• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Google werkt aan elektrisch grid voor hybride plug-in auto’s

Auteur: autoblogger, gepost 20 juni 2007 om 10:13 – 31 Reacties

Google world domination plan


September vorig jaar schreven we al over het feit dat de oprichters van Google (Sergey & Larry) een filantropische instelling waren begonnen. Het startkapitaal was 1 miljard dollar(!) en één van de investeringen richt zich op hybride auto’s. Er is nu wat meer bekend geworden over de technologie die men wil gaan gebruiken, het gaat daarbij om een soort “power grid” waarbij iedereen energie kan afnemen of aanvragen (verkopen?). De betreffende auto’s krijgen een plug-in systeem en de eerste tests zijn zeer hoopgevend. De miles-per-gallon (mpg) verdubbelde bijna!

Afgelopen maandag presenteerden Google en Pacific Gas & Electric als een aantal aangepaste hybride voertuigen (op basis van de Toyota Prius en Ford Escape), welke zijn omgebouwd naar plug-in hybrids.

Copy-paste uit een artikel van Dennis: Plug-in hybride auto’s zijn voorzien van extra accu’s om de actieradius te vergroten. In tegenstelling tot de hybride auto’s die we nu kennen, is er bij een plug-in hybride auto in het dagelijks gebruik onvoldoende tijd om ook de extra accu’s zelfstandig op te laden. Hierdoor moet de plug-in hybride van tijd tot tijd aan het stopcontact om de accu’s weer volledig op te peppen.

Het project van Google staat bekend onder de naam RechargeIT en heet als doel om de acceptatie van hybride plug-in voertuigen de versnellen. Ook is men bezig om vehicle-to-grid (“V2G”) applicaties te testen. Dit laatste houdt in dat het mogelijk moet worden om elektriciteit uit te wisselen tussen auto’s en een centraal grid: V2G offers the potential to use plug-in hybrids as a battery storage to make better use of our energy and stabilize the grid. Similar to the plug-in hybrid vehicle demonstration, the objective is to collect real world data to understand the benefits of V2G and enable future adoption.

Ook interessant!

  • Google Auto werkt briljant in een Volvo
    Google Auto werkt briljant in een Volvo
  • Rijtest: Lexus NX450h+ 306 pk plug-in hybride
  • BMW X3 xDrive30e rijtest
  • Deze is al een beetje elektrisch
    Alle Lamborghini's worden komende jaren elektrisch

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, google, Hybride, plug-in, Techniek

Vorig bericht: « De 10 geboden voor de automobilist
Volgend bericht: Autoverzekering kan vaak veel goedkoper »

Lees Interacties

Reacties

  1. Chip zegt

    20 juni 2007 om 10:24

    Die brillemans kwam niet eens uit zijn eigen woorden :)

    Leuk initiatief, maar die stroom wordt toch uit olie opgewekt en er gaat een hoop rendement verloren in die tussenstap, dus je kan net zo goed een kleine auto kopen.

    Stop maar eens wat meer geld in waterstof onderzoek. Om dit bijvoorbeeld met algen te maken. Maar ow nee, dat wil amerika niet, want dan is hun olie niks meer waard.

    Login om te reageren
  2. joey zegt

    20 juni 2007 om 10:26

    amerika? noem het maar gewoon bush want hij verziekt het.
    hij heeft de grootste olie maatschapij ter wereld.
    en hij is president van amerika dus hij kan zijn olie maatschapij lekker beschermen.
    het is al een wonder dat ze nu een beetje gaan diesellen

    Login om te reageren
  3. Racer X zegt

    20 juni 2007 om 10:28

    Ik ben nog altijd voor een verbrandingsmotor op basis van waterstof.

    Login om te reageren
  4. SugarFree zegt

    20 juni 2007 om 10:28

    @ Chip
    Juist.
    En als ik het goed lees, wordt alleen de actieradius vergroot, maar niet gezorgd voor een zuiniger verbruik.

    Wat betekent dat het als een paal boven water staat dat een Hummer per saldo (dus met alle energieverbruik van produktie en afbraak meegerekend) zuiniger is dan een Prius. En dat is geen grapje.

    Login om te reageren
  5. Josje zegt

    20 juni 2007 om 10:52

    @ Racer X
    juist… dat hybride gedoe is alleen maar een tijdelijke oplossing

    Login om te reageren
  6. Racer X zegt

    20 juni 2007 om 10:58

    @ Josje

    Juist, én met een waterstofmotor houdt je het geluid en karakter van de auto zoals wij die kennen in stand.

    Ik zit echt niet op een zoefmobiel te wachten…

    Login om te reageren
  7. Markus zegt

    20 juni 2007 om 11:00

    RechargeIT… wat origineel zeg, als het 1994 was…

    Verder goed bezig die gasten… denk ik (ik ga toch niet in een Prius rijden, doei).

    Login om te reageren
  8. Danny zegt

    20 juni 2007 om 11:05

    Ook ik zie hybride niet als een serieuze oplossing. Zoals bij de Prius of de H400 van Lexus is het nog wel te doen, maar als plug-in heeft het volgens mij totaal geen toekomst. Je vervangt een energiebron die direct vervuilt voor een die indirect vervuilt. Ergo, er zullen meer kilometers gemaakt worden!

    Voor een schoner milieu (minder uitstoot) is het toch echt wachten op een betaalbaar alternatief voor onze huidige verbrandingsmotor.

    Login om te reageren
  9. Josje zegt

    20 juni 2007 om 11:10

    @ racer X
    je weet toch wat de mannen van topgear doen met de prius he? ;)

    http://www.youtube.com/watch?v=oOvp69lnZbA

    Login om te reageren
  10. Bertjan zegt

    20 juni 2007 om 11:15

    @ Chip
    Gedeeltelijk met je eens: niet alle electriciteit wordt uit olie opgewekt, ook kolen en gas natuurlijk. Maar vooral kernenergie en meer duurzame bronnen als wind/water/zonne energie zorgen wel voor een positief effect op het verbruik. En ja, er gaat in de tussenstappen wel rendement verloren, maar we moeten reeël blijven; de omzetting in een grote centrale is veel efficiënter dan een verbrandingsmotor in een auto en een electromotor is ook nog eens een stuk efficienter dan een verbrandingsmotor dus netto win je wel degelijk aan efficiency en reductie van verbruik/milieubelasting.

    Maar ik erger me ook aan die ophemeling van hybride, want nergens in de verbruikscijfers wordt een reeël beeld geschets omdat het electrische deel genegeerd wordt. En in ieder geval een groot deel daarvan wordt door milieu onvriendelijke centrales opgewekt, nog los van de milieubelasting om die accu’s e.d. te maken.
    Beetje zoals met zonne-energie: als je de panelen hebt is het milieu vriendelijk, maar op dit moment zijn die panelen nauwelijks energie neutraal te maken en af te breken tov wat ze opleveren.

    Dus:

    @ Racer X
    100% mee eens

    Doe mij maar waterstof in een verbrandingsmotor, maar ook hier een kanttekening: die waterstof is überschoon maar ook die zal gemaakt moeten worden…. met electriciteit waarschijnlijk… :-(

    Login om te reageren
  11. DeAutogids.nl zegt

    20 juni 2007 om 11:20

    @Bertjan, we hebben een ander probleem. Waterstof, zoals jij het graag ziet, heeft niet dezelfde dichtheid als benzine. Wat ik bedoel te zeggen: Een gewone benzinepomp heeft een ondergrondse tank. Voor een tankstation met waterstof die dezelfde capaciteit heeft moet je zon tank neer zetten als bij Pernis staan. Ander probleem: Bevoorrading: Je zult veel vaker tankstations moeten bevoorraden. Nog een probleem: Met de zelfde volume tank als in je auto zit zou je minder ver kunnen komen.

    Login om te reageren
  12. Winky zegt

    20 juni 2007 om 11:21

    @Chip

    Klets niet, de VS heeft bijna geen olie meer en importeert daarom ook veel.

    Login om te reageren
  13. Bertjan zegt

    20 juni 2007 om 11:30

    @ DeAutogids.nl
    Ok, op zich klopt het wat je zegt, maar dat is wel op te lossen: Als je het onder hogere druk houdt, wordt het vloeibaar en neemt het volume sterk af. Maar goed, hogere druk stelt zwaardere eisen aan tanks en de manier van tanken e.d. dus we kunnen wel concluderen dat er nog het e.a. te doen is voordat we op waterstof rijden :-)

    Tot slot: de energiedichtheid van electriciteit is ook een stuk lager. Dat klinkt misschien vreemd omdat electriciteit niet tastbaar is (wel voelbaar trouwens ;-)) maar om electriciteit op te slaan zijn veel en vooral zware accu’s nodig dus helaas is traditionele brandstof qua energiedichtheid en opslaggemak nog onovertroffen.

    Login om te reageren
  14. Fiesta ST zegt

    20 juni 2007 om 11:32

    @SugarFree
    Dat lees je niet goed, de Miles per gallon verdubbelde, wat betekend dat hij 2 keer zoveel km’s maakt met hetzelfde litertje benzine..

    Ik vertel dat verhaal (prius vervuilt meer dan hummer) ook altijd aan de borreltafel, maar ondertussen moet je niet vergeten dat dat ook maar een onderzoek is dat niet meer betrouwbaar hoeft te zijn dan onderzoeken die het tegendeel beweren.

    @Chip:
    Electriciteit kan ook met schonere methoden worden opgewekt, en als ik het goed heb wordt waterstof ook met behulp van electriciteit gemaakt. (Twijfel ik over dus misschien kan iemand dit bevestigen / ontkennen)

    Login om te reageren
  15. Lampredi zegt

    20 juni 2007 om 11:36

    Ik ben erg voor (bio)ethanol: het geeft nog meer vermogen:) en je kunt het nog drinken ook :)

    Login om te reageren
  16. HJ zegt

    20 juni 2007 om 11:44

    @Deautogids.nl

    tenzij een tankstation zijn eigen water kan splitsen. Zet er een windmolen neer, op het dak zonnepanelen en een stuwdam in de sloot ernaast en je kunt tanken ;)

    Login om te reageren
  17. Bertjan zegt

    20 juni 2007 om 11:45

    @ Fiesta ST
    Euhm.. op zich leest ie dat wel goed: hij maakt wel twee keer zoveel km/per litertje, DOOR electriciteit. Dus de actieradius voor electriciteit wordt verhoogd.

    En ja, één van de manieren om waterstof te maken is met electriciteit.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen

    Login om te reageren
  18. DeAutogids.nl zegt

    20 juni 2007 om 11:52

    @HJ: Leuk bedacht. Nu nog een creatieve oplossing voor de tank in de auto. Oh, laat me raden: Een zonnepaneel op de auto en een tank met water….

    Login om te reageren
  19. Alwood zegt

    20 juni 2007 om 11:53

    plug-in hybrides vind ik inderdaad wel een goed initiatief. Daarbij zou ik graag nog wel een 4L V8 in de auto willen hebben! :D

    Login om te reageren
  20. steven zegt

    20 juni 2007 om 12:32

    idd, zodat die zware accu’s teminste van hun plek komen

    Login om te reageren
  21. HJ zegt

    20 juni 2007 om 12:40

    @Deautogids

    Nee, je sluit je auto gewoon aan op de uitlaat van je voorganger. Het water dat daaruit komt splits je met elektriciteit uit (inderdaad) je zonnepaneel op je dak. Hmmm… hoezo tankstations? :D

    Login om te reageren
  22. Racer X zegt

    20 juni 2007 om 15:08

    @ Josje

    http://www.youtube.com/watch?v=8JDiiXr57KQ&mode=related&search=

    hahaha!

    Login om te reageren
  23. Racer X zegt

    20 juni 2007 om 15:18

    Genoeg research zal ervoor zorgen dat waterstof over een tijd net zo weinig ruimte inneemt als een benzine installatie. Hetzelfde geldt voor het winnen van waterstof. Elektrolyse van water, het verbreken van de verbinding tussen het zuurstof atoom en het waterstof atoom (H2 is de vrije vorm van waterstof) d.m.v. elektrische lading, levert zuurstof en waterstof op. Misschien kan er zelfs een vooraf bepaalde mix van zuurstof en waterstof gebruikt worden om de verbranding nog wat efficiënter te maken. Groenstroom is zoals iedereen al weet allang voorhanden, dus wanneer dat gebruikt wordt is er nog weinig aan de hand.

    Wanneer in deze ontwikkelingen eens een keer geld in gestoken wordt en economie + eigenbelang weggecijferd wordt ten faveure van het milieu, gaan we als automobilist een mooie tijd tegemoet. Een tijd waarin we godzijdank niet in een XXL scootmobiel hoeven te rijden…

    Login om te reageren
  24. DeAutogids.nl zegt

    20 juni 2007 om 15:32

    @Racer X: Ik geloof ook dat goochelaars kunnen toveren.

    Login om te reageren
  25. 1xaston, 1xmurci zegt

    20 juni 2007 om 15:33

    Bio ethanol drinken???

    euhm goed gek zeker, bio ethanol is nog altijd een mixture van producten, geen zuivere ethanol eh

    Login om te reageren
  26. Racer X zegt

    20 juni 2007 om 15:46

    @ DeAutogids.nl

    Bedankt voor je mening en je onderbouwende argumentatie…

    Login om te reageren
  27. DeAutogids.nl zegt

    20 juni 2007 om 16:08

    @Racer X: Waterstof kan nu al net zo weinig ruimte innemen. Probleem is: Wil jij een potentiele bom in je auto, anders gezegd: We maken het terroristen daar erg gemakkelijk mee. Wellicht te ver van je bed: Wat gebeurt er bij een ongeluk? Zo zijn er er een flink aantal hiaten in je comment. Je zegt over alle problemen “kunnen we later wel oplossen, dus moeten we er nu aan beginnen”. Eerst doen dan denken heet dat concept en de meeste mensen vinden dat verkeerd.

    Ik hoop dat je deze onderbouwende argumentatie nog beter vindt.

    Login om te reageren
  28. Bertjan zegt

    20 juni 2007 om 16:21

    @ DeAutogids.nl

    Okeej, iedereen kent het ongeluk met de Hindenburger en daar heeft waterstof een slechte naam aan over gehouden (even buiten beschouwing latend dat de wetenschappers er nog steeds niet uit zijn of nu de waterstof of eigenlijk de aluminium/ijzeroxide verf van de balon als eerste in brand vloog).

    Maar de gevaren van waterstof vallen verde best mee, mits de juiste voorzorgsmaatregelen worden genomen. Zolang het niet mengt met zuurstof is er sowieso niets aan de hand (voor de volledigheid: net als met benzine etc, dat is ook licht ontvlambaar). Een mooie optie is de opslag van waterstof in een soort spons materiaal in de tank.

    Toegankelijk voorbeeldje:
    http://ec.europa.eu/research/leaflets/h2/page_101_nl.html

    Login om te reageren
  29. DeAutogids.nl zegt

    20 juni 2007 om 16:23

    @Bertjan: Slechte vergelijking. Racer X wil waterstof vloeibaar hebben, (1 liter waterstof heeft een groter volume dan 1 liter benzine). Als alles in een drukcontainer zit heeft altijd een mogelijk tot ontploffen.

    Login om te reageren
  30. Racer X zegt

    20 juni 2007 om 16:52

    Daarom zeg ik dat er geld geïnvesteerd moet worden voor research, onder andere om het veilig te maken. Eerst doen en dan denken heeft dan ook niets met mijn insteek van zaken te maken.

    Tuurlijk ben ik het met je eens, maar problemen zijn er om opgelost te worden. Daar is per slot van rekening de hele wetenschap op gebaseerd.

    Login om te reageren
  31. Bart zegt

    20 juni 2007 om 19:03

    Goed media offensief van Google, maar ga eens na wat ze aan energie weg slurpen met hun server parken. Beter investeren ze in zuinigere servers. Ipv de kortzichtige hybrides te sponsoren. Maar marketing technisch wel een goede zet.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North