• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Had Porsche deze hatchback moeten bouwen?

Auteur: ricardo, gepost 15 december 2012 om 13:30 – 45 Reacties

Afbeelding Had Porsche deze hatchback moeten bouwen?Afbeelding Had Porsche deze hatchback moeten bouwen?Afbeelding Had Porsche deze hatchback moeten bouwen?Afbeelding Had Porsche deze hatchback moeten bouwen?Afbeelding Had Porsche deze hatchback moeten bouwen?Afbeelding Had Porsche deze hatchback moeten bouwen?Afbeelding Had Porsche deze hatchback moeten bouwen?Afbeelding Had Porsche deze hatchback moeten bouwen?Afbeelding Had Porsche deze hatchback moeten bouwen?Afbeelding Had Porsche deze hatchback moeten bouwen?Afbeelding Had Porsche deze hatchback moeten bouwen?Afbeelding Had Porsche deze hatchback moeten bouwen?Afbeelding Had Porsche deze hatchback moeten bouwen?Afbeelding Had Porsche deze hatchback moeten bouwen?Afbeelding Had Porsche deze hatchback moeten bouwen?

Had Porsche deze hatchback moeten bouwen?

Wie een Porsche 914 te hoekig vond in vergelijking met de designtrend van vier decennia geleden, stond niet alleen in die mening. Hoewel het een dappere poging was van VW en Porsche om een tweezits sportertje voor de massa te maken, natuurlijk. In Frankrijk deed men een poging om het design keihard te veranderen, wat resulteerde in deze opmerkelijke hatchback.

Dit bouwsel kwam tot stand bij het Franse Brissonneau & Lotz, waar op dat moment Jacques Cooper nog op de loonlijst stond. Deze designer werkte eerder aan de eerste editie van de TGV en kwam met het lijnenspel van dit 914-smaakje op de proppen. Brissonneau & Lotz zag er wel wat in, en gaf opdracht om de auto te realiseren. Financiële problemen bij moederbedrijf Chausson gooide echter wat roet in het eten, waardoor Jacques de auto niet meer daar kon realiseren. Heel even leek dit gekke wagentje, dat iets wegheeft van een gesmolten AMC Pacer, te sneuvelen op de tekentafel.

Omdat het meeste designwerk al gedaan was, diende een tweede geïnteresseerde coachbuilder zich al snel aan: Heuliez. Het bedrijf dat doorgaans geassocieerd wordt met CC-dakconstructies (206 CC, Opel Tigra Twin Top) zat vroeger diep in de one-offs-wereld. Laatst toonden we nog een loods vol Heuliez-spul waar ook deze oranje 914-achtige tussen stond. Cooper kon dus onder de vleugels van Henry Heuliez verder werken aan zijn ‘oplossing’ voor de 914.

Porsche 914/6 Murène

Het resultaat werd in al zijn two-toneheid gepresenteerd op de Paris Motor Show van 1970, waar men zich kon vergapen aan de meer rechtopstaande voorruit, de ‘doorgezakte’ lijnen aan de zijkant en het opmerkelijke aarswerk, dat zowel naar voren als achteren kon kantelen. Nu lach je er om, destijds was het waarschijnlijk een stukje designinnovatie. Hij werd officieel omgedoopt tot Porsche 914/6 Murène en aangedreven door een 1.991cc zescilinder.

En bij Porsche? Daar waren ze onder de indruk, maar niet genoeg om het om te zetten tot een productiemodel. De toen nog veel kleinere sportwagenfabrikant bedankte vriendelijk, waardoor de 914/6 Murène een leven lang stof happen in een loods was beschoren, totdat de Heuliez Historic Department het wagentje onlangs opknapte en op een veiling zette. Daar bracht hij $55.000 op.

Ook interessant!

  • Porsche wil Model 3
    Porsche wil Model 3 concurrent bouwen
  • Porsche gaat Singer motoren
    Porsche gaat Singer motoren bouwen
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Porsche verkoopt losse stoelen uit de printer

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

914, coachbuilding, heuliez, Klassiekers, Porsche

Vorig bericht: « De 10 best gewaardeerde reacties vd week [w50y12]
Volgend bericht: The Mirror: Jaguar XKR-S met chroomwrap »

Lees Interacties

Reacties

  1. darkpluisje zegt

    15 december 2012 om 13:33

    Nee, belachelijk lelijk ding

    Login om te reageren
    • MrSkyline zegt

      15 december 2012 om 14:49

      Bah wat een afschuwelijk mormel, als bassie en adriaan een porsche zouden ontwerpen dan had het er zo uit gezien.

      Login om te reageren
  2. zanveld zegt

    15 december 2012 om 13:34

    Zelfs bij Porsche maken ze fouten!

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      15 december 2012 om 13:38

      @zanveld: Om hem niet in productie te nemen bedoel je?

      Login om te reageren
    • Endlezz zegt

      15 december 2012 om 14:00

      @zanveld: lees ook de tekst even misschien..

      Login om te reageren
      • zanveld zegt

        15 december 2012 om 14:06

        @Endlezz: Moet er niet minder tekst in het artikel staan als nu. Heb geen glazen bol namelijk !

        Login om te reageren
  3. 964rs zegt

    15 december 2012 om 13:37

    jakkie bah. meer kan ik er niet van maken

    Login om te reageren
  4. bsxc2 zegt

    15 december 2012 om 13:39

    In die tijd wisten ze nog bij Porsche, hoe je koplampen moest verbergen tegen het stelend tuig.

    Login om te reageren
  5. jrk68 zegt

    15 december 2012 om 13:39

    Zeker voor 1970 een leuk wagentje, ziet er in elkgeval beter uit dan de 914.
    Alleen die achterklep oogt ietwat lomp ten opzichte van de rest.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      16 december 2012 om 10:37

      @jrk68:
      yep.
      Ondanks de nostalgie waar de 914 nu ten prooi aan valt, heb ik het altijd een gekke verschijning gevonden, van een afstand kon je niet zien wat de voor en de achterkant was.
      De Peugeot 304 Cabrio had daar ook last van.

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        16 december 2012 om 10:44

        @desjonnies:
        En daar hebben nog meer auto’s last van, bv de eerst generatie Picasso en de TT.
        Ondanks zijn vreemde vorm heb ik de 914 altijd een leuk autootje gevonden.
        Maar ik ben in de ogen van sommige saaie mensen hier dan ook een beetje raar.

        Login om te reageren
    • ronin1130 zegt

      16 december 2012 om 11:18

      @jrk68: een 914/6 zou ik wel lusten hoor. Lekker exclusief tussen het woud aan 911’s. Waarmee ik geen afbreuk wil doen aan de andere Porsche-karretjes.

      Login om te reageren
  6. heidi zegt

    15 december 2012 om 13:42

    En bij Porsche? Daar waren ze onder de indruk… Ik denk niet dat iedereen bij Porsche onder de indruk was.

    Login om te reageren
    • camaro81 zegt

      15 december 2012 om 14:07

      @heidi: Ze waren bij Porsche onder de indruk dat hun auto’s nog lelijker konden worden. ;-)

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        15 december 2012 om 14:14

        @camaro81:
        Dan hebben ze toch lering uit dit project getrokken.
        De Panamera is veel lelijker dan deze, naar mijn bescheiden mening….

        Login om te reageren
  7. rufctr01 zegt

    15 december 2012 om 13:43

    Wat een afgrijselijk ding!

    Login om te reageren
  8. w211 zegt

    15 december 2012 om 13:43

    vervormde kever

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      15 december 2012 om 13:49

      @w211:
      Volgens mij moet je aan de bril, dit is GEEN 911.
      Als je dan de vergelijkingsmongool wil uithangen dan heeft hij meer weg van een Matra Bagheera of een Alpine A310.

      Login om te reageren
  9. heidi zegt

    15 december 2012 om 13:47

    En trouwens deze te ver door ontwikkeld, ze hadden hier moeten stoppen

    Login om te reageren
  10. Hupke zegt

    15 december 2012 om 13:58

    Misschien omdat ik te veel een kind van deze tijd ben (nochtans houd ik wel van klassiekers) maar ik vind het maar niets. Kan me niet inbeelden dat ik in de ’70s zoiets zou hebben willen kopen.

    Het concept is leuk maar de vormen hadden anders gemoeten.

    Login om te reageren
  11. toroloco zegt

    15 december 2012 om 13:59

    Kan niet eens tippen aan een Lamborghini Miura. Weg ermee!

    Login om te reageren
  12. mout zegt

    15 december 2012 om 14:08

    Hij heeft wel wat (vanaf de A-stijl) van de AlfaSud. Maar kan natuurlijk een eleganter frontje hebben, bij gebrek aan motor voorin.

    Login om te reageren
  13. fortuna zegt

    15 december 2012 om 14:09

    914 op zich was helemaal niet slecht, maar deze heeft ook wel iets. Alleen had de achterkant wat meer aandacht gemogen.

    Enneuh Ricardo, bekijk de tekening nog eens goed; de voorruit ligt wel degelijk vlakker dan die van een 914.

    Login om te reageren
    • mout zegt

      15 december 2012 om 14:17

      @fortuna: Klopt! Op plaatje 7 staan ze over elkaar getekend.

      Login om te reageren
  14. ropbp zegt

    15 december 2012 om 14:16

    De achterkant lijkt wel op een Reliant Scimitar (o.i.d.). En een revolutionaire achterklep!

    Login om te reageren
  15. jerry zegt

    15 december 2012 om 14:25

    Ja! Mooie two tone gekleurde Porsche!

    Login om te reageren
    • jerry zegt

      15 december 2012 om 14:27

      @jerry: On Topic. lelijke pokkebak.Zelfs een Dacia is mooier.

      Login om te reageren
  16. bruinbeer zegt

    15 december 2012 om 14:35

    Denk de achterklep eens weg. Hij wordt dan veel mooier.

    Nou ja, mooier… Beter.

    Login om te reageren
  17. undifined1 zegt

    15 december 2012 om 14:44

    uit sommige hoeken is hij wel mooi, van voren bijvoorbeeld. Maar scheef van achteren is niet zijn sterkste kant

    Login om te reageren
  18. Hubert zegt

    15 december 2012 om 14:47

    Meeste reacties hier lijkt het erop dat dit design 2 weken oud is…
    Maar als je bedenkt dat het om iets van 40 jaar geleden gaat en dit design toen redelijk pastte in het beeld van die tijd, waarom niet?

    Login om te reageren
    • jerry zegt

      15 december 2012 om 15:33

      @Hubert: en daarom moeten we em mooi..?
      Klassiekers zijn daarentegen wel weer mooi.

      Login om te reageren
      • jerry zegt

        15 december 2012 om 15:40

        @jerry:
        En het ontbrekend woord is: vinden.

        Login om te reageren
  19. awesome zegt

    15 december 2012 om 14:52

    Nee, had Porsche niet moeten doen. De 914 bouwen hadden ze trouwens ook niet moeten doen.

    Login om te reageren
  20. Joost zegt

    15 december 2012 om 16:19

    Ik heb mijn roeping gemist. Als zoiets “design” is en dit serieus bij Porsche onder de aandacht is gebracht…..had zelfs ik ontwerper kunnen worden

    Login om te reageren
    • norge zegt

      15 december 2012 om 17:56

      @iJoost: Toen was jij nog een zaadcelletje in je vaders linker bal, denk niet dat je het beter gedaan had.

      Login om te reageren
  21. norge zegt

    15 december 2012 om 17:56

    Leuk wagentje, zie elementen die later in andere auto’s terug gekomen zijn.

    Login om te reageren
    • fortuna zegt

      15 december 2012 om 20:28

      @norge: Opel Kadett bv

      Login om te reageren
      • norge zegt

        15 december 2012 om 20:32

        @fortuna: Inderdaad…

        Login om te reageren
  22. lacker zegt

    15 december 2012 om 18:29

    Nee, eentje is meer dan voldoende. Maar die dame in wit op foto 3 heeft wel wat van Brigitte Bardot! Leuk popje, hoor.

    Login om te reageren
  23. Klassiekerrally zegt

    15 december 2012 om 18:49

    Hebben ze het enige exemplaar enkele keren gewijzigd? Ik zie verschillende achterlichten en wel/geen zijdelingse knipperlichten aan de voorkant. Bovendien zie ik verschillende kleuren(schema’s).

    Overigens doet deze auto me licht denken aan de Lotus Europa. Al oogt die wat minder zwaarlijvig.

    Login om te reageren
  24. lincoln zegt

    15 december 2012 om 19:06

    tja .. 1970 ..

    ik kan het net zo makkelijk “mooi” als “lelijk” vinden ..

    maar ik ga het mooi vinden ..
    om de doodsimpele reden dat Heuliez er aan mee gewerkt heeft ..
    gewoon een gave toko ..

    Login om te reageren
  25. ezrider zegt

    15 december 2012 om 22:22

    Nee, dit is niet echt een geslaagde excercitie op het thema 914. Zo rond 1970/1971 zijn er meerdere pogingen geweest een mooie 914 te ontwerpen. In 1970 deed Albrecht Graf Goertz (ja, die van de B.M.W. 507)een niet zo geslaagde poging. Frua deed in 1971 de “Hispano-Aleman” het daglicht zien, ook geen absolute winnaar. Giorgetto Giugiaro had het mooiste ontwerp in 1970: de “Tapiro”. Duidelijk jammer dat deze niet in grote getallen is geproduceerd.
    http://cache.jalopnik.com/assets/images/12/2008/04/medium_1970-Porsche-Tapiro-Concept.jpg

    Login om te reageren
    • bodejodel zegt

      16 december 2012 om 01:51

      @ezrider: gelukkig heeft hij dat design mogen recyclen bij Delorean! ;)

      Login om te reageren
  26. p993 zegt

    16 december 2012 om 12:44

    Leuk stukje historie! Lijkt me dat ie weinig toevoegt tov de 914, dus ik snap dat Porsche bedankt heeft.

    Login om te reageren
  27. bordeaux zegt

    17 december 2012 om 01:01

    Als het probleem was dat de oude 914 lelijk was, dan is deze ‘nieuwe’ geen oplossing

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North