De ‘nieuwe’ Golf VI staat nog geen eens bij de dealer of er komt alweer naar buiten dat Volkswagen druk bezig is met het ontwikkelen van zijn opvolger. En die moet als de geruchten kloppen al in 2012 op de markt komen. Dat zou dus betekenen dat de Golf VI een extreem korte levensduur zou krijgen. De zevende generatie Golf krijgt in tegenstelling tot zijn voorganger ook een compleet nieuw platform mee en is dus geen veredelde facelift.
Een probleem dat Volkswagen vooral aan wil pakken bij de nieuwe Golf is de Co2-uitstoot, maar dat had je vast al geraden. Volkswagen gaat dat onder andere doen door zuinigere motoren te monteren, maar ook door de volgende generatie een stuk lichter te maken. Zo zal de Golf 7 niet groter worden dan zijn voorganger en waarschijnlijk ook een stuk lichter. Overigens ontkent Walter de’ Silva dat de Golf VII al in 2012 op de markt komt, maar hij geeft wel toe dat men bij VW al druk bezig is met het ontwerpen van de volgende generatie. Persoonlijk hecht ik weinig waarde aan de opmerking van vriend Walter dat de nieuwe Golf niet in 2012 komt. Als hij dat zo hard roept denk ik dat Golf dan juist WEL gaat komen. Maar goed, time will tell. (via: Automotive News)
BVO zegt
ehm dat was met deze toch ook het geval
de V reed net op de weg en we wisten meteen hoe de concept van deze eruit zag
nee niet schokkend
RenJie zegt
“Dat zou dus betekenen dat de Golf VI een extreem korte levensduur zou krijgen.” -> gelukkig maar! :D
Timmie zegt
De Golf is een van de belangrijkste producten van de VAG-groep. Aangezien hun facelifts en nieuwe modellen brave evoluties zijn, moeten ze wel opvallen door steeds vaker een nieuw model te lanceren.
autofans.be zegt
@timmie : volledig gelijk. ofwel moet vw eens compleet breken met de huidge designstijl ofwel moeten ze inderdaad voldoende niewe dingen blijven uitbrengen om in de belangstelling te blijven komen
Stijn zegt
De Golf V werd gewoon vervangen omdat hij véél te duur was om te produceren. De nieuwe is gewoon een facelift die vooral VW veel geld in het laadje zal brengen (net hetzelfde als wat Mini gedaan heeft).
Incognito zegt
Allemaal prachtig, VAG snijdt in de vingers van haar eigen klanten. Waardevermindering omdat ‘er een nieuw model is’ komt nu om de paar jaar aan de orde.
RobertJ zegt
Ach ja, die Golf VI is toch meer een facelift. De gewichtsvermindering vind ik een goed punt, evenals nieuwe motoren. Het is overigens niet zo gek dat ze er al mee bezig zijn,de ontwikkeling van een auto duurt jaren.
Walter de' Silva zegt
Ja, maar in 2012 komt er een volledig nieuw model a la Golf, maar de naam zal geen Golf meer worden. Daarom nu een kleine stap voorwaarts met de VI om in 2012 helemaal uit te pakken. Komt dus geen Golf MK7……met de naam Golf
Guan zegt
“Dat zou dus betekenen dat de Golf VI een extreem korte levensduur zou krijgen.” ->
Dat betekend dat bijvoorbeeld deze informatie niet meer correct is?:
http://www.autoblog.nl/archive/2007/04/16/levensduur-autos-wordt-steeds-langer
Cynisch mode uit: ik denk dat je een ander woord bedoeld, maar helaas kan ik je daar niet mee helpen. Iets met maandagmiddag syndroom…
Tinuuuuussss zegt
Het is niks, het word niks en ik zal het ook nooit wat gaan vinden ook… Een Golf
Jesper zegt
Dat betekent wel dat een Golf IV GTI voor mij straks heel betaalbaar wordt, not to mention de R32 uit die serie :D
Overigens was het mij al lang opgevallen dat dergelijke auto’s een steeds kortere levenduur hebben. Kijk o.a. naar de Astra, het nieuwe model komt iedere keer 1 jaartje eerder. 6 jaar, 5, 4, 3, en als de nieuwe in de showroom staat zullen we ook al wel weten hoe de Astra J (komende wordt ‘I’) eruit ziet :P
DAT zegt
“Golf 7 niet groter worden dan zijn voorganger en waarschijnlijk ook een stuk lichter”.
Wat een doorbraak, alleen Mazda doet het al 2 jaar.
sawedale zegt
hA ha die denken snel vooruit
maar het is beter tog???
XD
Delta HFan zegt
ik hoop dat de tekenaars van de golf Vll dit keer niet in slaap vallen.
en op het alle laatste moment er achter komen dat de auto er ook nog anders uit moet komen te zien.
misschien wordt het dan in 2012 nog een heeel klein beetje beter.
Greg zegt
Ze klooien maar wat aan bij VW. Het gaat nergens meer over.
Trouwens, kan iemand mij uitleggen waarom je een Golf koopt?
-Voor de betrouwbaarheid? Geef mij dan maar een Auris of een Mazda3.
-Voor het rijplezier? Nee, Ik kies dan voor een Focus. Stuurt nog steeds als de beste.
-Doe je het dan om het interieur? Zou ik niet doen, de 308 is vele malen mooier van binnen, helemaal met dat fraaie panoramadak als optie!
-Voor de looks dan? Welke looks?? Voor looks moet je bij de Lancia Delta en Audi A3 zijn…
Er is maar 1 reden: Restwaarde! Maar die reden is effectief niets waard, gezien je bij de aanschaf ook gelijk de hoofdprijs betaald als je ‘m opdirkt met wat opties (en dan heb ik het over doodnormale zaken als cruisecontrol, 4 electrische ramen, climate control enz)
En over de onderhoudskosten tijdens de levensduur van een Golf begin ik niet eens. Heb aan den lijve ondervonden dat dat een (bijna terroristische) aanslag op je portemonnee is.
Rob USA zegt
Laten we hopen dat als ze bij de golf XVII zijn dat het dan eindelijk een andere/leukere auto word, als het maar weer geen facelift word van de golf V!
Béé eMm double v Motorsport 3 zegt
amai pauzes kennen ze ook niet. fijn dat je altijd moet denken van” ochja ik heb de pas nieuwe golf, maar ondertussen zijn ze al druk bezig met een nieuwere versie hoor!” voel je nieuwe wagen gloednieuw aan.. altijd hetzelfde bij vw :)
Waxweazel zegt
“Ontwerpen” … :p
dat ze dit woord nog durven uitspreken daar bij de VAG groep. Het ontwerp is al jaren klaar en af, sinds de golf 3 is er eigenlijk niet zoveel meer veranderd qua uiterlijk.
Ze hadden beter gezegd : Wij zijn de Golf 6 nu al een facelift aan het geven ;)
Grote Smurf zegt
@Greg
Waarom een Golf kopen? Voor het imago (nu even hard lachen en verder lezen).
IBM maakte vroeger reclame “nobody ever got fired for buying IBM”. Om dezeflde reden is de Golf de ideale low/mid-budget leaseauto.
Het heeft een ‘licht-groen’ imago zonder geitenwollensokken boomknuffelaar te zijn. De afwerking is verzorgd en duurzaam (dus niet Frans), de wegligging is okay en het sturen is niet te vaag of log (dus niet Zweeds). Een Golf wekt ook veel minder afgunst dan pakweg ’n BMW 1xx, een A3 of Merc B (omdat niet premium, weetjewel). Een Golf zegt anders ook dat je baas/wagenparkbeheerder geen gierige pin is (Japans) of niet gewoon achterlijk (Opel, Saab, Subaru). En waarom een Ford niet aanspreekt aan de fleet-markt weet ik eigenlijk ook niet (teveel uitstraling van het amerikaans moederhuis met de slechte reputatie die eraan vast zit, misschien? Flauw design? Weinig karakter? Gewoon geen vraag?)
Het leuke aan een Golf is daarenboven ook dat het best een duurzaam kereltje is (+250k zonder problemen), restwaarde ok (alle petjes willen wel een Golf van 5+ jaar oud, zelfs 12 jaar oud voor GTi’s en andere).
En voor de meerwaardezoeker kan je je eigen Golfje laten voorzien van een leuke motor, Abt motorkit met fabrieksgarantie maar zonder tupperware – zo kan je ’n zowat elke leaseslet uitroken aan ’n rood licht als je even zin hebt. En bij dat alles zie je er nog steeds uit als een brave, zinnige huisvader… Works for me.
Rick dos zegt
Dus over drie jaar rij je alweer in een verouderde Golf rond? Ik denk dat de Sjonnies van deze wereld VW op hun blote knietjes bedanken. Hoeven ze niet zolang te wachten voordat ze een “nieuwe” Golf kunnen betalen….
mashell zegt
“2012 komt er een volledig nieuw model a la Golf, maar de naam zal geen Golf meer worden”
Dat durft volkswagen echt niet. De namen Polo, Golf en Passat worden ritueel in de rechterarm van elke marketeer in Wolfsburg gekerfd direct na de proeftijd.
greg zegt
@Grote Smurf
Ben nog niet overtuigd :-P
de paas haas zegt
tsja ach.. weinig verschil zul je er aan merken.. die golf V was er “maar” 4 jaar vanaf 2004 tot opheden. nu komt de golv VI jaja dat is ook al 2008 en dat tot wel 2012. Ik heb altijd geleerd 1+1=2 dus dan kom je op een zelfde saldo uit.. wederom “maar” 4 jaar.
niks extreem korts aan hoor.. en ach die audi a3 ziet er ook al jaren nagenoeg het zelfde uit.
Niet dat ik de golf VI nu mooi vind, dat allerminst.
Ik kan me aansluiten @ grote smurf helemaal mee eens.
Echter zal de “nieuwe” golf niet mijn nieuwe lesauto worden.. Maar eens zien wat er van de nieuwe mazda 3 overblijft.