Een paar softies hadden kritiek op de rijstijl van Verstappen, de betreffende heren kregen helaas hulp van de FIA. Die direct een nieuwe regel invoerde...
Want voorafgaand aan de kwalificatie domineerde Max weer de headlines. De FIA besloot namelijk om acties als die van Max Verstappen voortaan scherper te beoordelen. Het gaat daarbij om het van je lijn wijken tijdens het remmen.
De maatregel kwam nadat onder anderen Sebastian Vettel, Kimi Raïkkönen en Lewis Hamilton tijdens een rijdersbriefing gingen zeuren. Ze beklaagden zich over de in hun ogen onverantwoorde risico’s die Verstappen neemt om zijn positie te verdedigen tijdens een race. Dit krijgt dus krijgt direct gevolgen, want autosportfederatie FIA laat weten dat het de regels aanscherpt. Vanaf morgen (tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten) is het coureurs niet meer toegestaan om van hun lijn te wijken tijdens het remmen.
Het meest recente voorbeeld vond plaats toen Max bij de Grand Prix van Japan ternauwernood voorkwam dat Hamilton hem passeerde. Max kwam duidelijk als winnaar van de tweestrijd uit de bus, maar Lewis was aanvankelijk niet te spreken over de beweeglijkheid van de Nederlander in de remzone. Hij uitte zijn onvrede direct op de boordradio.
Volgens Verstappen was die actie conform de regels. Dat klopte, want hij werd uiteindelijk ook niet gestraft. De FIA zegt nu echter dat coureurs er niet meer ongestraft mee wegkomen.
83 reacties
Tja het is ook natuurlijk helemaal niet de bedoeling dat een goede rijder het verschil maakt… Veel liever zien we dat de beste auto zelfs door een aardappel nog naar de titel kan worden gestuurd. Nice going bunch of pussy drivers! Nice going bunch of weak kneeed marionets @FIA.
En daar wringt het een beetje, want je moet toch gewoon je positie kunnen verdedigen? Ook de acties van Kvyat op Singapore vond ik om te smullen (Max minder…). Maar dat zorgde er wel voor dat Max iets nieuws moest bedenken (wat ook werkte). En ik kan mij niet voorstellen dat Lewis geen andere manier kon vinden om met die superieure Mercedes er langs te komen.
Dan vind ik de acties van Rosberg op Verstappen (UK, Engeland) en op Raikonen (Maleisië) erger. Hij kon niet netjes inhalen en beukte bijkans zijn tegenstander bijna van de baan. Rosberg had hier ook penalties voor gekregen. Maar verdedigende acties moeten gewoon kunnen. Sterker nog, van mij mogen ze die blauwe vlaggen ook afschaffen.
En laten we wel wezen, voor de kijker zijn dit soort acties veel mooier om naar te kijken dan naar een inhaalactie met DRS op het rechte stuk.
Ik walg er gewoon van dat de FIA de sport Formule 1 gewoon de das om doet want dat is wat ze doen. Geen wonder dat de Amerikanen maar niet willen kijken naar de Formule 1.
Serieus, een potje karten met mijn maten op zeer laag niveau is leuker naar te kijken dan een gemiddelde F1 race.
Omdat een onofficiële regel toegepast kan worden wanneer de wedstrijdleiding het uitkomt is het begrijpelijk dat rijders en teams hierover klagen. Maar zoals Horner vandaag zei, zoals het er nu staat heeft Max niks verkeerds gedaan in Japan en is er nog steeds een grijs gebied. Oftewel er is niets aan de hand en heeft weinig invloed op de sport. Alleen de race in Hongarije zou Max voor gestraft worden met deze nieuwe regel.
Het niet mogen verdedigen in de remzone, is wel heel het ‘afdwingen’ van een mogelijkheid om in te halen.
Verdedigen in F1 was simpel, dat mag/mocht maar een kant op. Heeft de verdedigende partij een kant ‘afgedekt’ kies je de andere kant om in te halen.
Nu kun je gewoon tot het aller aller laatste moment wachten tot je inhaalmove maakt, pas kiezen waar je gaat inhalen in de remzone.. en de verdedigende partij mag niet verdedigen.
Rij je als ‘aanvaller’ toch achterop de auto voor je in de remzone, is de vooropliggende partij ‘fout’.. niet alleen tart het alle logica… maar het zal ook lijden tot een bijzondere inhaaldynamiek.. en ook bijzonder gevaarlijke inhaalacties, want de verdedigende partij wordt gedwongen defacto ruimte te laten in de remzone.
Ik zeg hamilton en al die andere zeikerds terug naar de clio cup dan leren ze eerst maar weer eens racen nu lijkt het meer op coureurs in zo’n autootje in een sleuf over zo’n plastic baan, je weet wel zo’n ding wat je je kinderen voor sinterklaas geeft en waarbij je alleen een knopje hebt voor gas
Die tieners van tegenwoordig ook, flitsende bakken, net de rijbewijs binnen en stijf van de Red Bull…
Wat een slechte verliezers zeg! Stel je voor dat het in het voetbal zo zou gaan!
Dat de acties nu niet meer mogen betekent wel degelijk dat de regels zijn aangepast, ook al is het de interpretatie van de regel. Wat voorheen niet bestraft werd, wordt nu wél bestraft.
Hier de exacte regelwijziging zoals ‘ie door de FIA gepubliceerd is. Zoals je al zegt, er verandert helemaal niet zoveel.
Dit ene stukje tekst gaat de facto verdedigen onmogelijk maken.
(sorry, moest ik even kwijt)
Snap best dat ze de sport veilig willen houden, maar op deze manier wordt het wel boring om te kijken. Autocoureurs kunnen doorgaans wel een gezonde dosis ‘man the fuck up’ gebruiken.
Zonder grappen, het is toch om te huilen. Wederom een regel die de spanning wegneemt.
Nu grijpt de FIA in omdat één coureur zich niet aanpast.
En ja, ben ook fan van Max, maar ook van Hamilton.
https://speld.nl/2016/10/22/coureurs-lijkt-wel-alsof-verstappen-formule-1-als-wedstrijd-ziet/
https://pbs.twimg.com/media/CvY2MWIXEAE3osJ.jpg:large
Lekker makkelijk.
Het verbaast me dat hij hier zo op door hamert. Zou er dan toch een grond van waarheid in zitten?
Heeft Lewis Hamilton nog wat gezegd? Hij heeft vorige week het initiatief genomen om het protest van Mercedes tegen jouw actie in te trekken.
“Nee.”
Hij heeft zijn mond gehouden?
“Ja, wel over dat onderdeel ja.”
Was het Nico Hülkenberg die voornamelijk het woord voerde?
“Nee, Sergio Perez. En de Ferrari-jongens natuurlijk, die hebben altijd moeite om me voorbij te komen dus van hen snap ik het wel.”
Je lijkt niet heel erg aangedaan door dit alles.
“Nee, dat ben ik ook totaal niet.”
Je stapt gewoon met hetzelfde gevoel in de auto als altijd?
“Ja.”
Hoe lig je eigenlijk in de groep, bij je collega-coureurs?
“Weet ik niet. Geen idee. Daar denk ik ook niet aan.”
Dit is een deel van het interview wat Max heeft gegeven. Perez en de Ferrari-jongetjes waren hoofdzakelijk aan het huilen.
nl.motorsport.com/f1/news/verstappen-ze-moeten-er-allemaal-niet-zon-probleem-van-maken-841890/
Zou jullie sieren Autoblog, als je dit even aanpassen, want Lewis heeft over dit punt blijkbaar niets gezegd :’)
(Ik ben overigens geen Hamilton-fan, maar m.i. moeten we eerlijk en objectief blijven. Naar mijn mening is deze FIA-actie wel opnieuw een dooddoener voor de sport…)