• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Golf van AB-lezer vindt geheim van eeuwige jeugd in Estland

Auteur: jaapiyo, gepost 10 januari 2021 om 15:31 – 44 Reacties

AB-Lezer

Een trouwe AB-lezer kwam tot zijn verbazing opeens zijn oude auto tegen als okkazie in Estland. Gek is alleen wel dat ‘ie de bron van de eeuwige jeugd lijkt te hebben gevonden…

Tsja de veroudering, de aftakeling, het is een feit van het leven. Je kan nog zoveel quinoa knagen, vitamientjes slikken en lekker sporten; op een gegeven moment wordt iedereen ingehaald door de tijd. Althans dat is de waarheid waarbij de meesten van ons zich neerleggen. Er zijn natuurlijk ook vrije geesten die denken dat het misschien niet zo hoeft te zijn. De potentiële bron van de eeuwige jeugd is niet voor niks een vaak terugkerend thema in mythen en sagen. En ja, nu we van telomeren en dergelijke weten, komt het eeuwige leven misschien wel dichterbij dan ooit. Dadelijk nog maar eens kijken op Longecity of er alweer iets nieuws is gevonden…

Estland

Voor auto’s gelden in principe dezelfde wetten als voor ons. Ze verstoken dode dino totdat hun circulatie, frame of zenuwstelsel het begeeft op een manier die niet meer te redden valt. Goed onderhoud, goed voedsel en veel liefde helpen om dit moment uit te stellen. Maar voor veruit de meeste auto’s, houdt het uiteindelijk een keer op natuurlijk.

Tegenwoordig worden veel Nederlandse auto’s voordat het einde echt dichtbij komt geëxporteerd naar het buitenland. We zijn namelijk weliswaar zo ver afgegleden dat Jan Modaal inmiddels in een 11 jaar oude frikadel rondrijdt, maar in sommige andere landen is het nog net wat erger. Bovendien zijn er altijd wel een paar verschillen in regelgeving te vinden tussen landen, waardoor een oude Nederlandse hybride of diesel die hier door de subsidie heen is nog interessant is voor een andere markt.

Golf oplegger

Zo kon het gebeuren dat AB-lezer Daniel zijn oude vertrouwde Volkswagen Golf Variant tegenkwam op een Estse site voor okkazies. Zelf aangebracht R-logo in de grille (foei toch), de trekhaak, de kleur, de velgen, het klopt allemaal. Kan niet missen dus. Het gekke is alleen dat deze Golf wél de juiste elixer gevonden moet hebben om jong te blijven. De blauwe Volkswagen is namelijk een jaartje jonger geworden en heeft opeens een tonnetje minder kilometers achter de rug. Hoe kèn dèt noww…

RDW Golf

De Golf wordt namelijk aangeprezen met 195.000 km op de teller. Doch volgens de NAP was de laatste stand al 284.617 kilometer op 11 november van vorig jaar. Daniel vertelt dat hij de Golf eind vorig jaar heeft meegegeven aan een handelaar uit Litouwen. Nu staat deze dus aan de oostelijke zijde van de EU te shinen voor een oud gebouw in (vermoedelijk) Estland.

We hebben nog even een lijntje uitgegooid naar voormalig collega @ikschrijfookoverautos, kenner van de streek, om te informeren naar het aparte nummerbord dat het oude Nederlandse nummerbord emuleert. Maar linksom of rechtsom lijkt hier iets niet helemaal te kloppen. Man man man…Wie had dat gedacht, niet alleen de Nederlandse, maar ook de Baltische importboeren kan je dus al niet meer gewoon op hun woord vertrouwen…

Ook interessant!

  • AB-lezer showt zijn Porsche 992 GT3
  • Video: Golf 3 vs Audi RS6
    Video: Golf 3 vs Audi RS6
  • AB-lezer schiet puike plaatjes van zijn eigen Lotus
  • Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
    Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

autoblog, fraude, golf, litouwen, station, variant, Volkswagen

Vorig bericht: « 718 GT4 met Akrapoviç-uitlaat klinkt hemels
Volgend bericht: Wolff over contract Hamilton: “Moeten op alles voorbereiden” »

Lees Interacties

Reacties

  1. Lennart95vdk zegt

    10 januari 2021 om 15:38

    Ligt het aan mij, of ziet die kentekenplaat op de foto’s er raar uit?

    Login om te reageren
    • RickB zegt

      11 januari 2021 om 08:52

      Klopt, omdat de Nederlandse stansletters schaars zijn, gebruiken ze daar de Duitse stansletters voor de gele platen.

      Login om te reageren
  2. wildbeest zegt

    10 januari 2021 om 15:44

    Ze draaien tellers terug in het oostblok. Das toch niet te geleuven!!!!!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      10 januari 2021 om 16:21

      Waar baseer je dat op? Zouden het niet al de Nederlandse handelaren zijn die aan de Oostblok handelaren verkopen die dat doen?

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        10 januari 2021 om 18:21

        Haha in de tekst staat dat ie verkocht is aan handelaar in Litouwen. Niet zo happen, overal worden standen teruggedraaid.

        Login om te reageren
    • rwdftw zegt

      10 januari 2021 om 16:30

      Niet alleen dat, je krijgt er ook een service boekje bij. Dat zal ook vervalst zijn anders valt de handelaar zo door de mand.

      Maar het verbaast me niets. Iedere vorm van controle vervalt zodra de landsgrens gepasseerd is. Een oplossing zou zijn om een europees systeem met tellerstanden op te zetten. Daarbij zou niet op kenteken gezocht moeten worden maar op chassisnummer.

      Tot die tijd zal dit schering en inslag zijn.

      Login om te reageren
      • tortuga zegt

        10 januari 2021 om 20:51

        @rwdftw: Ja Europese Unie of zo? … oh wacht…

        Login om te reageren
      • Ot92 zegt

        10 januari 2021 om 21:59

        @rwdftw Tenzij ie dealer onderhouden is geweest. Als je het chassisnummer hebt, dan kunnen ze hier in NL bij de dealer zien wat aan de auto is gedaan.

        Login om te reageren
    • monsieurleloure zegt

      10 januari 2021 om 19:19

      @wildbeest

      https://www.youtube.com/watch?v=ITtzNO8VONk

      Login om te reageren
  3. Variomatic zegt

    10 januari 2021 om 16:00

    Vieze lowlife pauperhandelaren.. spam anders zijn mobiel allemaal even: +37259004903
    Of zijn feesboek pagina van zijn handeltje in nephorloges: https://nb-no.facebook.com/3secondzwatches/

    Login om te reageren
  4. Variomatic zegt

    10 januari 2021 om 16:04

    ..en inderdaad heel raar dat ie er valse Nederlandse kentekenplaten opschroeft.. de originele gele platen worden hier bij export ingenomen. Vervolgens krijgt hij witte exportplaten mee met hetzelfde kenteken. Vreemd dat ie er daar dan weer fake gele op zet.. wat zou de reden daarvan zijn..?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      10 januari 2021 om 16:24

      Zodat het er uitziet als een Nederlandse auto natuurlijk. Nederlandse ex-leaseauto. Altijd in slakkengang op de snelweg getuft, keurig dealeronderhouden. Zo’n gele plaat is een aanprijzing!

      Login om te reageren
    • Groninger zegt

      10 januari 2021 om 19:59

      @variomatic: de auto is op trailer meegenomen en is niet voorzien van export kenteken.

      Login om te reageren
  5. Edge zegt

    10 januari 2021 om 16:19

    Zou het kunnen dat importauto’s uit West Europa in die contreien een beter imago hebben dan auto’s die lokaal verkocht en onderhouden zijn? Dat is natuurlijk geen legitieme reden om een valse kentekenplaat op de auto te schroeven, maar het verklaart wel waarom een (ietwat) louche handelaar dat doet.

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      10 januari 2021 om 17:38

      @Edge: zoals @mashell al zegt, in Nederland hebben auto’s een luizenleventje i.t.t. de wat meer oosterse regio’s. Waarom ze dan vals zijn, daar zullen meerdere verklaringen voor zijn. Denk dat de echte platen nog in Nederland liggen en hij zelf de platen heeft ‘gekopieerd’. Het kenteken correspondeert namelijk wel met de Golf.

      Als het echt zo is dat het imago van een Nederlandse auto beter is, dan vind ik het niet eens vals of louche. Eerder logisch en voor velen een reden om deze auto interessant te vinden.
      Alleen de teruggedraaide km-stand is geen excuus voor te verzinnen.

      Login om te reageren
      • monsieurleloure zegt

        10 januari 2021 om 19:22

        @loek

        Ben het niet helemaal met je eens , die verkeersdrempels en dat zijn er nogal wat in Nederland slopen je auto

        Login om te reageren
  6. scorer zegt

    10 januari 2021 om 16:44

    In België is het niet anders… auto uit het buitenland ? gegarandeerd aan geprutst ! Iedereen zou in 2021 toch moeten weten dat autosjachelaars op deze manier rijk worden ? Mor enfin seg…

    Login om te reageren
  7. ghost zegt

    10 januari 2021 om 17:00

    Dit is toch niks nieuws onder de zon?

    Login om te reageren
  8. wildewesten zegt

    10 januari 2021 om 17:26

    Hoe herken je een blauwe golf? Daar zijn er toch duizenden van?

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      10 januari 2021 om 18:05

      @wildewesten: Ja, maar op deze blauwe Golf zit wel een nagemaakt kenteken met exact dezelfde combinatie als die van Daniel

      Login om te reageren
      • sportevo zegt

        11 januari 2021 om 10:44

        @Edge: ik vraag me meer af hoe hij hem zo tegenkwam. Is hij er dan naar opzoek geweest? Het is wel heel toevallig dat je hem dan opvalt.

        Login om te reageren
        • Groninger zegt

          11 januari 2021 om 11:42

          @sportevo: Ik moet nog het bewijs van inschrijving in het buitenland ontvangen van de Litouwse koper (ivm teruggave rest BPM), had contact opgenomen met hem en hij gaf aan de auto te hebben doorverkocht aan aan iemand in Estland en dat hij hem dat papier zal toesturen. Vandaag de dag wacht ik nog steeds… wel €200,- euro borg gekregen hiervoor.

          Login om te reageren
          • sportevo zegt

            11 januari 2021 om 13:26

            Altijd lastige verhalen. De kans dat je dat papier nog krijgt lijkt mij klein. Aan de andere kant, als je er voor hebt gekregen wat je ervoor wilde hebben is die BPM teruggave een extraatje en schiet je er niet bij in.

            Login om te reageren
            • Groninger zegt

              11 januari 2021 om 19:19

              @sportevo: Ik heb hem voor mijn gevoel toch voor iets te weinig geld verkocht. Als ik nu een vergelijkbare Golf wil in NL met alle opties dat ie had (hij was erg luxe) dan betaal ik gauw €2000,- euro meer dan wat ik er voor heb gekregen. Maarja verkocht is verkocht. Hopelijk ontvang ik het papier nog, gaat om zo’n €350,- euro.

              Login om te reageren
              • siemi zegt

                12 januari 2021 om 01:23

                @groninger: mocht dat niet lukken. Zo lang hij daar te koop staat kan ik een kennis er vast wel even langs laten gaan. Esten zijn vaak goede mensen om zaken je te doen

  9. sirdrinksalotofpetrol zegt

    10 januari 2021 om 17:31

    Oud nieuws….boring.

    Login om te reageren
  10. Richmond zegt

    10 januari 2021 om 19:29

    Zitten ook andere wielen onder

    Login om te reageren
    • Groninger zegt

      10 januari 2021 om 19:59

      @benja01: de LM wielen lagen in de kofferbak ;) stond op moment van verkoop op winterset.

      Login om te reageren
  11. moveyourmind zegt

    10 januari 2021 om 19:50

    Een VW diesel…

    Iets zegt me dat er al met de cijfers en papieren gerotzooid was nog vootdat er één kilometer op de teller stond.

    Login om te reageren
    • tortuga zegt

      10 januari 2021 om 20:53

      @moveyourmind: haha 2017 wil zijn grapje terug

      Login om te reageren
  12. zesinlijn zegt

    10 januari 2021 om 19:53

    Hoe kan daar nou nog een Nederlands kenteken opzitten. Dat er toch af worden geschroefd als ie wordt geëxporteerd?

    Login om te reageren
    • Groninger zegt

      10 januari 2021 om 19:57

      @zesinlijn: de originele platen zijn inderdaad vernietigd bij export van de auto.

      Login om te reageren
      • sportevo zegt

        11 januari 2021 om 06:40

        @groninger: dat die platen nep zijn, dat is voor ons Nederlanders goed te zien maar waarom heeft die handelaar dat gedaan? Is West-Europese import daar prijs-technisch interessanter en wil hij dat zo laten zien?

        Of rijdt die auto daar zo rond?

        Login om te reageren
        • Groninger zegt

          11 januari 2021 om 11:38

          @sportevo: dat weet ik niet en ben ik ook erg nieuwsgierig naar. Ik hoop het antwoord hier te krijgen.

          Login om te reageren
  13. Robert zegt

    10 januari 2021 om 20:07

    Joh, bij driekwart van de auto’s die wij Nederlanders uit Duitsland naar ons land halen schijnt de tellerstand óók niet te kloppen. En dan heb ik het nog niet eens over een a dan niet verborgen schadeverleden.

    Dat is ook zo’n beetje regel 1 voor auto’s halen uit het buitenland: zelf zoeken en importeren biedt over het algemeen nog de minste risico’s.

    Login om te reageren
  14. erikbennink zegt

    10 januari 2021 om 20:08

    Gezien de kilometerstand zijn ze àchteruit naar Estland gereden!

    Login om te reageren
  15. lowlow zegt

    10 januari 2021 om 20:20

    Topartikel!!!

    Login om te reageren
  16. slickrick zegt

    10 januari 2021 om 20:26

    Simpel , in zijn achteruit naar Estland rijden

    Login om te reageren
  17. tortuga zegt

    10 januari 2021 om 20:50

    Even ter zaken… jullie zijn hier toch niet van verschoten?

    Login om te reageren
  18. blo3to3t zegt

    11 januari 2021 om 07:02

    Het meest schokkende van dit nieuwsbericht vind ik toch wel het zelf aangebrachte R line logo

    Login om te reageren
    • Groninger zegt

      11 januari 2021 om 11:39

      @blo3to3t: mijn welgemeende excuses

      Login om te reageren
  19. ericd zegt

    11 januari 2021 om 08:38

    Overigens ook veel auto’s die bij onze oosterburen vandaan komen en hier voorzien worden van een verschg nieuw nummerbord.

    Login om te reageren
    • Variomatic zegt

      11 januari 2021 om 16:04

      @ericd: en wat is je punt?

      Login om te reageren
  20. madmarky zegt

    11 januari 2021 om 09:16

    Nederlandse import zal in die contreien wel een statusdingetje zijn, dat de auto zelfs nog weer wordt voorzien van de namaak Nederlandse platen.
    Wat ik alleen niet snap van de handelaar is dat de doortastende autokoper adhv het Nederlandse kenteken nu ook een Carfax rapport op kan vragen met het bouwjaar en de originele in Nederland geregistreerde kilometerstanden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North