
Hamilton heeft nekklachten door zijn grootste opponent. Het zit ook niet mee.
The gift that keeps on giving. De titelrace tussen recordkampioen Lewis Hamilton en Max Verstappen is bijzonder spannend én sensationeel. De twee kemphanen zijn enorm aan elkaar gewaagd en geven elkaar geen duimbreed toe. Letterlijk, want gisteren tijdens de GP Italië van 2021 ging het weer eens ouderwets fout tussen de twee.
Verstappen had een slechte pitstop erop zitten, maar die van Hamilton was ook zeker niet perfect. Waarschijnlijk hadden ze beide niet verwacht elkaar tegen te komen aan het einde van het rechte stuk. Het race-incident dat volgde zag er veel erger uit dankzij het ‘broodje’ waardoor de auto van Verstappen op die van Hamilton terecht kwam. Het levert in elk geval geweldige beelden op. En natuurlijk geweldige quotes.

Hamilton heeft nekklachten
Lewis Hamilton was namelijk niet te spreken over de actie van Max Verstappen. Niet alleen omdat Verstappen in zijn ogen een gaatje zag dat er niet was, maar vanwege de nasleep. Ten eerste het hoofd van Lewis Hamilton. Dat doet pijn. De RB16B van Verstappen vloog op de W12 van Hamilton die voorzien was van een Halo, maar het rechterachterwiel raakte Hamiltons hoofd wel degelijk.
In de post-race persconferentie gaf Lewis Hamilton aan dat de pijn in zijn hoofd en rug telkens erger aan het worden is. Tevens bevestigde Hamilton dat hij een specialist ging bezoeken om het allemaal na te laten kijken. Ook zou Lewis Hamilton totaal zichzelf niet zijn. Dat bevestigde Ian Parkes via Twitter.

Fout
Waar in Engeland Hamilton fout zat, zat Verstappen fout in Italië, aldus de stewards. Voor zijn actie kreeg hij een milde straf van drie gridplaatsen. Omdat beide coureurs meteen uit de race waren, werd de strafmaat na de GP van Italië bepaald. 5 of 10 seconden straf is immers dan niet meer mogelijk, dus vandaar de minimale tik van 3 plaatsen gridstraf. Houdt er rekening mee dat Verstappen van de gelegenheid gebruik kan maken door de motor (en eventueel andere onderdelen) meteen te wisselen, zodat hij er geen hinder van ondervindt.
(via: GPFans).
De straf voor Verstappen was allesbehalve mild, hij was in mijn ogen zwaar. Hamilton nam onnodig risico door Verstappen zo agressief te verdedigen op zijn koude banden, terwijl Verstappen onnodig risico nam door niet eventjes te wachten en met zijn betere banden na bocht twee voor de actie te gaan. Het is in mijn ogen dan ook niet meer dan een race incident. Maar ja, met Garry Connelley in het stewardshokje weet je al dat er een straf voor Verstappen gaat komen, of dat nou terecht is of niet.
Wat betreft die nekklachten van Hamilton hoop ik uiteraard dat het meevalt, en hij met een paar goede massages in de komende weken gewoon fit genoeg is om in Sochi klachtenvrij in te stappen. Het laatste wat je als raceliefhebber wil is dat dit titelgevecht beslist wordt door de afwezigheid van een van de beide coureurs.
helemaal mee eens, fijn dat het niet allemaal en door iedereen door een oranje bril beoordeeld wordt.
@Edge: dan moet je eens zien wat Max in Imola deed bij Lewis. Dwong Lewis ook gewoon van de baan, Di Resta had het er zelfs op sky ook over in zijn nabeschouwing. De dag dat ze gewoon de deur voor elkaar open houden dan kunnen ze er beter mee stoppen…
@Edge: koude banden? Kijk jij zelfs F1?
De banden bieden de meeste grip de eerste 2 rondes na de pitstop. Dit komt doordat de bandenwarmers ervoor zorgen dat de band op optimale temperatuur is. Neem je oranje bril af en geef toe dat Verstappen hier in fout was…
@nicolero1: sinds seizoen 2019 mogen banden nog maar voorverwarmd worden tot 80 graden.
Optimale temperatuur is 100-110.
Wel blijven opletten.
@nicolero1: Ik kijk F1, ja. En ik volg de sport ook aardig intensief, dat kunnen de meeste leden die al wat langer hier op Autoblog komen wel beamen.
Voordat je het argument koude banden afdoet als flauwekul en een oranje bril, wil ik je toch wel eventjes uitleggen hoe de vork in de steel zit. De tijd dat men in de Formule 1 met perfect voorverwarmde banden reed, is voorbij. Sinds begin 2019 mogen de bandenwarmers niet meer tot de optimale 100 graden voorverwarmen, maar tot 80 graden. Dat verschil van 20 graden moeten de coureurs zelf op de baan zien op te lossen.
Een coureur die net de pits uitkomt met verse, tot 80 graden verwarmde banden heeft daardoor de eerste (halve) ronde minder grip dan een coureur die al een rondje erop heeft zitten en zijn banden weer rond de ideale bedrijfstemperatuur van 100 graden heeft.
Edge ,niet mee eens , dus de straf voor Lewis was terecht en die van Max niet?
Nee, de straf voor Hamilton zou ik zelfs te licht willen noemen. Ik ben het niet eens met de lezing van de stewards dat Verstappen in Silverstone ook maar enige schuld aan het voorval had. Verstappen liet Hamilton meer dan de autobreedte aan ruimte die hij verplicht is te laten en kneep die lijn niet af. Meer kun je niet verwachten van een coureur. Als de ander dan met veel te veel snelheid de bocht induikt en tegen jou onderstuurt, tref je wat mij betreft nul blaam. Ik had dan ook niet voor de bewoording “predominantly at fault” en een 10-seconden straf gekozen zoals de stewards deden, maar zou Hamilton een stop and go penalty hebben gegeven.
Jouw ogen en de regels zijn twee verschillende dingen. Dit is de lichtste straf voor dit soort incidenten die na de race kan worden uitgedeeld, indien beoordeeld wordt dat een straf moet volgen. Mild dus.
Hamilton haalde netjes de apex van bocht 1 (hij had hier veel agressiever kunnen verdedigen), Verstappen wilde binnendoor afdwingen (had hier de run-off kunnen ingaan om een ongeluk te vermijden). Verstappen had eerder Hamilton ook al wijd gestuurd (door een apex doelbewust te missen), ik vermoed dat de stewards Max weer even willen bijsturen. Hij klonk wel als Albon door de radio, klagen dat een ander die voor ligt in strijd om een plekje geen ruimte laat…
Dat is juist het probleem! Mijn visie is niet per sé de foute, die van de stewards is niet per sé de goede. De Formule 1 is de enige raceklasse in de wereld met onnodig complexe regeltjes over inhaalacties die ervoor zorgen dat elke beslissing onderhevig is aan interpretatie. Deze stewards kozen ervoor om Verstappen drie plekken gridstraf te geven, terwijl een ander setje stewards net zo goed de schuld bij Hamilton had kunnen neerleggen of het kunnen afdoen als een raceincident.
Andere raceklassen hebben dat echt veel beter geregeld. In plaats van kissebissen over hoe ver je er nou precies naast moet zitten voordat je ruimte moet laten en of de coureur in kwestie die ruimte liet of mocht benutten, is men er in andere series veel makkelijker klaar mee: op het moment dat je kunt zien dat iemand naast je zit (maakt niet uit of dat nou een voorvleugel of de hele auto is) moet je de ruimte laten.
Exact dit ook, zei Di Resta ook al, DTM: zodra iemand ernaast zit MOET je ruimte laten, dat de hele inhaal actie (welke kant het opvalt dan ook) meerdere bochten duurt en dus voor de coureurs vervelend is want meer door marbles etc is juist voor het publiek alleen maar mooi.
@edge: mooi verwoord. Wat mij in deze discussie nog het meeste stoort, is niet dat de schuld bij Verstappen wordt neergelegd, maar dat de stewards bij het uitdelen van de sancties met twee maten meten. Zij kunnen onmogelijk hard maken dat dit incident op enigerlei wijze erger was dan de tik die Hamilton op Silverstone uitdeelde aan Verstappen.
@edge: Aangezien jij meer van F1 weet dan wie dan ook ;-), wat zou jij voorstellen? Ondanks dat het gewoon een race-incident is, zien de stewards er dus een minimale fout van Verstappen in waardoor hij de meest milde straf krijgt (het is bij mijn weten de laagste straf die mogelijk is). Dan valt het allemaal toch heel erg mee, lijkt mij.
Daarbij ben ik ook benieuwd in hoeverre Connelley écht bevooroordeeld is. De ‘hele wereld’ kijkt bij de stewards mee en er is altijd de garantie dat de helft van de fans het absoluut niet eens is met de beslissing. Daarbij, als hij daadwerkelijk bevooroordeeld is, dan zijn er toch nog 3 andere stewards die óók hun zegje kunnen doen erover? Nogmaals, niet bedoeld als weerwoord, maar ben erg benieuwd naar je visie in deze kwestie ;-)
https://www.autobild.de/artikel/formel-1-protest-posse-exklusiv-10881067.html
Los van de schuldvraag denk ik dat dit hele voorval in de media meer ‘Storm’ is dan daadwerkelijk tussen de twee mannen speelt.
Als ik Max was had ik zondag middag de telefoon gepakt en m’n collega Lewis ff gebeld om te checken of alles ok is. Klaar, verder! Racen..
In Rusland zien we dus Russel vast in actie?
Een dikke T-bone steak met pepersaus voor Hamilton en hij is er weer bovenop de volgende race!
Vast niet, hij is vegan. Het consumeren van vlees ontwend. Hij zal naast hoofdpijn dan ook een tijd op kamer 100 doorbrengen.
Vegan… No shit… Dat moet de reden van de klachten zijn
Weet je wie ook nekklachten had na een klap van 51 G?
njah die opmerking van Hill dan, dat het mogelijk wel express was maar dat hij die gedachte toch eigenlijk niet wilde wilde hebben…nee en die gedachte wil ik ook niet hebben over Lewis in Copse idd….echt ga nog ff terug naar Adelaide Damon en huil daar nog een keer uit.
Hij had hier zoveel last van, dat hij nog 2 minuten heeft geprobeerd zijn auto onder die van Max vandaan te rijden, om te kijken of hij niet verder kon racen.
Duidelijk dat hij zichzelf niet was inderdaad.
Maargoed, wat ik niet snap is dat Max ‘gebruik kan maken van de situatie voor een motorwissel’? Dan staat hij toch nog verder naar achter en is de kans nog kleiner dat hij bij Hamilton in de buurt kan komen tijdens de race?
Beter 1 keer helemaal achteraan starten, dan 2 keer in het middenveld zou ik denken.
Max is zichzelf ook niet helemaal na gisteren. :-)
@MrHyde: die 2 minuten zat HAM waarschijnlijk nog vol adrenaline, dus dat snap ik wel. De motorwissel nu uitvoeren scheelt in een later stadium een gridstraf oid, dus handig gebruik maken van de huidige straf
@MrHyde: dat ligt aan het circuit en de inhaal mogelijkheden
@MrHyde: ooit gehoord van adrenaline? Ben zelf tijdens een race een keer gecrashed. Ging allemaal prima tot een goed half uur later, toch wel dikke vette spierpijn.
@okdoei, natuurlijk snap ik dat. Maar ik hoop dat tussen de regels door de strekking ook duidelijk is: als hij echt iets had, ging dat niet. Dat de boel beurs is, is logisch: maar het “ik moet een professional opzoeken” wekt misplaatste suggesties.
Tegelijkertijd zet hij z’n auto bewust niet uit, is actief bezig de auto proberen te verplaatsen, terwijl bovenop een auto ligt waaruit een concullega uit aan het stappen is. En dat voor iemand die altijd zo gefocust op veiligheid is.
@MrHyde: snap je punt maar zo goed als allemaal onderdeel van adrenaline.
En professionele hulp heeft die knaap zeker nodig.
Juist, maar niet voor zijn nek..
@MrHyde: klopt, maar aangezien ze toch een mototwissel moeten doen dit seizoen kunnen ze die beter nu doen want je hebt nu toch al een penalty, anders heb je 2 races last
Meneer Hamilton weet het mooi te brengen allemaal. Geen woord zelf bedacht, alles gewikt en gewogen.
GH ; Dus jij was erbij toen iemand anders als Lewis dit zei.???
Ik had eigenlijk wel verwacht van VER dat hij even zou checken, zeker nadat hij daar bij het incident in Silverstone over klaagde. Een auto op je kop krijgen is ook niet prettig, raar eigenlijk dat hij niet gelijk naar het medical centre gegaan / gebracht is.
Ik vond de straf terecht, race ongeluk met met meer schuld voor VER. Hij had na bocht 1 eieren voor zijn geld moeten kiezen. Dat hij vervolgens op de auto van HAM terecht komt kan hij natuurlijk niet veel aan doen.
@Design_Driven: op het moment dat nax naast de auto liep was Lewis bezig te proberen achteruit te rijden. Lijkt me wel een teken dat hij ok is
Het niet checken van Verstappen vind ik niet meer dan logisch. Terwijl Verstappen uit de auto probeerde te klimmen, was Hamilton vrolijk aan het gassen in de hoop dat hij los zou komen. Ook toen Verstappen erlangs liep, trapte Hamilton nog op het gaspedaal. Gaan kijken is dan het domste wat je kunt doen, want als je ernaast staat en Hamilton vindt toevallig grip, lig je onder zijn auto of onder je eigen auto. Max had best achteraf even kunnen bellen met Lewis als hij dat niet gedaan heeft, maar op het moment vlak na de crash was dit de enige juiste en veilige beslissing.
Wat betreft het gebrek aan het bezoek aan het medical center ben ik het met je eens. Het huidige protocol schrijft voor dat je alleen naar het medical center moet als er bepaalde sensoren getriggerd worden. Da’s ook de reden dat de medical car niet kwam, bijvoorbeeld. Wat mij betreft zou een kleine checkup standaard moeten worden na elke crash, hoe lullig ook. Zo’n checkup duurt maar 10-15 minuten, maar dan heb je wel meer zekerheid bij dit soort freak-ongevallen waarbij een coureur een band op zijn hoofd krijgt.
Straf voor verstappen veel te zwaar, hamilton rijdt hem ziekenhuis in en 10 sec en kan winnen (nog meer straf voor max ivm punten) en nu krijgt ie 3 plekken, je ziet wel wie de favoriet van de fia is… overigens wel jammer dat we nu net een weekje paize hebben nu hamilton beetje vd leg is…
De 10 sec en de 3 plaatsen zijn volgens mij in de boekjes van de stewards gelijk aan elkaar. Verschil is dat de 10 sec in de race kan worden uitgedeeld en de 3 plekken achteraf. Die 10 sec had nu weinig zin gehad.
Wat een gezeik van HAM zeg; toen hij VER met ~281 km/u en een 51G impact de vangrail in beukte op Silverstone, hoorde je 1) HAM ook niet vragen hoe VER was en 2) Ontkende HAM alle schuld en 3) liep VER niet te klagen over stijfheid in de media !
Redelijk met de conclusie van de Stewards eens. Max zat er niet geheel naast en wilde ruimte voor hem claimen. Dat kan niet. Daarvoor moet je minstens geheel naast de andere auto zitten.
Senna-Prost actie, wel minder risicovol. Gevolg echter hetzelfde…
Ik heb redelijk uitvoerig gekeken of er zwarte strepen of beschadigingen aan de helm van Hamilton zichtbaar waren… Niets… Nog geen bandenspoor, stickers intact (voor zover ik heb kunnen zien) …
Politieke spelletjes. Hamilton weet dat ook op hoge snelheid Max er gewoon weer vol in zal gaan…
Pfff, nekklachten, nu heeft hij weer iets om over te zeuren.
Denkt die nou werkelijk dat die psychologische spelletjes , die hij indertijd ook met rosberg speelde , ook maar enig invloed zullen hebben op Max ?!?
Hamilton heeft altijd overal last van, behalve van zijn eigen ego.
Hij heeft nekklachten ? Tuurlijk Lewis, we geloven je. Je kan ‘mogelijk’ niet racen volgende week, maar toen de bolide door JOUW FOUT (Hamilton stuurde belachelijk hard in, terwijl ie wíst dat Verstappen eraan kwam) bovenop je lag, had je nog geen last van je nek (want je moest en zou doorrijden). Ik ben echt helemaal klaar met die lapzwammerige LewHam. Narcistische crybaby van de hoogste plank.
Nu ben ik niet per se voor Max Verstappen hoor, ik ben niet zo’n F1 fan. Kijk het wel eens. Ik kijk dan ook objectief naar ongelukken en touches. Er kan wel gesteld worden dat Max fout zat, maar niemand van de wedstrijdleiding heeft gekeken naar hoeveel ruimte LewHam een ander geeft op de baan, óók op punten en momenten dat die rijders proberen in te halen.
Terugkomend op Lewis’ lichamelijke klachten, die hij de laatste tijd (vooral sinds Max steeds dichterbij komt) steeds meer heeft, heb ik maar één advies: STOP DAN MET RACEN ALS JE ZO SNEL ZOVEEL KLACHTEN HEBT.