• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Groen rijden is slecht voor de economie

Auteur: Wouter, gepost 29 mei 2009 om 15:53 – 30 Reacties

This smoke was sponsored by Kroymans


Dus eigenlijk heel asociaal en kortzichtig.

Het grootste gevaar tijdens een economische crisis is dat consumenten en bedrijven hun hand op de knip houden. Er ontstaat dan een sneeuwbaleffect, waardoor de crisis nog erger wordt. Zo zijn de uitgaven in de horeca 6,1% gedaald. Daardoor kan die gezellige coffeeshop-baas bij jou om de hoek even geen cash vrijmaken voor een nieuwe Cayenne Turbo en moet dus blijven rijden in zijn schadebak. En daardoor hebben de Nederlandse autodealers het zwaar.

BMW probeert het nog leuk, volgens hen zorgt de economische crisis dat bedrijven hun wagenpark op maatschappelijk verantwoorde wijze gaan beheren. Zo zou de inzet van zuinige auto’s met een groen milieulabel zorgen voor kostenvoordelen. Slechte zaak natuurlijk, want die zuinige auto’s zorgen voor crisis bij de oliemaatschappijen, roken hun banden in nog 5 jaar erdoor heen en zijn veel te betrouwbaar. Dat schiet economisch gezien dus niet op en geld moet rollen, dus wat suggesties voor leuke G-labels van fabrikanten die wel een hart onder de riem kunnen gebruiken: waarom geen leuke Opel Vectra OPC, Cadillac XLR-V, Escalade, Maserati Quattroporte of Dodge Viper. Wouter Bos (hoe heet de Belgische Wouter Bos eigenlijk) zal je dankbaar zijn en indirect wij ook allemaal.

Heliview: Economische crisis stimuleert groen rijden
De economische crisis blijkt voor bedrijven een extra stimulans om hun wagenpark op maatschappelijk verantwoorde wijze te beheren. De inzet van zuinige auto’s met een groen milieulabel zorgt namelijk ook voor kostenvoordelen. Kostenbesparing op het wagenpark wordt in deze tijd dus steeds belangrijker gevonden dan het groene imago hiervan. De economische crisis heeft daarmee dus een positief effect op het milieu. Dit is de belangrijkste conclusie uit het jaarlijkse onderzoek van onderzoeksbureau Heliview in opdracht van BMW Group Nederland.
Voor het onderzoek ondervroeg Heliview 300 beheerders van wagenparken naar de manier waarop zij maatschappelijk verantwoord ondernemen. Onder de wagenparkbeheerders bleek verder dat BMW in 2009 de meeste bekendheid geniet als merk met groene labels, Toyota volgt op de tweede plaats. Bij bedrijven met grote wagenparken is groen rijden de norm geworden, zo concludeert Heliview. Het aanschaffen van een auto met groen A-, B- of C-label is de meest populaire maatregel op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ook hybride auto’s, lagere bijtelling en het aanschaffen van een auto onder de ‘slurptax’-grens zijn populair.

Diederik Reitsma van BMW Group Nederland: “Het onderzoek toont aan dat maatschappelijk verantwoord ondernemen echt op de agenda van wagenparkbeheerders staat. Dat is goed nieuws, want BMW heeft in Nederland de meeste modellen met een groen milieulabel. Naast milieubesparende technieken, speelt de berijder echter ook een grote rol in zuiniger rijden. Daarom ondertekenen wij vandaag een officiële samenwerking met ‘Het Nieuwe Rijden’, een initiatief van SenterNovem en de ministeries van Verkeer en Waterstaat en VROM.”

Door onder meer een standaard Start/Stop systeem en Schakelindicatie worden BMW rijders ondersteund in de techniek van ‘Het Nieuwe Rijden’. Mede hierdoor ligt de gemiddelde CO2-uitstoot van in Nederland verkochte BMW’s lager dan het marktgemiddelde.

Ook interessant!

  • BMW X5 op waterstof gaat nu echt rijden
    BMW X5 op waterstof gaat nu echt rijden
  • Video: daarom rijden mensen crossovers
  • Cadillac wil je het summum van relaxt rijden geven
  • BMW update M135i xDrive, moet nu nog beter rijden
    BMW update M135i xDrive, moet nu nog beter rijden

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Cadillac, Dodge, muesli-autos, Opel

Vorig bericht: « Teaserpic interieur BMW X1
Volgend bericht: BMW M3 Edition »

Lees Interacties

Reacties

  1. Benz.. zegt

    29 mei 2009 om 16:01

    Tja, op zich niets nieuws onder de zon lijkt mij… ;)

    Login om te reageren
  2. jappelflap zegt

    29 mei 2009 om 16:02

    Is er geen mooi intro plaatje van een treehugger ofzo?

    Login om te reageren
  3. jzaero zegt

    29 mei 2009 om 16:05

    Vind ik ook, gewoon vol gas en roken met die bandjes !

    Login om te reageren
  4. Autogek zegt

    29 mei 2009 om 16:11

    Wouter moet maar eens een man of vrouw gaan huren voor wat “lichaamsbeweging”. Want alles wat hij schrijft leest alsof Wouter flink wat te kort komt. Zowel in zijn broek als in zijn hart en hoofd. ;)

    Login om te reageren
  5. Ferdinand1 zegt

    29 mei 2009 om 16:14

    Ja… was het maar zo makkelijk voor iedereen!

    Login om te reageren
  6. jah zegt

    29 mei 2009 om 16:24

    is wouter bos minister van verkeer? dan kan je daar in België Etienne Schouppe tegenover zetten denk ik…

    Login om te reageren
  7. Eric zegt

    29 mei 2009 om 16:29

    Mijn auto is hybride, het verbrand benzine en……. rubber :D

    Login om te reageren
  8. mastertjen zegt

    29 mei 2009 om 16:34

    Wouter Bos is minister van Financiën.

    Bij ons worden de financiën beheerd door Didier Reynders, al kan je evengoed zeggen dat ze niet beheerd worden.

    Login om te reageren
  9. wilco zegt

    29 mei 2009 om 16:45

    Ach, als ze zuiniger rijden vind ik dat juist verantwoorder dan zuipbakken rijden. Dan kan iedereen tenminste langer autorijden ipv die paar gekken die een auto die 1 op 4 loopt kunnen betalen. Dat is pas asociaal.

    Login om te reageren
  10. Matt zegt

    29 mei 2009 om 16:49

    Oorlog is ook goed voor de economie, dus kom, laten we een paar miljoen Noord-Koreanen om zeep gaan helpen.

    Login om te reageren
  11. Autogek zegt

    29 mei 2009 om 16:49

    Ik had het over Wouter de schrijver van het artikel. ;) Alles wat hij schrijft is tegen milieu vriendelijke auto’s.

    Login om te reageren
  12. Laue zegt

    29 mei 2009 om 17:08

    dus wat moet ik nu doen voor een beter millieu.

    vragen..vragen…vragen…

    Login om te reageren
  13. Hupke zegt

    29 mei 2009 om 17:08

    @ wouter

    Is wouter Bos zo’n soort bekende belegings adviseur? Want dat zou in België dan Paul D’hoore zijn.

    Login om te reageren
  14. BananaFlip zegt

    29 mei 2009 om 17:13

    Precies, dat heb je weer eventjes mooi geschreven Wouter.
    Van dit soort berichten krijg ik ineens weer een adrenalineschok.

    Login om te reageren
  15. BananaFlip zegt

    29 mei 2009 om 17:14

    @ Hupke

    Wouter Bos is in Nederland Minister van Financiën.
    Dus… wie is dat in België?

    Login om te reageren
  16. lambo zegt

    29 mei 2009 om 17:18

    @ Bananflip

    die heet Didier Reynders en die is volgens mij al net zo erg :-)

    Login om te reageren
  17. Laurens zegt

    29 mei 2009 om 17:53

    @matt

    misschien beter België veroveren? Alhoewel het erop lijkt alsof in ieder geval de Vlamingen ons met open armen willen ontvangen, eindelijk weer een “regering” :lol:

    Login om te reageren
  18. VonStroke zegt

    29 mei 2009 om 18:08

    @Laurens: Heb je wel een regering nodig? Ik merk geen verschil. (toch in België niet)

    Login om te reageren
  19. badidea zegt

    29 mei 2009 om 18:09

    Duh, lijkt me nogal logisch. Mensen die niet elk jaar de nieuwste TV kopen en de oude wegdonderen, zijn zeker ook slecht voor de economie?

    Als we allemaal 100% “groen” zouden leven, wordt het begrip “de economie” betekenisloos. Al moet ik zeggen dat ik nu eigenlijk ook niet weet wat “de economie” is.

    Login om te reageren
  20. bmw zegt

    29 mei 2009 om 18:23

    @Laurens: Vlaanderen heeft al zes jaar een stabiele regering. Je doelt waarschijnlijk op de Federale Regering?

    Je bent wel heel erg optimistisch over die open armen. Als je komt om ons te veroveren, kan je een schop onder je kl krijgen ;-)

    Login om te reageren
  21. davidxkr zegt

    29 mei 2009 om 18:25

    Als er veel vraag is naar “groene auto’s” en daarmee minder naar “olie”, dan lijkt me dat 1 industrie er op vooruit gaat en 1 er op achteruit. De balans is misschien anders, maar in het totaal plaatje is niks veranderd.

    Login om te reageren
  22. bmw zegt

    29 mei 2009 om 18:29

    ah ja, on-topic, banden oproken in de buurt van voetgangers is ook beter voor de economie, krijgen ze lekker ziektes van. Allemaal mooie voorbeelden om aan te tonen dat onze definitie van “economie” aan herziening toe is.

    Login om te reageren
  23. BaRa zegt

    29 mei 2009 om 18:52

    Wouter Bos heet in België Jos Bosmans.

    Login om te reageren
  24. BaRa zegt

    29 mei 2009 om 18:53

    @Laurens: als je asiel wilt, mag je binnen. Anders kan je beter die denkbeeldige lijn op de landkaart respecteren.

    Login om te reageren
  25. lincoln zegt

    29 mei 2009 om 19:52

    “de economie” wordt ook maar te pas en te onpas gebruikt ..

    weet iemand nog wel wat het betekent ??

    Login om te reageren
  26. super zegt

    29 mei 2009 om 19:55

    wat een geleuter weer. ja, minder geld uitgeven is slecht voor de economie, maar daar geeft het dus niet voor waar mensen geld aan uitgeven, of ze het nu aan zonnepanelen, tofu-plantjes, zonatura producten, holistische massages of autos met v8-en uitgeven maakt niets uit.

    Login om te reageren
  27. 007 zegt

    29 mei 2009 om 20:23

    @ lamboo

    even erg als die wouter bos?
    zo lijkt mij het toch niet als ik hoor hoe die nederlanders over wouter bos klagen ;p
    bij ons hoor ik minder mensen klagen over onze didier (;

    ons beleid is volgens mij weinig verandering in de belastingsstructuur maar ik vind dat niet zo slecht (geen vermogensbelasting en bpm en dergelijke en het bankgeheim blijft bestaan zodat we toch niet in een soort ‘de staat weet alles’ land wonen)

    Login om te reageren
  28. Oly zegt

    29 mei 2009 om 22:07

    wouter bos moet gewoon een keer op het vliegtuig worden gezet en dan wel een ENKELTJE naar NOORD KOREA kijken of ie dan nog terug komt. en ja we moeten natuurlijk meer rijden en meer verbruiken maar waarvoor worden de benzine prijzen dan weer zo f*cking duur terwijl de prijzen van een olie vat dalen. ik zeg we worden gewoon zoals altijd weer genaaid door je eigen regering en dat is geen kameraad. (wouter bos)

    Login om te reageren
  29. Citrofiel zegt

    29 mei 2009 om 22:48

    Groen = weinig uitstoot = weinig verbranding = weinig verbruik = goedkoop = slecht voor de economie. D’oh! Simpel oorzaak-gevolgmodelletje. :roll:

    Login om te reageren
  30. Citrofiel zegt

    29 mei 2009 om 22:50

    Of wacht, correctie. Goedkoop is niet het goede woord. Het blijft even duur, maar je gebruikt er minder van. Daarbij hoeft goedkoop niet slecht te zijn voor de economie, als de vraag elastisch is. Minder vraag is misschien een betere woordkeuze.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North