• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

GroenLinks wil de 2-takt scooter dood hebben

Auteur: ricardo, gepost 19 november 2013 om 09:06 – 113 Reacties

GroenLinks wil de 2-takt scooter dood hebben


Menig petrolhead begon zijn carrière op jonge leeftijd als petroleumsnuiver met een brommer danwel scooter. Gemotoriseerde tweewielers die als opstapje naar een glansrijke autoloopbaan dienden, maar de GroenLinks-fractie in Amsterdam een doorn in het oog zijn. De partij pleit daarom voor een verbod op de ouderwetse 2-takt benzinemotor.

De 2-takt benzinemotor onder een brommer of scooter is niet langer welkom in de hoofdstad als het aan gemeenteraadslid Fjodor Molenaar ligt.

“Het college heeft de afgelopen jaren veel te weinig gedaan tegen de vervuilende 2-taktscooters, het meest vervuilende vervoermiddel in de stad, terwijl die er steeds meer rondrijden. Met deze plannen tegen 2-takt en andere scooters wordt de Amsterdamse lucht schoner en gezonder”

Ha. Eindelijk eens een vuist tegen deze stinkende, herriemakende walmversprieders. Tegelijkertijd vragen we ons af hoeveel 2-takt scooters er nog rondrijden in de hoofdstad, daar de opkomst van de stillere en zuinige 4-takt scooter niet meer te stuiten is en in veel grotere getallen wordt verkocht.

De Amsterdamse GroenLinks-fractie meent dat er ook een periodieke keuringen voor scooters moeten komen (APK, kassa!). In het initiatiefvoorstel dat de verbodspartij in Amsterdam heeft ingediend staat ook dat er milieuzone’s in de stad moeten komen waar de scooters niet meer mogen rijden. Daarnaast moet de elektrische scooters meer gestimuleerd worden.

Of GroenLinks ook maatregelen tegen de 2-takt Trabant, een relikwie uit de gloriedagen van het socialisme, zal nemen is nog niet bekend.

Ook interessant!

  • Man met scooter op snelweg Amsterdam, politie grijpt in
    Man met scooter op snelweg Amsterdam, politie grijpt in
  • Vakantie pas op
    Video - Taxi chauffeur ramt scooter met opzet
  • snorscooter dood
    Column: De Snorscooter moet dood, gewoon omdat 'we' dat willen
  • Video: overige verkeer plaagt supercar
    Video: overige verkeer plaagt supercar

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

amsterdam, groenlinks, scooter, Verkeer

Vorig bericht: « Honda Civic Type R VTEC Turbo, dit is ‘m [video]
Volgend bericht: Brandweer Dubai neemt nieuwe Corvette in gebruik »

Lees Interacties

Reacties

  1. Hubert zegt

    19 november 2013 om 09:17

    Niet echt een gemis lijkt me.
    Volgende stap is verbod op bontkraagjes?

    Login om te reageren
    • roberto zegt

      19 november 2013 om 09:30

      @Hubert: de neppe bontkraagjes dan ja. Ik zie liever een verbod op van die LV of Gucci tasjes waar mannen mee lopen.

      Login om te reageren
      • EB zegt

        19 november 2013 om 09:36

        @roberto: alleen op de neppe he. Dat is toch al 98%

        Login om te reageren
        • chimaera zegt

          19 november 2013 om 10:13

          @EB: Neeh joh, het zijn wel echte, in Turkije op de markt gekocht! Haha

          Login om te reageren
    • str8six zegt

      19 november 2013 om 10:36

      @Hubert: GroenLinks kennende worden de bontkraagjes in de ban gedaan maar de dragers daarvan krijgen een aai over de bol met nog een zak gratis geld erbij.

      Login om te reageren
      • Hubert zegt

        19 november 2013 om 10:53

        @str8six:
        Vannacht hier om de hoek ook zo’n scootercrimineel platgereden door de politie.
        Nu is het wachten totdat zijn mama jankend bij hart van NL komt om te zeggen dat het toch echt wel een goede jongen is.

        Login om te reageren
        • Hubert zegt

          19 november 2013 om 14:13

          @Hubert:
          http://www.limburger.nl/article/20131119/REGIONIEUWS02/131118736/1002#Scooterdief_bekneld_onder_politieauto

          Login om te reageren
  2. gertjan2012 zegt

    19 november 2013 om 09:18

    De persoon met dit “geweldige” idee kreeg waarschijnlijk op zijn 18e gelijk een mooie auto van vaders, en hoefde zelf helemaal niet keihard te werken voor een brommerrrrt….

    Login om te reageren
    • emacee zegt

      19 november 2013 om 09:53

      @gertjan2012: Er wordt nergens gesproken over een algeheel scooterverbod.
      Je mag dus nog gewoon prima een 4-takt brommer of een elektrische ‘brommer’ kopen.
      2-takt zorgt by far voor de meeste geluids- en stankoverlast. Daarnaast moeten er rollerbanken met bijbehorende politieinzet staan omdat 2-takt zo makkelijk op te voeren is, dat is bij 4-takt veel lastiger.
      Jammer dat dit van GroenLinks komt, dat zal de kans dat het doorgaat niet vergroten maar ik ben het helemaal eens met idee, op dat APK-achtige idee na dan want dat lijkt me niet heel zinnig.

      Login om te reageren
      • autogek123 zegt

        19 november 2013 om 09:57

        @emacee: helemaal eens met je stelling op dat APK gedeelte na dan. Die APK is goed voor het tegengaan van diefstal (weet je hoeveel er gestolen rond rijden) en tegen opvoeren. Je kan zo zien of hij even vlug terug is gebouwd van opvoering naar normaal door gereedschapskrassen. Dan gelijk in beslag nemen. ;-) Ik zie vele helmloze harder rijden dan de auto’s. En brommers karren met 60km op fietspadden en buitenwegen. :-(

        Login om te reageren
      • mightymike zegt

        19 november 2013 om 10:01

        @emacee: bij 4 takt is het bijna net zo makkelijk. Snap best dat ze een keer gekeurd moeten worden want 80% word zelf aan gesleuteld en de herrie komt dan ook vaak door defecten in de machine. Kapotte uitlaatpakking of een onwijze powerfilter waar je 10pk extra mee krijgt of een gat in je originele luchtfilter te boren. Het is gewoon makkelijk om mee te klote maar denk dat dit meer buiten de steden in dorpen gebeurd.

        Login om te reageren
      • lambo4all zegt

        19 november 2013 om 10:36

        @emacee: je doet nu net of de politie MOET controleren met een rollerbank en al het bijbehorend personeel. laat die jochies lekker met rust, boeien als een scooter 70 loopt ipv 50.

        Login om te reageren
        • trbn zegt

          19 november 2013 om 11:10

          @lambo4all:

          Echt he! ik vind het zo idioot dat daar zoveel man opgezet wordt.
          Zeg nou eerlijk wie zijn snor Zip, Vespa of whatever, gaat er nou daadwerkelijk 25km/u :S.
          Laat ze even ergens anders geld aan uitgeven

          Login om te reageren
          • Hubert zegt

            19 november 2013 om 11:21

            @trbn:
            Dus omdat het uit de klauwen loopt, moet je het maar toestaan?
            Lijkt me omgekeerde wereld.

            Login om te reageren
        • gregorius zegt

          19 november 2013 om 12:42

          @lambo4all: laat die jochies juist niet met rust: het zal je dochter maar zijn die achterop zit bij zo’n jochie met een scooter die 70 of 90 rijdt. Zo heeft mijn vriendinnetje ook ooit 6 maanden met krukken gelopen; al zat ze achterop bij een vriendin met een opgevoerd ding.
          (en ja, heb er zelf ook 1 gehad: onverantwoord als ik er op terug kijk).

          Login om te reageren
          • imba zegt

            19 november 2013 om 14:46

            @gregorius: Onverantwoord? Het heeft er geen flikker mee te maken hoe hard een scooter of brommer kan rijden. Het probleem ligt bij de bestuurder die blijkbaar niet in staat is om zo hard (of zo zacht) te rijden als de situatie het toelaat. Als je scooter over de 80 loopt, wil het niet zeggen dat je overal zo hard moet rijden…

            Login om te reageren
            • gregorius zegt

              19 november 2013 om 15:03

              @imba: Klopt op zich.
              Maar de situatie is nou eenmaal dat deze scooters / brommers bedoeld zijn om op max 50km/h wegen te rijden. Wordt de weg >50km/h dan worden ze naar fietspaden doorverwezen.
              Er is dus geen situatie waar de scooter >50 km/h zou moeten rijden.
              (daarnaast kunnen we nog zeggen dat de opgegeven max 40 km/h en gelimiteerd op 45 km/h niet handg is in de stad waar 50 km/h mag worden gereden door het overige verkeer).
              En ja, t klopt dat de gemiddelde gebruiker: jochies van 16 – 18 met dit soort dingen graag te hard rijden. Vaak zijn deze dingen ook niet al te goed onderhouden (dat is duur voor de kinders). En je wil al helemala niet dat deze kinders bij 50 km/h contstant op hun kleine km-teller zitten te kijken om te kijken of ze niet te hard rijden: houdt die ogen op de weg!
              Dus in dat geval zijn deze dingen gemaakt op een manier dat ze geschikt zijn tot snelheden van 45 / 50 km/h. Daaraan is de regel geplakt dat daarom kinders van 16 en niet alleen mensen van 18 er op mogen rijden.

              Login om te reageren
              • O plaat zegt

                19 november 2013 om 17:40

                @gregorius:
                in Nederland blijkbaar, in Belgie herinner ik mij dat je met een brommer ook mag rijden op banen waar je 70 mag rijden. Ik moest elke dag naar school kilometers langst zo een baan en ik had de keuze op het fietspad rijden dat breed genoeg was voor één fiets en dus telkens ik een fiets wou voorbij steken ik op de auto baan moest komen. Dus was gans de weg 70 rijden de enige veilige oplossing.

          • O plaat zegt

            19 november 2013 om 17:43

            @gregorius:
            Mijn brommer reed 90-110 en mijn vriendinnetje van toen voerde ik er elke dag mee haar vader wist dat en had er geen problemen mee om dat hij wist dat ik er veilig mee kon rijden. Slechts ook 1 ongeval gehad er mee op 3 jaar tijd, ik was in mijn recht en bijna geen schade aan de brommer.
            Niet elke 16-17 jarige op een opgedreven brommer is een “Sjonny”

            Login om te reageren
            • gregorius zegt

              19 november 2013 om 17:57

              @shiva: Klopt. En in het verlengde in een compleet ander voorbeeld: niet elke “Jongen van mediteraanse afkomst” is een crimineel. Gelukkig hebben we bepaald dat we in NL en BEL niet op afkomst or geslacht discrimineren.
              Echter, het is ook aantoonbaar dat 16 – 18 jarigen gewoon een veeeeel hogere kans hebben om in problemen te komen met gemotiseerd verkeer. Vergeet ook niet dat er hier geen volwaardig les-traject aan te pas komt. Op het moment de snelheden hoger worden, zijn de relaties tussen afstand en tijd in het nadeel voor de onervaren bestuurder.
              En crashed bij hogere snelheden leiden ook tot grote verwondingen.
              Dus ja, bij het meerendeel gaat t goed, maar er zijn te veel voorbeelden waar t ook fout kan gaan. Dus ja: opgevoerde brommers goed aanpakken. Als de te groot is dat je nooit gepakt wordt, ja, dan heeft t geen zin!

              Login om te reageren
              • stihl zegt

                20 november 2013 om 18:39

                @gregorius: Dat is dan heel jammer voor die ene persoon die dolgraag met zijn 2-takt door de stad wil rijden. Gelukkig is er nog duizenden aan kilometers fietspad en wegen buiten de stad waar hij kan tuffen zonder last.

              • stihl zegt

                20 november 2013 om 18:41

                @gregorius: excuus, reply was bedoeld voor @gertjan2012

      • gregorius zegt

        19 november 2013 om 12:40

        @emacee: Ik vind dat je daar ook zeker een punt hebt… en daarnaast ben ik t niet vaak met GroenLinks eens.
        Ik had vroeger ook ene opgevoerd 2tact ding (Aprilla) met een dure mooie vette uitlaat en dat ding ging veel te hard 90. Het opvoeren van zo’n ding was erg makkelijk: een maatje van me werkte bij een scooterhandel. Een beetje kloten, nieuwe uitlaat eronder en dat ding ging 90.
        Was ik blij geweest met eentje die 45 ging: nee, ik reed er regelmatig mee buiten de stad: dan is t wel lekker dat je een beetje door kan karren.
        Was t gevaarlijk: ZEKER! Ik ben nooit hard gevallen (in 2 jaar 3 keer, elke keer bij vorst en elke keer op kutsteenjes terwijl ik 20 reed); maar kende er een hoop met gebroken knien, enkels, armen etc etc etc en bij de meeste had de snelheid icm niet opletten er mee te maken.
        En die rollerbanken zijn een laggertje; vroeger hadden we een SMS-dienst (gratis toen nog). Nu zal je whatsapp of facebook groepen hebben.
        En voor het mileu en de overlast: geweldig idee! Wat een takkeherrie maken die dingen.

        Login om te reageren
      • gertjan2012 zegt

        19 november 2013 om 15:30

        @emacee: Ik val ook niemand aan hoor, en vind het goed dat deze partij en dus ook deze persoon mee denken aan het behoud van ons milieu…. maar ik vraag me af of zo’n verbod op 2 takt niet een druppel is op de gloeiende plaat
        Ik denk dan meer aan een groter plaatje ( kijken hoe je minder vliegtuigen zou kunnen laten vliegen, vracht van goederen efficienter zou kunnen laten lopen ) . Een dergelijk verbod heeft ook dat een verzamelaar of iemand die gewoon een goedkoop brommertje heeft niet meer door de stad zou mogen rijden, dat vind ik eerlijk gezegd jammer

        Login om te reageren
    • Hubert zegt

      19 november 2013 om 15:10

      @gertjan2012:
      Onzin.
      Ik kreeg geen brommer op mijn 16e en heb vele vakantiebaantjes moeten nemen om een oud Vespa’tje te kunnen kopen.
      En mijn ouders stonden te juichen toen hij voor de deur gejat werd…
      En ik kan me niet echt herinneren dat ik een auto heb gekregen op mijn 18e. (zoiets zou me best wel bijblijven.)

      Login om te reageren
  3. boxster zegt

    19 november 2013 om 09:22

    Goed plan. Heb me jaren terug tijdens vakantie op Bali al afgevraagd waarom het daar zoveel stiller was, terwijl er veel meer brommers en scooters rondreden. Het antwoord: 4-takt.

    Login om te reageren
  4. nieeekkk zegt

    19 november 2013 om 09:26

    Goed idee

    Login om te reageren
  5. volvo-s60-adept zegt

    19 november 2013 om 09:29

    Eens, 4-takt loopt zuiniger, is stiller en dus schoner.

    Jammer dat het idee van een links-gutmensch afkomstig is, dan lijkt ’t meteen op pesten.

    Login om te reageren
    • glashelder zegt

      19 november 2013 om 09:38

      @volvo-s60-adept:
      Gelijk heb je. Maar als het van een rechts mens was gekomen lijkt het meteen op haatzaaien.

      Login om te reageren
    • reistje zegt

      19 november 2013 om 09:52

      @volvo-s60-adept: Maar maar… MORE POWERRRR

      Login om te reageren
    • bozewolf zegt

      19 november 2013 om 22:48

      @volvo-s60-adept: Ja jammer, hé, dat het van zo’n linkse Satan komt. Nu zit je in de knel met je polarisatiekoppie.

      Login om te reageren
      • volvo-s60-adept zegt

        25 november 2013 om 14:16

        @bozewolf: Mijn Waarde, allesbehalve in de knel: ik had namelijk niets anders verwacht van mijn medemens met een links georienteerde politieke voorkeur. Vanwaar overigens uw typering als Linkse Satan? Ik vind die nogal boud!

        Login om te reageren
  6. tomleeuw zegt

    19 november 2013 om 09:29

    goed plan, ik ben niet tegen tweetakt, maar wel op de manier hoe ze nu gebruikt worden in scooters.

    Login om te reageren
  7. MLTB zegt

    19 november 2013 om 09:29

    MHR Team exhaust. Goeie ouwe tijd!

    Maar goed, schatkist v.d. staat dit dat… Whatever

    Login om te reageren
  8. EB zegt

    19 november 2013 om 09:32

    2 takt is alleen intressant als je wilt opvoeren. 15.7pk straat scooter miss youu hahaha :)

    Login om te reageren
  9. dejviisz zegt

    19 november 2013 om 09:36

    En dat zal al onze problemen weer oplossen en zullen wij veeeeeeeeeeeeel minder zorg betalen en belasting en minder verkapte gemeente belastingen :) … GroenLinks moet oprotten uit Nederland.

    Login om te reageren
    • autogek123 zegt

      19 november 2013 om 09:53

      @dejviisz: ging de gemiddelde NLer maar belasting betalen.

      Login om te reageren
      • johannes79 zegt

        19 november 2013 om 15:31

        @autogek123: ha ha ja klopt de meeste PVV stemmers zijn steuntrekkers ja. Nou en laat nu die paar uitzonderingen maar komen , ik zet me schrap….

        Login om te reageren
        • autogek123 zegt

          19 november 2013 om 17:13

          @johannes79: Veel meer dan je denkt ontvangen meer dan ze betalen. Ong. 80% van NL.

          Login om te reageren
          • johannes79 zegt

            19 november 2013 om 21:35

            @autogek123: en ik betaal me scheel maar vind dat geen probleem omdat ik er ook naar verdien als zelfstandige alles gelijk verdelen. Veel verdienen is veel belasting.

            Login om te reageren
            • autogek123 zegt

              20 november 2013 om 07:28

              @johannes79: Dat zie ik toch heel anders. Denk niet dat je de getallen weet. Slechts de bovenste 20% inkomens groep betaald bijna alle belastingen. De rest zijn netto ontvangers, omdat ze meer via via binnen krijgen dan ze betalen. :-(

              Login om te reageren
  10. mattr zegt

    19 november 2013 om 09:42

    Goed plan. Weg met die 2-takt walmers!

    Login om te reageren
  11. arnocs zegt

    19 november 2013 om 09:43

    Die 4-takt scooters rijden voor geen meter…
    Ben ik blij dat ik vroeger olie verbranden mocht!

    http://i.ebayimg.com/t/THE-SMELL-OF-TWO-STROKE-MAKES-ME-HORNY-Warning-Sign-novelty-gift-funny-engine-/00/s/MzQxWDUwMQ==/z/TLgAAMXQVhFSCmvq/$(KGrHqMOKpIFIBsL,jYZBSCmvp3(Mw~~60_35.JPG

    Login om te reageren
  12. Simpson zegt

    19 november 2013 om 09:45

    Maar een tweetakt is toch veel efficienter dan een viertakt? Hoe kunnen ze daar nou tegen zijn?

    Ik vind het niks meer dan een verhaaltje om uiteindelijk wat apk-inkomsten in de schatkist proberen te krijgen. Want hoe kun je nou tegen lawaai en vervuiling zijn?

    Dat gezegd hebbende, mogen ze wat mij betreft zo’n brommereigenaar een half uur met zijn/haar hoofd aan zijn/haar eigen knetterende uitlaat vastknopen. Maarja, lawaai is de enige manier om wat extra snelheid uit die 50cc’tjes te halen, blijkbaar.

    Login om te reageren
    • widodh zegt

      19 november 2013 om 09:52

      @Simpson: De fijnstof die er uit een 2-takt komt is bizar. Je kan beter naast een stadsbus gaan staan dan een 2-takt scooter.

      Die dingen zijn echt vreselijk smerig, ik ben ook direct tegen een verbod op die dingen.

      Ik rijd overigens altijd al 4-takt, 2-takt altijd maar stink dingen gevonden.

      Login om te reageren
      • reistje zegt

        19 november 2013 om 09:57

        @widodh: Bedoel je dan niet een verbod op en niet geen verbod?

        Login om te reageren
        • widodh zegt

          19 november 2013 om 10:06

          @reistje: Ehhh, ja. Ik zie 2-takt graag verdwijnen :)

          Login om te reageren
      • Simpson zegt

        19 november 2013 om 10:17

        @widodh: Ik sta liever naast de mio van de buurvrouw dan naast lijn 5. Maar dat kan ook aan de buurvrouw liggen.

        Login om te reageren
  13. beunhez zegt

    19 november 2013 om 09:48

    @EB goeie ouwe tijd idd. Reed zelf een derbi drd. Las vandaag in de krant dat ze kenteken bewijs nu meteen willen pakken bij opgevoerde brommers. 45 is toch heb snelheid. .

    Login om te reageren
    • reistje zegt

      19 november 2013 om 09:55

      @beunhez: Ja de echte scooter/brommerjeugd van vroeger zie ik ook al niet meer door de kenteken verandering toen, praktijk examen, eerder rijbewijs, hogere straffen.

      Login om te reageren
  14. beunhez zegt

    19 november 2013 om 09:48

    @EB goeie ouwe tijd idd. Reed zelf een derbi drd. Las vandaag in de krant dat ze kenteken bewijs nu meteen willen pakken bij opgevoerde brommers. 45 is toch geen snelheid. .

    Login om te reageren
  15. sjamp zegt

    19 november 2013 om 09:51

    Mooi is dat; een scooter heeft officieel in Nederland dezelfde wettelijke status als een motorfiets,. en die ‘motor’scooters zijn meestal gewoon van een 4-takt blok(je) voorzien. De ‘scooter’ waar men hier op doelt is de ‘brom’ en/of ‘snor’fiets-in-de-vorm-van-een-scooter.

    Dus het 2-takt verbod betreft dan óók de Puch-Maxi en de bekende boodschappen-tassen Tomos brommert. (en de Gilera Citta).

    Hoewel ik makkelijk praten heb ( ik rij geen brommert ) kan ik mij wel vinden in het standpunt: 2-takt is nu eenmaal vele malen vervuilender. He riekt wel monster na de maaltijd, want het aandeel 4-takt machines neemt al jaren toe, zonder subsidie, verbod of regulering.

    Of, vanuit een heel andere hoek: Een Honda SS-50 is ook gewoon uber! Dood aan de Zündapp en Kreidler!

    Login om te reageren
  16. sjamp zegt

    19 november 2013 om 09:57

    *Extra Gratis Tip*

    2-taks blokjes vindt u ook op diverse grasmaaiers (bijv. Briggs & Stratton). Dáár zouden ze ook eens wat aan moeten doen. Er is géén zicht op hoeveel van die dingen er zijn, maar als je heel de week in je Prius hebt lopen ‘Muesli-kruipen’ om het me-leu te sparen, dan doe je dat in je wekelijkse uurtje grasmaaien makkelijk te niet. D’r zit géén catalysator of anderszins reinigingssysteem op, er is geen toezicht (APK) op de afstelling van de motor, en vaak is de mengverhouding ook nog eens extra-ongustig (méér olie per liter). Verboten Verboten Verboten

    *in vuistje proest, want ja: ’t is nog waar ook*

    Login om te reageren
    • Simpson zegt

      19 november 2013 om 10:10

      @sjamp: Nu je het zegt: de gemeenteambtenaar met bosmaaier of bladblazer zal dat ook met een 2-takt apparaatje doen.

      Login om te reageren
      • sjamp zegt

        19 november 2013 om 10:22

        @Simpson: Ja en Nee,.. die bosmaaiers/bladblazers draaien verplicht op ‘Aspen’.. een soort super schone ‘namaak’ benzine, vanwege de arbo.

        Login om te reageren
        • Simpson zegt

          19 november 2013 om 10:31

          @sjamp: Kijk, heb ik weer wat geleerd op de dinsdagochtend.

          Login om te reageren
    • baasbas zegt

      19 november 2013 om 10:17

      @sjamp: oma op de spartamet..

      Login om te reageren
  17. ej20g zegt

    19 november 2013 om 10:03

    Dit lijkt mij bullshit. Het is waar dat 4-takt stiller is, veel schoner hoeft niet perse. Een goed afgestelde niet opgevoerde 2-takt rookt niet (ook niet koud), is niet heel lawaaierig en stinkt ook niet. Mijn Tomos is daar het bewijs van. Dat al die opgevoerde, rokende en stinken scooters en brommer verboden worden oké, maar niet zomaar alle 2-takten proberen te weren want dat is onzin.

    Login om te reageren
  18. vale46 zegt

    19 november 2013 om 10:15

    Ik heb nooit iets gehad met 2takt-vario scooters..
    Het is gewoon een enorm saai en meestal irritant en veel te luid geluid.
    2takt superbikes waren nog cva, die schakelde nog, maar het geluid was even irritant!

    4-takt is schoner, zuiniger en geeft een mooier voller geluid!
    & degene die zeggen dat je er geen power uit kan krijgen hebben het verkeerd!
    Met de juiste combinatie van onderdelen(filter, carbu, kelk, uitlaat en tandwielen) kan je snelle brommers maken!

    Login om te reageren
    • O plaat zegt

      19 november 2013 om 17:35

      @vale46:
      zo 4taks hebben mij dan nooit iets gezegt, altijd fan geweest van jaren 80-90 cross modellen, Honda MT5, Honda MTX de snelheid die je met die dingen kon halen zonder tuning stukken, geweldige tijd was het

      Login om te reageren
      • nickmercedes zegt

        19 november 2013 om 19:37

        @shiva:
        Ik rijd nu ook een MB5 en het blijft echt veel leuker dan een scooter..
        Mijn mb is nu helemaal origineel, op een mb8 carberateur na, en loopt 60.

        Ik zie veel liever dat ze eens achter de snor scooters aan gaan ipv roepen dat 2takt gewoon verbannen moet worden

        Login om te reageren
  19. Brum zegt

    19 november 2013 om 10:16

    En terecht; je fietst nog 5 minuten in een walm nadat je door zo’n stinkend ding bent ingehaald. Maar het hoeft niet zo moeilijk te zijn; brommers hebben al een kenteken, nu nog apk met uitstoot-controle.

    Login om te reageren
  20. slippie101 zegt

    19 november 2013 om 10:17

    Ik heb altijd een 2 takt scooter gehad, meer omdat die sneller optrok en makkelijker op te voeren waren. En natuurlijk ook voor het geluidje. Maar ik snap wel waarom ze de 2 takt scooter willen afschaffen, want er kwam met starten altijd een dikke blauwe walm uit de uitlaat.

    Login om te reageren
  21. lamborgfan zegt

    19 november 2013 om 10:21

    Nog even en de kartsport kan het ook schudden..

    ): Boos..

    Login om te reageren
    • Simpson zegt

      19 november 2013 om 10:43

      @lamborgfan: Dat kan toch ook elektrisch? :)

      Login om te reageren
    • motoragent zegt

      19 november 2013 om 11:25

      @lamborgfan: Volgens mij zijn daar al behoorlijk strenge regels voor, vandaar dat je in Nederland vrijwel alleen nog maar indoor-kartbanen hebt.

      Login om te reageren
      • gertjan2012 zegt

        19 november 2013 om 15:02

        @motoragent: Dat komt niet door het mileu overlast effect hoor…, meer door het geluid en doordat men nergens zo’n baan wilt hebben

        Login om te reageren
  22. Arnoud zegt

    19 november 2013 om 10:28

    Eigenlijk zijn 2-takt motoren zuiniger dan 4-takt motoren. Bij grote scheepsdiesels gebruikt een 2-takt motor gemiddeld ongeveer 181 gram brandstof per kWh. Een 4-takt gebruikt ongeveer 186 gram brandstof per kWh. Specifiek vermogen (pk per liter slagvolume) van een 2-takt is ook hoger, namelijk ongeveer 1,7 keer hoger. Alleen is de spoelgraad (afvoer van verbrande gassen en aanvoer van schone lucht) veel slechter waardoor de verbranding minder volledig is en dus de uitstoot van een 2-takt motor vervuilender.

    Login om te reageren
    • super zegt

      19 november 2013 om 18:41

      @Original_Arnoud:
      twee takt motoren op grote schepen zijn iets heel anders dan 2 takt brommer motoren; 1. ze hebben uitlaatkleppen, 2. ze zijn drukgevuld (turbo), 3. ze lopen heel erg langzaam, 4. diesel, 5, het zijn kruiskop motoren (dwz dat de zuiger niet direct verbonden is met de krukas). Vanwege punt 1-3 hebben ze niet de spoelproblemen die 2 takt brommers wel hebben.

      Login om te reageren
      • Arnoud zegt

        19 november 2013 om 19:55

        @super:
        In principe is een 2-takt brommer motor ook drukgevuld. De zuiger comprimeert zelf de lucht die aangezogen wordt via het carter.

        De vergelijking die ik maak in het specifiek brandstofverbruik is tussen een drukgevulde 2-takt diesel en een drukgevulde 4-takt diesel. Dan nog komt de 2-takt als de betere uit de bus. Maar wat het grootste voordeel is tussen deze joekels en een bromfiets torretje is dat de verbranding gedurende de hele arbeidsslag vrij goed te controleren is door middel van meerdere inspuitmomenten. Zo hou je de temperatuur onder controle en kan je NOx en SOx uitstoot beperken alsmede een vollediger verbranding realiseren. Hoe groter de motor, en hoe lager de zuigersnelheid, hoe hoger de efficiëntie kan worden.

        Login om te reageren
        • super zegt

          19 november 2013 om 20:26

          @Original_Arnoud:
          je kunt wel 2 en 4 takt scheepsdiesels met elkaar vergelijken, maar dat zegt niets over 2 takt brommermotoren… Bovendien zijn grote scheepsdiesels altijd langzaam draaiende motoren en die zijn nou eenmaal inherent efficienter dan snel draaiende motoren (als alle andere dingen gelijk zijn uiteraard)

          Dat een compressieslag gelijk staat aan drukvulling is onzin, drukvulling betekent in praktijk simpelweg “turbo” en ik heb nog nooit een brommer/scooter met standaar turbo en/of uitlaatklep gezein.

          Login om te reageren
          • Arnoud zegt

            19 november 2013 om 20:45

            @super:
            De onderkant van de zuiger van een brommer motor comprimeert de aangezogen lucht eerst in het carter voordat deze de cilinder ingaat. Dus in zekere zin toch drukgevuld.

            Login om te reageren
  23. dafmaf zegt

    19 november 2013 om 10:37

    Op een herfstige avond in 1989 stond ik op een plein in Boedapest (Szell Kálman ter). Ik was omringd door een blauwe walm van de tweetakt Trabants. Dikke stinkende smog. Als ik naast zo’n vieze brommer sta, ben ik in gedachten meteen weer terug. Nostalgie.

    Login om te reageren
  24. ganghouwers zegt

    19 november 2013 om 10:40

    De gene die Zijke. Over stank en herri van een 2 takt die moeten maar gewoon thuis blijven zitten huilen
    Zie het probleem niet

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      19 november 2013 om 11:18

      @ganghouwers: Waarschijnlijk omdat jij met je bondkraagje op het ding zit, en niet er achter fietst…

      Ik ben 8 jaar lang op mijn fietsje naar school gegaan, en de neushaarverschroeiende geur van die dingen bleef nog minuten lang om je heen hangen als er weer zo’n knetterend apparaat voorbij was gereden, al wachtend tot de mist weer was opgetrokken. Daar fiets je dan met je gezonde gedrag…

      Login om te reageren
      • ej20g zegt

        19 november 2013 om 12:41

        @motoragent: lang niet altijd. Ik heb ook ruim 9 jaar gefietst en werd vaak ingehaald door die stinkdingen. Let wel: de stinkdingen. Nu heb ik een Tomosje en die walmt niet, rookt niet en stinkt niet. Lawaai maakt hij ook niet. De reden is simpel: hij is goed afgesteld en bovendien origineel. Driekwart van de 2-takt brommers of scooters voldoet niet aan één of beide van bovenstaande dingen.

        Login om te reageren
  25. nickdeleeuw zegt

    19 november 2013 om 10:40

    Het is toch al bijna niet meer te doen om een opgevoerde 2takt te rijden, je kijkt de hele tijd wat er achter je rijdt. ik ben er ook maar op 4takt overgegaan zuiniger stiller en je wordt minder aangehouden

    Login om te reageren
  26. crisert55 zegt

    19 november 2013 om 10:45

    Jammer dit, ik bedoel hoeveel 2 takte rijden er nu rond! Ze willen in Nederland alles controleren, vastleggen en beperken! Als ze serieus zouden zijn zouden ze het wel over steenkool af schaffen hebben, vracht verkeer minderen( zowel over land als over zee) rotzooi van bv de primark weigeren. Ik bedoel wat willen ze hierna gaan doen apk op je konijn?

    Login om te reageren
  27. fit4fun zegt

    19 november 2013 om 10:45

    Veel stank en lawaai en meestal rijden er ook nog noord-afrikaanse criminelen op: mijn zegen hebben ze om al die rotzooi te verbieden! (In delen van Napels zijn alle scooters verboden juist wegens de criminaliteit….)

    Login om te reageren
  28. rotjeknor zegt

    19 november 2013 om 10:54

    “…stillere en zuinigere 4-takt.”

    ??????

    Wacht ff, ik zal m’n pitbike met 110cc er is bijpakken, kijken hoe stil ze 4-takt nog vinden

    Login om te reageren
  29. woot zegt

    19 november 2013 om 11:01

    Heb zelf ook altijd een 2-takt brommer gehad, vrienden van me ook, maar geen van allen rookten of stonken. Misschien een kwestie van juiste mengverhouding, of gaat dat alleen op voor rook? Buitenboordmotors voor boten worden ook nieuw niet meer als 2-takt verkocht, behalve sommigen met hogere vermogens zoals de Mercury Optimax. Die mogen dan wel weer omdat ze voor een 2-takt heel schoon zijn. Hoe zit dit allemaal, is een 2-takt echt zo veel vervuilender? En zijn ze wel schoon te krijgen? Die outboards maken geen herrie, ze stinken en roken niet maar zijn wel een stuk sneller.

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      19 november 2013 om 11:23

      @woot: Die mengsmering is juist het probleem, omdat de olie die je er in gooit er vrijwel meteen weer via de uitlaat uit komt, samen met een hele bult aan onverbrande benzine. Een 2-takt scootertje is ongeveer net zo vervuilend als een vrachtwagen.

      Natuurlijk is het wel efficiënter te maken, maar dat is op zo’n kleine scooter gewoon niet rendabel (4-takt toepassen is dan eenvoudiger). Als je puur en alleen voor het vermogen gaat is 2-takt de betere keuze.

      Login om te reageren
    • Hupke zegt

      19 november 2013 om 11:26

      @woot:

      Ja 2 takt is een stuk vuiler, je krijgt nooit geen volledige verbranding en door het gebrek aan kleppen gooi je ook telkens verse brandstof (met olie in) je uitlaat in waar die compleet ongecontrolleert verbrand en zo vuile rommel maakt. Als jij zegt dat jouw 2-takt brommers geen vuile uitstoot hadden dan denk ik dat dat eerder je perceptie is dan de realiteit. Het is niet omdat er geen blauwe rook uit je uitlaat komt dat die schoon is.

      Login om te reageren
      • woot zegt

        19 november 2013 om 12:12

        @Hupke: Nee ik weet heus wel dat een 4-takt schoner is, maar dacht dat het ook afhankelijk was van hoeveel olie je verbruikt of de afstelling van de brommer, omdat de 1 een ontzettende rookwolk achter zich aan heeft en de andere niet. Vandaar mijn vraag :)

        Login om te reageren
  30. berlinetta zegt

    19 november 2013 om 11:25

    Mijn Aprilia sr ditech was leuk speelgoed vroeger, maar tegenwoordig irriteer ik me ook kapot aan de scooterjeugd. Als je 16 bent, voel je je echter een koning op zo’n ding.

    Login om te reageren
  31. Hupke zegt

    19 november 2013 om 11:28

    Altijd maar diesel satan sap noemen terwijl 2-takt ongestraft blijft. 2-takt is niet eens satan-sap het is wat de duivel uitspuwt.

    “Of GroenLinks ook maatregelen tegen de 2-takt Trabant, een relikwie uit de gloriedagen van het socialisme, zal nemen is nog niet bekend.” -> haha, eeuwig dilemma voor die lui.

    Login om te reageren
  32. erikhj zegt

    19 november 2013 om 11:29

    Als het werkelijk om milieu gaat is dit een zinniger voorstel dan de nwe oldtimerregeling….. O wacht, het ging om geld. Goed alle mobiliteit meer belasten.

    2-takt is in motorsport al vrijwel helemaal verbannen. Dus waarom op de weg ook niet.

    Login om te reageren
  33. hans75 zegt

    19 november 2013 om 11:35

    Er was de afgelopen jaren toch ook baanbrekende vernieuwing op het gebied van 2-takt, als ik me goed herinner… Piaggio met directe 2-takt inspuiting oid… geloof dat daarmee het probleem van onverbrande uitlaatgassen had gefixed… zou zonde zijn om het concept met het badwater weg te gooien,. want 2takt is nou eenmaal veel simpeler, goedkoper en efficienter dan een 4takt.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      19 november 2013 om 12:21

      @hans75:

      Goedkoper wel maar zeker niet efficienter!

      Login om te reageren
  34. hippopotamus zegt

    19 november 2013 om 12:04

    Dan wordt mijn afgelopen jaar gestolen Vespa (oldtimer, 2takt) dus binnenkort de Amstel ingereden door het schorriemorrie.

    Login om te reageren
  35. jarno zegt

    19 november 2013 om 12:17

    Beetje onzin om dit nu pas te verbieden, meeste scooters zijn tegenwoordig al 4 takt. Alleen jongeren zullen kiezen voor 2 takt vanwege de prestaties wat ik goed begrijp, 4 takt bromscooters accelereren echt slecht als je ze vergelijkt met een 2 takt scooter…

    Login om te reageren
  36. mgmgb zegt

    19 november 2013 om 12:47

    Gewoon de verkoop van nieuwe 2-takters verbieden, dan lost het probleem zich vanzelf op. Die paar fanatiekelingen met een klassieke Vespa of Zundapp moet je niet wegpesten maar de scooterklootzakjes kunnen dan gewoon lekker 4-takt gaan rijden. Veel beter en niet zo typisch links ALLES IST VERBOTEN!

    Login om te reageren
  37. Esprit_de_Flandre zegt

    19 november 2013 om 13:27

    Hadden ze niet beter gewoon 10 jaar geleden de verkoop ervan stilgelegd? Dan waren ze nu bijna al helemaal weg, zonder verbod. En wie er dan echt nog een mooie oude wil houden, kan het nog…

    Login om te reageren
  38. nibor zegt

    19 november 2013 om 13:36

    Uniek moment dit: ben het gewoon een keer op een punt met GroenLinks eens…

    Die verschrikkelijke meur waarmee vergeleken een 190D fris ruikt en die takkeherrie om 00:30 uur zijn geen dingen waar ik echt vrolijk van wordt…

    Login om te reageren
    • nibor zegt

      19 november 2013 om 13:39

      @RRenault: “… van word.” bedoel ik natuurlijk…

      Login om te reageren
  39. wimbers zegt

    19 november 2013 om 14:13

    ik heb wat afgebrommert vroeger, altijd 4 takt, maar ik zie nu toch echt liever alle brommers elektrisch.
    viertakt kan ook een takkenherrie maken, dat ondervind ik elke ochtend als de overbuurjongen zijn apparaat start.

    kortom, wat mij betreft alleen nog electra brommers mogen verkopen en een verbod op brommers met verbrandingsmotor, ingaand per 1 januari 2014 graag.

    Login om te reageren
    • Frankypanky zegt

      19 november 2013 om 18:38

      @wimbers:

      Zolang je zelf er maar geen last van hebt, he! Maar in je jeugd wel knallen op de brommer?

      Login om te reageren
      • wimbers zegt

        19 november 2013 om 19:07

        @FrankypankyV8: inderdaad, hypocriet he…

        in mijn jeugd (20 jaar terug) was er nog niets elektrisch.
        is het zo vreemd om de vooruitgang een warm hart toe te dragen?

        het maakt mij niet uit als ze die electrabrommers opvoeren. als ze die tweetakt joekels maar niet meer verkopen.. dan zijn we daar over een een jaar of 10 van af.

        stoppen met het verkopen van mengsmering zou ook een goede zijn…

        Login om te reageren
        • Frankypanky zegt

          25 november 2013 om 02:25

          @wimbers:

          Niet alleen hypocriet…maar ook nog eens (zwaar) onwetend! Alsof zo’n elektrische scooter zo prettig is? Te zwaar, te duur, opladen duurt een eeuwigheid, accu is na 3 jaar wel op en dan? En dan ook nog raar lullen over opvoeren van elektrische scooters?!

          Bovendien is een tweetakt heus wel stil te krijgen, net als een viertakt.

          Login om te reageren
  40. imba zegt

    19 november 2013 om 14:54

    Tja. Het leuke van een een 4-takt…is dat je er makkelijker een turbo op kunt leggen…

    Login om te reageren
  41. jon86 zegt

    19 november 2013 om 15:30

    Voor mij als fietser, automobilist en ex-scooterrijder (ja tweetakt en opgevoerd) in Amsterdam is het grootste probleem niet zozeer de overlast van tweetaktscooters, maar de veel te grote verkeersdruk op de smalle fietspaden.

    Naast de totale anarchistische houding van de meeste fietsers in Amsterdam inclusief bellende bakfietsmoeders, is naar mijn mening de exponentiele toename van weggebruikers in de categorie snorfietser (meestal vespa/zip) de grootste oorzaak voor gevaarlijke situaties en ongelukken. Als ik me ergens aan erger zijn het wel die kraagjes/petjes en halfingeslapen vatsige wijven met oordoppen in (te lui om te fietsen) op snorscooters.

    Recent onderzoek van het Parool heeft uitgewezen dat 95% van alle snorfietsen op fietpaden harder rijdt dan de toegestane 25km/h. Vroeger bestond de categorie snorfietsen voornamelijk uit fietsen met een hulpmotor, citta’s en tomosjes. Niet bepaald cool.

    Door het succes van de Vespa en de (terechte) zeer strenge controles op opgevoerde scooters zijn veel van de scooterklootzakjes/kraagjes/petjes overgestapt op de Vespa snorscooters met als extra voordeel dat ze geen helm meer ophoefden.

    Enige oplossing voor het probleem is het afschaffen dan wel zwaar inperken van de categorie snorfietsen. Geen scooters meer in de categorie snorfiets. De snorfiets van vroeger kan prima worden vervangen door de moderne elektrische fiets.

    Verder alle scooters in de categorie bromfiets onderbrengen (met helmplicht) en daarbij de maximum snelheid binnen bebouwde kom gelijktrekken met het overige verkeer (50km/h).

    Login om te reageren
  42. darkpluisje zegt

    19 november 2013 om 16:12

    Snap dat je dit wil verbieden maar hoe doe je dat met de bestaande 2 takten. Meteen een enorme groep scooters (en oude motorfietsen, denk om de klassiekers!!) die waardeloos verklaard worden op het moment dat dit in elke stad zo zou zijn.

    Voor klassieke auto’s zijn er toch ook uitzonderingen met uitstoot etc

    Login om te reageren
  43. gerjan zegt

    19 november 2013 om 18:06

    87 !! reacties over brommers op autoblog ! Er zijn auto nieuwtjes die er voor tekenen voor 87 reacties.

    Login om te reageren
  44. Frankypanky zegt

    19 november 2013 om 18:45

    Ruim 80 reactie’s, maar niemand die verstand heeft van de techniek die erachter zit!!!

    Uit het TNO-onderzoek bleek dat bepaalde typen snelheidsbegrenzers de snelheid van het voertuig afknijpen en deze energie-inefficiënt en vervuilend maken.

    Het is dus de Nederlandse overheid zelf, die met achterlijk eisen kwam, waardoor de fabrikanten met dergelijke oplossingen kwamen. Dat kun je jaren na dato niet opeens op hun bordje leggen!

    En waarom er zo weinig 4-takten rijden. De meeste komen uit China en worden uit protectionistische maatregelen DUURDER gemaakt, dan dat ze zijn!

    Het is weer een ongefundeerd huilverhaal en 99% op dit topic huilt mee, maar weet niet waar hij het over heeft!

    Enne, doe eens echt stoer en sta scooter van 125cc toe vanaf de leeftijd van 16 jaar of als iemand een rijbewijs B heeft. Lukt prima hier in Spanje…

    Maar ja, dan zal een groot deel van het woon-werkverkeer uit de auto stappen. Het gaat dus weer om geld!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 november 2013 om 15:07

      @FrankypankyV8: Spanje heeft een enorm jeugdwerkeloosheid probleem, dus wellicht is de houding daar dat als er weer eens een onbezonnen 16 jarige verongelukt dat ook een probleem minder is. In Nederland ligt dat toch wat anders, daar hebben we de jeugd van nu nodig als de werkslaven van morgen en dus willen we ze niet laten verongelukken dus geen 16 jarigen op 125cc scooters.

      Login om te reageren
  45. den11 zegt

    19 november 2013 om 19:26

    Kom op mensen, heeft hier dus echt serieus meer dan de helft geen jeugd gehad? Vroeger wou toch iedereen wel een scootertje als hij 16 was. Dat hoort gewoon bij je jeugd, dat ding lekker opvoeren, dat hoorde er gewoon allemaal bij…

    Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      19 november 2013 om 20:02

      @den11:
      Ik voerde in die tijd liever mijzelf op. Ik woonde ongeveer 8km van school waar ik gemiddeld 25 min over fietste. Maar op een mooie dag met flinke wind mee deed ik het soms ook in 12 minuten. Als ik dan van de fiets afstapte viel ik haast flauw.

      Login om te reageren
  46. autogast2000 zegt

    19 november 2013 om 20:29

    Daar heb de politie geen verstand van natuurlijk en ze kunnen dan ook niet zien of ze zijn opgevoerd

    Login om te reageren
  47. jollykart zegt

    19 november 2013 om 20:46

    Als je fatsoenlijke olie gebruikt en netjes mengt dan rookte mijn 2-takt nauwelijks. Maar ik weet niet wat er in de pre-mix pompen zat maar dan was het een grote walm. Veel scooters worden nu ook niet meer door de jeugd gereden maar gewoon volwassenen die een auto te duur vinden en voor woonwerk verkeer van 20km oid lekker een scooter pakken.

    Login om te reageren
  48. Reaver zegt

    20 november 2013 om 00:14

    Liever vandaag dan morgen invoeren. Wat laten die dingen een vieze stank na.

    Login om te reageren
  49. krokant zegt

    20 november 2013 om 21:19

    Ha wat een onzin. Ik woon in 020 en heb vroeger veel tijd in de stad doorgebracht op mijn 2takt Yamaha’tje. Buiten dat was een Trabant mijn eerste auto, ik smeerde 1:35 dus dat is best wel vet, maar dat is ook nodig als je weet hoeveel toeren hij draait bij 90 met een vierbak. Op een mooie zomerdag vond ik ook niets leuker dan met een paar vrienden in een mooie oldtimer door de prachtige binnenstad te rijden.
    Iedereen vindt dat soort klassiekers hartstikke leuk, het zou zonde zijn om ze uit de binnenstad te weren dmv “Milieuzones” of iets dergelijks. Bij de enkeling die de neus dichtkneep bij mijn passeren, trok je gewoon de choke iets open. Laat ze liever wat doen aan alle vreselijke fietstaxi’s en bakfietsen die de binnenstad werkelijk onbegaanbaar maken, nu ook met de fiets. Oh en de bontkraagjes natuurlijk:)

    Login om te reageren
    • krokant zegt

      20 november 2013 om 21:23

      @krokant: En buiten dat, elektrische scooters stimuleren? Die dingen zijn hartstikke gevaarlijk, je hoort ze helemaal niet aankomen, en de meesten zijn van achterlijk slechte chinese baggerkwaliteit, en roesten al in de folder. En ze zeuren zo over de 2takt scooters? Al die vreselijk afgeknepen 4takt snorscooters zijn zeker zo schoon (NOT) …

      Login om te reageren
  50. mrloc0 zegt

    25 november 2013 om 19:48

    Goedenavond,
    Ik kijk al een hele tijd mee op het forum, maar na het lezen van zoveel onzin onder deze rubriek maar besloten om een account aan te maken.

    Ik ben 20 jaar ( nog lekker jong ;) ) en heb nu 2 jaar mijn B rijbewijs, hiervoor ook al vanaf mijn 16e verjaardag op scooters/brommers gereden, zowel opgevoerd als standaard gereden. Een 2 takt scooter is inderdaad erg simpel op te voeren en produceert niets meer dan onnodige herrie en emissies kortom weg ermee, dit neemt niet weg dat een 4 takt net zo makkelijk is op te voeren, naast makkelijk op te voeren zijn de 4 takters ook veel makkelijker ongezien te begrenzen dmv een AB of morsecode(erg lang verhaal) . Ook is het zo dat scooterrijders erg vervelend zijn als je in de auto zit , merk het nu zelf dagelijks mee, maar andersom is het net zo irritant. Bumperkleven tot op de cm, agressief op onnodige plekken inhalen, lekker de vooruit schoonmaken als er een brommer achter rijd etc etc.. Elk vervoersmiddel heeft zijn voor en zijn nadelen, uiteindelijk betalen wij met zijn allen de weg en moet iedereen er dus op kunnen rijden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North