• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Golf GTI Clubsport S binnenkort een dingetje?

Auteur: willeme, gepost 14 oktober 2020 om 11:30 – 14 Reacties

GTI Clubsport S

Kunnen we binnenkort ook een Volkswagen Golf GTI Clubsport S verwachten?

Vanacht was het grote moment daar, we konden een nieuwe Golf GTI verwelkomen. Zoals @Wouter jullie al kon mede delen is de reguliere Golf GTI al een pretpakket van jewelste. De GTI Clubsport doet daar een flinke schep bovenop.

De GTI Clubsport is ook geen nieuw concept. Zoals jullie weten was er vroeger overigens een nóg scherpere Golf GTI, de Clubsport S. Dat was een gestripte en extra hardcore versie van de GTI Clubsport. Zie het een beetje als een 911, GT3 en GT3 RS zich tot elkaar verhouden.

GTI Clubsport S

GTI Clubsport S

Dus nu er een extra hete GTI is gearriveerd, hoe zit het eigenlijk met een nóg hetere GTI? Het Britse en goed geïnformeerde AutoCar weet helaas het antwoord. Zij spraken met Karsten Schebsdat, de chef ‘Driving Dynamics’ (toffe baan) bij Volkswagen. Hij meldt dat de GTI Clubsport S ditmaal níet op de planning staat.

  • GTI Clubsport S
  • grille

Dieselgate?

Waarom wil Karsten Schebsdat niet zeggen. Volgens de Britten is het antwoord vrij simpel: dieselgate. Dit heeft er voor gezorgd dat Volkswagen veel schade-vergoedingen moet uitbetalen (niet aan ons Nederlanders, uiteraard) én dat ze extra veel hebben moeten investeren in EV-technologie.

GTI Clubsport S

Record Golf GTI Clubsport S

Een andere reden is wellicht dat de Nurburgring-recordtijd lastig te breken is. Destijds was de GTI Clubsport S met 07:49 (later zelfs 07:47.19) de snelste voorwielaandrijver, maar sindsdien hebben de Honda Civic Type-R en Renault Sport Mégane RS Trophy-R het record veel scherper gesteld. Check hieronder de snelle ronde:

Bommetje

Op zich is het wel jammer, want de hete ‘S’ was een lekker dik bommetje. Het was niet zomaar een chipje en klaar. Veel onderdelen van de ophanging waren compleet nieuw, bijvoorbeeld. Ook kreeg de topper extra krachtige remmen en extra plakkerig Michelin Pilot Sport Cup 2 banden. Om gewicht te besparen werden de achterbank, airco en geluidsisolatie verwijderd.

Ook interessant!

  • Officieel: Volkswagen Golf GTI Clubsport 45
  • Wat zou deze Volkswagen Golf GTI Mk1 moeten opleveren?
    Wat zou deze Volkswagen Golf GTI Mk1 moeten opleveren?
  • Volkswagen presenteert: een getunede Golf GTI
  • rijtest
    Mijn Auto: Volkswagen Golf 8 GTI Clubsport van Sjors

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

clubsport-s, golf, gti, nurburgring, Video, Volkswagen

Vorig bericht: « Verkoop quinoa en smoothies met het Silverado Fury Pack
Volgend bericht: Honda e rijtest: kun je DRIFTEN met deze auto?! »

Lees Interacties

Reacties

  1. willemvdberg zegt

    14 oktober 2020 om 11:40

    Die muziek door het filmpje voegt veel toe zeg..

    Login om te reageren
  2. mashell zegt

    14 oktober 2020 om 12:14

    Ik wacht nog wel even op de “Volkswagen Golf GTI Clubsport RS plus 45 jahre TCR”.

    Login om te reageren
  3. bierbuik zegt

    14 oktober 2020 om 12:21

    Ofwel de Clubsport S is binnenkort géén dingetje, beetje een domper dit artikel, al heb ik niks met Golfjes

    Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    14 oktober 2020 om 12:23

    Wel jammer natuurlijk, maar een ‘gewone’ Clubsport is ook een betere GTI. De GTI is namelijk goed dagelijks inzetbaar (een beetje de reden waarom je een hot hatch wilt IPV een volbloed sportwagen), en als drie-deurs zonder achterbank is het ineens geen praktische wagen meer. Wat was er aan ophanging en onderstel precies anders? Een knap setje Bilstein zit er tenslotte zo onder. En de belangrijkste vraag, komt er een handbak?

    Login om te reageren
    • allesmetturbo zegt

      14 oktober 2020 om 12:43

      @dutchdriftking: precies dat

      Login om te reageren
      • clubsp0rt zegt

        14 oktober 2020 om 20:35

        @allesmetturbo: Toch wel wat meer dan alleen een schroefsetje, clubsport s had oa alu subframe en kilootje of 30 lichter vergeleken met gewone clubsport…

        Login om te reageren
        • Dutchdriftking zegt

          15 oktober 2020 om 10:18

          @clubsp0rt: Dat alu subframe samen met het verwijderen van de achterbank was denk ik 30kg? Begrijp mij niet verkeerd, het is een geniale auto. Maar men rijdt vaak een GTI omdat er maar budget/ruimte/tijd is voor één auto welke alles moet kunnen. Daarom is juist de gewone Clubsport (of een Leon Cupra ST) zo geniaal.

          Login om te reageren
          • clubsp0rt zegt

            15 oktober 2020 om 19:07

            Helemaal mee eens. Gewone GTI is een fijne auto, clubsport een heerlijke auto en echt wel echt anders dan een gewone GTI. GTI met chip is nog lang geen Clubsport………

            Login om te reageren
  5. RiKe zegt

    14 oktober 2020 om 13:53

    Wat leuk, een depressief ogende Golf GTI die geen 50k kost en daardoor nauwelijks zal verkopen wordt nog duurder gemaakt

    Login om te reageren
  6. ericc zegt

    14 oktober 2020 om 15:24

    Ga met je GTI naar Abt en je hebt een snellere wagen dan de Clubsport S.

    Login om te reageren
    • Cuprafan123 zegt

      14 oktober 2020 om 17:08

      Nee dankje, ik ga liever naar JD Engineering.

      Login om te reageren
    • gtveej zegt

      14 oktober 2020 om 20:41

      @ericc: en dan ga je met je clubsport s naar abt ( of idd beter JD) en dan is de clubsport weer sneller dan de standaard gti

      Login om te reageren
      • Cuprafan123 zegt

        14 oktober 2020 om 20:52

        Gemiddelde standaard GTI met een JD stage 2: 340 pk. Met de gemiddelde clubsport of clubsport S stage 2 zit je al gauw over de 400 pk.

        Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      15 oktober 2020 om 10:20

      @ericc: Ga met je Clubsport naar JD of MTM en je kunt Porsches en RS modellen van Audi (van 10 jaar en ouder) het leven bizar zuur maken.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North