De Duitse minister van Economie en Klimaat Robert Habeck wil niet meer betalen voor Plug-in Hybride subsidie.
Wij wisten het allang, maar de bondsregering in Duitsland weet het inmiddels ook. Een Plug-in Hybride is alleen schoon als je volledig elektrisch rijdt. We hebben één ding hebben geleerd van de Mitsubishi Outlander invasie van een aantal jaar geleden. Eigenaren profiteren van de subsidies en de voordelen, maar staan vervolgens wel gewoon met de tankpas bij de plaatselijke olieboer de brandstoftank af te vullen.
De groenen in de regering van onze oosterburen willen daarom de subsidieregelingen grondig herzien. Dat betekent vanaf eind dit jaar geen plug-in hybride subsidie meer voor de brandstofauto’s met een stekker. Vanaf 1 januari 2023 krijg je alleen nog subsidie als je een auto aanschaft die een bewezen klimaatpositief effect heeft. Om dat een beetje vorm te geven zal er een minimum elektrisch bereik in de regels komen.
Onevenredig duur
Dat laatste geldt wel alleen als het géén Plug-in Hybride betreft. Om deze actieradius regels ook in te voeren voor een Plug-in Hybride subsidie blijkt te kostbaar. Vanaf 31 december 2022 krijg je dus in Duitsland geen overheidscentjes meer als je kiest voor een Porsche e-Hybrid. De overheidsfinanciering moet gericht zijn op klimaatbescherming aldus minister Habeck.
De Duitse auto-industrie is niet zo enthousiast, net als coalitiepartner FDF trouwens. Niet zo gek natuurlijk aangezien merken als Mercedes-Benz en Porsche flink in de stekkerhybrides geïnvesteerd hebben. Ze hebben nog een flink robbertje te vechten in Berlijn. Hier in Nederland hebben we overigens allang afscheid genomen van het stimuleren van de Plug-in Hybride.
bramos zegt
Bij ons is alle subsidie er inmiddels al vanaf maar toch blijft het interessant. Veel power, fijn elektrisch rijden en de prijzen liggen vaak niet zo gek ver boven de ice varianten.
blogie zegt
@bramos:
Dat de prijzen zo dichtbij of vaak eronder liggen is door de heffing op co2 uitstoot. Die is voor de PHEV een schijntje in vergelijking tot de ice variant. Het is dan geen directe subsidie maar de overheid ontvangt Nog steeds veel minder geld voor een PHEV
VeniVidiVici zegt
@bramos: Hmm… jij bent geen autoliefhebber, maar een portemonneeliefhebber.
bramos zegt
@venividivici: ik ben bereid meer uit te geven voor een Plug-in dan voor een ICE omdat ik de power en elektrisch rijden waardeer, hoe maakt mij dat dan per definitie geen autoliefhebber? Rij overigens op dit moment nog een mooie auto van een Engels merk met 4% bijtelling 😎
mashell zegt
Stimmt! Ik las vorig jaar een interview met Markus Duesmann in der Spiegel en ook die zei dat PHEVs een mislukt concept zijn, leuk voor WLTP cijfers maar in de praktijk meer probleem dan oplossing. Dat concept verdient geen subsidie of belastingvrijstellingen. Als je nu in Nederland of Duitsland een PHEV overweeg en je hebt geen caravan, dan ben je gewoon al klaar voor volledig elektrisch rijden.
Richmond zegt
@mashell: het is een probleem door de gebruikers die het niet goed gebruiken.
mashell zegt
Nee, zelf al zou je elke keer dat je kunt laden dan nog is de wagen niet zo zuinig als op papier. En hoe dichter je bij het WLTP verbruik weet te komen hoe meer je eigenlijk gewoon een EV had moeten nemen. In de praktijd zijn PHEV’s gewoon zware wagens met een te kleine batterij en een te kleine tank.
Richmond zegt
@mashell: nee dat niet, maar alles wat je elektrisch rijdt. Rij je niet op benzine dus dat scheelt altijd tov niet phev
mashell zegt
Maar bij alles wat je op brandstof rijdt zeul je het gewicht van de accu en elektromotoren mee en verbruikt de wagen dus een stuk meer dan bij een niet PHEV. Het hangt dus van je gebruiksprofiel af. Mijn stelling is dat als je zuinig uit bent met een PHEV dan had je gewoon een EV kunnen kopen. En als iedereen voor wie dat geldt ook echt een EV zou kopen, is er geen klant meer voor wie PHEV een goed alternatief is, dus is het een falend concept.
pramm zegt
Toch niet. Hier een phev (naast een ev overigens) omdat deze zo nu en dan een trailer moet kunnen trekken.
Ondertussen 12.000 km met de auto gereden in 10 maanden met een gemiddeld benzine verbruik van 0,9 liter/100 km. Scheelt wel dat de elektrische range bijna 70 km is in de praktijk.
87sandyd zegt
@mashell: Ik rij al bijna 3000km op een tank met mijn phev. Heb nog een kwart tank benzine erin zitten.
Naar mijn mening is dit de manier om een phev te gebruiken. Ik laad gewoon zoveel mogelijk thuis. Ik rij dagelijks ongeveer 25km, allemaal elektrisch. Alleen bij grotere afstanden gebruik ik de hybride functie of rij ik volledig op benzine.
Probleem van phev’s was dat er subsidie op zat voor zakelijke gebruikers, maar die laden niet. Particulieren doen dat wel want dat voelen ze rechtstreeks in de portemonnee.
mashell zegt
Dat zakelijke gebruikers niet zouden laden is een dooddoener en gewoon niet waar. Je zult er echt wel bij hebben maar dat is niet de meerderheid, die heeft namelijk hun verbruik te verantwoorden aan de wagenparkbeheerder.
Ik vind het jammer dat je zo vaak ziet dat PHEVs de openbare laadpalen bezet houden, die wagens laden langzaam (iets als 3,7 kW in plaats van 11 kW voor een echte EV) en staan daar dus relatief lang voor maar een handjevol kilometers.
Met jouw gebruiksprofiel ben je gewoon al lang klaar voor een echte EV, wat houdt je tegen?
redbeams zegt
Ik heb duitsland al jaren geleden in de ban gedaan 🤓
michielleendert zegt
Nou ik tank bijna nooit door 70km.elektrische range. Maar een lange rit zonder verplicht stoppen is ook fijn. Ik denk dat PHEV s een prima concept zijn. Gewoon leasen en de brandstofpas afschaffen of beter uitlezen of er geladen wordt. Dat lijkt mij echt probleem.
berlinetta zegt
Misschien in plaats van een tankpas alleen een laadpas uitgeven als werkgever. Moet je eens kijken hoe de werknemer in kwestie elektrisch gaat rijden.
faithnomore zegt
Ik ken toch mensen waar het voor werkt. Idd doorheen het jaar nagenoeg volledig op batterij en enkel bij vakantie er benzine door jagen.
Echter, het is idioot en wordt veroorzaakt door onze ( bel en nl ) fiscaliteit. We belasten enorm op eigendom en te weinig op gebruik.
Stel dat je een vlotte ev kan hebben voor woon werk een ruime diesel station voor de vakanties en nog een roadster voor het weekend. Je zou er dan allemaal wel langer mee moeten rijden, maar indien belasting op gebruik ipv op eigendom, komt dat dan uiteindelijk goedkoper uit dan die phev
mashell zegt
Met de hoge accijnzen en de lage motorrijtuigenbelasting zou ik niet durven stellen dat we op bezit in plaats gebruik belasten in Nederland, in tegendeel zelfs. En we kunnen ook niet anders, als we bezit nog goedkoper maken dan wordt het te aantrekkelijk om meerdere wagens per gezin te hebben (precies dat wat je wenst) en daar hebben we in de woonwijken gewoon de ruimte niet voor.
w0ut zegt
Spijtig, ik doe >60% van mijn kilometers volledig electrisch met mijn PHEV.
Nu in Vlaanderen is het tegen 2025 ook gedaan met de (zakelijke) PHEV (zelfde regels als ICE) en is enkel de EV nog interessant.
wimof zegt
Nu de subsidies op elektrische auto’s weg, wil je er 1, wel dan betaal je hem
Ik durf te vermoeden dat de prijzen vlug zullen dalen.
trolololo zegt
Ik rij volledig elektrisch tot de snelweg en rij dan 1:12 op benzine verder, met mn 2000kg wegende PHEV station. Ik stekker netjes waar ik kan, maar het is echt bullshit voor de veelrijder (50k per jaar). Maar heb wel een lekker luxe uitgeruste bak ipv CO2 boete met een diesel.
Oh. En stoplichtsprintjes zijn geweldig.
tjorque zegt
Steek die subsidies in laadpalen. Vééél laadpalen. (Snelle en “trage”)
Volgens mij is dat veel dringender.
Met een goed aanbod van laadpalen kunnen auto’s met een beperkter accupakket (goedkoper, minder zwaar, meer auto’s met dezelfde hoeveelheid Li,…) door een bredere groep van de bevolking als werkbaar geaccepteerd worden.