Wie vindt dat z’n spaar-Golf wel wat extra pony’s kan gebruiken, moet koerszetten richting het pittoreske Gilze.
In dat Brabantse dorpje bevindt zich FRST, de tuner die zich naar eigen zeggen als eerste bezighoudt met het verder op smaak brengen van de Golf GTE. Deze stekker-Golf doet ’t uiteraard lekker op de leasemarkt, maar zoals Wouter aanstipte voelt-ie niet aan als een Golf die z’n GTI-achtige badge verdient.
Dat vonden de mannen van FRST dus ook en zij voorzien de Golf GTE daarom van wat extra prik. De ECU werd van verse software voorzien waarbij de tuner vooral gebruikmaakte van “de overcapaciteit van de motor”. Hierdoor werken verbrandings- en elektromotor stukken fijner samen, zodat de magie onder de kap nu pas echt tot volle wasdom komt.
Natuurlijk zijn vermogen en koppel gegroeid, de precieze resultaten check je in de grafiek hieronder. Voor de duidelijkheid: de opgegeven waarden zijn, naar wij aannemen, gemeten aan de krukas. De gemeten waarden zijn met de rollenbank aan de wielen geregistreerd. Klik voor GROOT.
Door Gilze rij je….
@norge: kom je origineel ook uit Brabant?
@rob5nismo: nope ,omgeving 010
Maar is die in de bochten ook even snel als de gti?
Niks nieuws. Doen ze bij JD engineering in Lochem al tijden met de GTE.
@ihrte: JD woooooo!
Ze chippen gewoon het 1.4tje
@vtechlover: Echt? Ik dacht dat ze er een W12 in blok hadden gelegd…
Quanta costa? En ben ook wel benieuwd wat het veranderd aan topsnelheid en acceleratie?!
@roberto: Acceleratie gaat nu in 7,1 ipv 7,6. Die halve seconde voel je vooral goed in het gesprek in de kroeg bij je vrienden dus.
De fabriek zegt 204pk af fabriek en zij meten 176pk. Is die motor overrated of waren de omstandigheden niet zo lekker? Bijna 30pk minder vind ik flink wat namelijk.
@E34M5Touring: de motor heeft standaard 150pk. De rest komt uit het hybride stuk….
@dennisdd: Dat snap ik maar bij af – fabriek geven het gecombineerde vermogen op. Ik mag er dan toch van uitgaan dat ze bij de gemeten waarde ook het gecombineerde vermogen opgeven en die komt dan 28pk te kort. Want die 235pk is zeker weten gecombineerd, no way dat je met enkel chippen 85pk erbij tikt.
@E34M5Touring: je kan een elektrische auto niet goed meten. Kijk de aflevering van autoweek met een tesla op de rollenbank maar eens
@E34M5Touring: Lezen: Gemeten aan de wielen…
@eMbe: Ah zo, sorry hoor.
Vraag me af of dit iemand aandurft met z’n lease GTE….
@dennisdd: sterker nog, 9 van de 10 keer mag het niet eens
@thomasbol: dat klopt, maar met m’n GTD durfde ik het wel aan het “stiekum” te doen, dat blok heeft zich wel bewezen. Maar de GTE is nog zo storinggevoelig voor voor alles en nog wat…
@ThomasBol: exact exit garantie en boze leasemaatschappij.
Gilze, gilze koeien in de wei..
@jassenroover: verkes in de stal
Op papier wel een redelijk ding dat is wel goed nieuws
@st33fie: wegen worden al een tijdje van asfalt gemaakt en niet van papier…
@jpo26: kuDt zooi dat wist ik niet
In de omgeving Den Bosch – de Maasroute stikt het van de GTE’s.. Allemaal hetzelfde dus weet eigenlijk niet of het nou verschillende eigenaren zijn of net een paar die hele dag door aan het rijden zijn…
En bij welke kilometer stand verwachten we het reguliere onderhoud? (de dsg-bak vervangen dus)
@w0o0dy: Heb je wel al je rijbewijs?
@schellekens006: go fish.
Zo fout, van die A6 design wielen op een Golf.
Ziet er wel een stuk beter uit. Staan er nu 2 bij mij in de straat en ze lijken wel een cross golf, zo hoog staan ze. Een verlagingssetje doet wonderen.
Jezus zo’n GTE heeft standaard ook een “hobbelig” verloop van vermogen en koppel… Of ligt dat aan mij?
Koppel bouwt ook wel rap af!
Normaal gaan wat afgunstigen nu lopen janken dat het een schande is en dat ze na chippen een naheffing van 25% bijtelling dienen te krijgen, ‘zwaar aanpakken’..
Gewoon een gti kopen
Gaap
Zie ze regelmatig staan die witte GTE tjes. Elke keer denk Hmmm… beetje raar gevoel bij die auto met die blauwe lijntjes. Dan zie ik liever een GTI of beter mijn eigen R :-)
Het zou wel leuk zijn als Autoblog er een belletje aan zou wagen en het bericht zou kunnen verheffen boven een advertorial.
Men claim dus 272pk en 417Nm koppel. Dat zijn S3 8p waarden!
FRST zou inderdaad de eerste zijn die de originele ECU-software aanpast. JD werkt nog met een externe box. Op de foto’s op hun site zie ik twee verschillende dyno’s. Van The Autosport company en de andere is dan van FRST?
8 augustus word m’n GTE verlaagd ? staan idd erg erg hoog
Ik snap dat je gefrustreerd bent dat je niet de eerste chiptuner bent maar om je bedrijf dan Frust te noemen en dan de U weg te laten is ook wat merkwaardig.