
Wie een Porsche 914 te hoekig vond in vergelijking met de designtrend van vier decennia geleden, stond niet alleen in die mening. Hoewel het een dappere poging was van VW en Porsche om een tweezits sportertje voor de massa te maken, natuurlijk. In Frankrijk deed men een poging om het design keihard te veranderen, wat resulteerde in deze opmerkelijke hatchback.
Dit bouwsel kwam tot stand bij het Franse Brissonneau & Lotz, waar op dat moment Jacques Cooper nog op de loonlijst stond. Deze designer werkte eerder aan de eerste editie van de TGV en kwam met het lijnenspel van dit 914-smaakje op de proppen. Brissonneau & Lotz zag er wel wat in, en gaf opdracht om de auto te realiseren. Financiële problemen bij moederbedrijf Chausson gooide echter wat roet in het eten, waardoor Jacques de auto niet meer daar kon realiseren. Heel even leek dit gekke wagentje, dat iets wegheeft van een gesmolten AMC Pacer, te sneuvelen op de tekentafel.
Omdat het meeste designwerk al gedaan was, diende een tweede geïnteresseerde coachbuilder zich al snel aan: Heuliez. Het bedrijf dat doorgaans geassocieerd wordt met CC-dakconstructies (206 CC, Opel Tigra Twin Top) zat vroeger diep in de one-offs-wereld. Laatst toonden we nog een loods vol Heuliez-spul waar ook deze oranje 914-achtige tussen stond. Cooper kon dus onder de vleugels van Henry Heuliez verder werken aan zijn ‘oplossing’ voor de 914.

Het resultaat werd in al zijn two-toneheid gepresenteerd op de Paris Motor Show van 1970, waar men zich kon vergapen aan de meer rechtopstaande voorruit, de ‘doorgezakte’ lijnen aan de zijkant en het opmerkelijke aarswerk, dat zowel naar voren als achteren kon kantelen. Nu lach je er om, destijds was het waarschijnlijk een stukje designinnovatie. Hij werd officieel omgedoopt tot Porsche 914/6 Murène en aangedreven door een 1.991cc zescilinder.
En bij Porsche? Daar waren ze onder de indruk, maar niet genoeg om het om te zetten tot een productiemodel. De toen nog veel kleinere sportwagenfabrikant bedankte vriendelijk, waardoor de 914/6 Murène een leven lang stof happen in een loods was beschoren, totdat de Heuliez Historic Department het wagentje onlangs opknapte en op een veiling zette. Daar bracht hij $55.000 op.




















Nee, belachelijk lelijk ding
Bah wat een afschuwelijk mormel, als bassie en adriaan een porsche zouden ontwerpen dan had het er zo uit gezien.
Zelfs bij Porsche maken ze fouten!
@zanveld: Om hem niet in productie te nemen bedoel je?
@zanveld: lees ook de tekst even misschien..
@Endlezz: Moet er niet minder tekst in het artikel staan als nu. Heb geen glazen bol namelijk !
jakkie bah. meer kan ik er niet van maken
In die tijd wisten ze nog bij Porsche, hoe je koplampen moest verbergen tegen het stelend tuig.
Zeker voor 1970 een leuk wagentje, ziet er in elkgeval beter uit dan de 914.
Alleen die achterklep oogt ietwat lomp ten opzichte van de rest.
@jrk68:
yep.
Ondanks de nostalgie waar de 914 nu ten prooi aan valt, heb ik het altijd een gekke verschijning gevonden, van een afstand kon je niet zien wat de voor en de achterkant was.
De Peugeot 304 Cabrio had daar ook last van.
@desjonnies:
En daar hebben nog meer auto’s last van, bv de eerst generatie Picasso en de TT.
Ondanks zijn vreemde vorm heb ik de 914 altijd een leuk autootje gevonden.
Maar ik ben in de ogen van sommige saaie mensen hier dan ook een beetje raar.
@jrk68: een 914/6 zou ik wel lusten hoor. Lekker exclusief tussen het woud aan 911’s. Waarmee ik geen afbreuk wil doen aan de andere Porsche-karretjes.
En bij Porsche? Daar waren ze onder de indruk… Ik denk niet dat iedereen bij Porsche onder de indruk was.
@heidi: Ze waren bij Porsche onder de indruk dat hun auto’s nog lelijker konden worden. ;-)
@camaro81:
Dan hebben ze toch lering uit dit project getrokken.
De Panamera is veel lelijker dan deze, naar mijn bescheiden mening….
Wat een afgrijselijk ding!
vervormde kever
@w211:
Volgens mij moet je aan de bril, dit is GEEN 911.
Als je dan de vergelijkingsmongool wil uithangen dan heeft hij meer weg van een Matra Bagheera of een Alpine A310.
En trouwens deze te ver door ontwikkeld, ze hadden hier moeten stoppen
Misschien omdat ik te veel een kind van deze tijd ben (nochtans houd ik wel van klassiekers) maar ik vind het maar niets. Kan me niet inbeelden dat ik in de ’70s zoiets zou hebben willen kopen.
Het concept is leuk maar de vormen hadden anders gemoeten.
Kan niet eens tippen aan een Lamborghini Miura. Weg ermee!
Hij heeft wel wat (vanaf de A-stijl) van de AlfaSud. Maar kan natuurlijk een eleganter frontje hebben, bij gebrek aan motor voorin.
914 op zich was helemaal niet slecht, maar deze heeft ook wel iets. Alleen had de achterkant wat meer aandacht gemogen.
Enneuh Ricardo, bekijk de tekening nog eens goed; de voorruit ligt wel degelijk vlakker dan die van een 914.
@fortuna: Klopt! Op plaatje 7 staan ze over elkaar getekend.
De achterkant lijkt wel op een Reliant Scimitar (o.i.d.). En een revolutionaire achterklep!
Ja! Mooie two tone gekleurde Porsche!
@jerry: On Topic. lelijke pokkebak.Zelfs een Dacia is mooier.
Denk de achterklep eens weg. Hij wordt dan veel mooier.
Nou ja, mooier… Beter.
uit sommige hoeken is hij wel mooi, van voren bijvoorbeeld. Maar scheef van achteren is niet zijn sterkste kant
Meeste reacties hier lijkt het erop dat dit design 2 weken oud is…
Maar als je bedenkt dat het om iets van 40 jaar geleden gaat en dit design toen redelijk pastte in het beeld van die tijd, waarom niet?
@Hubert: en daarom moeten we em mooi..?
Klassiekers zijn daarentegen wel weer mooi.
@jerry:
En het ontbrekend woord is: vinden.
Nee, had Porsche niet moeten doen. De 914 bouwen hadden ze trouwens ook niet moeten doen.
Ik heb mijn roeping gemist. Als zoiets “design” is en dit serieus bij Porsche onder de aandacht is gebracht…..had zelfs ik ontwerper kunnen worden
@iJoost: Toen was jij nog een zaadcelletje in je vaders linker bal, denk niet dat je het beter gedaan had.
Leuk wagentje, zie elementen die later in andere auto’s terug gekomen zijn.
@norge: Opel Kadett bv
@fortuna: Inderdaad…
Nee, eentje is meer dan voldoende. Maar die dame in wit op foto 3 heeft wel wat van Brigitte Bardot! Leuk popje, hoor.
Hebben ze het enige exemplaar enkele keren gewijzigd? Ik zie verschillende achterlichten en wel/geen zijdelingse knipperlichten aan de voorkant. Bovendien zie ik verschillende kleuren(schema’s).
Overigens doet deze auto me licht denken aan de Lotus Europa. Al oogt die wat minder zwaarlijvig.
tja .. 1970 ..
ik kan het net zo makkelijk “mooi” als “lelijk” vinden ..
maar ik ga het mooi vinden ..
om de doodsimpele reden dat Heuliez er aan mee gewerkt heeft ..
gewoon een gave toko ..
Nee, dit is niet echt een geslaagde excercitie op het thema 914. Zo rond 1970/1971 zijn er meerdere pogingen geweest een mooie 914 te ontwerpen. In 1970 deed Albrecht Graf Goertz (ja, die van de B.M.W. 507)een niet zo geslaagde poging. Frua deed in 1971 de “Hispano-Aleman” het daglicht zien, ook geen absolute winnaar. Giorgetto Giugiaro had het mooiste ontwerp in 1970: de “Tapiro”. Duidelijk jammer dat deze niet in grote getallen is geproduceerd.
http://cache.jalopnik.com/assets/images/12/2008/04/medium_1970-Porsche-Tapiro-Concept.jpg
@ezrider: gelukkig heeft hij dat design mogen recyclen bij Delorean! ;)
Leuk stukje historie! Lijkt me dat ie weinig toevoegt tov de 914, dus ik snap dat Porsche bedankt heeft.
Als het probleem was dat de oude 914 lelijk was, dan is deze ‘nieuwe’ geen oplossing