• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gordon Murray Design is een feit!

Auteur: rotorhead, gepost 5 juli 2007 om 19:46 – 16 Reacties

" title=

Al eerder melden we dat Gordon Murray, bekend van de McLaren F1, zou werken aan een eigen automerk. Ook zeiden we toen dat er op 4 juli meer bekend zou worden. Wel, gisteren was het dan zo ver. Gordon Murray heeft zijn eigen automerk opgericht. “Gordon Murray Design” is de naam van het bedrijf, hoe origineel, maar wat men gaat maken schijnt dat wel te zijn.

Het voertuig (codenaam T25) dient een heel nieuw segment aan te boren: ‘You won’t get in it, sit in it or put luggage in it like a normal car. This will not be just another small big car; it’s just different.’ De auto zal klein zijn (alhoewel hij wordt omschreven als MPV), simpel van design en gaat gemaakt worden uit lichtgewicht materialen. Dit om kosten te drukken en niet alleen qua verbruik, maar ook in het productiestadium rekening te houden met het milieu. Daar kan Toyota nog wat van leren.

De prijs zal rond de 5.000 pond liggen, zo’n 7.400 euro. Klinkt leuk. Nog leuker is dat de auto zichzelf binnen 4 jaar terugverdiend moet hebben ivm lage onderhoudskosten en belastingen. De bodemplaat zal als basis dienen voor verschillende motorisaties en carosserievarianten. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de productie overgenomen wordt door een grote speler op de markt, om zo hoge productie-aantallen mogelijk te maken. We moeten nog wel geduld hebben helaas, de eerste prototypes worden binnen twee jaar verwacht. Gelukkig ligt Murray’s hart nog wel bij sportwagens, volgend jaar wil hij namelijk van start gaan met een tweede project; een sportwagen welke op het niveau zal staan van de McLaren F1, maar tegen een fractie van de kosten. Kijk, dan gaan we echt praten!

Met dank aan Rijnounsdoor! voor de tip!

Ook interessant!

  • Video: Gordon Murray Automotive T.50 schreeuwt het uit
  • Video - Gordon Murray gaat het circuit op met de T.50
  • Video: Gordon Murray T.50 V12 laat weer van zich horen
    Video: Gordon Murray T.50 laat z'n V12 horen
  • Gordon Murray komt met nóg een atmosferische V12 supercar

Nieuwste artikelen

  • Dit Italiaanse bedrijf is niet langer in handen van Audi
  • Aankoopadvies: elektrische stadsauto voor 15.000 euro
  • Geen hond koopt een Nissan Ariya, dus flinke prijsverlaging
  • Is de EV nu echt dood? Mensen kiezen aantoonbaar liever voor verbrandingsmotoren
FacebookTweetPinLinkedIn

gordon-murray, Lichtgewicht

Vorig bericht: « Tygan Speedster: een moderne Porsche klassieker
Volgend bericht: Officieel: Citroën C-Crosser »

Lees Interacties

Reacties

  1. Stefan Schuilenburg zegt

    5 juli 2007 om 19:49

    Ik hoor toekomstpraat.. maargoed, succes.

    Login om te reageren
  2. Julian zegt

    5 juli 2007 om 19:49

    klinkt als een feest! deze man heeft in iedergeval verstand van auto’s bouwen in tegenstelling tot andere… autobouwers.

    Login om te reageren
  3. Domien zegt

    5 juli 2007 om 19:50

    Mooie plannen, maar of ze waarheid gaan worden. Die mens moet wel al ‘ne grote portemonnee’ hebben om een auto als de McLaren F1 te ontwikkelen :)

    Login om te reageren
  4. davidxkr zegt

    5 juli 2007 om 19:52

    Klinkt allemaal mooier dan het waarschijnlijk zal uitpakken, maar ja…

    Verder bestaan “een McLaren F1 achtige-auto, maar tegen een fractie van de kosten” mijns inziens niet. Het hele idee van dat soort sportauto’s is dat ze zeldzaam en daarmee begeerlijk zijn…

    Login om te reageren
  5. Racer X zegt

    5 juli 2007 om 19:56

    Gordon Murray is een held! ik ben benieuwd wat die beste man, samen met zijn personeel, allemaal uit zijn mouw gaat toveren.

    Login om te reageren
  6. Maestro zegt

    5 juli 2007 om 20:22

    Net als Racer X ben ik heel heel benieuwd wat er uit de hoge hoed getoverd gaat worden. Een heel lichte auto en nog goedkoop ook; in de autosport en de dure auto’s worden auto’s lichter en duurder door gebruik van composiet enz. wat voor materiaal zal het dan zijn?
    Ik ben enthousiast over deze tendens (??) van licht en ook nog goedkoop. Het houdt iedereen mobiel en is nog minder milieubelastend ook! Ik zie geen verliezers, louter winnaars; behalve in NL want daar zal de auto waarschijnlijk een C of D label krijgen ;-)

    Login om te reageren
  7. lincoln zegt

    5 juli 2007 om 20:57

    deze man is zo onberispelijk .. ik wens hem met hart en ziel heel veel succes

    Login om te reageren
  8. Citrofiel zegt

    5 juli 2007 om 21:04

    Een auto terugverdienen? Dus in feite een auto voor niets?! Dat is een beetje onmogelijk. Je kunt wel de meerprijs van een meer betrouwbare/lichte auto TEN OPZICHTE VAN een ANDERE auto terugverdienen, maar een hele auto? :?

    Login om te reageren
  9. VeyronLover zegt

    5 juli 2007 om 21:22

    Klinkt allemaal lekker goed en wel, maar een sports car die op hetzelfde niveau staat als een MC F1… En dat tegen een fractie v.d. prijs, moeilijk, maar als hij wil mag hij proberen :-)

    Login om te reageren
  10. tweaker zegt

    5 juli 2007 om 21:44

    zal plagiaat worden… is al begonnen met het lettertype… zo lame!

    Login om te reageren
  11. mike zegt

    5 juli 2007 om 22:07

    hahaha, altijd lachen, het woord design in je naam in zulke spuuglelijke neonletters.

    Login om te reageren
  12. Rick dos zegt

    5 juli 2007 om 22:34

    Ik geloof meteen wat deze man te zeggen heeft. Hij heeft zijn woorden immers ook meer dan waar gemaakt met de McLaren F1…

    Login om te reageren
  13. loek zegt

    5 juli 2007 om 22:45

    ik denk dat bedoelt word dat de fabriekskosten binnen 4 jaar worden terugverdient. verder klinkt het niet onaardig

    Login om te reageren
  14. Zephyr zegt

    5 juli 2007 om 22:49

    Het is best wel bijzonder hoe sceptisch men kan zijn als er gesproken wordt over een uiterst rendabele auto, die zich zelf kan laten terugverdienen. Een auto die goedkoop is en ook 150/170 km/h proof.

    Alsof het een grotere (technische) magische truc is dan een auto van 1001 pk’s ontwerpen en er 407 km/h mee te rijden.

    Login om te reageren
  15. Nick zegt

    6 juli 2007 om 10:55

    @Zephyr:
    Het zou al sinds de jaren ’60 mogelijk moeten zijn.

    Niemand had echter een oogmerk op het bouwen van de perfecte boodschappenwagen, die goedkoop was en betrouwbaar.

    Ook is een auto 407 kmpu te laten rijden niet echt een magische truuk, echter om dit meerdere malen te kunnen doen zonder de motor te reviseren of zelfs te bekijken, terwijl het rijgedrag zeer goed is (of zoals men beweert beter dan meeste supercars) en de motor vrij betrouwbaar…
    Dat is pas een technisch wonder.

    Ik zou ook meer willen weten over de sportwagen op basis van de Smart Roadster waar Murray aan werkte.

    Login om te reageren
  16. mashell zegt

    6 juli 2007 om 12:32

    Gordon Murray is voor mij toch een beetje de man die de ultieme supercar gebouwd heeft en er toen vergat iets als ABS op te zetten. Je stuurt je klanten met een auto de straat op die erg lastig onder controlle te houden is en geeft ze niet eens de mogelijkheid om normaal te remmen. Purisme is tot op zekere hoogte lovenswaardig maar nooit als de veiligheid in het geding komt.

    Aan de andere kant, volgens meneer Murray is klein licht en fun (zoals de Smart Roadster ) the way to go, en daar ben ik het weer van harte mee eens.

    @Nick, het is inderdaad oorverdovend stil bij http://www.projectkimber.com/

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North