• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Groene technologie: BMW vs Mercedes

Auteur: autoblogger, gepost 20 augustus 2007 om 20:53 – 35 Reacties

Efficient Dynamics

De groene hype draait op volle toeren. Ook in Duitsland is men inmiddels wakker geworden, maar eigenlijk te laat. Toyota en Lexus hebben reeds een sterke positie op het gebied van schone technologie. BMW is echter bezig met een inhaalslag en is vastberaden om de voorsprong ten opzichte van Mercedes vast te houden. Het brandstofbesparende “Efficient Dynamics” zal daarin een grote rol gaan spelen.

De kosten voor BMW liggen nog erg hoog, terwijl consumenten niet bereid zijn om meer te betalen voor deze nieuwe technologieën. Toch zal men deze strategie doorzetten omdat men gelooft dat het uiteindelijk een extra reden kan zijn voor mensen om een BMW aan te schaffen. Ze beginnen het eindelijk te begrijpen.

Een onderdeel van Efficient Dynamics is de automatische start/stop functie (binnenkort aanwezig op alle 1 en 3 Series met viercilinder motor en handschakeling). Dit systeem zet de motor uit indien de auto stilstaat (zie ook review/filmpje 120d).

DaimlerChrysler laat weten dat Mercedes op de IAA ook een stop-start technologie zal introduceren, vooral voor de A- en B-klasses. Thomas Weber, hoofd R&D bij DaimlerChrysler, zegt dat men BMW uiteindelijk zal inhalen op dit gebied (via autonews.com). Het zijn soms net kleine kinderen…

Ook interessant!

  • BMW en Mercedes aangeklaagd
    BMW en Mercedes aangeklaagd voor onvoldoende klimaatmaatregelen
  • BMW en Mercedes
    BMW en Mercedes worden nog meer premium!
  • Video: Mercedes drift naar BMW-dealer
  • BMW M4 en AMG C63 driften door de stad
    Video: BMW M4 en Mercedes-AMG C63 driften door de stad

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, iaa-2007, Mercedes

Vorig bericht: « Video: Aston DBS promo
Volgend bericht: Duesenberg SJ Special is Pebble Beach Best of Show »

Lees Interacties

Reacties

  1. Julian zegt

    20 augustus 2007 om 21:02

    kleine kinderen die met modder gooien… zo kennen we er meer

    Login om te reageren
  2. Vincent zegt

    20 augustus 2007 om 21:03

    http://www.autoblog.nl/archive/2007/07/24/mercedes-benz-introduceert-revolutionaire-motor hier wacht ik op, dit wordt voor mercedes echt een voordeel!

    Login om te reageren
  3. Brecht zegt

    20 augustus 2007 om 21:12

    @ vincent:

    Ik niet.
    Een benzine blijft een benzine, deze blijft zuipe hoor.
    Tenzij jij als een slakkengangtje gaat rijden kan dat verhaal wel waar zijn.
    Ik had toen mij verhaal gezegt daar, dus maak ik hier geen woorden aan vuil.
    Diesels blijven éénmaal de zuinigste !!

    Login om te reageren
  4. Emmanuel zegt

    20 augustus 2007 om 21:16

    Voor zover mijn kennis reikt zorgt het starten van een motor juist voor veel vervuiling, omdat tijdens dit starten er een onvolledige verbranding plaatsvindt, wat voor veel CO, Stikstofoxides, roet, enz. zorgt.

    Toyota heeft dit bij de Prius opgelost door de elektromotor de benzinemotor eerst op volledig toerental te laten brengen, en dan de ontstekning en de bougies één voor één te laten starten, zodat de verbranding wél optimaal is.

    Weet er iemand van jullie of de BMW’s ook zulk geavanceerd opstartsysteem hebben? Indien niet veroorzaakt deze efficient dynamics volgens mij meer kwaad dan goed: weliswaar een lagere CO2-uitstoot, maar véél meer schadelijke stoffen.

    Login om te reageren
  5. tweaker zegt

    20 augustus 2007 om 21:20

    wooooow… 50K, wel beetje klein voor die prijs, vind je niet?

    gelukkig kst ie in belgie maar € 26.850,- standaard (ipv 35.000,-)
    maar ja, wij zijn dan ook geen calvinisten hé

    @ Wouter: leuk fimpje… en werd nog stukken beter nadat je Aimee oppikte :p

    trouwens, iemand een idee of ze de coupé gaan introduceren in belgie en nederland?

    samengevat: heb’m es gehad als vervangwagen en ie rijdt gewoon heel lekker

    Login om te reageren
  6. Hugo zegt

    20 augustus 2007 om 21:30

    Is zo’n start-stop systeem niet funest voor de levensduur van je startmotor?

    Login om te reageren
  7. bmw6cyl4live zegt

    20 augustus 2007 om 21:58

    @ hugo

    wel een goeie opmerking idd. als je veel in de stad rijdt en je meer stilstaat dan rijdt. zal de startmotor aardig gebruikt worden.. hier zal BMW ongetwijfeld over nagedacht hebben.

    Login om te reageren
  8. Arie Nap zegt

    20 augustus 2007 om 21:59

    @ Emmanuel

    Het start/stop systeem werkt alleen wanneer de motor warm is, starten met een koude motor geeft inderdaad veel rommel maar inprincipe moet het met een warme motor niet zo’n probleem zijn.

    @Hugo
    Ik denk dat er wel een iets andere startmotor opzit dan normale auto’s

    Login om te reageren
  9. Vincent zegt

    20 augustus 2007 om 22:00

    @ Brecht, op korte termijn zeker wel. Mensen stappen namelijk vrij sloom over naar andere brandstoffen, voorlopig is er vrij weinig terecht gekomen van die alternatieve brandstoffen. Daarnaast is fiscaal het helemaal niet aantrekkelijk om diesel te tanken, ook in nederland niet als je niet veel kilometers maakt. Tot ongeveer 20.000 kilometer per jaar is benzine goedkoper. En waarom rijden zo weinig mensen LPG? Das gemiddeld de goedkoopste brandstof vanaf 5000 kilometer per jaar, en alles erboven. En er wordt jaarlijks in nederland 300 miljoen liter meer benzine dan diesel verbruikt. Moraal van het verhaal: Mensen stappen niet zomaar af van wat ze gewend zijn

    Login om te reageren
  10. realist zegt

    20 augustus 2007 om 22:06

    ja en in belgie moet je ook wel +-20000 klm per jaar doen om het voordeel lpg uit te halen.

    mijn nieuwe wagen is ook terug zonder lpg (+-11000 klm/jaar)

    Login om te reageren
  11. smoke zegt

    20 augustus 2007 om 22:17

    De A- en de B- klasses verkopen lang zo goed niet als de 1- en 3-serie, dus het aantal verkochte auto’s met een ‘mild-hybride’ systeem ligt bij Mercedes dan nog steeds een stuk lager dan bij BMW.

    Ik ben evenals Vincent erg nieuwsgierig hoe de nieuwe ‘DiesOtto‘ van Mercedes uitpakt, met zijn variabele compressie en zelfontbranding. De eerste tests zullen het uitwijzen als de motor wordt toegepast, maar ik denk dat deze motor zeker goed zal presteren.

    Mercedes zou gezichtsverlies lijden als ze hun claims niet waar kunnen maken.
    In hoeverre Mercedes met Bluetec doorzet is onzeker, nu de partners zich er uit teruggetrokken hebben, maar de investeringen zijn al gemaakt, dus waarschijnlijk wordt ook dit doorgezet.

    Vergeet bovendien niet dat de VDA heeft aangekondigd tijdens de IAA een hele reeks milieubesparende technologieën te presenteren; over een paar weken weten we wat daar van terechtgekomen is.

    Login om te reageren
  12. speedlimit zegt

    20 augustus 2007 om 22:41

    Komt er eigenlijk op neer dat die duitsers te laat op de groen trein zijn ingesprongen en met hun eigen middelen toyota proberen na te apen.

    Login om te reageren
  13. Chief_S5 zegt

    20 augustus 2007 om 22:46

    Ik mis Audi een beetje in dit kleuterspelletje.. :) Enigste wat ik me kan herinneren zijn de E-Modellen ( http://www.autoblog.nl/archive/2007/07/18/audi-komt-met-de-schoonste-diesel-ter-wereld )

    Login om te reageren
  14. Ron zegt

    20 augustus 2007 om 22:47

    @speedlimit: of de duitsers te laat zijn, of de japanners te vroeg is nu nog niet te zeggen… verder zijn ze niet zomaar toyota aan het na-apen maar hebben ze ook hele eigen initiatieven. Daarnaast ben ik ook nog eens benieuwd welke van de merken uiteindelijk de beste technologie in huis heeft, ook dat is nog lang bekend!

    Login om te reageren
  15. Ron zegt

    20 augustus 2007 om 22:48

    @Ron: ook dat is nog lang NIET bekend!

    pfff als ik al niet meer kan typen ga ik maar naar bed denk ik…. :P

    Login om te reageren
  16. speedlimit zegt

    20 augustus 2007 om 23:05

    @ Ron

    Lees ’t bericht eens helemaal door dat bovenaan door autoblogger is gepost….daar staat toch duidelijk:
    “De groene hype draait op volle toeren. Ook in Duitsland is men inmiddels wakker geworden, maar eigenlijk te laat. Toyota en Lexus hebben reeds een sterke positie op het gebied van schone technologie”

    En dat ze te laat zijn ben ik helemaal met autoblogger eens…te laat als je ze vergelijkt met toyota die al ’n enorme voorsprong heeft.

    Als ’t andersom was geweest dus dat de duitsers dit al hadden en toyota zou nu met efficient dynamics komen dan zouden velen meteen zeggen dat toyota aan ’t na apen is.
    Komt er dus nu op neer dat die duitsers de jappen aan ’t na apen zijn.

    En welke initiatieven hebben de duitsers dan buiten bluetec van mercedes?

    Login om te reageren
  17. Hape zegt

    20 augustus 2007 om 23:15

    “Het zijn soms net kleine kinderen…” ….. laat “soms” maar weg… pffff Wir sind immer besser, grosser, schneller und jetzt auch umweldfreundlicher als die Rest der Welt…
    Het enige wat deze merken hebben is een betere, grotere en snellere mond, niet milieuvriendelijker want het stinkt telkens weer.
    Feit is gewoon dat alle grote europese automerken hebben zitten slapen en nu met halve noodgrepen komen om aandacht vanuit de groene hoek te krijgen.
    Ik houd mijn hart vast met deze haastig geintroduceerde aanpassingen… de kans op terugroepacties lijkt te zijn voorgeprogrammeerd

    Login om te reageren
  18. realist zegt

    20 augustus 2007 om 23:30

    de autos zijn zowel toegenomen in gewicht als in aanmerkelijk bredere bandenmaat.

    Login om te reageren
  19. sus zegt

    20 augustus 2007 om 23:44

    Ik vindt bmw goed bezig want ik heb gehoord dat je er in de praktijk niks van merkt dat de motor stilvalt als je stilstaat .
    En dat is belangrijk, de mensen moeten niets inleveren , ze krijgen evenveel maar dan zuiniger en dat is wat ze willen.
    Mercedes is er dan weer met bluetec, en dat is enkel diesel.
    Volgens mij bevindt de uitdaging zicht toch in de benzinemotor zo zuinig en rendabel mogelijk te maken.
    Zodat de mensen die eigenlijk al 10 of 20 jaar beter een benzine zouden rijden maar het toch niet doen , dat dan weer wel gaan doen. En Dat is goed voor de mens. Want co2 , oke gezond zal het niet zijn maar de fijne stofdeeltjes die diesels achterlaten, om nog maar te zwijgen van de roet, dat is een stuk ongezonder.
    Wacht gewoon totdat de fossiele brandstoffen op zijn of zo duur worden dat geen normale mens het nog kan betalen. Dan is het van moeten en dan gaat alles veel vlotter :D

    Login om te reageren
  20. realist zegt

    21 augustus 2007 om 00:58

    gelijk ze geen nieuwe belastingen gaan uitvinden moesten de auto’s morgen inplaats van pakweg 10l benzine opeens 3 liter verbruiken.

    Login om te reageren
  21. vincegail zegt

    21 augustus 2007 om 05:27

    @realist:
    Inderdaad. Want de 75% belastingen en accijnzen die je op je litertje benzine betaalt is zogenaamd om het autogebruik te temperen… Maar wat als het autogebruik niet getemperd wordt, maar het benzinegebruik, en daarmee de inkomsten van de staat? Dan zal de overheid (eindelijk) moeten toegeven dat die accijnzen en belastingen bedoeld waren om de schatkist te spekken, en niet uit milieu-verwegingen, en waarschijnlijk wel iets anders verzinnen.
    Het is het zelfde als met roken. Een pakje sigaretten is in de 15 jaar dat ik rook in prijs gelijk gebleven, maar nu wel in euro’s ipv guldens…. Dat is een prijsstijging van 120,371%!!!! In Den Haag en Brussel zullen ze nogal panikeren als iedereen zou stoppen met roken en benzine tanken!!!
    Ik vrees met grote vreze………….

    Login om te reageren
  22. vincegail zegt

    21 augustus 2007 om 05:28

    milieu-Overwegingen

    Login om te reageren
  23. Onehp zegt

    21 augustus 2007 om 06:05

    @Emmanuel: een commonrail motor start heel schoon (bij warme motor) omdat de brandstof inspuiting volledig gestuurd is en al van bij het starten op hoge druk de motor wordt ingespoten. Verder is de startmotor versterkt om veel meer starts mee te gaan.
    Vroeger was dat niet zo, dan kreeg de motor brandstof onder lage druk vanaf de eerste omwenteling en kon dus niet ontbranden de eerste hondertal omwentelingen, met tot gevolg een mooie zwarte rookpluim wanneer de motor dan wel in gang schoot… maar nu is dat dus niet meer zo. :-)

    Nu zijn schone en zuinige auto’s goed en wel, maar slimmer autogebruik kan ook heel veel verschil maken. Nederland is wereldbest qua fietsgebruik, maar in andere landen is het soms echt bedroevend, alsook in de meeste steden in Duitsland. Auto’s zijn super op een lege landweg, maar in de file in de stad is het veel leuker rondcrossen met het Brompton vouwfietsje vanuit je kofferbak… dat ze die nu eens meegeven bij de aankoop van een premium auto!!!

    Login om te reageren
  24. Chrizzzie zegt

    21 augustus 2007 om 08:08

    Ik dacht juist dat Mercedes en BMW op dit vlak samen willen gaan werken, maar goed dat willen ze natuurlijk ook weer niet te masaal kenbaar maken.

    Login om te reageren
  25. tweaker zegt

    21 augustus 2007 om 08:08

    @ Vincegail

    120% in 15 jaar? vrees dat het vee meer is hoor… last van geheugenverlies?

    Login om te reageren
  26. De Oerknal zegt

    21 augustus 2007 om 08:12

    Toyota en Lexus?

    Vergeet Honda niet, ook al bijna 10 jaar een hybride-auto in het programma, vanaf volgend jaar als eerste een brandstofcelauto in de verkoop én net als Toyota ruzie met de rest van de fabrikanten (ze zijn beide uit de gesprekken gestapt over het terugdringen van uitstoot en verbruik) omdat de Japanners veel verder met het terugbrengen van uitstoot en verbruik willen gaan dan hun Europese en Amerikaanse concurrenten.

    Misschien mogen de Japanse fabrikanten überhaubt eens de erkenning krijgen voor hun werk op dit vlak..

    Login om te reageren
  27. GOD zegt

    21 augustus 2007 om 08:41

    het interesseerd mij helemaal niks eerlijkgezegd
    ik heb liever efficient dynamic pistons :P

    Login om te reageren
  28. Turbopaultje zegt

    21 augustus 2007 om 08:41

    Het enige interessante aan effficient dynamics is het innovatieve remsysteem, waarmee energie teruggewonnen kan worden. Mercedes heeft nog helemaal niets, behalve een diesotto motor op de proefbank, waar VW al rijtesten heeft lopen met een soortgelijk motorconcept in de Touran.

    In vergelijking met Toyota of Honda is dat echter allemaal tot nu toe een lachnummer ………..

    Login om te reageren
  29. BlueVFRank zegt

    21 augustus 2007 om 09:19

    Bang voor de startmotor hoeven jullie niet te zijn hoor. Ik neme tenminste aan dat ze gewoon de electromotor gebruiken om te cilinders aan te slingeren net zoals bij mijn Honda en bij de prius ook. Die Honda electromotor heeft 20 pk en nog belangrijker ruim 100 nm koppel vanaf 0 toeren. Ruim voldoende dus.

    En voor mensen die bang zijn voor prestaties, ook bij een vlotte rijstijl (zeg maar gerust lood in mijn schoen) rijd ik nog steeds probleemloos 1 op 17. Zelfs vanuit Denemarken naar Nederland met het gas er constant vol op (plust over de 200km/uur) kwam mijn verbruik beter dan 1 op 12 uit.

    Login om te reageren
  30. rick buijsman zegt

    21 augustus 2007 om 11:59

    bmw is wat slimmer bezig denk ik
    -edit: want?-

    Login om te reageren
  31. vincegail zegt

    21 augustus 2007 om 13:57

    @tweaker
    Op mijn 16e in Nederland kostte een pakje marlboro 4,30 gulden, nu op mijn 31e kost hetzelfde pakje 4,30 euro (Ben ondertussen wel verhuist naar Belgie, weet eigenlijk niet hoeveel dat in Nederland is) dus de prijs van sigaretten is naar mijn weten 2,20371 keer zo duur geworden, dus een prijsstijging van 120,371%. Dus nee, dement ben ik nog niet aan het worden!

    Login om te reageren
  32. Hape zegt

    21 augustus 2007 om 19:35

    @ turbopaultje

    Deze keer helemaal eens :-)

    Login om te reageren
  33. Furby C-Rules zegt

    22 augustus 2007 om 15:15

    Groene hype!
    Onzin…
    Iedereen met Al Gore vooral in de Toyota Prius rond gaan rijden…
    En dan kijken wat we over 20 jaar met al die zwaar verontreinigende afvalstoffen van Hybride auto’s gaan doen…en oh ja de productie van Groene auto’s is niet zo schoon als je zou denken…Accu’s die over de hele planeet verplaatst worden enz. enz. enz.

    De planeet is al sinds de start aan het schommelen betreffende het klimaat, en het is echt megalomaan om te denken dat wij daar invloed op uit oefenen…maar zo worden onze wetenschappertjes nou eenmaal opgevoed…zij weten immers alles, het is toch weten schap…hmmm

    Geef mij maar een schone brandstofcel op water…niet omdat dit schoon is…maar omdat ik dan thuis uit de sloot mijn tank kan vullen!

    Greets,

    Furby

    Login om te reageren
  34. Vincent zegt

    22 augustus 2007 om 18:05

    Tsja al die diversen onderzoeken waaruit blijkt dat we de aarde aan het vervuilen zijn kunnen natuurlijk niet tegen jouw uitmuntend onderbouwde reactie op!

    Een kleine afbeelding die de verhouding tussen de co2 in de lucht en de temperauur weergeeft:
    http://www.worldviewofglobalwarming.org/images/vostok.jpg
    En ja een gedeelte van het broeikaseffect is natuurlijk, dat is het probleem niet. De mens verterkt het broeikaseffect. Denk maar na, een klein autootje stoot al 150 gr co2 per kilometer uit, een auto rijdt in Nederland gemiddeld 42 km per dag (bron: CBS) . Dat is al 2268 kilo per jaar per auto, klinkt opeens al anders nietwaar? In Nederland zijn ruim 6,5 miljoen auto’s dat betekend op jaarbasis dat een klein landje al een kleine 15 miljard kilo!!! co2 uitstoot. En dat voor 2% van de wereldbevolking en slechts enkel door verkeer(wat “slechts” 8% van de totale co2 uitstoot bedraagd). Nee je hebt echt gelijk Furby, die onzin over het millieu is echt voor niets.

    Login om te reageren
  35. Martijn zegt

    9 oktober 2007 om 14:24

    @ Vincent hahaha jij bent humor haha!! Wat wil je nu duidelijk maken met je plaatje en je verhaal? Je zet uitroeptekens bij opmerkingen waar wij geen besef van kunnen hebben omdat we simpelweg nog helemaal niet kunnen weten wat het effect is. Wel een schatting van wat het zou kunnen zijn maar dat is iets anders. Dat is filosoferen en geen wetenschap.

    jij zegt: 15 miljard kilo!!!!!! en ik denk eehh ja dus? iedere keer dat je inademt adem je (niet schrikken) 15.000 verschillende bacterien in!! nounou!! maar wat zegt dat nou?

    Wat ik alleen weet is dat er ongeveer 10.000 jaar geleden de laatste ijstijd was en dat er toen meer co2 in de lucht zat als nu. rara hoe komt dat? niet omdat er zoveel M amg en rs modellen over de wereld heen racen maar de natuur zelf.

    Misschien doet deze logica je iets: jij zegt 6.5 milj auto hier stoten 15 miljard kilo uit toch? dus als de veengronden evenveeel als 3 miljoen auto’s uitstoten dan is dat: 6.9231 miljard kilo !!!! wowwww

    naja het zal wel aan mij liggen maar furby helemaal mee eens haha!!! ;-)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North