Hamilton zorgt voor nieuwe anti-Verstappen regel

Auteur: , 83 Reacties

Een paar softies hadden kritiek op de rijstijl van Verstappen, de betreffende heren kregen helaas hulp van de FIA. Die direct een nieuwe regel invoerde...

Lulu

Want voorafgaand aan de kwalificatie domineerde Max weer de headlines. De FIA besloot namelijk om acties als die van Max Verstappen voortaan scherper te beoordelen. Het gaat daarbij om het van je lijn wijken tijdens het remmen.

De maatregel kwam nadat onder anderen Sebastian Vettel, Kimi Raïkkönen en Lewis Hamilton tijdens een rijdersbriefing gingen zeuren. Ze beklaagden zich over de in hun ogen onverantwoorde risico’s die Verstappen neemt om zijn positie te verdedigen tijdens een race. Dit krijgt dus krijgt direct gevolgen, want autosportfederatie FIA laat weten dat het de regels aanscherpt. Vanaf morgen (tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten) is het coureurs niet meer toegestaan om van hun lijn te wijken tijdens het remmen.

Het meest recente voorbeeld vond plaats toen Max bij de Grand Prix van Japan ternauwernood voorkwam dat Hamilton hem passeerde. Max kwam duidelijk als winnaar van de tweestrijd uit de bus, maar Lewis was aanvankelijk niet te spreken over de beweeglijkheid van de Nederlander in de remzone. Hij uitte zijn onvrede direct op de boordradio.

Lil-Max

Volgens Verstappen was die actie conform de regels. Dat klopte, want hij werd uiteindelijk ook niet gestraft. De FIA zegt nu echter dat coureurs er niet meer ongestraft mee wegkomen.



83 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Het stelletje slappe zakken geeft dus de saaie gevestigd orde regels na gezeur om Verstappen onschadelijk te kunnen maken…
Tja het is ook natuurlijk helemaal niet de bedoeling dat een goede rijder het verschil maakt… Veel liever zien we dat de beste auto zelfs door een aardappel nog naar de titel kan worden gestuurd. Nice going bunch of pussy drivers! Nice going bunch of weak kneeed marionets @FIA.
@w0o0dy: doe ff normaal, je auto bij een remactie voor een snellere achterligger gooien maakt je nog geen betere piloot.
@crusader: het feit dat hij zijn wagen op de baan kan houden, de tegenstanders zijn wil op kan leggen en zonder contract te maken de verdediging succesvol doorvoert…. Juist wel alle tekenen van iemand die boven de rest uitsteekt qua “race-craft”.
@w0o0dy: allemaal te danken aan de rijkunsten van de achterligger ja…
@w0o0dy: Dat krijg als marketing dreamboy #2 marketing dreamboy #1 van de baan wil rijden.
Is t nu een rijders of DRS inhaalspel?
Ik heb niks anders te zeggen dan het woord gadverdamme. Ga schaken of dammen als het allemaal te gevaarlijk wordt.
@viezefreddyw: De regel was, als ik mij niet vergis, dat je maar één keer van je lijn mag afwijken. Verstappen speelde hier slim op in door telkens zijn opponent ‘op te wachten’. Vaak aan de buitenkant van de bocht. In plaats van erlangs laten dook hij er dan op het laatste moment in. Zeker in Japan kon je het al zien aankomen dat Verstappen hem er niet langs ging laten.

En daar wringt het een beetje, want je moet toch gewoon je positie kunnen verdedigen? Ook de acties van Kvyat op Singapore vond ik om te smullen (Max minder…). Maar dat zorgde er wel voor dat Max iets nieuws moest bedenken (wat ook werkte). En ik kan mij niet voorstellen dat Lewis geen andere manier kon vinden om met die superieure Mercedes er langs te komen.

Dan vind ik de acties van Rosberg op Verstappen (UK, Engeland) en op Raikonen (Maleisië) erger. Hij kon niet netjes inhalen en beukte bijkans zijn tegenstander bijna van de baan. Rosberg had hier ook penalties voor gekregen. Maar verdedigende acties moeten gewoon kunnen. Sterker nog, van mij mogen ze die blauwe vlaggen ook afschaffen.
@willeme: Verstappen verdedigt gewoon heel erg slim. Op het laatste moment wijkt hij van zijn lijn af en maakt het zo goed als onmogelijk om dan ingehaald te worden. Werkelijk elke racer die uit het juiste hout is gesneden droomt ervan om dat zo te kunnen en werkelijk elke voormalig coureur van hoog niveau vinden het prachtig.

En laten we wel wezen, voor de kijker zijn dit soort acties veel mooier om naar te kijken dan naar een inhaalactie met DRS op het rechte stuk.

Ik walg er gewoon van dat de FIA de sport Formule 1 gewoon de das om doet want dat is wat ze doen. Geen wonder dat de Amerikanen maar niet willen kijken naar de Formule 1.
@viezefreddyw: Inderdaad, Fred! Die Amerikanen weten in elk geval wel voor een beetje spanning te zorgen. Indy 500 is altijd leuker om te zien dan de Monaco GP. En nothing beats Nascar ;). Vind ik echt briljante race series. Hopelijk gaat het volgend jaar iets spannender worden met de bredere banden en minder vleugel.
@willeme: Ja, laten we hopen dat het inderdaad spannender gaat worden vanaf volgend jaar. Laten er in ieder geval van hopen dat de auto’s veel meer aan elkaar gewaagd zijn dan nu. Maar de FIA helpt er niet aan mee om dit soort dingen te gaan verbieden.

Serieus, een potje karten met mijn maten op zeer laag niveau is leuker naar te kijken dan een gemiddelde F1 race.
@viezefreddyw: “hoop is uitgestelde teleurstelling”…. zal wel even saai worden als voorheen. De FIA bedenkt wel nieuwe regel als Ferrari niet kan winnen.
@willeme: Dammen is levensgevaarlijk. Het is zelfs verplicht om te slaan. Geen meukspel. https://m.youtube.com/watch?v=Z8aEignEU0Q
@willeme: mee eens, behalve je laatste zin
@willeme: heeft niet met van richting veranderen te maken. F1 heeft al hele lange tijd een ongeschreven regel die onder het artikel over gevaarlijk rijden valt. Men klaagt al jaren waarom deze regel niet officieel is opgenomen in het open sportreglement dat je kan downloaden van FIA z’n site. Uiteraard is de FIA bang dat het toevoegen van elke regel de sport kapot kan maken en heeft het daarom onofficieel gehouden tot dit weekend.

Omdat een onofficiële regel toegepast kan worden wanneer de wedstrijdleiding het uitkomt is het begrijpelijk dat rijders en teams hierover klagen. Maar zoals Horner vandaag zei, zoals het er nu staat heeft Max niks verkeerds gedaan in Japan en is er nog steeds een grijs gebied. Oftewel er is niets aan de hand en heeft weinig invloed op de sport. Alleen de race in Hongarije zou Max voor gestraft worden met deze nieuwe regel.
Wordt er niet veel leuker op bij de FIA
En dat is al de tweede keer dat de regels door Max’ toedoen worden aangepast. Hoe je het ook bekijkt, dat krijgen maar wring coureurs voor elkaar en dat is positief bedoeld!
@lotuselises2: en dan komen er van die pussies die gaan klagen (omdat ze minder geld verdienen omdat de ander beter is).
Wat een k*tsport is het aan het worden.
Het niet mogen verdedigen in de remzone, is wel heel het ‘afdwingen’ van een mogelijkheid om in te halen.

Verdedigen in F1 was simpel, dat mag/mocht maar een kant op. Heeft de verdedigende partij een kant ‘afgedekt’ kies je de andere kant om in te halen.

Nu kun je gewoon tot het aller aller laatste moment wachten tot je inhaalmove maakt, pas kiezen waar je gaat inhalen in de remzone.. en de verdedigende partij mag niet verdedigen.

Rij je als ‘aanvaller’ toch achterop de auto voor je in de remzone, is de vooropliggende partij ‘fout’.. niet alleen tart het alle logica… maar het zal ook lijden tot een bijzondere inhaaldynamiek.. en ook bijzonder gevaarlijke inhaalacties, want de verdedigende partij wordt gedwongen defacto ruimte te laten in de remzone.
Pussy dit
Ik zeg hamilton en al die andere zeikerds terug naar de clio cup dan leren ze eerst maar weer eens racen nu lijkt het meer op coureurs in zo’n autootje in een sleuf over zo’n plastic baan, je weet wel zo’n ding wat je je kinderen voor sinterklaas geeft en waarbij je alleen een knopje hebt voor gas
@flevocarspotter: Hamilton heeft helemaal niets gezegd
Ben benieuwd hoe Hamilton verdedigt als Rosberg morgen bij hem aan de deur klopt
Levensgevaarlijk!, er zal maar een kind oversteken. Het lijkt wel alsof Verstappen de Formule 1 als wedstrijdje ziet, terwijl de rest lekker rondjes rijdt met 300 kilometer per uur probeert Max ze in te halen, gekkenwerk.
Die tieners van tegenwoordig ook, flitsende bakken, net de rijbewijs binnen en stijf van de Red Bull…
@faalhaas: Hela, probeer jij nou met een grap van De Speld duimpjes te scoren? ;)
@faalhaas: Mooi stukje van De Speld.
@faalhaas: zeg meneer faalhaas! Jij bent een ware sarcastische baas! En je hebt nog gelijk ook #lachmomentje
Alsof ik niet al genoeg gaap tijdens formule 1 races, ik denk dat ik niet eens meer de moeite doe om de tv er voor aan te zetten.
Wahahaha, serieus??? Wat is dit voor freaking zielige sport dat op deze manier de regels aangepast worden? Dan neem je jezelf toch niet serieus???
Wat een slechte verliezers zeg! Stel je voor dat het in het voetbal zo zou gaan!
@stationcar: voetbal is al een zielige sport
Aat een slechte journalistiek! Er zijn geen nieuwe regels bijgekomen of oude regels aangepast. Er word enkel op verzoek van coureurs strikter toegezien op het naleven van de bestaande regelgeving. Dit is wat het persbericht van Charlie Whiting zegt. Dit is iets wat heel veel vaker voor komt na een drivers briefing. Driver briefings die volledig achter gesloten deuren plaatsvinden. Nergens is vermeld dat het hier specifiek om de actie’s van onze landgenoot gaat en nergens is uit te halen welke coureur wat gezegd zou hebben. Allemaal speculatie door de pers, zo jammer dit
@chefturbo: De acties van Verstappen hebben tot nu niet gezorgd voor een straf. Ergo: hij handelde binnen de grenzen van de regels. Max zocht de grenzen op, maar hey: dat is topsport.

Dat de acties nu niet meer mogen betekent wel degelijk dat de regels zijn aangepast, ook al is het de interpretatie van de regel. Wat voorheen niet bestraft werd, wordt nu wél bestraft.
@willeme: Niemand zegt dat dergelijke actie’s van max van de vorige race dit weekend wel bestraft zouden worden. Er veranderd helemaal niks. Dit persbericht is gewoon uit zijn context gehaald door de nederlandse pers om het maar over max te kunnen hebben. Er zijn meerdere dingen waar Charlie dit weekend meer op zal toezien, Blauwe vlaggen, Track limit’s en Onverwachte manoeuvres. Allemaal op verzoek van de coureurs…
@chefturbo: even gekeken bij onze kritische oosterburen en de beeb, maar daar is iig niets hierover te vinden.
@chefturbo: https://pbs.twimg.com/media/CvY2MWIXEAE3osJ.jpg:large

Hier de exacte regelwijziging zoals ‘ie door de FIA gepubliceerd is. Zoals je al zegt, er verandert helemaal niet zoveel.
@Edge: jammer dat ik je geen 100 +’s kan geven. Inderdaad er is niets gewijzigd, er wordt alleen strenger op toegezien dat er niet gevaarlijk gemanoeuvreerd wordt in de remzone, eventueel ondersteund door telemetrie gegevens.
@edge: het probleem zit em in wat er aan toegevoegd wordt.. “als de tegenstander moet uitwijken”
Dit ene stukje tekst gaat de facto verdedigen onmogelijk maken.
@edge: Als het meer was geweest had Red Bull wel een protest aangetekend.
@chefturbo: precies! Teams en coureurs zijn het zat dat zogenaamde onofficiële regels kunnen worden toegepast zoals een agent artikel 5 kan toepassen op zijn gekozen moment. De regel was er al maar stond niet zwart op wit in FIA z’n Sporting Regulations.
Nou en! Max deed netjes volgens de regels en moet nu netjes volgens de nieuwe regels doen. Niks te zien hier, doorlopen!
Stelletje jank-diva’s. Wordt het weer eens leuk en spannend, wordt het weer middels regel-interpretatie aan teugels gelegd. Belachelijk. Sour Losers!
Gatverdamme, lijken wel kleuters. Leer verdomme gewoon hoe zo’n stuur werkt, en loop niet te janken….
(sorry, moest ik even kwijt)
Laat de heren maar eens MotoGP gaan kijken, of WSBK. Of in het uiterste geval de mannen van het Road Racing gilde. Over risico nemen gesproken…

Snap best dat ze de sport veilig willen houden, maar op deze manier wordt het wel boring om te kijken. Autocoureurs kunnen doorgaans wel een gezonde dosis ‘man the fuck up’ gebruiken.
@racerx: motogp is ook hetzelfde niet meer. Mensen die zeuren over inhaalacties etc. Of stel je voot: aërodynamica op de motor!
@peug206: Aerodynamica in de zin van enorme winglets hoort mijns inziens ook niet op de motor thuis, houdt de sport puur. Inhalen met een erg groot risico op ongelukken is gezien de kwetsbare positie van de rijder natuurlijk ook niet wenselijk. Dat kan in de Moto3, maar met de snelheden van MotoGP neemt het risico exponentieel toe. In de F1 mag je elkaar ook niet letterlijk van de lijn afduwen, het is geen toerwagen kampioenschap…
Wat een bullshit zeg! Stel je voor dat ze bij voetbal de keeper gaan verbieden. Dat gaat zelfs voor Blatter te ver. Dit zou echt niet moeten mogen! Fans gaan echt afhaken op deze manier. Ik had Raikkonen wel hoger ingeschat….
Weet iemand nog een leuk programma komende zondag, rond een uur of 21:00?

Zonder grappen, het is toch om te huilen. Wederom een regel die de spanning wegneemt.
@roller: de finale van ‘Heel Holland Bakt’!!! Gaat absoluut spannend worden ;)
Tja, dat wat 21 coureurs onderling hadden afgesproken wegens de veiligheid, zonder dat het op papier stond, wordt nu wel zwart op wit vastgelegd. Helaas deed één coureur niet mee met de afspraak omdat het niet in het reglement stond.
@erik2907: je zegt het verkeerd, 1 coureur deed gewoon wat men in de volksmond racen noemt en 21 watjes kunnen dat niet.
@rhellema: heeft niets te maken met watjes maar met onderling respect en veiligheid voor elkaar. Als Max het anders wil dan bespreek je dat in de groep voordat je het anders doet.
Nu grijpt de FIA in omdat één coureur zich niet aanpast.
En ja, ben ook fan van Max, maar ook van Hamilton.
@erik2907:Onderling respect leer je kleuters. Dit is racen, je gunt de ander het licht in de ogen maar softer moet het eigenlijk niet worden.
Ze worden bang van onze max :)
kunnen we ze niet gewoon allemaal in een rijtje achter de safety car laten rijden? Dan zal t in ieder geval heel veilig en verantwoord zijn… Laat ze gewoon lekker racen joh, het zijn topcoureurs die moeten in staat zijn snel te kunnen reageren op onverwachte acties van anderen
Er blijft nog steeds een enorm grijs gebied. Het enige wat er veranderd is dat ze het dan standaard gaan onderzoeken.
Het mooiste is dat zelfs als deze regel in Japan al van kracht zou zijn geweest, het nog steeds een legitieme actie van Max was. Hij remde namelijk pas na zijn move. Voordeel van de enorme downforce van de RedBull. Laat ze maar lekker de telemetrie bekijken. Regel zal snel worden terug gedraaid als de nieuwe eigenaar geld in het laatje wil. Actie op de baan is kijkcijfers is geld. Niemand wil anderhalf uur naar een DriversParade kijken.
Ik verlang toch zo naar de tijd dat ene mr. Schumacher op oneerlijke wijze zijn tegenstanders van de baan roste, Villeneuve diezelfde Schumacher een hak zette en de fitty tussen Senna en Prost, mannen met karakter! Nu rijden er pussies welke het liefst een race winnen vanachter hun race simulator.
@toniominestrone: ik ook! Maar wie weet kan het spannend blijven als Max het slim blijft aanpakken en als de FIA de sport niet verpest met nog meer regeltjes die hun doel voorbij streven. Even de race van morgen afwachten. Go Max!
Mensen, laten we nou eerst maar eens een paar races afwachten en zien of er wat verandert. Zie de onderstaande afbeelding. De regels veranderen helemaal niet noemenswaardig. Bovendien zijn regels nog altijd aan interpretatie onderhevig. De ene steward vindt Max’ acties wel onder die noemers vallen, de ander niet.

https://pbs.twimg.com/media/CvY2MWIXEAE3osJ.jpg:large
@Edge: dus iedereen die achter, laten we zeggen, Max zit en bewust een spastische manoeuvre maakt zorgt er voor dat Max gestraft word?
Lekker makkelijk.
@Edge: juist die interpretatie wordt er met het stukje “telemetrie” uit gehaald. Als er één steward is die een vermoeden heeft dan wordt bij het desbetreffende team de telemetrie uitgelezen en is er een bewijs. Ongeschreven regels zijn er om te interpreteren, zwart wit op papier helpt dat juist in dit geval om zeep.
Logisch is levensgevaarlijk wat onze Maxie doet.
De FIA kan wel scherper gaan beoordelen maar als de regels gelijk blijven is de uitkomst identiek. Geen overtreding is geen straf.
Vooral Hamilton is op deze manier een huichelaar. Na de GP van Japan een tweet sturen dat hij zijn team heeft gevraagd om het protest tegen Verstappen in te trekken, want “zo zijn we niet” en dan vervolgens op deze manier toch erover miepen.
Het is ook gewoon niet eerlijk dat Max wel kan sturen en remmen tegelijk, en de anderen niet.
Heb mijn twijfels over de juistheid van dit bericht, maar stel dat het zo is…bij welke sport krijg je het voor elkaar om tijdens het seizoen de regels te veranderen..?
De jongste coureur heeft de regels tot de ‘max’ opgerekt en geinterpreteerd echter zonder ze te overtreden. Nou, nou, wat een snotneus. Vervang ‘jongste’ door ‘meervoudig wereldkampioen’ en heel de F1-wereld zou zeggen “hij niet voor niets meervoudig wereldkampioen”.
Feit blijft dat die anderen allemaal al wereldkampioen zijn geweest terwijl Max gewoon een prima rijder is met wat goede uitslagen. Het feit dat hij nog maar pas uit zijn luiers is en die resultaten nu al rijdt is veelbelovend maar er zijn nog f1 piloten geweest die zeer goed konden rijden maar het nooit wereldkampioen zijn geweest. De toekomst zal het uitwijzen. De dag dat Max de wereldtitel heeft zal er ook naar hem geluisterd worden.
Kimi is toch een old school ingestelde rijder. Die niet van een kleintje vervaard is.

Het verbaast me dat hij hier zo op door hamert. Zou er dan toch een grond van waarheid in zitten?
Wat een zeikerds zeg, ze kennen gewoon niet winnen..
@pinut187: zou je denken?? Mercedes ligt anders riant op nr 1 en 2 ver op voorsprong.
Grappig ook dat er in de titel staat dat Lewis dit gedaan heeft. Ik snap dat er veel Lewis haters zijn, blijkbaar ook bij de redactie?

Heeft Lewis Hamilton nog wat gezegd? Hij heeft vorige week het initiatief genomen om het protest van Mercedes tegen jouw actie in te trekken.
“Nee.”

Hij heeft zijn mond gehouden?
“Ja, wel over dat onderdeel ja.”

Was het Nico Hülkenberg die voornamelijk het woord voerde?
“Nee, Sergio Perez. En de Ferrari-jongens natuurlijk, die hebben altijd moeite om me voorbij te komen dus van hen snap ik het wel.”

Je lijkt niet heel erg aangedaan door dit alles.
“Nee, dat ben ik ook totaal niet.”

Je stapt gewoon met hetzelfde gevoel in de auto als altijd?
“Ja.”

Hoe lig je eigenlijk in de groep, bij je collega-coureurs?
“Weet ik niet. Geen idee. Daar denk ik ook niet aan.”

Dit is een deel van het interview wat Max heeft gegeven. Perez en de Ferrari-jongetjes waren hoofdzakelijk aan het huilen.

nl.motorsport.com/f1/news/verstappen-ze-moeten-er-allemaal-niet-zon-probleem-van-maken-841890/

Zou jullie sieren Autoblog, als je dit even aanpassen, want Lewis heeft over dit punt blijkbaar niets gezegd :’)

weer gezellig treintje rijden dus….
Nu is het aan Max verstappen om tijdens een persconferentie eerst te vertellen dat de F1 helemaal niet meer de koningsklasse is maar nog slechts een optocht. En daarna zijn ontslag in te dienen. Genoeg andere klasses die hij kan domineren!
En terecht!! Als er meerdere topcoureurs klagen zal er wel een kern van waarheid in zitten. Heren hebben groot gelijk. En hou op met dat groupie Max-fanatisme. Dat je voor een coureur bent ok, maar dat betekent niet blind zijn en oogkleppen ophebben. Realistisch blijven.
Pfff al die regels, ik zeg MotoGP xd
Het is dat ik mij anders kapot verveel in het weekend, maar anders zou ik steeds minder gaan kijken als ik iets anders te doen zou hebben…
beste ‘journalisten’ (rijmt op chauvinisten), vergeet ook niet een beetje objectief te blijven in dit hele Max verhaaltje. De F1 is de laatste jaren vervolwassend en veiliger geworden (zodat ze niet elk jaar een dode uit de banden moeten schrapen). Nu komt die 18 jarige onstuimige jongen, met z’n kartingschoentjes nog aan, de boel op stelten zetten en jullie aanbidden die op jullie beide knietjes. Objectivisme, oogklepjes efjes afzetten. PS als je eerlijk bent komt Max op dit moment nog niet eens aan het derde been van Hamilton
Zeg me alsjeblieft dat er iemand is die al een gigantische actie opgezet heeft tegen deze regel. Internationaal. Ik teken gelijk!
@redactie: Wilt u de titel aanpassen a.u.b.? Hamilton heeft vorige week gezorgd dat het protest van Mercedes werd ingetrokken en heeft niet voor aanscherping van deze FIA-regel gezorgd.

(Ik ben overigens geen Hamilton-fan, maar m.i. moeten we eerlijk en objectief blijven. Naar mijn mening is deze FIA-actie wel opnieuw een dooddoener voor de sport…)
Ik dacht dat het racen was maar we maken het nu dus nog suffer. Mensen die graag echt racen willen zien raad ik aan om de IMSA weathertech sportscar championship te kijken op IMSA.com. Er zijn vast nog meer leuke series maar dit is makkelijk te kijken en ik ben er helemaal verslaafd aan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).