Toto Wolff lijkt heel voorzichtig een andere koers in te zetten op het issue over het nieuwe contract van Lewis Hamilton.
Het is waarschijnlijk het meest spannende verhaal in de F1 wereld nu: gaat Hamilton zijn contract verlengen bij Mercedes? Nou komt dat op zich natuurlijk ook omdat er niet zoveel andere dingen spelen in de F1 deze winter. En daarbij schatten we nog steeds in dat de kans niet heel groot is dat Lil’ Lewis echt tientallen miljoenen en een zekere extra titel op tafel laat liggen. Maar toch, wat nou als het wel gebeurt? Dan ziet de aanblik van de F1 anno 2021 er opeens wel heel anders uit.
Timing onderhandelingen nieuw contract
Feit is dat er nog steeds geen pen op papier is gezet. Althans, niet zover wij van de kwaliteitspublicaties weten. Tevens verschijnen er steeds meer geruchten verschijnen dat men bij Daimler niet zo staat te springen om Lewis nog jarenlang een monsterlijk salaris te bieden. Onder andere de man op bovenstaande foto naast Wolff, Mercedes eindbaas Ola Kallenius, heeft daar naar verluidt wat moeite mee.
Let wel, we hebben het al over deze kwestie sinds de zomer van 2020. Destijds gaf Lewis aan dat het ‘niet het juiste moment was om met het team te onderhandelen’. Maar ja, nu Lewis officieel een werkeloze is, doemt de vraag zich nadrukkelijker op wanneer het dan wel de juiste is. Dat het zo lang duurt, kan haast niet anders dan betekenen dat de partijen nog behoorlijk uit elkaar liggen.
Voorzichtig een nieuwe lijn van Toto?
Tot op heden is de lijn van teambaas Toto Wolff altijd geweest dat het ‘vanzelf wel zover zal komen’. Maar in zijn laatste interview bij Motorsport.com, praat Toto opeens openlijk over de mogelijkheid dat het team ook rekening zal moeten houden met een vertrek van hun superster. Die zou namelijk zomaar eens kunnen beslissen iets anders te willen gaan doen met zijn leven:
It doesn’t worry me at all, because I will always respect Lewis’s decisions. Whether this is staying with us for a long time, or whether that means leaving the sport and pursuing different interests. I think we need to be ready for all kinds of curve balls being thrown at us.
Toto Wolff, was vroeger goed in trefbal
Toto Wolff maakt zich dus geen zorgen. En misschien is dat ook wel terecht. Hij heeft namelijk bij de tweede race in Bahrein kunnen zien dat er iemand met skills staat te popelen om Lewis te vervangen. Iemand genaamd George Russell, die Toto handig genoeg al sinds zijn vijftiende begeleidt als manager. Voor Hamilton moet dit gebrek aan zorgen bij zijn teambaas toch te denken geven, zou je zeggen. Wordt, zoals altijd, vervolgd. Waarvan akte.
sbmmaxx zegt
Zou het wel sterk vinden als Mercedes durft verder te gaan zonder Lewis. Daarmee kan Mercedes ook laten zien dat hun auto ver voor ligt op de concurrentie, of dat ze echt de gouden combinatie in handen hebben gehad. Lewis kan mooi zijn nobele kant verder ontplooien. Of zich bezig houden met het dieet van zijn hond.
rob5nismo zegt
Als lewis zou stoppen is het echt op een hoogtepunt en wat heb je nog te bewijzen na 7 wereldtitels? Ok je kunt nog voor nummer 8 gaan en iemand voorbij gaan ipv evenaren.
HB zegt
Voor Toto is het een win-win situatie – als aandeelhouder van het team en manager van Russell zal hij het niet erg vinden om wat geld te besparen en een percentage van Russell zijn inkomsten in zijn broekzak te steken.
ghost zegt
Gewoon laten gaan. Mooi geweest. Andere koppen willen we zien!
scott zegt
Ik wil Lewis niet meer zien.
mark997gt3 zegt
Lewis kan nergens anders naar toe, Mercedes heeft de beste auto en ze hebben een coureur achter de hand die ook met die auto kan winnnen. Iets zegt me dat Lewis wat salaris zal moeten inleveren.
gregorius zegt
Kan of ‘moet willen’. Ik gok dat de meeste teams gewoon 1 van de 2 eruit mikken als LH echt aanklopt.
Hoeveel teams er zullen zijn die ook 20, 30 of 40 mio over willen maken? Misschien alleen Racing Point (die zal vast wel een clausule hebben in het contract van Vettel om hem alsnog eruit te mikken). Misschien McLaren ook wel.
Maar ‘moet willen’: LH vindt zichzelf de beste ooit en wil dat laten zien. In een RB of Racing Point zou hij misschien nog wel een eind komen, maar in elke andere auto heeft hij geeneens de kans om regelmatig een podium te scoren. Uitslag: hij laat zien dat het voornamelijk de MB was die hem liet winnen.
mark997gt3 zegt
Maar Lewis wil echt niet stoppen. Uiteindelijk gaat ie iets minder verdienen maar dat is nog steeds bizar veel. Mercedes schrijft geschiedenis samen met Lewis. Ook Mercedes wil nog een volgend hoofdstuk. Alleen wel voor ietsje minder. Lijkt me ook reeel gezien de situatie in de wereld. Uiteindelijk
Iedereeen happy!
vaakbenjetebang zegt
De headlines halen als er omtrent de sport zelf eigenlijk niets te melden valt. Mercedes-Benz doet het goed.
kevin82 zegt
Ik zou mooi russel er in zetten. Met de dominantie van mercedes kan merendeel van het veld vooraan rijden en hou je aardig wat geld in de tas.
alpina007 zegt
Prima Russell in de auto en go go go
dirkv zegt
Er worden complotten tegen Hamilton opgezet.
Dit ruikt naar discriminatie.
racerx zegt
Hahaha, ja dat argument zal ‘ie vast gaan inzetten…
ktm690sm zegt
@dirkv: wat een onzin.. helemaal raar om de discriminatie kaart te trekken.
birdcage zegt
Lijkt erop dat Kallenius de bugdetverantwoordelijke is. Lewis had waarschijnlijk gedacht in een betere onderhandelingspositie te zullen komen door een deal nog even uit te stellen, maar wij leven inmiddels in een andere werkelijkheid. Als Lewis nog iets wil, dan zal hij een flinke veer moeten laten vrees ik.
PunicaOase zegt
Lewis gaat wel bijtekenen want dan kan hij de beste ooit worden.. en wie wil dat nu niet?! Dat weet Mercedes ook dus hij zal wat moeten zakken met de prijs.. deze opmerkingen van Toto dienen datzelfde doel..
Van Epschoten zegt
Ik zou me ook geen zorgen maken. Met Russel in die auto wordt je ook kampioen en kan Williams weer op zoek naar een degelijke paydriver. Iedereen weer blij…
outlook zegt
@megaturbopowerboost: nah… Russel is een talent maar of ie gelijk kampioen wordt..?
jelmer zegt
Hoe groot deel van het budget van Mercedes F1 is het salaris van L. Hamilton eigenlijk?
supertjeduc zegt
@jelmer: als ze 50 miljoen kunnen besparen door Russel er in te zetten is dat win win ,
Niemand heeft hekel aan Russel en dat is bij Hamilton iets anders
jelmer zegt
Ik begrijp wat je noemt, maar er zijn nog drie factoren. Als Hamilton meedoet en wereldkampioen wordt schrijft hij geschiedenis (=grote PR waarde) en dat is bij Rusell niet zo. Bovendien is Hamilton niet alleen snel maar ook bijna foutloos, wat Rusell vast wordt maar nog niet is. Tot slot is het niet alleen maar zakelijk: er is ook wederzijds vertrouwen en loyaliteit tussen bijvoorbeeld Wolff en Hamilton.
HB zegt
Ineos kan als 3e aandeelhouder evt het gat dichten en Lewis de extra miljoenen betalen.
willemveenstra zegt
Als coureur heb je maar 1 taak en dat is het team/auto voorin te krijgen. Politieke statements moet je je niet over uitspreken. Na het BLM geneuzel in de F1 zou ik als Mercedes hem niet meer onder contract willen. Als mercedes wil je aan alle mensen een auto verkopen dus politiek statements zijn uit den boze.
mashell zegt
Ehh nee. Als coureur ben 90% van de tijd merkambassadeur en rijdt je een paar uur per week wat rondjes. En als je dan zoals Lewis maatschappelijk betrokken (dat is iets heel anders dan politiek) bent dan verhoogt dat je waarde enorm. Die Lewis is iedereen te slim af.
ericd zegt
Ik denk dat Toto zelfs met een loonsverlaging kan komen om toch Lewis aan zich te kunnen binden. Ook weer niet te gek maken die verlaging. Maar dan kunnen beiden hun zin krijgen. 95% kans dat de 8ste F1 titel in zicht is voor Lewis.
gregorius zegt
Ik zeg al jaren dat MB Lewis gewoon een onkosten vergoeding moet geven (paar mio + vliegtickets). LH heeft MB meer nodig dan anders om. LH wil iets bereiken, maar er ook nog eens astronomisch voor betaald worden. Gek eigenlijk.
Alle PR van Lewis is nu wel zo’n beetje uitgekauwt, dus je verdient die 50-100 mio per jaar op LH ook niet meer terug. En zolang Russel en Bottas elkaar er niet uit mikken, zal 1 van hun in 2021 ook wel kampioen worden. Nog beter voor MB.
LH speelt zn spel; maar ik denk dat ze het bij MB nu ook wel inzien. Hopen dat ze het hard spelen bij MB.
mashell zegt
Daimler heeft het F1 team van Mercedes AMG nodig om een sportief imago voor de AMG modellen (en vooral AMG pakketjes) die een hoge marge brengen te creëren. Daarin is iemand als Lewis, die niet alleen uiterst succesvol is maar ook maatschappelijk betrokken van onschatbare waarde. Daimler heeft Lewis meer nodig dan andersom, Lewis is wel binnen.
cossiekiller zegt
Ik denk dat Lewis zelf wel graag naar Haas zou willen overstappen… 🤔
Als hij dan nog kampioen wordt heeft hij zijn eigen wel bewezen vind ik.
jeroenm83 zegt
Hmmm……Toto zegt iets. Ik pak even mijn vertaalmachine erbij, die normaal op donderdag erbij wordt gepakt.
It doesn’t worry me at all, because I will always respect Lewis’s decisions. Whether this is staying with us for a long time, or whether that means leaving the sport and pursuing different interests. I think we need to be ready for all kinds of curve balls being thrown at us.
Reutelreutel….
Ik maak me heel erg zorgen, want ik zal nooit Lewis zijn beslissingen respecteren. Of dat nou betekent dat hij weggaat, of dat hij gewoon bij ons blijft met als doel om onze zoveelste wereldtitel na 5 races binnen te slepen, want dat is onze enige interesse. Ik denk dat we ons totaal geen zorgen hoeven te maken.
En Toto doet niet aan korfbal, die is de scheidsrechter als Lulu met dat blonde slaafje op een biologische Speedo na naakt Rummikub speelt.
herve11f zegt
Eigenlijk kan Ola Kallenius niet toegeven, anders moeten ze Lewis Hamilton CEO maken.