• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Groen & snel: Lotus Evora 414E Hybrid

Auteur: ricardo, gepost 24 februari 2010 om 21:08 – 34 Reacties

Eerste afbeelding van Lotus' hybrideblokje

Zie hier (high-res) de eerste afbeelding die Lotus zojuist heeft vrijgegeven van haar nieuwste milieuvriendelijke paradepaardje: de hybrideversie van de Evora. Ook de specs zijn bekend, en eerlijk gezegd worden we daar best vrolijk van. Groen, zuinig en toch binnen 4 sec. naar de honderd zoeven. Celebrities, ga maar alvast in de rij staan!

De ongebruikelijke naam Evora 414E Hybrid heeft als achterliggende gedachte dat de sportieve sandalencoupé over 414 pk’s beschikt. Deze plug-in hybride heeft twee flinke elektromotor aan boord -gekoppeld aan de achterwielen- met een daarbij behorend accupakket. Op alleen de lithium-accu’s kom je net geen 60 kilometer ver. De bijgevoegde 50-pk sterke 1.2 driecilinder moet ervoor zorgen dat er genoeg prik in de accu’s aanwezig blijft zodat je met je maatschappelijk verantwoorde Evora ook nog eens een flinke afstand kan overbruggen. Die afstand is 483 kilometer om precies te zijn (van Utrecht naar Seecamping Freudenberg in Duitsland).

Ook nieuw is het HALOsonic-systeem. Lotus omschrijft het als een geluidssysteem waardoor je hybride verandert van een silent killer naar een auto die mensen gewoon horen aankomen. Klinkt nu nog wat vaag, maar op de Autosalon van Genève zal ongetwijfeld meer duidelijk worden. Een andere feature is de zogenaamde sport mode die een 7-speed versnellingsbak moet simuleren. Inclusief hippe schakelflippers achter het stuur.

Het OMGWTF-momentje van vandaag is voorbehouden aan het HALOsonic geluidssysteem. Je kan hierbij kiezen uit twee typen motorgeluiden: een milde V6 of een brullende V12. Hoorbaar aan de binnen- en buitenkant van de auto. Een soort Vroombox/Sound Racer, maar deze keer wel met een reden.

Ook interessant!

  • Lotus Elise, Exige en Evora
    Drie keer afscheid bij Lotus
  • Deze nieuwe Lotus werd pas na 7 jaar (!) verkocht
  • Radford Lotus Type 62-2
    Radford Lotus Type 62-2 heeft 600 pk (op 1.000 kg!)
  • Lotus Emira
    Nederland loopt warm voor Lotus Emira

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, evora, geneve-2010, Hybride, Lotus, plug-in

Vorig bericht: « Dronken een Corvette besturen? Zie foto voor resultaat
Volgend bericht: Hij komt eraan: de Alfa Romeo Giulietta »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jochempie zegt

    24 februari 2010 om 21:12

    Geen sample van die HALOsonic dan?

    Eh nee, niet “klik maar op een willekeurige V12″…

    Login om te reageren
  2. Vincegail zegt

    24 februari 2010 om 21:13

    Binnen de 4 seconden naar de 100, 414 pk… Milieu-geneuzel kan dus ook in een gave vorm gebezigd worden. Kleurtje is wel iets minder…

    Login om te reageren
  3. JDM__Wotevajjjj zegt

    24 februari 2010 om 21:13

    Zie je wel dat hybrides ook leuk kunnen zijn, iets wat toyota al lang doorheeft met de prius

    Login om te reageren
  4. spaak zegt

    24 februari 2010 om 21:21

    Klinkt van binnen vast alsof je met een driecilinder een twaalcilinder probeert in te halen, maar je hebt dan wel 15 cilinders in stereo.

    Login om te reageren
  5. AlfaGTV zegt

    24 februari 2010 om 21:26

    Behoorlijk potente elektrische motortjes zitten in dat ding dan zeg. Al…moet ik zeggen dat het motorblok, niet het mooiste motor blok is dat ik ooit heb gezien. Hadden ze beter een stukkie plastic over heen kunnen gooien dan.

    Login om te reageren
  6. Copper zegt

    24 februari 2010 om 21:27

    Mooi design, die koperkleur met prints die lijken op contactpunten. Origineel bedacht!

    Login om te reageren
  7. Citrofiel zegt

    24 februari 2010 om 21:28

    Hé, dat klinkt verrassend leuk. Lotus gaat goed!

    Login om te reageren
  8. pshyto zegt

    24 februari 2010 om 21:29

    ik snap de versnellingsbak simulatie niet helemaal

    Login om te reageren
  9. w0o0dy zegt

    24 februari 2010 om 21:36

    interessant, maar wel jammer van het geluid… en ik vraag me af wat dit dan weegt. De normale Evora is best zwaar (voor een Lotus).

    Login om te reageren
  10. Lan_Evo zegt

    24 februari 2010 om 21:39

    Als ze het gewicht ook een beetje normaal houden kan het concept best goed werken. :)

    Login om te reageren
  11. Sciurida zegt

    24 februari 2010 om 21:44

    Gaaf! Ben al sinds ik 12 was Lotus fan, en ik haat hybrides dus dacht eerst: nee hè, niet zij ook al, maar dit heeft zeker potentie. Waar blijft de eerste f1 hybrid?

    Login om te reageren
    • Gnermo zegt

      25 februari 2010 om 00:43

      @Sciurida: Die rijden er nu ook al, alle auto’s met KERS zijn ook hybrides :)

      Login om te reageren
  12. timberleek zegt

    24 februari 2010 om 21:45

    tja misschien ben ik ‘ouderwets’ maar geef mij maar gewoon 8 metalen cilindervormige dingen die op en neer gaan in ronde gaten die gemaakt zijn in een bonk metaal. Deze 8 dingen zijn bevestigd aan een as die rondjes gaat draaien. die as in aangesloten op een bak voor met tandwielen. daaruit komt ook nog een 2e as die via een andere tandwielbak 2 wielen laad ronddraaien die onder een metalen kooi zijn bevestigd.

    kortom.
    een normale auto, met echt motorgeluid, en een echte motorbeleving ;-)

    Login om te reageren
  13. Dimglor zegt

    24 februari 2010 om 21:51

    Nog een redelijke radius… zo’n 500 km…
    Mja en zo’n kunstmatig geluid..
    Das niet echt aan mij besteed….

    Login om te reageren
  14. timberleek zegt

    24 februari 2010 om 21:52

    het is wel radius op brandstof hè.
    dan is 500km niet zo gek

    Login om te reageren
  15. Jipp zegt

    24 februari 2010 om 22:02

    lotus is goed bezig. ik droom nog steeds weg bij het zien van een elise of europa!

    Login om te reageren
  16. frans zegt

    24 februari 2010 om 22:03

    Zie ik nou twee speakers onder de motorkap?

    Login om te reageren
  17. Prisma zegt

    24 februari 2010 om 22:05

    Vraagje is het een puur lotus systeem of komen de motor onderdelen van Toyota?

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      24 februari 2010 om 22:47

      @Prisma: de range extender motor is door Lotus zelf ontwikkeld:
      http://www.autoblog.nl/archive/2009/09/07/hybride-volgens-lotus-range-extender-engine
      En de elektrotechniek ook, daar is Lotus Engineering namelijk al enkele jaren mee bezig. Deze auto zal voornamelijk een showmodel zijn om de techniek te verkopen aan andere fabrikanten.

      Login om te reageren
      • Prisma zegt

        25 februari 2010 om 00:48

        @robbie: Bedankt voor de info.

        Login om te reageren
  18. Hupke zegt

    24 februari 2010 om 22:32

    @ prisma
    Laten we hopen dat in ieder geval de pedalen en vloermatjes van lotus komen ipv Toyota anders kan die 500 km wel een vlugger gedaan zijn dan geplant.

    Login om te reageren
  19. Hupke zegt

    24 februari 2010 om 22:32

    En nee de motor is zelf ontwikkeld dacht ik toch tenminste.

    Login om te reageren
  20. midi zegt

    24 februari 2010 om 22:52

    Cool concept. Ben zeker voor, alleen dat geluidsysteem is niet echt een aanwinst lijkt me. En ben benieuwd in hoeverre de prestaties beinvloed worden als de accu’s leeg zijn. Ik bedoel volgas met de 3 cilinder geeft ongeveer 35 kW, dan kun je wel bij elkaar ongeveer 320 kW aan maximaal elektrisch vermogen hebben, de verbrandingsmotor kan het niet leveren.

    Login om te reageren
  21. floryn zegt

    24 februari 2010 om 22:55

    ik verwacht dat het systeem van Lotus zeer goed zal zijn, maar zo’n soundbox is totaal overbodig voor mij. Ik hoop dat je m ook zonder kan bestellen. Wat een gesimuleerde schakelbak voor voordeel heeft snap ik ook niet. Het leuke van een electromotor is nu juist dat het koppel vanaf onderen totaal beschikbaar is. Maar goed er zijn nou eenmaal veel nostalgisten onder ons.

    Login om te reageren
  22. Megakix zegt

    24 februari 2010 om 23:47

    Kappen nou n’s met dat ‘groene-vinger-geklieder’ op Autoblog…niemand zit te wachten op Balkenendetjes die voor hun eigen fuif achter de meute aanrennen; een meute die overigens steeds ongelijk blijkt te hebben…

    Lotus is smullen overigens…

    Login om te reageren
  23. Tuned. zegt

    25 februari 2010 om 00:53

    Het is dat accu’s nog steeds een zeer beperkte levensduur hebben, anders was elektrisch rijden wel een erg leuk alternatief maar het blijkt maar weer dat er altijd een soort van generator aan te pas komt om de boel draaiende te houden.

    Login om te reageren
  24. tt zegt

    25 februari 2010 om 09:11

    lekker. nog geen indicatie van beschikbaarheid of prijs?

    Login om te reageren
  25. DRU zegt

    25 februari 2010 om 10:03

    Zijn die twee blokken links en rechts soms de versterkers van het HAllOHOiHOOisonic systeem?

    Login om te reageren
  26. jurrian zegt

    25 februari 2010 om 10:03

    Ik vind dat hele idee van speakers voor geluid maar niks, kunnen ze niet gewoon de versnellingsbak minder isoleren oid, zo’n lekker jank geluid produceert dat. speaker geluid zal atijd zo zijn als een youtube filmpje luisteren ipv the real deal.

    Login om te reageren
  27. riQue zegt

    25 februari 2010 om 10:26

    Gaan we richting Jetsons geluiden?
    http://www.youtube.com/watch?v=QdWswvLPdE0

    Halosonic in actie:
    http://www.autoevolution.com/news/lotus-halosonic-make-your-prius-a-v12video-13843.html

    Erg verleidelijk voor de sjonnies straks natuurlijk. *vroem vroem* :roll:

    Login om te reageren
  28. Bonnoh zegt

    25 februari 2010 om 10:57

    Groen, Snel en nog mooi ook :P
    ik zou m best willen hebben!!

    Login om te reageren
  29. Mr. V8 zegt

    25 februari 2010 om 11:02

    Groen = gay! -1
    Snel = goed +1

    Oftewel, deze auto is een 0

    Login om te reageren
    • jurrian zegt

      25 februari 2010 om 13:12

      @Mr. V8:
      je vergeet:
      Lotus = cool +999

      Login om te reageren
  30. Cantago zegt

    28 februari 2010 om 22:08

    Snel is leuk, maar is het licht? En een nepgeluid vind ik gewoon echt zielig… Doe dat dan niet of koop een V12! En nepflippers? Flippers die doen of je schakelt? Dat slaat helemaal nergens op, dat kan nooit leuk zijn!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North