• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Grote staking bij Amerikaanse autofabrieken

Auteur: RubenPriest, gepost 15 september 2023 om 07:44 – 11 Reacties

Staking Amerika

Duizenden werknemers staken bij Amerikaanse autofabrieken.

Niet alleen Hollywood legt het werk neer. Ook duizenden werknemers van drie grote autofabrikanten in de Verenigde Staten weigeren arbeid te verrichten. Het gaat hier om zo’n 13.000 arbeiders, werkzaam in autofabrieken van Ford, General Motors (GM) en Stellantis.

Staking in Amerika

Ze eisen een hoger salaris en betere arbeidsvoorwaarden. Doelstelling is een loonsverhoging van 36 procent, uitgesmeerd over een periode van vier jaar. Via de vakbond hopen ze dit af te kunnen dwingen. De United Auto Workers (UAW) steunt de actie. Dit is de Amerikaanse vakbond voor werknemers in de auto-industrie. De vakbond vertegenwoordigt bijna 150.000 arbeiders.

Big Three

De staking is groot nieuws in de Verenigde Staten. Misschien klinkt 13.000 stakende werknemers niet als een enorm grote groep. Het is echter voor het eerst in de geschiedenis van de vakbond dat er gelijktijdig gestaakt wordt bij de drie grote autogiganten in de Verenigde Staten. Namelijk Ford, General Motors (GM) en Stellantis. Oftewel, The Big Three. Laatstgenoemde was voorheen uiteraard bekend als Fiat Chrysler Automobiles en gaat in dit geval om onder fabrieken van Chrysler. Niet te verwarren met bijvoorbeeld het Europese Peugeot of Citroën.

De drie autogiganten weigeren voorlopig aan de eisen te voldoen. Tot nu toe hebben Ford en General Motors een loonsverhoging van 20 procent aangeboden. Stellantis is wat voorzichtiger met een aanbod van 17,5 procent. Het komt echter niet in de buurt van de eis van 36 procent loonsverhoging.

Staking officieel begonnen

De staking werd al aangekondigd en is nu echt begonnen. In de dagen in aanloop naar de staking maakte de vakbond al de eisen bekend. Er kwam echter niets voort uit de gevoerden gesprekken met de autogiganten. De volgende stap is het werk daadwerkelijk neerleggen in de hoop op betere arbeidsvoorwaarden. Hoelang de staking gaat duren is niet bekend.

Ook interessant!

  • C40 en XC40 AWD
    Een verbod op de verkoop van elektrische auto's?!
  • vdl nedcar
    Staking bij VDL Nedcar opgeschort
  • Grote autobedrijven slokken kleinere dealers op
  • Video: grote explosie nadat trein een vrachtwagen ramt

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

fabriek, verenigde-staten

Vorig bericht: « GP Singapore 2023: tijden en wat je moet weten
Volgend bericht: Hamilton vindt uitlatingen van Helmut Marko onacceptabel »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    15 september 2023 om 08:17

    36% over 4 jaar is geen kattepis zeg. Is hun salaris zo laag, of hun eis zo hoog?

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      15 september 2023 om 10:08

      De hoge inflatie sinds 2021 sloopt vooral de onderklasse. Het probleem is dat doordat deze salarissen substantieel omhoog gaan, diezelfde salarisverhogingen de inflatie weer omhoog drijft.

      Login om te reageren
      • basman147 zegt

        15 september 2023 om 10:58

        Als in diezelfde periode de salarissen van topbestuurders en de uitkeringen aan aandeelhouders niet verveelvuldigd waren was dit een goed argument geweest. Dat is echter niet het geval.

        Er is geen sprake van een loon-prijsspiraal, er is sprake van een prijs-loonspiraal, en die wordt voornamelijk veroorzaakt doordat het top-management meer en meer aandeelhouder is geworden en niet meer op het bedrijf als geheel let maar alleen gaat voor winst-maximalisatie op de korte termijn.

        Login om te reageren
        • lekkaah zegt

          15 september 2023 om 11:21

          Inflatie komt vooral door het dichtgooien van de hele samenleving en het vervolgens wegprinten van schulden door de centrale banken. En een gedeelte door de groeiende splijting tussen economische wereldmachten. Dat aandeelhouders voor winst-maximalisatie gaan bestaat al sinds dat de valuta is uitgevonden. Daar zijn dan weer vakbonden voor om daar weerstand tegen te bieden en de werknemers in bescherming te nemen.

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            15 september 2023 om 18:21

            Sluiting maatschappij vanwege de corona crisis (dat bier smaakt nog altijd niet lekker) was 2020, de bankencrisis 2007 en de Griekse schuldencrisis 2010. Inmiddels zijn alle schulden goedkoop hergefinanceerd en kan de rente weer omhoog. Maar net te laat, de Oekraïne oorlog heeft de brandstofprijs omhoog gestuwd en zo de inflatie aangejaagd.

            Login om te reageren
    • Wolflow zegt

      15 september 2023 om 18:32

      Net als hier hebben ze daar ook met torenhoge inflatie te maken

      Login om te reageren
  2. aerohead zegt

    15 september 2023 om 08:48

    “… Stellantis. Oftewel, The Big Three. Laatstgenoemde was voorheen uiteraard bekend als Fiat Chrysler Automobiles en gaat in dit geval om onder fabrieken van Chrysler. Niet te verwarren met bijvoorbeeld het Europese Peugeot of Citroën.”

    Toch zullen ze effe naar Amsterdam moeten komen om met de directie te gaan praten want daar zit het hoofdkantoor.
    O nee, wacht … daar staat alleen maar een kopieerapparaat en kantoorplant.

    Login om te reageren
    • Wolflow zegt

      15 september 2023 om 18:34

      In Amsterdam is uiteraard ook een postbus, je moet tenslotte een adres hebben

      Login om te reageren
  3. waterisnat zegt

    15 september 2023 om 10:26

    Hyperinflatie (wat je niet zo mag noemen) a.k.a. de verstopte belastingen (ook taboe woord) slaat daar al heftiger neer. Dat gaat hier ook komen asnkomende jaren. De printer om te roven heeft lang aan gestaan.
    Een DHL buschauffeur gaat in 4jr bij full time werk en max jaren $140k/jr verdienen na de laatste CAO onderhandelingen van vorige maand. Een perfecte tijd om (net als de roverheid) veel schulden te hebben die smelten door de tijd (alsof het een natuurkracht is 🤡🌏).

    Login om te reageren
    • Wolflow zegt

      15 september 2023 om 18:35

      Is hier net zo goed aan de hand!

      Login om te reageren
  4. mashell zegt

    16 september 2023 om 08:41

    Toch fijn dat de Nedcar traditie wordt voortgezet.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North