• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Utrecht gaat vanaf 2015 oude dieselauto’s verbieden

Auteur: robbie, gepost 1 november 2013 om 11:51 – 86 Reacties

Milieuzone Utrecht dieselauto


Over iets meer dan een jaar gaat het dan toch echt gebeuren. Dieselauto’s van 15 jaar en ouder zijn vanaf dan niet meer welkom in het centrum van Utrecht. Ben je toch zo brutaal om het centrum in te rijden? Dan riskeer je een boete van 200 euro.

Wethouder Frits Lintmeijer (GroenLinks) had eigenlijk nog veel verder willen gaan en ook alle vervuilende benzineauto’s willen verbieden vanaf 2015, maar daarvoor kreeg hij geen steun van de gemeenteraad.

Eerder dit jaar werd al bekend dat er vanaf 2015 ook een verbod komt op vervuilende bestelbusjes en vrachtwagens. Daarmee wordt Utrecht vanaf 2015 de meest auto-onvriendelijke stad van Nederland. Het is namelijk de eerste gemeente in Nederland waarbij een milieuzone is ingesteld voor personenauto’s.

Diverse steden hebben al milieuzones voor vrachtwagens, maar Utrecht gaat graag een stapje verder in het pesten van automobilisten. Bij onze oosterburen zijn jaren geleden al milieuzones ingevoerd en toen bleek dat dit eigenlijk vrij weinig effect heeft. Het zorgt echter wel voor een heleboel extra regels, onduidelijkheid en frustratie. Mensen die in de binnenstad van Utrecht wonen en een oude dieselauto hebben zullen door middel van een regeling gestimuleerd worden om een minder vervuilende auto te kopen.

Milieuzone Utrecht

Ook interessant!

  • Politie pakt 16-jarige Porsche joyrider in Utrecht
    Politie pakt 16-jarige Porsche joyrider in Utrecht
  • In Utrecht heb je de meeste kans op schade aan je auto
    In Utrecht heb je de meeste kans op schade aan je auto
  • Achtervolging eindigt pijnlijk voor C63 AMG in Utrecht
    Achtervolging eindigt pijnlijk voor C63 AMG in Utrecht
  • Video: politieachtervolging Utrecht eindigt met crash
    Video: politieachtervolging Utrecht eindigt met crash

Nieuwste artikelen

  • Is de BMW 5-Serie beter te pruimen met deze nieuwe neus?
  • Hamilton kan voor spoedige komst van Verstappen bij Ferrari gaan liggen
  • Dit is de enige Nederlandse Giulia GTA met een achterbank
  • Dikke BMW op Marktplaats heeft een zeer smakelijke kleurencombo
FacebookTweetPinLinkedIn

co2, Diesel, milieu, milieuzones, utrecht

Vorig bericht: « Dit kost een rondje Nürburgring in 2014
Volgend bericht: Autoverkopen gestegen met 37,4% in oktober »

Lees Interacties

Reacties

  1. fritsie zegt

    1 november 2013 om 11:56

    Stiekem vind ik dit wel een goed idee. Ik vind het vreselijk als ik in de stad achter zo’n stinkorgel moet rijden.

    Login om te reageren
    • KUYL zegt

      1 november 2013 om 13:10

      @fritsie: Zou je misschien ergens in Groenland ofso moeten gaan wonen, hoef je zelden tot nooit achter iemand te rijden. Snijd het mes twee kanten, zijn we gelijk van mensen zoals jou af. Zelfde slag volk dat in de stad gaat wonen en achteraf gaat zeuren dat het te druk is. Of die bij TT Circuit Assen gaan wonen en zeuren over motoren. Ikke, ikke, ikke en de rest zoekt het maar lekker uit of die nou wel of geen nieuwe auto kan betalen.

      Login om te reageren
      • soup zegt

        1 november 2013 om 13:17

        @KUYL: aaaaaaaaaaaamen!

        Login om te reageren
      • tupperware zegt

        1 november 2013 om 13:23

        @KUYL:
        Waarom zou je die zwaar kankerverwekkende roetorgels niet uit de stedelijke gebieden weren?
        Gisteravond reed ik nog achter een vrij nieuwe Corsa Ecoflex, dat ding braakte meer roet uit dan de gemiddelde tractorpooler.
        Dat jij er geen ruk om geeft dat je longen naar de sodemieter gaan vind ik best, maar dat betekend nog niet dat de rest van Nederland ook zo denkt.
        Ik vind zijn reactie dus een stuk minder egoïstisch dan de jouwe.

        Login om te reageren
        • KUYL zegt

          1 november 2013 om 14:37

          @tupperware: Omdat er heel veel mensen zijn die niks anders kunnen betalen dan bij een Golf 4 TDI. Deze mensen kunnen ook niet onder een diesel uit omdat ze veel kilometers moeten maken. Deze mensen ga je nu straffen door een simpele ondoordachte regeling.

          Login om te reageren
          • tupperware zegt

            1 november 2013 om 15:14

            @KUYL:
            Nope, die mensen hebben zelf gekozen om voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten en de gezondheid van alleen om hen heen ernstige schade te berokkenen.
            Dat vind ik (en vele met mij) erg egoïstisch.
            Maar ik mag van jou vast wel komen roken in de kinderkamer? Geen probleem toch?

            Login om te reageren
            • KUYL zegt

              1 november 2013 om 16:31

              @tupperware: Dit slaat werkelijk alles, dus mensen die niet meer dan 2-4 duizend uit kunnen geven aan een auto doen dit omdat ze zuinig zijn???
              Stel je voor je bent starter en moet een stuk rijden voor je eerste baan, met je zuurverdiende geld koop je een degelijke zuinige golf 4, waarna je uitgemaakt word voor vervuiler en klaploper. omdat je met eendubbeltje op de eerste rang wil zitten???
              Nee deze mensen proberen zichzelf te onderhouden, te werken en iets goede te doen voor economie en maatschappij.

              Login om te reageren
              • jrk68 zegt

                1 november 2013 om 23:01

                @KUYL:
                Even net zo egoïstisch redenerend als jij doet, heb ik ook een hekel aan die ouwe stinkdiesels, elke keer als ik daar achter rij moet ik m’n dak dichtdoen en m”n ventilator op de recirculatiestand zetten om niet vergast te worden.
                En dat allemaal voor een pauper die eigenlijk geen fatsoenlijke auto kan betalen.
                Van die blèrende scooters heb ik dan weer een stuk minder last, ze rijden net zo asociaal als de gemiddelde fietser maar dan heb je het met de overlast wel zo’n beetje gehad.
                Laat onverlet dat zie die in deze maatregel uit emissie oogpunt zouden moeten meenemen.

              • KUYL zegt

                2 november 2013 om 09:46

                @jrk68: hmm dus mijn redenering is egoïstisch. Helaas, ik rij niet eens zelf diesel, dus hoe egoistisch is het dan.

              • Lohran zegt

                2 november 2013 om 13:03

                @jrk68: Nou ik rijd 150.000km per jaar en ook achter oude diesels, maar zoveel last heb ik er ook niet van. Even inhalen of meer afstand is al voldoende.
                Niet iedereen kan een nieuwe auto betalen. Ik zou ook graag een nieuwe auto hebben met roetfilter, en dan wel een LEUKE auto. Maar dat lukte niet beide, dus ben ik op mijn huidige TDI gekomen.

          • mrbadaboem zegt

            1 november 2013 om 17:03

            @KUYL: Dan horen die mensen al helemaal niet in een auto thuis. neem dan een dacia diesel

            Login om te reageren
            • autobart zegt

              1 november 2013 om 19:44

              @mrbadaboem: Dus je zegt zelf dat een Dacia geen auto is? You’re right buddy…

              Login om te reageren
        • Dino2400 zegt

          1 november 2013 om 17:13

          @tupperware: gelul, een corsa ecoflex heeft een zelf regenererend roetfilte wat meer dan 99% van de roetdeeltjes opvangt. Dikke roetwolken lijkt mij uiterst onwaarschijnlijk.

          Login om te reageren
          • tupperware zegt

            1 november 2013 om 17:46

            @Dino2400:
            U was er bij?
            Het verbaasde mij ook, mijn eerste ingeving was.., zo, die heeft hem snel naar de klote geholpen.

            Login om te reageren
            • tstile zegt

              1 november 2013 om 20:27

              @tupperware: Het mooie is zo’n moderne diesel gaan ze dus níet verbieden, waardoor het probleem waar jij het over hebt dus niet is opgelost.

              Komt bij dat nieuwe diesels veel kleinere roetdeeltjes uitstoten die dieper in de longen doordringen.

              Komt bij dat sommige brommers meer rotzooi uitstoten dan tien auto’s.

              Komt bij dat aannemers etc etc van buiten Utrecht een nieuwe wagen moeten kopen (zonder tegemoetkoming) waardoor de oude eerder naar de sloop gaat wat ook niet goed is voor het milieu.

              Maargoed, zolang de duurbetaalde ambtenaren maar in hun roze mileuwolk kunnen blijven vertoeven

              Login om te reageren
        • flutterby zegt

          3 november 2013 om 09:32

          @tupperware: Als je daar druk om maakt, waarom woon je dan in de stad? Gewoon proberen lekker het platteland opzoeken.

          Login om te reageren
      • fritsie zegt

        1 november 2013 om 13:29

        @KUYL: Ik zeur helemaal niet dat het te druk is. Ik zeur dat simpele mensen zoals jij met hun MB 190D’s de steden vervuilen. De stad onnodig vervuilen moet je niet willen. Je moet niet te snel conclusies trekken, want de luchtkwaliteit van de stad bewaken is niet ikke, ikke, ikke maar wij, wij, wij.

        Login om te reageren
        • RobUSA zegt

          1 november 2013 om 13:49

          @fritsie: Goooo Fritsie alle 190D/200D/300D/400D/golfD/bmwD/audiD enz niet alleen uit het centrum van de steden maar allemaal terug naar Duitsland.

          Login om te reageren
        • notsobig zegt

          1 november 2013 om 14:11

          @fritsie: Er vanuit gaan dat KUYL een MB 190D rijdt, omdat hij tegen je in gaat, is pas snel een conclusie trekken.

          Er vanuit gaan dat dieselauto’s ouder dan 10 jaar het probleem is, is ook een snelle conclusie. Dat dit gaat helpen de luchtkwaliteit te verbeteren is ook een snelle conclusie. Dat mensen überhaupt last hebben van de luchtkwaliteit in Utrecht is ook een snelle conclusie…

          Wil je echt zo milieubewust zijn, emigreer naar Alaska o.i.d. en ga daar in en van de natuur leven. Dan kan je pas zeggen dat je er echt milieubewust bent. Dit noem ik gewoon hypocriet…

          Login om te reageren
          • fritsie zegt

            1 november 2013 om 16:25

            @notsobig: Ik schreef: “simpele mensen zoals(!) jij”. Dat is een vergelijking. Ik heb niet expliciet gezegd dat KUYL daadwerkelijk een 190D rijdt.

            Login om te reageren
            • chipmunk zegt

              1 november 2013 om 22:54

              @fritsie: volgens mij is zoals jij alles over één kam scheren en veel te kort door de bocht.

              Login om te reageren
            • chipmunk zegt

              1 november 2013 om 22:57

              @fritsie: volgens mij is zoals jij alles over één kam willen scheren. Ik weet niet wie er hier nu simpel is.

              Login om te reageren
      • autobart zegt

        1 november 2013 om 19:42

        @KUYL: Of het soort mensen dat een huis naast de snelweg koopt en vervolgens gaat zaniken over luchtvervuiling en geluidsoverlast.

        Login om te reageren
    • dafmaf zegt

      1 november 2013 om 23:26

      @fritsie: Ik vind het ook prima dat er iets aan de luchtvervuiling wordt gedaan in Utrecht. Het invoeren van een milieuzone zorgt echter voor extra bureaucratie en handhaving. Er gaan auto’s met kentekenscanners rondrijden, die controleren of jij geen diesel van 15 jaar of ouder bent, kortom iedereen is verdacht tot het tegendeel is bewezen. Dit is een privacvy-nachtmerrie want van alle gescande auto’s worden de gegevens bewaard (en meestal veel langer dan gezegd). En dat handhaven kost bakken met geld. Er is geen draagvlak onder de inwoners van Utrecht, maar toch heeft GroenLinks het erdoorheen gejast.

      Saillant detail is dat er maatregelen in Utrecht zijn ingesteld door GroenLinks om het autoverkeer te beperken. Zo staan verkeerslichten extra lang op rood, zijn tweebaans invalswegen (Erzeij-/Vulto-/Briljantlaan en Vleutenseweg) enkelbaans gemaakt en is de stad in compartimenten opgedeeld. Hierdoor staan auto’s langer stationair, dus extra vervuilend, te draaien en moet je twee kilometer extra rijden om je doel te bereiken, wat allemaal extra CO2 en fijnstof oplevert.

      Ik hoop dat met de Gemeenteraadverkiezingen 2014 GroenLinks wordt weggevaagd, inclusief de magniet-staat die ze langzaam aan het instellen zijn in Utrecht.

      Login om te reageren
  2. loggy zegt

    1 november 2013 om 11:58

    Ik woon in het centrum en heb zelf een schone auto uit 2013, maar ben vel tegen. Klinkt mooi, maar draagt niks bij aan de luchtkwaliteit. Effect is Niehiel. Ondertussen is het wel een doodsteek voor de kleine ondernemer met z’n grote oude Volvo station

    Login om te reageren
  3. thundernet zegt

    1 november 2013 om 11:58

    WTF? Dus je mag niet meer met je Golf mk4 TDI (in de praktijk gewoon zuinig, dus niet echt vervuilend) op het parkeerterrein van de jaarbeurs komen?
    Een Audi A2 TDI mag ook niet? bizar…

    Login om te reageren
    • thundernet zegt

      1 november 2013 om 12:02

      Nog even een lijstje met auto’s die te vervuilend zijn..

      VW Lupo 3L
      Audi B6 A4 TDI (114gr/km)
      Smart ForTwo diesel

      etc. etc. :’)

      Login om te reageren
      • Initial_D zegt

        1 november 2013 om 12:09

        @thundernet: hoe vervuilend een diesel is heeft dus niets met de co2 uitstoot te maken, des te meer of er een filter/catalysator op zit.

        Login om te reageren
        • thundernet zegt

          1 november 2013 om 12:10

          @Initial_D: nee, maar daarom slaan die regels nog nergens op… Dit mag straks namelijk nog wel in Utrecht.
          http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=Gnv1aANjSHU#t=86

          Login om te reageren
      • bertorelli zegt

        1 november 2013 om 14:32

        @thundernet:
        En ik mag met mijn 30 jaar oude 5 liter V8 op benzine (hobby auto) nog steeds het centrum in… Snapt u het nog?
        .
        Die Groen-Links knakker wilde het nog bonter maken.
        Dan mocht ik er in 2015 met mijn Cuore uit 2002 (Benzine, verbruik 1 op 19) niet eens meer in.
        .

        Login om te reageren
        • dafmaf zegt

          1 november 2013 om 23:29

          @bertorelli: Het was ook GroenLinks dat besloot de bussen op aardgas en lpg weg te doen en dieselbussen te kopen voor de GVU. Schiet mij maar lek. Met schone bussen is 90% van de vervuiling al opgelost.

          Login om te reageren
    • henkhekje zegt

      1 november 2013 om 17:00

      @thundernet: Een Golf 4 TDI is hartstikke vervuilend… heb je weleens achter zo’n ding gereden? Die stoten nog meer roet uit dan een oude locomotief!

      Login om te reageren
  4. slowland zegt

    1 november 2013 om 12:09

    Je wilt sowieso niet met je auto het centrum van Utrecht in. Zeker nu niet; het is één grote bouwput, gribusbende…..

    Login om te reageren
  5. e21e30 zegt

    1 november 2013 om 12:17

    Krijgen diegene dan ook een deel wegenbelasting terug? Je betaald immers om overal te mogen rijden (voor zover er überhaupt al geld gaat naar nieuwe wegen) … niet mogen rijden = geen wegenblasting naar de betreffende stad.

    En hoe zit het met onze vrienden uit het oostblok, die vrijwel allemaal diesel rijden? Daar is nu al geen controle op, of gaan die weer onder een zgn. gedoogbeleid vallen omdat het maar een “klein” percentage betreft (hahaha, er rijden hier al meer witte kentekens dan gele …)

    Login om te reageren
  6. burninrubber zegt

    1 november 2013 om 12:18

    Dit is gewoon belasting heffen niks anders. Hoe gaan ze het doen met taxi’s? Dat zijn toch ook diesels.

    Login om te reageren
    • tvputr zegt

      1 november 2013 om 12:57

      @burninrubber: Taxi’s in Utrecht moeten een keurmerk hebben.. En voor t keurmerk mag de auto niet ouder zijn dan 10 jaar..

      Login om te reageren
  7. bsxc2 zegt

    1 november 2013 om 12:25

    Gewoon met een jonge Cayenne Diesel de hele tijd stoplicht sprintjes houden in Utrecht, zien ze dat die regeling niks gaat helpen & dat de mensen straks stikken in het smog (Co2 regeling tegenwoordig is in het voordeel v/d autofabrikanten).

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      1 november 2013 om 13:28

      @bsxc2:
      Psssst, het gaat helemaal niet om de Co2 uitstoot.
      Waar het om gaat is om de veel giftiger stoffen als NoX, fijnstof en roetdeeltjes.
      Wat wordt er toch weer een hoop geroeptoeterd zonder even over de materie na te denken.

      Login om te reageren
  8. 406_v6 zegt

    1 november 2013 om 12:26

    Ik zie een proefproces aankomen om dit “verbod” te testen….

    Login om te reageren
  9. pagani86 zegt

    1 november 2013 om 12:51

    Dan kunnen ze ook de scooters verbieden en oude vrachtauto’s.

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      1 november 2013 om 13:21

      @pagani86: Dat ze die vieze scooters maar eens aanpakken inderdaad, stinken een uur in de wind…

      Login om te reageren
      • autobart zegt

        1 november 2013 om 19:49

        @motoragent: 2 takt motoren zijn inderdaad vervuilende stinkbommen…

        Login om te reageren
        • roadrebel123d zegt

          1 november 2013 om 20:35

          @autobart: 2takt… Vind ik eigenlijk lekker ruiken!

          Login om te reageren
          • autobart zegt

            1 november 2013 om 23:30

            @roadrebel123d: Stel je voor dat iedereen daarmee zou rijden… Ik weet 100% zeker dat het aantal mensen met een dodelijke ziekte dan toeneemt en dat je walgt van die stank.

            Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      1 november 2013 om 13:30

      @pagani86:

      Oude vrachtwagens is een probleem, dat zichzelf oplost, totaal geen energie aan besteden. (Of zie jij nog Hanomag’s, Saviem’s, Unic’s of Krupp vrachtwagens rijden)
      Maar die knetterende twee-takt krengen worden nog vrolijk nieuw verkocht.

      Login om te reageren
  10. gv93 zegt

    1 november 2013 om 12:52

    Gewoon die zuinige dieseltjes inruilen voor wat oud Amerikaans v8 geweld en daarmee volop door het centrum rijden. Mooi statement.

    Login om te reageren
    • toyotafortuner zegt

      1 november 2013 om 20:00

      @gv93: wel een hele leuke voorstel :D Als ik er een had, zou ik het graag doen.

      Login om te reageren
  11. VeniVidiVici zegt

    1 november 2013 om 12:55

    Ach, het is qua milieuverbetering een druppel op een gloeiende plaat. Hier gaan we paar oude dieseltjes aanpakken en in China pompen ze het dubbel en dwars de lucht in en mondkapjes zijn daar net zo populair als appeltaart hier…

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      1 november 2013 om 13:20

      @VeniVidiVici: Mondiaal gaat het niet helpen inderdaad, maar lokaal is het wel zo prettig. Van die stank in china heb ik tenminste geen last als ik hier in de stad loop, daar moet je het toch echt van het lokale verkeer hebben.

      Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        1 november 2013 om 13:26

        @motoragent: Dat is waar, maar dan moeten ze het geen milieuzone maar schone luchtzone noemen.

        Login om te reageren
  12. desjonnies zegt

    1 november 2013 om 13:26

    Och is weer politiek
    PvdA heeft grote problemen sinds Bert van der Roest (moge hij eeuwig branden in de brandende braamstruiken van den hel en getekend worden door zwaveldampende zweren ) voor zo’n 40 mille de daklozenkrant heeft bestolen en nu erover denkt om toch maar wachtgeld te accepteren.

    Dus moet de PvdA in 030 scoren.
    En proberen ze een “rookgordijn ” te leggen.

    Dit heeft 0% te maken met het milieu.

    De helft van Nederland laten emigreren, neen niet racistisch bedoeld, dat zou enige impact kunnen hebben op het milieu.
    Minder kinderen maken heeft impact op het milieu.

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      1 november 2013 om 14:20

      @desjonnies: Amen to that. Maar….. ik lees Groen Links wethouder???? niks partij van de aso’s??

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        1 november 2013 om 14:31

        @406_v6:
        Wie heeft die motie gesteund denk je?

        Login om te reageren
        • 406_v6 zegt

          1 november 2013 om 15:03

          @desjonnies: Juistem…. Utrecht doet er wel ALLES aan om zo onaantrekkelijk als mogelijk te worden…. diesels weren, parkeertarieven die tot in de hemel reiken, stoplichten die zoveel als mogelijk op rood staan…..

          Login om te reageren
        • tupperware zegt

          1 november 2013 om 15:04

          @desjonnies:
          Henk Westbroek?

          Login om te reageren
  13. ariif zegt

    1 november 2013 om 13:31

    Ohwauw, €200

    Login om te reageren
    • autobart zegt

      1 november 2013 om 23:33

      @ariif: Je vindt het misschien niet veel. Maar een boete kost altijd te veel. Misschien bij jou niet, maar dan ben je uiteraard heel stoer.

      Login om te reageren
  14. anakiet zegt

    1 november 2013 om 13:39

    Domme mensen domme regels.

    Audi A2 1999 1 op 33, 81 gram co2

    Verboten, sukkels.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      1 november 2013 om 16:40

      @anakiet:
      levensles voor je :
      Waarom denk je dat ze in de politiek zitten?
      Dit zijn de meest nutteloze figuren die er bestaan.
      Onze ” bestuurders ”
      Een uitzondering daargelaten, maar ik heb er mee te maken gehad en ik was verbaasd over zoveel onkunde, non-communicatie, onbegrip over financiën en willens en wetens, tegen beter weten in je zin toch proberen door te drijven.

      Login om te reageren
  15. reistje zegt

    1 november 2013 om 13:55

    Wat ben ik blij dat ik nooit wat heb kunnen ruiken, dat is echt een nutteloos zintuig.

    Maar ik vraag me af hoe ze dit gaan controleren? En ook hoe ze dit gaan doen met taxi’s…. owja en als bedrijven midden in de stad dingen bestellen? Moeten ze dan alles maar overladen van de vrachtwagen naar VW up’s?…

    Login om te reageren
  16. Brum zegt

    1 november 2013 om 13:59

    Vind wel dat ze consequent moeten zijn en de 2-takt brommers ook moeten weren.
    Scheelt ook meteen een heleboel tasjesroven :)

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      1 november 2013 om 14:22

      @Brum: die scooters zijn tegenwoordig 4 takt toch?? Kan wel nog een oude Zündapp uit de schuur halen…..;-)

      Login om te reageren
      • autobart zegt

        1 november 2013 om 19:51

        @406_v6: Lang niet allemaal, de meest populaire scooters zijn nog altijd 2-takt, brommers al helemaal (die dingen met versnellingen)…

        Login om te reageren
  17. bkw38 zegt

    1 november 2013 om 14:06

    En de diesels met een roetfilter dan? İpv gelijk verbieden moeten ze met een oplossing komen! #iszwartepietmillieubewust

    Login om te reageren
  18. olsen95 zegt

    1 november 2013 om 14:24

    Laat even 2 vrachtschepen 1x niet varen en je compenseert het weer…
    Volgens mij met 1 al?

    Of pak die tweetakt scootertjes aan, scheelt ook veel.

    Login om te reageren
  19. mol25 zegt

    1 november 2013 om 14:42

    Uuuh hoe zit het met de NS met hun diesel treinen, moeten die nu ook om rijden?

    Login om te reageren
  20. nielsvanderweiden zegt

    1 november 2013 om 14:45

    Utrecht, de stad met de slechtst afgestelde stoplichten van het land (vijf stuks op één weg en je hebt ze allemaal tegen) gaat zijn bezoekers de maat nemen over het milieu.

    Login om te reageren
  21. azenomei zegt

    1 november 2013 om 15:49

    Wat grappig dat de grens precies op de 15 jaar (bijtelling) ligt. Het zal vast om het milieu gaan en niet om de centjes.

    Login om te reageren
  22. Jantje_555 zegt

    1 november 2013 om 16:05

    echt zielig, een democratie noemt dit dan maar je mag nog eens de auto die je wil kopen niet kopen.

    Login om te reageren
    • autobart zegt

      1 november 2013 om 19:54

      @Jantje_555: Je geld afstaan aan een willekeurig iemand die te lui is om te werken is ook niet rechtvaardig, maar ja, dat is Nederland…

      Login om te reageren
  23. rob68 zegt

    1 november 2013 om 18:02

    Lijkt me een zaak voor de Europeese commisie , iets met discriminatie ofzo…

    Login om te reageren
  24. mol25 zegt

    1 november 2013 om 18:31

    Jachten en rondvaart boten kunnen dan ook niet meer door de stad. Paard en wagen de nieuwe toekomst. …..

    Login om te reageren
  25. HZW zegt

    1 november 2013 om 18:54

    Als je maar een duizendje of 4 te besteden hebt kan je best wel wat schoners rijden dan een 190D kolenboot.
    In dit land zijn ze veel te laks met milieu maatregelen, in Duitsland hebben ze al jaren milieu vignetten.

    http://www.anwb.nl/bestanden/content/gallery/anwb/portal/auto/nieuws-en-tips/tips-en-advies/milieusticker-duitsland-620×298.jpg

    Als je de lucht kwaliteit in de steden schoner wil hebben moet rigoureuze maar regelen nemen, alleen gebeurd dat niet in dit land.
    Gewoon over 10 jaar invoeren dat er alleen elektrisch in de stadscentra gereden mag worden, en de brandstof auto er buiten houden.

    Login om te reageren
    • robert110 zegt

      1 november 2013 om 19:02

      @HZW: Over 10 jaar rijd er geen elektrische auto meer rond. Er zijn veel betere alternatieven.

      Login om te reageren
      • autobart zegt

        1 november 2013 om 19:55

        @robert110: Wat is er beter dan een elektromotor? Maximale koppel vanaf 0 toeren… Enkel de accu’s moeten verbeterd worden. Maar nee hoor, jij denkt dat de verbrandingsmotor heilig is.

        Login om te reageren
        • robert110 zegt

          1 november 2013 om 20:12

          @autobart: Wat dacht je van waterstof? zowel als brandstof of als brandstofcel (wel elektromotor) Systemen als de Tesla roadster dat zal nooit wat worden. Ik geloof niet dat het technisch mogelijk is een elektrische auto op te laden binnen een paar minuten. Dat zal altijd te lang duren om dat als dagelijks vervoer in te zetten. Daarnaast zijn er nog veel meer alternatieven beschikbaar (frituurolie of zelfs compost of mest). Nee de ontwikkeling voor de elektrische auto zijn nu wel zo op het hoogtepunt. Een chemische reactie(zoals verbranden of de brandstofcel) blijft nog steeds nodig om een auto efficiënt aan te kunnen drijven en dat gaat nog heel lang door.

          Login om te reageren
      • tupperware zegt

        1 november 2013 om 20:01

        @robert110:
        Vertel?
        Je maakt mij nieuwsgierig naar de fabelachtige technieken die over 10 jaar gemeengoed zijn maar we nu nog niet kennen.
        U heeft enig idee hoelang die ontwikkelingen duren?
        Ik lees al 25 jaar dat waterstof de toekomst heeft maar verder dan een leaseproject van Honda in California zijn we in die tijd niet gekomen.

        Login om te reageren
        • robert110 zegt

          1 november 2013 om 20:14

          @tupperware: Er is meer dan alleen waterstof kijk maar een reactie boven jou.

          Login om te reageren
  26. robert110 zegt

    1 november 2013 om 19:01

    Binnenkort maar eens Utrecht een bezoekje brengen met een 15 jaar oude trekker. Zal ze eens laten zien wat een vuile diesel is.

    Maar effe serieus. Kom toch wel regelmatig in Utrecht en het grootste probleem zijn brommers. Die mogen ze van mij verbieden wordt de stad nog wat veiliger ook.

    Login om te reageren
  27. kaeser zegt

    1 november 2013 om 19:22

    De grote vraag is waarom de streep tot en met Jaarbeurs is getrokken? Zo kom je als bezoeker met een oude diesel nog eens voor een mooie verassing te staan.

    Parkeren? 2 wijken verderop graag!

    Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      1 november 2013 om 21:07

      @kaeser: kan je ook prima komen met de trein

      Login om te reageren
  28. O plaat zegt

    1 november 2013 om 22:51

    Niet dat ik ooit in utrecht kom maar toch een belachelijke regel alsof mijn VW T3 die slechts 7L/100KM (1/14) verbruikt de grootste vervuiler is. volgens mij is elke 4 jaar een nieuwe auto kopen veel slechter voor het milieu. Jammer voor Utrecht maar toch zal ik eeuwig weigeren een auto die jonger is dan mij te kopen.

    Login om te reageren
    • heri zegt

      1 november 2013 om 23:21

      @shiva: ik kom wel regelmatig in Utrecht en mag dan met mijn dieselslurpende, roetfilterloze, 223gr uitstotende, egr geblokkeerde bolide de komende7 jaar nog rondknappen in hartje Utrecht! :) wat een onzin regel!

      Login om te reageren
  29. defteling zegt

    2 november 2013 om 12:06

    Ondoordachte, door zwetende linkersokken bedachte regel gebaseerd op aannames, enkel en alleen om de eigen achterban te paaien. Die achterban werkt namelijk niet (kijk, zonder aannames kan het ook!), dus rijdt geen diesel. Een dichtgeplamuurde en olie-lekkende Corsa 1.4i uit 1992 mag blijven.

    Login om te reageren
  30. fiestafeest zegt

    2 november 2013 om 12:11

    het is toch van de zotten dat je een auto heb waar je netjes je wegenbelasting voor betaal en dan vervolgens verboden worden om je stad niet meer in te komen!

    Login om te reageren
  31. alexh zegt

    2 november 2013 om 15:00

    En die ouwe stinkbussen van de GVU dan? Langste bussen van Europa. Nou hou je adem maar in…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North