GroenLinks wil de 2-takt scooter dood hebben

Auteur: , 113 Reacties

Menig petrolhead begon zijn carrière op jonge leeftijd als petroleumsnuiver met een brommer danwel scooter. Gemotoriseerde tweewielers die als opstapje naar een glansrijke autoloopbaan dienden, maar de GroenLinks-fractie in Amsterdam een doorn in het oog zijn. De partij pleit daarom voor een verbod op de ouderwetse 2-takt benzinemotor.

GroenLinks wil de 2-takt scooter dood hebben

De 2-takt benzinemotor onder een brommer of scooter is niet langer welkom in de hoofdstad als het aan gemeenteraadslid Fjodor Molenaar ligt.

“Het college heeft de afgelopen jaren veel te weinig gedaan tegen de vervuilende 2-taktscooters, het meest vervuilende vervoermiddel in de stad, terwijl die er steeds meer rondrijden. Met deze plannen tegen 2-takt en andere scooters wordt de Amsterdamse lucht schoner en gezonder”

Ha. Eindelijk eens een vuist tegen deze stinkende, herriemakende walmversprieders. Tegelijkertijd vragen we ons af hoeveel 2-takt scooters er nog rondrijden in de hoofdstad, daar de opkomst van de stillere en zuinige 4-takt scooter niet meer te stuiten is en in veel grotere getallen wordt verkocht.

De Amsterdamse GroenLinks-fractie meent dat er ook een periodieke keuringen voor scooters moeten komen (APK, kassa!). In het initiatiefvoorstel dat de verbodspartij in Amsterdam heeft ingediend staat ook dat er milieuzone’s in de stad moeten komen waar de scooters niet meer mogen rijden. Daarnaast moet de elektrische scooters meer gestimuleerd worden.

Of GroenLinks ook maatregelen tegen de 2-takt Trabant, een relikwie uit de gloriedagen van het socialisme, zal nemen is nog niet bekend.



113 reacties

Niet echt een gemis lijkt me.
Volgende stap is verbod op bontkraagjes?
@Hubert: de neppe bontkraagjes dan ja. Ik zie liever een verbod op van die LV of Gucci tasjes waar mannen mee lopen.
@roberto: alleen op de neppe he. Dat is toch al 98%
@EB: Neeh joh, het zijn wel echte, in Turkije op de markt gekocht! Haha
@Hubert: GroenLinks kennende worden de bontkraagjes in de ban gedaan maar de dragers daarvan krijgen een aai over de bol met nog een zak gratis geld erbij.
@str8six:
Vannacht hier om de hoek ook zo’n scootercrimineel platgereden door de politie.
Nu is het wachten totdat zijn mama jankend bij hart van NL komt om te zeggen dat het toch echt wel een goede jongen is.
De persoon met dit “geweldige” idee kreeg waarschijnlijk op zijn 18e gelijk een mooie auto van vaders, en hoefde zelf helemaal niet keihard te werken voor een brommerrrrt….
@gertjan2012: Er wordt nergens gesproken over een algeheel scooterverbod.
Je mag dus nog gewoon prima een 4-takt brommer of een elektrische ‘brommer’ kopen.
2-takt zorgt by far voor de meeste geluids- en stankoverlast. Daarnaast moeten er rollerbanken met bijbehorende politieinzet staan omdat 2-takt zo makkelijk op te voeren is, dat is bij 4-takt veel lastiger.
Jammer dat dit van GroenLinks komt, dat zal de kans dat het doorgaat niet vergroten maar ik ben het helemaal eens met idee, op dat APK-achtige idee na dan want dat lijkt me niet heel zinnig.
@emacee: helemaal eens met je stelling op dat APK gedeelte na dan. Die APK is goed voor het tegengaan van diefstal (weet je hoeveel er gestolen rond rijden) en tegen opvoeren. Je kan zo zien of hij even vlug terug is gebouwd van opvoering naar normaal door gereedschapskrassen. Dan gelijk in beslag nemen. ;-) Ik zie vele helmloze harder rijden dan de auto’s. En brommers karren met 60km op fietspadden en buitenwegen. :-(
@emacee: bij 4 takt is het bijna net zo makkelijk. Snap best dat ze een keer gekeurd moeten worden want 80% word zelf aan gesleuteld en de herrie komt dan ook vaak door defecten in de machine. Kapotte uitlaatpakking of een onwijze powerfilter waar je 10pk extra mee krijgt of een gat in je originele luchtfilter te boren. Het is gewoon makkelijk om mee te klote maar denk dat dit meer buiten de steden in dorpen gebeurd.
@emacee: je doet nu net of de politie MOET controleren met een rollerbank en al het bijbehorend personeel. laat die jochies lekker met rust, boeien als een scooter 70 loopt ipv 50.
@lambo4all:

Echt he! ik vind het zo idioot dat daar zoveel man opgezet wordt.
Zeg nou eerlijk wie zijn snor Zip, Vespa of whatever, gaat er nou daadwerkelijk 25km/u :S.
Laat ze even ergens anders geld aan uitgeven
@trbn:
Dus omdat het uit de klauwen loopt, moet je het maar toestaan?
Lijkt me omgekeerde wereld.
@lambo4all: laat die jochies juist niet met rust: het zal je dochter maar zijn die achterop zit bij zo’n jochie met een scooter die 70 of 90 rijdt. Zo heeft mijn vriendinnetje ook ooit 6 maanden met krukken gelopen; al zat ze achterop bij een vriendin met een opgevoerd ding.
(en ja, heb er zelf ook 1 gehad: onverantwoord als ik er op terug kijk).
@gregorius: Onverantwoord? Het heeft er geen flikker mee te maken hoe hard een scooter of brommer kan rijden. Het probleem ligt bij de bestuurder die blijkbaar niet in staat is om zo hard (of zo zacht) te rijden als de situatie het toelaat. Als je scooter over de 80 loopt, wil het niet zeggen dat je overal zo hard moet rijden…
@imba: Klopt op zich.
Maar de situatie is nou eenmaal dat deze scooters / brommers bedoeld zijn om op max 50km/h wegen te rijden. Wordt de weg >50km/h dan worden ze naar fietspaden doorverwezen.
Er is dus geen situatie waar de scooter >50 km/h zou moeten rijden.
(daarnaast kunnen we nog zeggen dat de opgegeven max 40 km/h en gelimiteerd op 45 km/h niet handg is in de stad waar 50 km/h mag worden gereden door het overige verkeer).
En ja, t klopt dat de gemiddelde gebruiker: jochies van 16 – 18 met dit soort dingen graag te hard rijden. Vaak zijn deze dingen ook niet al te goed onderhouden (dat is duur voor de kinders). En je wil al helemala niet dat deze kinders bij 50 km/h contstant op hun kleine km-teller zitten te kijken om te kijken of ze niet te hard rijden: houdt die ogen op de weg!
Dus in dat geval zijn deze dingen gemaakt op een manier dat ze geschikt zijn tot snelheden van 45 / 50 km/h. Daaraan is de regel geplakt dat daarom kinders van 16 en niet alleen mensen van 18 er op mogen rijden.
@gregorius:
in Nederland blijkbaar, in Belgie herinner ik mij dat je met een brommer ook mag rijden op banen waar je 70 mag rijden. Ik moest elke dag naar school kilometers langst zo een baan en ik had de keuze op het fietspad rijden dat breed genoeg was voor één fiets en dus telkens ik een fiets wou voorbij steken ik op de auto baan moest komen. Dus was gans de weg 70 rijden de enige veilige oplossing.
@gregorius:
Mijn brommer reed 90-110 en mijn vriendinnetje van toen voerde ik er elke dag mee haar vader wist dat en had er geen problemen mee om dat hij wist dat ik er veilig mee kon rijden. Slechts ook 1 ongeval gehad er mee op 3 jaar tijd, ik was in mijn recht en bijna geen schade aan de brommer.
Niet elke 16-17 jarige op een opgedreven brommer is een “Sjonny”
@shiva: Klopt. En in het verlengde in een compleet ander voorbeeld: niet elke “Jongen van mediteraanse afkomst” is een crimineel. Gelukkig hebben we bepaald dat we in NL en BEL niet op afkomst or geslacht discrimineren.
Echter, het is ook aantoonbaar dat 16 – 18 jarigen gewoon een veeeeel hogere kans hebben om in problemen te komen met gemotiseerd verkeer. Vergeet ook niet dat er hier geen volwaardig les-traject aan te pas komt. Op het moment de snelheden hoger worden, zijn de relaties tussen afstand en tijd in het nadeel voor de onervaren bestuurder.
En crashed bij hogere snelheden leiden ook tot grote verwondingen.
Dus ja, bij het meerendeel gaat t goed, maar er zijn te veel voorbeelden waar t ook fout kan gaan. Dus ja: opgevoerde brommers goed aanpakken. Als de te groot is dat je nooit gepakt wordt, ja, dan heeft t geen zin!
@gregorius: Dat is dan heel jammer voor die ene persoon die dolgraag met zijn 2-takt door de stad wil rijden. Gelukkig is er nog duizenden aan kilometers fietspad en wegen buiten de stad waar hij kan tuffen zonder last.
@gregorius: excuus, reply was bedoeld voor @gertjan2012
@emacee: Ik vind dat je daar ook zeker een punt hebt… en daarnaast ben ik t niet vaak met GroenLinks eens.
Ik had vroeger ook ene opgevoerd 2tact ding (Aprilla) met een dure mooie vette uitlaat en dat ding ging veel te hard 90. Het opvoeren van zo’n ding was erg makkelijk: een maatje van me werkte bij een scooterhandel. Een beetje kloten, nieuwe uitlaat eronder en dat ding ging 90.
Was ik blij geweest met eentje die 45 ging: nee, ik reed er regelmatig mee buiten de stad: dan is t wel lekker dat je een beetje door kan karren.
Was t gevaarlijk: ZEKER! Ik ben nooit hard gevallen (in 2 jaar 3 keer, elke keer bij vorst en elke keer op kutsteenjes terwijl ik 20 reed); maar kende er een hoop met gebroken knien, enkels, armen etc etc etc en bij de meeste had de snelheid icm niet opletten er mee te maken.
En die rollerbanken zijn een laggertje; vroeger hadden we een SMS-dienst (gratis toen nog). Nu zal je whatsapp of facebook groepen hebben.
En voor het mileu en de overlast: geweldig idee! Wat een takkeherrie maken die dingen.
@emacee: Ik val ook niemand aan hoor, en vind het goed dat deze partij en dus ook deze persoon mee denken aan het behoud van ons milieu…. maar ik vraag me af of zo’n verbod op 2 takt niet een druppel is op de gloeiende plaat
Ik denk dan meer aan een groter plaatje ( kijken hoe je minder vliegtuigen zou kunnen laten vliegen, vracht van goederen efficienter zou kunnen laten lopen ) . Een dergelijk verbod heeft ook dat een verzamelaar of iemand die gewoon een goedkoop brommertje heeft niet meer door de stad zou mogen rijden, dat vind ik eerlijk gezegd jammer
@gertjan2012:
Onzin.
Ik kreeg geen brommer op mijn 16e en heb vele vakantiebaantjes moeten nemen om een oud Vespa’tje te kunnen kopen.
En mijn ouders stonden te juichen toen hij voor de deur gejat werd…
En ik kan me niet echt herinneren dat ik een auto heb gekregen op mijn 18e. (zoiets zou me best wel bijblijven.)
Goed plan. Heb me jaren terug tijdens vakantie op Bali al afgevraagd waarom het daar zoveel stiller was, terwijl er veel meer brommers en scooters rondreden. Het antwoord: 4-takt.
Goed idee
Eens, 4-takt loopt zuiniger, is stiller en dus schoner.

Jammer dat het idee van een links-gutmensch afkomstig is, dan lijkt ’t meteen op pesten.
@volvo-s60-adept:
Gelijk heb je. Maar als het van een rechts mens was gekomen lijkt het meteen op haatzaaien.
@volvo-s60-adept: Maar maar… MORE POWERRRR
@volvo-s60-adept: Ja jammer, hé, dat het van zo’n linkse Satan komt. Nu zit je in de knel met je polarisatiekoppie.
@bozewolf: Mijn Waarde, allesbehalve in de knel: ik had namelijk niets anders verwacht van mijn medemens met een links georienteerde politieke voorkeur. Vanwaar overigens uw typering als Linkse Satan? Ik vind die nogal boud!
goed plan, ik ben niet tegen tweetakt, maar wel op de manier hoe ze nu gebruikt worden in scooters.
MHR Team exhaust. Goeie ouwe tijd!

Maar goed, schatkist v.d. staat dit dat… Whatever
2 takt is alleen intressant als je wilt opvoeren. 15.7pk straat scooter miss youu hahaha :)
En dat zal al onze problemen weer oplossen en zullen wij veeeeeeeeeeeeel minder zorg betalen en belasting en minder verkapte gemeente belastingen :) … GroenLinks moet oprotten uit Nederland.
@dejviisz: ging de gemiddelde NLer maar belasting betalen.
@autogek123: ha ha ja klopt de meeste PVV stemmers zijn steuntrekkers ja. Nou en laat nu die paar uitzonderingen maar komen , ik zet me schrap….
@johannes79: Veel meer dan je denkt ontvangen meer dan ze betalen. Ong. 80% van NL.
@autogek123: en ik betaal me scheel maar vind dat geen probleem omdat ik er ook naar verdien als zelfstandige alles gelijk verdelen. Veel verdienen is veel belasting.
@johannes79: Dat zie ik toch heel anders. Denk niet dat je de getallen weet. Slechts de bovenste 20% inkomens groep betaald bijna alle belastingen. De rest zijn netto ontvangers, omdat ze meer via via binnen krijgen dan ze betalen. :-(
Goed plan. Weg met die 2-takt walmers!
Maar een tweetakt is toch veel efficienter dan een viertakt? Hoe kunnen ze daar nou tegen zijn?

Ik vind het niks meer dan een verhaaltje om uiteindelijk wat apk-inkomsten in de schatkist proberen te krijgen. Want hoe kun je nou tegen lawaai en vervuiling zijn?

Dat gezegd hebbende, mogen ze wat mij betreft zo’n brommereigenaar een half uur met zijn/haar hoofd aan zijn/haar eigen knetterende uitlaat vastknopen. Maarja, lawaai is de enige manier om wat extra snelheid uit die 50cc’tjes te halen, blijkbaar.
@Simpson: De fijnstof die er uit een 2-takt komt is bizar. Je kan beter naast een stadsbus gaan staan dan een 2-takt scooter.

Die dingen zijn echt vreselijk smerig, ik ben ook direct tegen een verbod op die dingen.

Ik rijd overigens altijd al 4-takt, 2-takt altijd maar stink dingen gevonden.
@widodh: Bedoel je dan niet een verbod op en niet geen verbod?
@reistje: Ehhh, ja. Ik zie 2-takt graag verdwijnen :)
@widodh: Ik sta liever naast de mio van de buurvrouw dan naast lijn 5. Maar dat kan ook aan de buurvrouw liggen.
@EB goeie ouwe tijd idd. Reed zelf een derbi drd. Las vandaag in de krant dat ze kenteken bewijs nu meteen willen pakken bij opgevoerde brommers. 45 is toch heb snelheid. .
@beunhez: Ja de echte scooter/brommerjeugd van vroeger zie ik ook al niet meer door de kenteken verandering toen, praktijk examen, eerder rijbewijs, hogere straffen.
@EB goeie ouwe tijd idd. Reed zelf een derbi drd. Las vandaag in de krant dat ze kenteken bewijs nu meteen willen pakken bij opgevoerde brommers. 45 is toch geen snelheid. .
Mooi is dat; een scooter heeft officieel in Nederland dezelfde wettelijke status als een motorfiets,. en die ‘motor’scooters zijn meestal gewoon van een 4-takt blok(je) voorzien. De ‘scooter’ waar men hier op doelt is de ‘brom’ en/of ‘snor’fiets-in-de-vorm-van-een-scooter.

Dus het 2-takt verbod betreft dan óók de Puch-Maxi en de bekende boodschappen-tassen Tomos brommert. (en de Gilera Citta).

Hoewel ik makkelijk praten heb ( ik rij geen brommert ) kan ik mij wel vinden in het standpunt: 2-takt is nu eenmaal vele malen vervuilender. He riekt wel monster na de maaltijd, want het aandeel 4-takt machines neemt al jaren toe, zonder subsidie, verbod of regulering.

Of, vanuit een heel andere hoek: Een Honda SS-50 is ook gewoon uber! Dood aan de Zündapp en Kreidler!
*Extra Gratis Tip*

2-taks blokjes vindt u ook op diverse grasmaaiers (bijv. Briggs & Stratton). Dáár zouden ze ook eens wat aan moeten doen. Er is géén zicht op hoeveel van die dingen er zijn, maar als je heel de week in je Prius hebt lopen ‘Muesli-kruipen’ om het me-leu te sparen, dan doe je dat in je wekelijkse uurtje grasmaaien makkelijk te niet. D’r zit géén catalysator of anderszins reinigingssysteem op, er is geen toezicht (APK) op de afstelling van de motor, en vaak is de mengverhouding ook nog eens extra-ongustig (méér olie per liter). Verboten Verboten Verboten

*in vuistje proest, want ja: ’t is nog waar ook*
@sjamp: Nu je het zegt: de gemeenteambtenaar met bosmaaier of bladblazer zal dat ook met een 2-takt apparaatje doen.
@Simpson: Ja en Nee,.. die bosmaaiers/bladblazers draaien verplicht op ‘Aspen’.. een soort super schone ‘namaak’ benzine, vanwege de arbo.
@sjamp: Kijk, heb ik weer wat geleerd op de dinsdagochtend.
@sjamp: oma op de spartamet..
Dit lijkt mij bullshit. Het is waar dat 4-takt stiller is, veel schoner hoeft niet perse. Een goed afgestelde niet opgevoerde 2-takt rookt niet (ook niet koud), is niet heel lawaaierig en stinkt ook niet. Mijn Tomos is daar het bewijs van. Dat al die opgevoerde, rokende en stinken scooters en brommer verboden worden oké, maar niet zomaar alle 2-takten proberen te weren want dat is onzin.
Ik heb nooit iets gehad met 2takt-vario scooters..
Het is gewoon een enorm saai en meestal irritant en veel te luid geluid.
2takt superbikes waren nog cva, die schakelde nog, maar het geluid was even irritant!

4-takt is schoner, zuiniger en geeft een mooier voller geluid!
& degene die zeggen dat je er geen power uit kan krijgen hebben het verkeerd!
Met de juiste combinatie van onderdelen(filter, carbu, kelk, uitlaat en tandwielen) kan je snelle brommers maken!

http://i44.tinypic.com/rixmv8.jpg
@vale46:
zo 4taks hebben mij dan nooit iets gezegt, altijd fan geweest van jaren 80-90 cross modellen, Honda MT5, Honda MTX de snelheid die je met die dingen kon halen zonder tuning stukken, geweldige tijd was het
@shiva:
Ik rijd nu ook een MB5 en het blijft echt veel leuker dan een scooter..
Mijn mb is nu helemaal origineel, op een mb8 carberateur na, en loopt 60.

Ik zie veel liever dat ze eens achter de snor scooters aan gaan ipv roepen dat 2takt gewoon verbannen moet worden
En terecht; je fietst nog 5 minuten in een walm nadat je door zo’n stinkend ding bent ingehaald. Maar het hoeft niet zo moeilijk te zijn; brommers hebben al een kenteken, nu nog apk met uitstoot-controle.
Ik heb altijd een 2 takt scooter gehad, meer omdat die sneller optrok en makkelijker op te voeren waren. En natuurlijk ook voor het geluidje. Maar ik snap wel waarom ze de 2 takt scooter willen afschaffen, want er kwam met starten altijd een dikke blauwe walm uit de uitlaat.
Nog even en de kartsport kan het ook schudden..

): Boos..
@lamborgfan: Dat kan toch ook elektrisch? :)
@lamborgfan: Volgens mij zijn daar al behoorlijk strenge regels voor, vandaar dat je in Nederland vrijwel alleen nog maar indoor-kartbanen hebt.
@motoragent: Dat komt niet door het mileu overlast effect hoor…, meer door het geluid en doordat men nergens zo’n baan wilt hebben
Eigenlijk zijn 2-takt motoren zuiniger dan 4-takt motoren. Bij grote scheepsdiesels gebruikt een 2-takt motor gemiddeld ongeveer 181 gram brandstof per kWh. Een 4-takt gebruikt ongeveer 186 gram brandstof per kWh. Specifiek vermogen (pk per liter slagvolume) van een 2-takt is ook hoger, namelijk ongeveer 1,7 keer hoger. Alleen is de spoelgraad (afvoer van verbrande gassen en aanvoer van schone lucht) veel slechter waardoor de verbranding minder volledig is en dus de uitstoot van een 2-takt motor vervuilender.
@Original_Arnoud:
twee takt motoren op grote schepen zijn iets heel anders dan 2 takt brommer motoren; 1. ze hebben uitlaatkleppen, 2. ze zijn drukgevuld (turbo), 3. ze lopen heel erg langzaam, 4. diesel, 5, het zijn kruiskop motoren (dwz dat de zuiger niet direct verbonden is met de krukas). Vanwege punt 1-3 hebben ze niet de spoelproblemen die 2 takt brommers wel hebben.
@super:
In principe is een 2-takt brommer motor ook drukgevuld. De zuiger comprimeert zelf de lucht die aangezogen wordt via het carter.

De vergelijking die ik maak in het specifiek brandstofverbruik is tussen een drukgevulde 2-takt diesel en een drukgevulde 4-takt diesel. Dan nog komt de 2-takt als de betere uit de bus. Maar wat het grootste voordeel is tussen deze joekels en een bromfiets torretje is dat de verbranding gedurende de hele arbeidsslag vrij goed te controleren is door middel van meerdere inspuitmomenten. Zo hou je de temperatuur onder controle en kan je NOx en SOx uitstoot beperken alsmede een vollediger verbranding realiseren. Hoe groter de motor, en hoe lager de zuigersnelheid, hoe hoger de efficiëntie kan worden.
@Original_Arnoud:
je kunt wel 2 en 4 takt scheepsdiesels met elkaar vergelijken, maar dat zegt niets over 2 takt brommermotoren… Bovendien zijn grote scheepsdiesels altijd langzaam draaiende motoren en die zijn nou eenmaal inherent efficienter dan snel draaiende motoren (als alle andere dingen gelijk zijn uiteraard)

Dat een compressieslag gelijk staat aan drukvulling is onzin, drukvulling betekent in praktijk simpelweg “turbo” en ik heb nog nooit een brommer/scooter met standaar turbo en/of uitlaatklep gezein.
@super:
De onderkant van de zuiger van een brommer motor comprimeert de aangezogen lucht eerst in het carter voordat deze de cilinder ingaat. Dus in zekere zin toch drukgevuld.
Op een herfstige avond in 1989 stond ik op een plein in Boedapest (Szell Kálman ter). Ik was omringd door een blauwe walm van de tweetakt Trabants. Dikke stinkende smog. Als ik naast zo’n vieze brommer sta, ben ik in gedachten meteen weer terug. Nostalgie.
De gene die Zijke. Over stank en herri van een 2 takt die moeten maar gewoon thuis blijven zitten huilen
Zie het probleem niet
@ganghouwers: Waarschijnlijk omdat jij met je bondkraagje op het ding zit, en niet er achter fietst…

Ik ben 8 jaar lang op mijn fietsje naar school gegaan, en de neushaarverschroeiende geur van die dingen bleef nog minuten lang om je heen hangen als er weer zo’n knetterend apparaat voorbij was gereden, al wachtend tot de mist weer was opgetrokken. Daar fiets je dan met je gezonde gedrag…
@motoragent: lang niet altijd. Ik heb ook ruim 9 jaar gefietst en werd vaak ingehaald door die stinkdingen. Let wel: de stinkdingen. Nu heb ik een Tomosje en die walmt niet, rookt niet en stinkt niet. Lawaai maakt hij ook niet. De reden is simpel: hij is goed afgesteld en bovendien origineel. Driekwart van de 2-takt brommers of scooters voldoet niet aan één of beide van bovenstaande dingen.
Het is toch al bijna niet meer te doen om een opgevoerde 2takt te rijden, je kijkt de hele tijd wat er achter je rijdt. ik ben er ook maar op 4takt overgegaan zuiniger stiller en je wordt minder aangehouden
Jammer dit, ik bedoel hoeveel 2 takte rijden er nu rond! Ze willen in Nederland alles controleren, vastleggen en beperken! Als ze serieus zouden zijn zouden ze het wel over steenkool af schaffen hebben, vracht verkeer minderen( zowel over land als over zee) rotzooi van bv de primark weigeren. Ik bedoel wat willen ze hierna gaan doen apk op je konijn?
Veel stank en lawaai en meestal rijden er ook nog noord-afrikaanse criminelen op: mijn zegen hebben ze om al die rotzooi te verbieden! (In delen van Napels zijn alle scooters verboden juist wegens de criminaliteit….)
“…stillere en zuinigere 4-takt.”

??????

Wacht ff, ik zal m’n pitbike met 110cc er is bijpakken, kijken hoe stil ze 4-takt nog vinden
Heb zelf ook altijd een 2-takt brommer gehad, vrienden van me ook, maar geen van allen rookten of stonken. Misschien een kwestie van juiste mengverhouding, of gaat dat alleen op voor rook? Buitenboordmotors voor boten worden ook nieuw niet meer als 2-takt verkocht, behalve sommigen met hogere vermogens zoals de Mercury Optimax. Die mogen dan wel weer omdat ze voor een 2-takt heel schoon zijn. Hoe zit dit allemaal, is een 2-takt echt zo veel vervuilender? En zijn ze wel schoon te krijgen? Die outboards maken geen herrie, ze stinken en roken niet maar zijn wel een stuk sneller.
@woot: Die mengsmering is juist het probleem, omdat de olie die je er in gooit er vrijwel meteen weer via de uitlaat uit komt, samen met een hele bult aan onverbrande benzine. Een 2-takt scootertje is ongeveer net zo vervuilend als een vrachtwagen.

Natuurlijk is het wel efficiënter te maken, maar dat is op zo’n kleine scooter gewoon niet rendabel (4-takt toepassen is dan eenvoudiger). Als je puur en alleen voor het vermogen gaat is 2-takt de betere keuze.
@woot:

Ja 2 takt is een stuk vuiler, je krijgt nooit geen volledige verbranding en door het gebrek aan kleppen gooi je ook telkens verse brandstof (met olie in) je uitlaat in waar die compleet ongecontrolleert verbrand en zo vuile rommel maakt. Als jij zegt dat jouw 2-takt brommers geen vuile uitstoot hadden dan denk ik dat dat eerder je perceptie is dan de realiteit. Het is niet omdat er geen blauwe rook uit je uitlaat komt dat die schoon is.
@Hupke: Nee ik weet heus wel dat een 4-takt schoner is, maar dacht dat het ook afhankelijk was van hoeveel olie je verbruikt of de afstelling van de brommer, omdat de 1 een ontzettende rookwolk achter zich aan heeft en de andere niet. Vandaar mijn vraag :)
Mijn Aprilia sr ditech was leuk speelgoed vroeger, maar tegenwoordig irriteer ik me ook kapot aan de scooterjeugd. Als je 16 bent, voel je je echter een koning op zo’n ding.
Altijd maar diesel satan sap noemen terwijl 2-takt ongestraft blijft. 2-takt is niet eens satan-sap het is wat de duivel uitspuwt.

“Of GroenLinks ook maatregelen tegen de 2-takt Trabant, een relikwie uit de gloriedagen van het socialisme, zal nemen is nog niet bekend.” -> haha, eeuwig dilemma voor die lui.
Als het werkelijk om milieu gaat is dit een zinniger voorstel dan de nwe oldtimerregeling….. O wacht, het ging om geld. Goed alle mobiliteit meer belasten.

2-takt is in motorsport al vrijwel helemaal verbannen. Dus waarom op de weg ook niet.
Er was de afgelopen jaren toch ook baanbrekende vernieuwing op het gebied van 2-takt, als ik me goed herinner… Piaggio met directe 2-takt inspuiting oid… geloof dat daarmee het probleem van onverbrande uitlaatgassen had gefixed… zou zonde zijn om het concept met het badwater weg te gooien,. want 2takt is nou eenmaal veel simpeler, goedkoper en efficienter dan een 4takt.
@hans75:

Goedkoper wel maar zeker niet efficienter!
Dan wordt mijn afgelopen jaar gestolen Vespa (oldtimer, 2takt) dus binnenkort de Amstel ingereden door het schorriemorrie.
Beetje onzin om dit nu pas te verbieden, meeste scooters zijn tegenwoordig al 4 takt. Alleen jongeren zullen kiezen voor 2 takt vanwege de prestaties wat ik goed begrijp, 4 takt bromscooters accelereren echt slecht als je ze vergelijkt met een 2 takt scooter…
Gewoon de verkoop van nieuwe 2-takters verbieden, dan lost het probleem zich vanzelf op. Die paar fanatiekelingen met een klassieke Vespa of Zundapp moet je niet wegpesten maar de scooterklootzakjes kunnen dan gewoon lekker 4-takt gaan rijden. Veel beter en niet zo typisch links ALLES IST VERBOTEN!
Hadden ze niet beter gewoon 10 jaar geleden de verkoop ervan stilgelegd? Dan waren ze nu bijna al helemaal weg, zonder verbod. En wie er dan echt nog een mooie oude wil houden, kan het nog…
Uniek moment dit: ben het gewoon een keer op een punt met GroenLinks eens…

Die verschrikkelijke meur waarmee vergeleken een 190D fris ruikt en die takkeherrie om 00:30 uur zijn geen dingen waar ik echt vrolijk van wordt…
@RRenault: “… van word.” bedoel ik natuurlijk…
ik heb wat afgebrommert vroeger, altijd 4 takt, maar ik zie nu toch echt liever alle brommers elektrisch.
viertakt kan ook een takkenherrie maken, dat ondervind ik elke ochtend als de overbuurjongen zijn apparaat start.

kortom, wat mij betreft alleen nog electra brommers mogen verkopen en een verbod op brommers met verbrandingsmotor, ingaand per 1 januari 2014 graag.
@wimbers:

Zolang je zelf er maar geen last van hebt, he! Maar in je jeugd wel knallen op de brommer?
@FrankypankyV8: inderdaad, hypocriet he…

in mijn jeugd (20 jaar terug) was er nog niets elektrisch.
is het zo vreemd om de vooruitgang een warm hart toe te dragen?

het maakt mij niet uit als ze die electrabrommers opvoeren. als ze die tweetakt joekels maar niet meer verkopen.. dan zijn we daar over een een jaar of 10 van af.

stoppen met het verkopen van mengsmering zou ook een goede zijn…
@wimbers:

Niet alleen hypocriet…maar ook nog eens (zwaar) onwetend! Alsof zo’n elektrische scooter zo prettig is? Te zwaar, te duur, opladen duurt een eeuwigheid, accu is na 3 jaar wel op en dan? En dan ook nog raar lullen over opvoeren van elektrische scooters?!

Bovendien is een tweetakt heus wel stil te krijgen, net als een viertakt.
Tja. Het leuke van een een 4-takt…is dat je er makkelijker een turbo op kunt leggen…
Voor mij als fietser, automobilist en ex-scooterrijder (ja tweetakt en opgevoerd) in Amsterdam is het grootste probleem niet zozeer de overlast van tweetaktscooters, maar de veel te grote verkeersdruk op de smalle fietspaden.

Naast de totale anarchistische houding van de meeste fietsers in Amsterdam inclusief bellende bakfietsmoeders, is naar mijn mening de exponentiele toename van weggebruikers in de categorie snorfietser (meestal vespa/zip) de grootste oorzaak voor gevaarlijke situaties en ongelukken. Als ik me ergens aan erger zijn het wel die kraagjes/petjes en halfingeslapen vatsige wijven met oordoppen in (te lui om te fietsen) op snorscooters.

Recent onderzoek van het Parool heeft uitgewezen dat 95% van alle snorfietsen op fietpaden harder rijdt dan de toegestane 25km/h. Vroeger bestond de categorie snorfietsen voornamelijk uit fietsen met een hulpmotor, citta’s en tomosjes. Niet bepaald cool.

Door het succes van de Vespa en de (terechte) zeer strenge controles op opgevoerde scooters zijn veel van de scooterklootzakjes/kraagjes/petjes overgestapt op de Vespa snorscooters met als extra voordeel dat ze geen helm meer ophoefden.

Enige oplossing voor het probleem is het afschaffen dan wel zwaar inperken van de categorie snorfietsen. Geen scooters meer in de categorie snorfiets. De snorfiets van vroeger kan prima worden vervangen door de moderne elektrische fiets.

Verder alle scooters in de categorie bromfiets onderbrengen (met helmplicht) en daarbij de maximum snelheid binnen bebouwde kom gelijktrekken met het overige verkeer (50km/h).
Snap dat je dit wil verbieden maar hoe doe je dat met de bestaande 2 takten. Meteen een enorme groep scooters (en oude motorfietsen, denk om de klassiekers!!) die waardeloos verklaard worden op het moment dat dit in elke stad zo zou zijn.

Voor klassieke auto’s zijn er toch ook uitzonderingen met uitstoot etc
87 !! reacties over brommers op autoblog ! Er zijn auto nieuwtjes die er voor tekenen voor 87 reacties.
Ruim 80 reactie’s, maar niemand die verstand heeft van de techniek die erachter zit!!!

Uit het TNO-onderzoek bleek dat bepaalde typen snelheidsbegrenzers de snelheid van het voertuig afknijpen en deze energie-inefficiënt en vervuilend maken.

Het is dus de Nederlandse overheid zelf, die met achterlijk eisen kwam, waardoor de fabrikanten met dergelijke oplossingen kwamen. Dat kun je jaren na dato niet opeens op hun bordje leggen!

En waarom er zo weinig 4-takten rijden. De meeste komen uit China en worden uit protectionistische maatregelen DUURDER gemaakt, dan dat ze zijn!

Het is weer een ongefundeerd huilverhaal en 99% op dit topic huilt mee, maar weet niet waar hij het over heeft!

Enne, doe eens echt stoer en sta scooter van 125cc toe vanaf de leeftijd van 16 jaar of als iemand een rijbewijs B heeft. Lukt prima hier in Spanje…

Maar ja, dan zal een groot deel van het woon-werkverkeer uit de auto stappen. Het gaat dus weer om geld!
@FrankypankyV8: Spanje heeft een enorm jeugdwerkeloosheid probleem, dus wellicht is de houding daar dat als er weer eens een onbezonnen 16 jarige verongelukt dat ook een probleem minder is. In Nederland ligt dat toch wat anders, daar hebben we de jeugd van nu nodig als de werkslaven van morgen en dus willen we ze niet laten verongelukken dus geen 16 jarigen op 125cc scooters.
Kom op mensen, heeft hier dus echt serieus meer dan de helft geen jeugd gehad? Vroeger wou toch iedereen wel een scootertje als hij 16 was. Dat hoort gewoon bij je jeugd, dat ding lekker opvoeren, dat hoorde er gewoon allemaal bij…
@den11:
Ik voerde in die tijd liever mijzelf op. Ik woonde ongeveer 8km van school waar ik gemiddeld 25 min over fietste. Maar op een mooie dag met flinke wind mee deed ik het soms ook in 12 minuten. Als ik dan van de fiets afstapte viel ik haast flauw.
Daar heb de politie geen verstand van natuurlijk en ze kunnen dan ook niet zien of ze zijn opgevoerd
Als je fatsoenlijke olie gebruikt en netjes mengt dan rookte mijn 2-takt nauwelijks. Maar ik weet niet wat er in de pre-mix pompen zat maar dan was het een grote walm. Veel scooters worden nu ook niet meer door de jeugd gereden maar gewoon volwassenen die een auto te duur vinden en voor woonwerk verkeer van 20km oid lekker een scooter pakken.
Liever vandaag dan morgen invoeren. Wat laten die dingen een vieze stank na.
Ha wat een onzin. Ik woon in 020 en heb vroeger veel tijd in de stad doorgebracht op mijn 2takt Yamaha’tje. Buiten dat was een Trabant mijn eerste auto, ik smeerde 1:35 dus dat is best wel vet, maar dat is ook nodig als je weet hoeveel toeren hij draait bij 90 met een vierbak. Op een mooie zomerdag vond ik ook niets leuker dan met een paar vrienden in een mooie oldtimer door de prachtige binnenstad te rijden.
Iedereen vindt dat soort klassiekers hartstikke leuk, het zou zonde zijn om ze uit de binnenstad te weren dmv “Milieuzones” of iets dergelijks. Bij de enkeling die de neus dichtkneep bij mijn passeren, trok je gewoon de choke iets open. Laat ze liever wat doen aan alle vreselijke fietstaxi’s en bakfietsen die de binnenstad werkelijk onbegaanbaar maken, nu ook met de fiets. Oh en de bontkraagjes natuurlijk:)
@krokant: En buiten dat, elektrische scooters stimuleren? Die dingen zijn hartstikke gevaarlijk, je hoort ze helemaal niet aankomen, en de meesten zijn van achterlijk slechte chinese baggerkwaliteit, en roesten al in de folder. En ze zeuren zo over de 2takt scooters? Al die vreselijk afgeknepen 4takt snorscooters zijn zeker zo schoon (NOT) …
Goedenavond,
Ik kijk al een hele tijd mee op het forum, maar na het lezen van zoveel onzin onder deze rubriek maar besloten om een account aan te maken.

Ik ben 20 jaar ( nog lekker jong ;) ) en heb nu 2 jaar mijn B rijbewijs, hiervoor ook al vanaf mijn 16e verjaardag op scooters/brommers gereden, zowel opgevoerd als standaard gereden. Een 2 takt scooter is inderdaad erg simpel op te voeren en produceert niets meer dan onnodige herrie en emissies kortom weg ermee, dit neemt niet weg dat een 4 takt net zo makkelijk is op te voeren, naast makkelijk op te voeren zijn de 4 takters ook veel makkelijker ongezien te begrenzen dmv een AB of morsecode(erg lang verhaal) . Ook is het zo dat scooterrijders erg vervelend zijn als je in de auto zit , merk het nu zelf dagelijks mee, maar andersom is het net zo irritant. Bumperkleven tot op de cm, agressief op onnodige plekken inhalen, lekker de vooruit schoonmaken als er een brommer achter rijd etc etc.. Elk vervoersmiddel heeft zijn voor en zijn nadelen, uiteindelijk betalen wij met zijn allen de weg en moet iedereen er dus op kunnen rijden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).