @dutchdriftking: in principe is de wegenbelasting hiervoor in het leven geroepen. Accijns op brandstof is in mijn ogen dan ook dubbelop.

      Login om te reageren
  3. camber24 zegt

    18 februari 2015 om 17:55

    Hoeveel bracht benzine op dan?

    Login om te reageren
  4. knipperlichtje zegt

    18 februari 2015 om 17:56

    Kan dat mooi weer gebruikt worden om de BPM te verlagen. Niet dat dat gaat gebeuren, logisch ook, maar het wordt wel tijd voor een nieuwe kijk op ons belastingstelsel.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 februari 2015 om 18:03

      @knipperlichtje: je wilt de belastingen verder verhogen. Want dat is waar het natuurlijk op uit zal draaien. Ik wacht liever op het Europese belastingstelsel.

      Login om te reageren
    • drime zegt

      18 februari 2015 om 18:07

      @knipperlichtje: Tijd voor een flat-tax..!

      Login om te reageren
      • potver7 zegt

        18 februari 2015 om 18:59

        @drime: Accijns heeft natuurlijk helemaal niks met flat-tax te maken… Flat-tax wordt doorgaans genoemd in het kader van inkomstenbelasting. Of bedoel je dat op alle producten een even hoog bedrag of percentage aan accijns geheven moet worden?

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          18 februari 2015 om 20:55

          @potver7: of hij wil gewoon een belasting op flatgebouwen.

          Login om te reageren
  5. TDI-goeroe zegt

    18 februari 2015 om 18:12

    je kunt er dus gerust van uitgaan, dat die ontbrekende 50miljoen naar D en B zijn verhuisd.

    Login om te reageren
    • 9000cse zegt

      18 februari 2015 om 19:27

      @TDI-goeroe:
      De Belgische site “brandstofprijzen.vroom.be” maakte op 6 februari het volgende bekend:
      “Nederland …….. bedankt !
      (Gebaseerd op cijfers FOD financiën).
      Zoals we reeds een paar maal hebben geschreven …. dat een accijnsverhoging op diesel voor de schatkist een slechte zaak is , wordt nu duidelijk bewezen door de cijfers van de accijnsontvangsten in 2014 .
      Door een verhoging van accijnzen op diesel van 4 €ent / L in Nederland hebben ze daar een verlies aan dieselomzet van ongeveer 10 % .
      We stellen nu vast dat de accijnsontvangsten in Belgie met meer dan 250 milj. € tov 2013 gestegen zijn . We kunnen daar maar alleen onze noorderburen voor bedanken.”

      Let wel even op! Het gaat hier over de meeropbrengst aan accijns op ALLEEN diesel! En alleen voor België. Benzine en LPG zijn niet meegerekend. Ook het verlies door mensen die in Duitsland gaan tanken zal aanzienlijk zijn.

      Voor mijn gevoel durft Wiebes de waarheid niet te vertellen. Het totaalbedrag aan accijns, dat naar onze buurlanden is gevloeid zal gemakkelijk boven de 1 miljard uitkomen.
      En wij maar dokken om ons begrotingsgat te dichten!

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        18 februari 2015 om 19:44

        @9000cse:
        Top toch…?
        De Belgen kunnen die ontwikkelingshulp immers goed gebruiken….

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        18 februari 2015 om 21:01

        @9000cse: Je stelt dat de opbrengsten in België en Duitsland gestegen zijn. Maar volgens het artikel zijn de opbrengsten ook in Nederland gestegen. De vriendelijke oliebaronnen in Saudi Arabië hebben de olieprijs verlaagd om de accijnsverhoging te compenseren. Ik zie dus alleen maar winnaars, waarom nog jammeren?

        Login om te reageren
  6. PeugeotGTI zegt

    18 februari 2015 om 18:37

    F***ing piraterij is het. Iemand geen keus laten en het gejatte geld aan je eigen nutteloze shit over de balk smijten terwijl onderwijs, zorg en infrastructuur langzaam ten onder gaan. Je zou denken dat de grootste wegtransporteur beter zou weten.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      18 februari 2015 om 18:52

      @PeugeotGTI: Ehhm waar denk je dat onderwijs, zorg en infrastruktuur van betaald wordt? Juist: van belastinginkomsten – en zorg voor een gedeelte van je zorgpremie.

      Login om te reageren
  7. 406_v6 zegt

    18 februari 2015 om 19:06

    Het is wachten op de mededeling dat de cijfers die kwiebus heeft gepubliceerd niet blijken te kloppen; het is nl. niet voor het eerst dat ie met cijfers goochelt om de boel rooskleuriger voor te stellen.

    Login om te reageren
  8. mustang750supersnake zegt

    19 februari 2015 om 07:19

    Wanneer krijgen we er nou eens eindelijk genoeg van hier in dit land…….wanneer komt het moment….ze steken zich alles in de zak, bezitten de dikste panden,rijden de grootste auto’s…..de middeklasse en de armeren worden het hardst gepakt maar bij de rijken wordt dr niks weggehaald…….
    Ik KOTS van dit kabinet… Nog nooit hebben we zo’n grote bende graaiers gehad als nu…
    Wanneer komt de dag…….

    Login om te reageren
    • lebeaunl zegt

      19 februari 2015 om 08:56

      @mustang750supersnake tang op varken?

      Login om te reageren
      • mustang750supersnake zegt

        19 februari 2015 om 11:08

        @lebeaunl: als je had gelezen was je comment niet nodig…

        Login om te reageren
  9. mrrallycross zegt

    19 februari 2015 om 07:26

    Als een normaal mens niet uit komt met geld dan zorgt hij dat hij minder uitgeeft, niet dat hij andere mensen uitknijpt om zelf meer geld te verdienen.

    Login om te reageren
  10. hillegaar zegt

    19 februari 2015 om 10:05

    [img]http://veelkantie.nl/wp-content/uploads/2014/04/roverheid1.jpg[/img]

    Login om te reageren
  11. schuimbekje3 zegt

    19 februari 2015 om 13:38

    Iets vertelt mij dat ik deze cijfers niet moet geloven..
    Ik vermoed dat er hier en daar wat gesjoemeld is. Een maandje erbij gepakt ofzo of iets anders in de trend van “oeps, dat hadden we niet gezien, ik zal de desbetreffende ambtenaar eens streng toespreken” …

    Ik kan moeilijk geloven dat er afelopen jaar 10% meer diesel is verbruikt dan 2 jaarcgeleden.
    Vrijwel alle kleine diesel auto’s zijn verkocht ivm met tot 300 euro per kwartaal kostende wegenbelasting voor autos die eerst belastingvrij waren en vrachtwagens zie ik vooral in buitenland tanken..
    Kan me moeilijk voorstellen dat je dan 10% MEER diesel verstookt.

    Dat zijn discrepanties die meer te maken hebben met overhevelene van een complete maand a 8% en dan nog wat goochelen met statistieken.

    Ik geloof er geen bal van iig..
    Dit ks echt een minister die gezegd heeft “mijn wet klopt, pas jij de cijfers aan aan mijn waarheid? Mooi, anders had je je wachtgeld regeling kunnnen bekijken.”

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North