Keiharde opinie: dit is de mooiste SUV die je kan kopen voor je centen. Nu is ook duidelijk hoe veel centen precies.
We dagdromen vaak over concept cars die het daglicht niet hebben gehaald. Of wel, maar dan in dusdanig gematigde vorm dat het eigenlijk niet hetzelfde voelt. Uiteraard moet elke auto aan eisen voldoen waar bij een studiemodel niet altijd volledig rekening mee gehouden wordt.
Hyundai
Met de designtaal van Hyundai de laatste tijd lijkt het andersom te zijn: alsof de studiemodellen gewoon de productiemodellen zijn. De Ioniq 5 bijvoorbeeld, maar ook de Tucson en Kona, zijn lekker futuristisch voor wat je verwacht. Maar als je écht een concept car voor op straat wil, dan ben je aan het juiste adres bij de nieuwe Santa Fe.
Santa Fe heeft prijs
Vol met futuristische designdetails maar in de basis een heerlijke grote bonkige SUV: je vindt er in ieder geval iets van. Ondergetekende houdt er bijvoorbeeld wel van, maar ook van het lef dat Hyundai toont om zoiets gewoon te bouwen. En Nederland krijgt ‘m ook nog gewoon! Hoe veel dat kost? Dat weten we sinds vandaag.
En die maakt een flinke plof: 59.595 euro. Tsja. De Santa Fe heeft het lastig in Nederland. Hij is eigenlijk net wat te groot voor een modaal gezin. En dan heeft Hyundai de versies met dikke motoren al in Korea gelaten, want je enige opties zijn de 1.6 liter T-GDI HEV en de 1.6 liter T-GDI PHEV. Dat is de welbekende Hyundai Smartstream G4LL viercilinder turbo die al erg lang wordt gebruikt, maar dan met ofwel 215 pk (HEV) ofwel 252 pk met vierwielaandrijving en stekker (PHEV). De upgrade naar de stekkerversie is overigens maar 400 euro. Dat klinkt eigenlijk als een no-brainer.
Niveaus
De Hyundai Santa Fe komt als Comfort, Comfort Smart, Premium, Premium Sky, Premium Plus en Black Line. Uiteraard betekent elk stapje vooruit daarin dat je een rits meer opties krijgt. Opvallend: de Black Line is er alleen als PHEV en optioneel met zes zitplaatsen, de rest heeft altijd zeven zitplaatsen. Eveneens opvallend: de 59.595 euro kostende Comfort HEV is maar 400 euro goedkoper dan de PHEV die je dan gelijk als Comfort Smart krijgt, terwijl de Smart bij de HEV-versie juist bijna 2.000 euro duurder is. BPM is a b****.
Concurrentie
Normaliter zouden we nu een mooi lijstje hebben met alle concurrenten van de Hyundai Santa Fe. Maar dat blijkt lastig in een segment als dit. VAG heeft bijvoorbeeld nog de drieling Tarraco, Kodiaq en Tiguan. Die zijn ofwel niet leverbaar (SEAT), ofwel niet als hybride (Skoda) en dus eigenlijk niet te vergelijken ofwel (nog) niet als zevenzitter leverbaar (Volkswagen). De Volvo XC90 is met 92.000 euro veel duurder en dus eigenlijk ook niet vergelijkbaar. De Kia Sorento is er enkel als PHEV en is met 56.990 euro een stuk goedkoper, maar de Kia-Hyundai-verhouding zorgt ervoor dat dit meer een aanvulling op de Santa Fe dan een concurrent is. Blijft over de Mazda CX-80 die er ook enkel als PHEV is, en met 62.390 euro is die marginaal duurder.
De nieuwe Hyundai Santa Fe is nu te bestellen. Tegen aankomende zomer zou je dan al met deze fraaie SUV onder je bips kunnen zitten. Doe dan!
bjr1983 zegt
-edit:check-
Gaaf ding en technisch top.
Jammer van het lage trekgewicht alleen… Gemiste kans.
rwdftw zegt
Ik denk dat dat een keuze is. Het gevaarte (bijna 5 meter) weegt in PHEV trim leeg al 2100 kilo. Het maximun gewicht komt neer op 2700 kilo. Als je dan 1100 kilo aan de haak hangt ga je met een treingewicht van 3800 kilo onderweg. Dat is officeel al BE rijbewijs.
Het trekgewicht is overigens alleen afhankelijk van de remmen van de auto. Die moeten het geheel kunnen stoppen. Dat je 1.6 moeite gaat krijgen met een Tabbert aan de haak doet er niet toe. Dus misschien kan er wel meer achter maar zijn de remmen onderbemeten voor 4.5 ton treingewicht.
Crosscabouter zegt
Wat is er mis met een E rijbewijs als je met dit soort gewichten de wegen (on)veilig maakt?
Een kennis van mij wist mij trots te vertellen dat zijn vakantie combi 3400kg totaal woog…. Toen ik hem terloops even vroeg of hij de caravan ook achteruit kon manoeuvreren, moest hij ‘nee’ zeggen.
Ik wees hem er vervolgens op dat het leeggewicht van de caravan gewogen is zonder inventaris en gasflessen. Of hij dan ook onder maximale gewicht bleef? Ik weet het niet was zijn antwoord. Ofwel: hij gaat op vakantie met een een combinatie waar hij geen bijzondere verrichtingen kan uitvoeren (daar is de mover toch voor?), weegt waarschijnlijk meer dan zijn auto mag trekken en denk dan ook nog veilig de berg af te kunnen rijden…..
okdoei zegt
Ben het eens dat het een dwaas is maar ga je wel wakker maken van je droom: in Nederland zijn er geen bergen. Dus ook al ga je een BE rijbewijs halen, ga je dat niet oefenen :).
Motomoto zegt
Klopt! De facelift Sorento mag ineens ook nog maar 1000kg trekken als pHEV. Ik kon nog nét switchen naar een uitloopmodel pre-facelift. Die mag namelijk 1500 kg trekken. Alles voor een lage uitstoot…
Variomatic zegt
Wat is er dan ‘technisch top’ aan een 1.6 motortje in zo’n groot apparaat? Ik vind het eerder technisch ‘ruk’ dit ding
Wiwaldi zegt
De enige “gave” SUV is een Ford Expedition. Voor alle andere quasi-moderne wannabe Europese gezins-SUV’s past maar één term: Afschuwelijk.
Marco Pachen zegt
Ik vind een Defender ook erg gaaf, schijnt ook een SUV te zijn
potver7 zegt
Dit is geen SUV, maar een crossover vermomd als SUV. En qua gaaf… laten we zeggen dat ze heel goed naar de Daihatsu Materia hebben gekeken, maar dan een stuk groter en wat strakker. Niet lelijk, maar qua detaillering zitten er wel wat missers in. Dat gezegd hebbende, zou dit een model kunnen zijn dat heel mooi opdroogt.
mc96 zegt
Ik vind dat dit merk heel erg goed bezig is de laatste jaren. Maar dit model spreekt me dan weer niet zo aan. Al die rechte lijnen is me te veel jaren ‘80.
JelmerS zegt
Dan toch liever de Mazda CX-80 en hopen dat de problemen van de technische verwante CX-60 zijn opgelost
kennone zegt
Schijnt enkel bij de hybrides voor te komen. Dus lekker doorsparen voor een 6 in lijn zonder die hybride onzin.
schuimbekje3 zegt
als je wel een tabbert of een kabe hacienda van 2800kg kunt rijden, kun je ook een E rijbdwijs halen lijkt me?
GuidoG zegt
Ford Explorer Hybrid stukken mooier!
audirs3 zegt
Ik heb toch liever de Kia EV9
THSD zegt
De laatst leverbare M5 weegt 1870kg en ja dat is minder dan de 2165kg van de S plaid of is dat in een fantasiewereld juist andersom 😉
audirs3 zegt
@THSD haha ja de laatst leverbare… Maar de nieuwe weegt 2435 kg…
En zowel de Model 3 als BMW M4 wegen ruim 1800kg.
Kortom, dat hele verhaal van die zware accu’s wordt teniet gedaan door lichtere motoren, geen kardanas, geen versnellingsbak, geen uitlaat, etc.
THSD zegt
Niks nieuw maar gewoon het huidige vergelijkingsmateriaal daar heb ik het over dus zou zeggen alsnog een cursusje begrijpend Nederlands gaan volgen of je lesgeld terugvragen 😉
potver7 zegt
Is de M4 de maat der dingen dan? Mijn C-segment station van Franse makelij weegt nog geen 1300 kg. Duitse degelijkheid en een twee keer zo grote motor met cardanas zal best wat meer wegen, maar dat hoeft heus geen 500kg te schelen lijkt me.
Flybywire zegt
Die Ford explorer is dan ook weer 40K duurder….geen concurrent dus
drsjeroen zegt
Poehoe het kontje ligt zwaar op het netvlies….
Hoflander zegt
Volgens mij is een VW multivan even praktisch wn even duur.
tmenges zegt
Op zich niet lelijk maar doet me eigenlijk teveel aan de Ford Flex denken.
rockefellar zegt
De voor en zijkant zien er wel gaaf uit. Bij de achterkant lijkt het alsof ze geen zin meer hadden in het design af te maken. Zonde!
William zegt
Onderscheidende SUV. In het artikel ontbreekt nog een lijstje met prijzen van concurrenten. Een CX-60 PHEV begint bij 50.000 e dacht ik. Een XC60, een Highlander etc etc.
petroldrinker zegt
Denk dat de pixels in de fotos nog moeten laden, lijkt wel een 8bit tekening ofzo, vreselijk
auto62 zegt
Lijkt op Ford Flex