• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Handig in de winter: zand achterin je RWD?

Auteur: sir_smokalot, gepost 12 november 2012 om 11:34 – 95 Reacties

Een zandbak


De winter is doorgaans het minst favoriete seizoen van de automobilist, vooral voor BMW-rijders en anderen met een auto met RWD en de motor voorin. Is een flinke lading zand de oplossing?

Bij een gladde winterse ondergrond is het vaak een hel om met een RWD-auto weg te komen. Een oplossing voor dit probleem is om wat extra gewicht op je aangedreven wielen te leggen, bijvoorbeeld door middel van zandzakken in je achterbak. Of koop een Porsche 911 Carrera, daar zorgt de motor wel voor het nodige gewicht achterin.

Het probleem met zandzakken is echter dat ze door temperatuurschommelingen kapot kunnen gaan, en bovendien zijn ze voor de kleinere medemens wat moeilijk te sjouwen. Daarnaast kan je je gewicht niet echt finetunen met die zware zakken. Dus heeft het weblog Chasing Green een lumineuze oplossing: gebruik lege PET-flessen, en vul deze met zand/kattengrid. Ze zijn beter te ‘doseren’ en ze blijven heel, aldus de ecobloggers.

Wat wij vooral heel grappig vinden is dat een groen weblog propageert om vooral heel veel extra gewicht aan je auto toe te voegen. Pluk dan gewoon een paar zwervers van straat, prop ze in je kofferbak, en zet ze d’r op een minder glad stukje weg weer uit met een (paar) euro voor ’t slaaphuis. Bijvoorbeeld. Of zoek een Aziatische dame. Wat je wel zou kunnen doen is die flessen met zand gebruiken om voor/achter je banden te strooien, heb je meteen weer (meer) grip.

Bovendien: die flessen gaan natuurlijk rollen als een gek, dus zal je ze vast moeten zetten in een kratje of zoiets. Nee, wij zijn niet ondersteboven van dit idee. Misschien heb jij nog goede tips om de achterwielaandrijvers onder ons de winter door te helpen?

Ook interessant!

  • strooizout
    Strooizout heeft er geen zin in deze week
  • Waar let je op met tweedehands winterbanden?
    Waar let je op met tweedehands winterbanden?
  • Gespot - Deze klassieke Ferrari mag gewoon naar buiten in de winter
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Het aandelen mysterie achter het ontslaan van Christian Horner
  • Arnold Schwarzenegger kraakt slecht beleid van milieugekkies
  • Video: verkeersregels bestaan niet voor Cybertruck
  • Zo duur is de duurste nieuwe 911 ooit op Nederlands kenteken
FacebookTweetPinLinkedIn

winter, winterbanden

Vorig bericht: « Hallo Lamborghini Aventador Roadster!
Volgend bericht: Het kan! Zelf een Humvee bouwen »

Lees Interacties

Reacties

  1. mout zegt

    12 november 2012 om 11:36

    Ja, als je problemen hebt met een schuivende achterkant, voeg je daar gewoon lekker veel gewicht toe. Overstuur galore!

    Login om te reageren
    • dotternetta zegt

      12 november 2012 om 12:39

      @mout: Ben ik nou de enige die bij natuurkunde heeft opgelet? Massa is toch traag? Oke, meer grip bij het weg door hogere druk, maar je hebt ook meer grip nodig om niet te gaan driften en voor het remmen. Resultaat: geen verschil! Je kunt beter smallere banden nemen.

      Login om te reageren
      • mout zegt

        12 november 2012 om 13:35

        @dotternetta: Op sneeuw / in regen kan gewicht helpen om door de smurrie heen contact tussen rubber en asfalt te vinden. Maar inderdaad: daaraan helpen smalle banden effectiever.
        Verder is je natuurkundige gelijk er vooral in rechte lijn. De balans van een auto is echter dynamisch. Bij remmen verschuift niet de massa, maar toch zeker wel het zwaartepunt naar voren. Vertragen in een bocht is dan ook de klassieke manier om pakweg een pre ’90 911-je uit de bocht te laten vliegen (ben er zelf ingetrapt op Zandvoort). Hoe meer gewicht van achteren, hoe groter dit effect. Niet waarop je zit te wachten bij een klaverblaadje in januari…

        Login om te reageren
      • Onehp zegt

        12 november 2012 om 18:31

        @dotternetta: bijna goed opgelet. Je krijgt namelijk nog steeds meer gewicht achteraan relatief het totaal gewicht dat idd ook omhoog gaat, zgn gewichtsverdeling. Op die manier heb je dus ietsie pietsie meer tractie/totaal gewicht wat net het verschil kan maken. Maar natuurlijk veel beter is gewoon winterbanden, op ijs heb je dan makkelijk 3-4x meer grip dan een zomerband en heeft je RWD dus meer grip dan een xdrive of quattro op zomerbanden! En al helemaal bij het remmen!

        Login om te reageren
  2. lamborgfan zegt

    12 november 2012 om 11:37

    gewoon je schoonmoeder omleggen en achterin gooien..

    Login om te reageren
    • heidi zegt

      12 november 2012 om 12:16

      @lamborgfan:

      Mijn schoonmoeder mag niet eens in mijn auto!

      Login om te reageren
      • StijnB zegt

        12 november 2012 om 13:04

        @heidi:
        Dan leen je in de winter haar oude 190, ook achterwielaangedreven dus nog steeds met reden om haar om te leggen…

        Login om te reageren
      • 911Racing zegt

        12 november 2012 om 13:42

        @heidi: Mijn schoonmoeder past niet eens in de auto!

        Login om te reageren
    • Simpson zegt

      12 november 2012 om 14:24

      @lamborgfan: die ligt al in de skibox.

      Login om te reageren
  3. pjotr zegt

    12 november 2012 om 11:39

    Leg je zomerbanden achterin ;-)

    Login om te reageren
    • fijnkonijn zegt

      13 november 2012 om 00:09

      @pjotr: Vorig jaar winter in Bern een taxi genomen. Een Benz. Achterkant “all over the place” ondanks winterbanden en (serieus) een paar stukken spoorweg/rails staal in de kofferbak :-)
      Nu moet ik zeggen dat deze Mr. Taxidriver wel last had van “zware voetius, alles-of-nixius-gasgeverus”. Dat helpt dan ook niet mee…

      Login om te reageren
  4. Alpinaa zegt

    12 november 2012 om 11:41

    Winterbanden, sneeuwkettingen, spikes in de banden schroeven, sneeuwschuiver voor de auto monteren, sneeuw smelten door middel van gasbranders aan d voorkant…

    Login om te reageren
    • fijnkonijn zegt

      12 november 2012 om 20:26

      @Alpinaa: of je koopt gewoon een Audi quattro en een setje winterbanden.

      Login om te reageren
      • ej20g zegt

        12 november 2012 om 21:55

        @fijnkonijn: doe ’t dan gelijk goed: koop een Land Rover of Subaru.

        Login om te reageren
  5. kaasboerin zegt

    12 november 2012 om 11:43

    RWD + Vredesteins + DTC = beter dan 95% van het Nederlandse wagenpark.
    Herriner je je die sneeuwstorm vorig jaar nog, met een pak sneeuw op het wegdek?
    Dat er niemand op de weg te bekennen was?
    Behalve ik.. Met gemak!

    Login om te reageren
    • the-budel-guy zegt

      12 november 2012 om 11:45

      @kaasboerin: lol vorig jaar viel er amper sneeuw het jaar daarvoor was er sneeuw.

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        12 november 2012 om 11:47

        @the-budel-guy: Zit je nou te huilen, er lag een paar dagen een flink pak sneeuw..
        Hier, bewijs, dit was die dag opgenomen ter promotie van de M1 voor dealer De Beier in Friesland; hele weg leeg:

        http://www.youtube.com/watch?v=ZCEwd0CeezQ

        Login om te reageren
        • the-budel-guy zegt

          12 november 2012 om 11:49

          @kaasboerin: dan zat ik fout *gaat verder met huilen*

          Login om te reageren
        • Poll zegt

          12 november 2012 om 11:50

          @kaasboerin: o, je bent écht kaasboerin ;)

          Login om te reageren
        • fijnkonijn zegt

          13 november 2012 om 00:03

          @kaasboerin: Hmm dat ding glibbert alle kanten op. Respect voor de bestuurder om em uit de sloot te houden (meen ik). Echt stabiel rechtuit rijden wil ik dat niet noemen.
          Als ik met een Audi quattro (met torsen diff, niet zo’n Haldex geval) door de sneeuw blaas hier in CH, gaat het kaarsrecht “gerade aus”. Stabiel als op rails.
          Heb nog geen ervaringen kunnen opdoen met de huidige generatie xDrive. Ben echter wel benieuwd hoe ver BMW nu is.

          Login om te reageren
          • kaasboerin zegt

            13 november 2012 om 07:38

            @fijnkonijn: Dude, ten eerste kijk die snelheden.
            Ten 2e Ik postte dit filmpje om aan te tonen dat er wel een pak sneeuw lag. :)
            En ja, een audi quattro vergelijken met fatsoenlijke productieauto’s..
            Zo kennen we er natuurlijk nog wel een paar. :)

            Login om te reageren
    • Benjamin1 zegt

      12 november 2012 om 14:09

      @kaasboerin: Vredesteins? Serieus?! Zeker die geile Giugiaro profieltjes. Laatste test wijst uit dat het hard tijd wordt voor Snowtrac 4…

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        12 november 2012 om 14:41

        @Benjamin1: Leuk voor je, geheel tegen mijn ervaringen in iig.

        Login om te reageren
    • hollow zegt

      12 november 2012 om 14:57

      @kaasboerin: volledig akkoord. Heb zelf RWD en rij altijd met goede winterbanden. Heb nooit last als het sneeuwt. Op de kleine binnenbaantjes is plezier maar 10 seconden drukken op die dtc knop verwijderd.

      Login om te reageren
  6. the-budel-guy zegt

    12 november 2012 om 11:45

    zandzakken??? een bmw rijder hoeft toch alleen maar zijn ego in de achterbak te stoppen dat is groot zat :P

    Login om te reageren
  7. gorre zegt

    12 november 2012 om 11:47

    voorwielaandrijving kopen en stoppen met zeuren

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      12 november 2012 om 12:21

      @gorre: als je zo weinig van autorijden houdt… maak er dan meteen een prius van.

      Login om te reageren
      • motoragent zegt

        12 november 2012 om 12:59

        @Alwood: Omdat mijn auto voorwielaandrijving heeft hou ik niet van autorijden?

        Login om te reageren
        • kaasboerin zegt

          12 november 2012 om 13:06

          @motoragent: Nee, omdat je een auto uit praktisch oogpunt koopt en niet uit rijplezier.

          Login om te reageren
          • motoragent zegt

            12 november 2012 om 13:09

            @kaasboerin: Want een 106 Rallye biedt natuurlijk geen rijplezier en is uitermate praktisch…

            Login om te reageren
          • heyaudi zegt

            12 november 2012 om 13:09

            @kaasboerin: geen rijplezier in een hot-hatch? Zot….

            Login om te reageren
            • kaasboerin zegt

              12 november 2012 om 13:13

              @heyaudi: motoragent:
              Het gaat hier meer om mijn stelling dan specifiek FWD..
              Zeg dus niet dat er wat mis is met FWD, maar refereer meer naar het idee achter Alwood’s post.
              Plezier opofferen voor praktische dingen (dan verschilt natuurlijk ook weer bij dergelijke eigenschappen)
              Maar goed, reageer je maar weer lekker af zodra je een piepklein kansje ziet…..

              Login om te reageren
              • motoragent zegt

                12 november 2012 om 13:23

                @kaasboerin: Ik vraag gewoon aan Alwood waarom hij FWD in verband brengt met een gebrek aan rijplezier, dat mag toch? Dat jij daar meteen op inspringt door zo’n botte stelling te doen kan ik ook niets aan doen ;)

                Zoals ik al zei, een auto met FWD kan ook meer dan voldoende rijplezier bieden. Ik zit waarschijnlijk vaker met een glimlach op mijn gezicht achter het stuur in mijn FWD’je dan een gemiddelde BMW-rijder.

              • kaasboerin zegt

                12 november 2012 om 13:27

                @motoragent: Zo’n stelling is nodig, want je snapt er zo te lezen nog steeds geen reet van, van de stelling..
                En sja, het is maar waar je vrolijk van wordt hè. ;)
                … Kalmeer en lees en probeer het nog eens, het is niet op FWD gericht..

              • motoragent zegt

                12 november 2012 om 13:34

                @kaasboerin: Alwood brengt het woord voorwielaandrijving dat wordt aangehaald door Gorre meteen in verband met een gebrek aan rijplezier toch? Daar haakte ik op in ;)

              • Alwood zegt

                12 november 2012 om 13:30

                @motoragent: het is prima verwoord door @kaasboerin . Een FWD kopen omdat dat zo makkelijk door de sneeuw rijdt is simpel, lui en er spreekt weinig affiniteit met autorijden/rijplezier uit.
                Een hothatch kopen omdat het een gave auto is, is een heel ander verhaal.

              • sjaakk zegt

                12 november 2012 om 17:34

                @Alwood: Met mijn FWD kan ik ook door de bocht glijden. gewoon even handrem er op en gassen maar. Maar het is wel een stuk anders dan rwd.

              • xiran zegt

                12 november 2012 om 18:33

                @Alwood: ik spaar mijn auto liever tijdens de winter en rij iets. Al dat zout kan nooit goed zijn voor mijn auto.

              • heyaudi zegt

                12 november 2012 om 20:26

                @kaasboerin: Mijn reactie lag meer aan hoe jij op mij overkwam, niet om af te reageren.

  8. Poll zegt

    12 november 2012 om 11:47

    Inderdaad niet aan te raden met al die ‘fantastische’ BMW piloten die we hier hebben, dat wordt driften met de kraan open. Bovendien zou het misschien toevallig ook wel een klein beetje invloed kunnen hebben op de remweg?

    Login om te reageren
  9. jolig zegt

    12 november 2012 om 11:47

    Dan hoop je maar dat je meer tractie krijgt, want als dan alsnog je kont komt omzetten, dan is er ook geen houden meer aan waarschijnlijk.

    Misschien zo’n sproeiertje maken, net als op de treinen, die wat zand voor je banden strooit?

    Login om te reageren
  10. kaasboerin zegt

    12 november 2012 om 11:51

    Degene die beweren dat RWD en sneeuw niet te doen is moeten onder hun steen vandaan kruipen, tractiesystemen zijn zeer goed hedendaags.
    Daarbij goede winterbanden en een normaal rijgedrag en er is helemaal niks aan de hand.

    Login om te reageren
    • xilver zegt

      12 november 2012 om 12:05

      @kaasboerin: Idd, heel dat gedoe rond RWD is geheel onterecht, en veel hangt ook af van je rijstijl. Ik heb zelf een oude Merc en in wintertijden zie mensen met FWD vaker onderuit gaan dan mij in m’n RWD E… voorzichtigheid is hierbij de boodschap.
      En al zeker in de nieuwe wagens merk je hier bijna niets meer van. Eigenlijk is RWD zelfs een voordeel op sneeuw, doordat de mensen denken dat het een stuk gevaarlijker is dan FWD gaan ze automatisch anders rijden, hoewel dit niet nodig is.

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        12 november 2012 om 12:10

        @xilver: Gasten moeten is uit hun tijdmachine klimmen, er wordt gelijk gedacht aan een wild petje in een oude rotte e36 met 255 zomerbanden die een besneeuwde helling probeert te pakken. Sja, dan lukt het niet idd.

        Login om te reageren
    • stanlee zegt

      12 november 2012 om 12:08

      @kaasboerin: zakdoekje nodig, of heb je zelf?

      Login om te reageren
    • Alwood zegt

      12 november 2012 om 12:23

      @kaasboerin: ook zonder elektronica gaat het prima hoor. Gewoon een beetje controle over je rechtervoet hebben en fatsoenlijke banden monteren.
      Komende winter nog maar eens een videootje schieten in het zwarte woud… met achterwielaandrijving besneeuwde hellingen op rijden enzo… gewoon met 2 vingers in de neus en een pink aan het stuur.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        12 november 2012 om 12:27

        @Alwood: Bij Volvo is een hoop gewicht dan ook standaarduitrusting :)

        Login om te reageren
        • Alwood zegt

          12 november 2012 om 12:33

          @E34M5Touring: lol… maar dat blijft toch een misverstand. 740 = 1245 kg, 50/50 gewichtsverdeling voor/achter. Daarbij smal genoeg 195mm rubber, telt ook natuurlijk ;-)

          Login om te reageren
          • E34M5Touring zegt

            12 november 2012 om 12:45

            @Alwood: LOL dat is 40kg lichter dan mijn 147 hahaha. Overweight Italians…

            Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        12 november 2012 om 12:35

        @Alwood: Geloof ik graag, heb ikzelf (nog) geen ervaring in, vandaar dat ik dat niet zomaar durfde te roepen.
        Video zie ik graag tegemoet:)

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          12 november 2012 om 12:48

          @kaasboerin: Ach met de M is prima te rijden in de sneeuw. Je moet gewoon voorzichtig gas geven dan loop je overal tegenop. En een constante snelheid proberen vast te houden omhoog. Mijn moeder en stiefmoeder rijden allebei een 1 serie en die hebben beide nog nooit problemen gehad. Mijn stiefma woont in Zwitserland en ziet dus redelijk wat sneeuw elk jaar. Paar goede wintersloffen en de DTC aan, no problem.

          Login om te reageren
  11. MartijnGizmo zegt

    12 november 2012 om 12:07

    Kachel-radiator achterin, dat werkte bij Manta Manta ook.

    Login om te reageren
  12. redneckdarian zegt

    12 november 2012 om 12:08

    Dit deed mijn broer ook in de VS toen het voorwielaandrijving gedeelte van zijn pick-up het niet meer deed

    Login om te reageren
  13. kenner zegt

    12 november 2012 om 12:08

    Koop een audi

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      12 november 2012 om 17:32

      @kenner: Nu niet gaan overdrijven he.

      Login om te reageren
    • erwh zegt

      12 november 2012 om 20:23

      @kenner: Ja maar dan wel eentje zonder quattro. Zeker de oudere zijn met voorwielaandrijving beter af in de sneeuw dan quattro door de motor tussen de voorwielen en de voorbumper.

      Login om te reageren
      • fijnkonijn zegt

        13 november 2012 om 00:12

        @erwh: Wat een onzin. Ik kwam met een Audi 80 quattro B3 (ein 80’er jaren) echt overal doorheen. En we hebben hier 5 maanden per jaar witte wegen in de voor-Alpen ;-)

        Login om te reageren
  14. blackie zegt

    12 november 2012 om 12:10

    Gewoon in een Kever rijden. Ik kan me nog herinneren waar voor me een Volvo XC90 op dezelfde plek bijna niet weg kwam en waar ik vrolijk met minder moeite weg reed.

    Login om te reageren
  15. flippert zegt

    12 november 2012 om 12:11

    Bij gladheid rij ik met mijn RWD gewoon alles in z’n achteruit, dan heb je alsnog gewoon voorwielaandrijving!! Altijd het beste van twee werelden aan boord dus..

    Login om te reageren
  16. Esprit_de_Flandre zegt

    12 november 2012 om 12:24

    Gewoon er mee leren omgaan. En als het echt niet lukt, dan heb je gewoon de verkeerde auto gekocht…

    Login om te reageren
  17. E34M5Touring zegt

    12 november 2012 om 12:26

    Wat heb je liever een 3mnd overstuur of een heel jaar onderstuur……

    Login om te reageren
    • patrickae86 zegt

      12 november 2012 om 12:52

      @E34M5Touring: heel scherp :)

      Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      12 november 2012 om 17:34

      @E34M5Touring: Een terecht plusje !

      Login om te reageren
  18. Laue zegt

    12 november 2012 om 12:49

    Een Audi kopen.

    Login om te reageren
  19. audirs3 zegt

    12 november 2012 om 12:54

    Rijk genoeg zijn voor een BMW, maar dan beetje bezuinigen op de Xdrive? Paupers…

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      12 november 2012 om 12:55

      @audirs3: Niet nodig als je kan rijden. ;)

      Login om te reageren
      • anakiet zegt

        12 november 2012 om 15:53

        @kaasboerin:

        Jammer dat er zo weinig BMW rijders fatsoenlijk kunnen rijden, klein beetje sneeuw en het gross komt amper meer van zijn plek.

        Login om te reageren
        • kaasboerin zegt

          12 november 2012 om 15:58

          @anakiet: Zie wat u wilt zien. :)

          Login om te reageren
  20. wimpster zegt

    12 november 2012 om 13:00

    Login om te reageren
    • flippert zegt

      12 november 2012 om 15:09

      @wimpster: haha, briljant, dat zijn inderdaad vier bimmers op een rij die niet verder komen :-)

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        13 november 2012 om 09:56

        @flippert: Clubmeeting.

        Login om te reageren
  21. zender zegt

    12 november 2012 om 13:01

    Of je zet gewoon even de driving mode op snow of ice. Scheelt een hoop met een BMW (7).

    Login om te reageren
  22. kogando zegt

    12 november 2012 om 13:03

    Sperdifferentieel monteren. :)

    Login om te reageren
  23. Svda zegt

    12 november 2012 om 13:25

    Of quattro rijden ;) elke keer heerlijk als het sneeuwt en de rwd wagens niet vooruit komen.Vaak is ook het probleem dat er van die vertegenwoordigers in rijden en alleen de stand plank gas kennen.

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      12 november 2012 om 18:35

      @dahlback: een winterband heeft makkelijk meer dan de dubbele grip dan een zomerband op sneeuw en al helemaal op ijs. De beste en goedkoopste tip zijn winterbanden die dus meer tractie zullen hebben dan 4wd op zomerbanden en bovendien geen meerverbruik geven het hele jaar rond, je zomerbanden slijten ondertussen ook niet.

      Login om te reageren
  24. jack_abarth zegt

    12 november 2012 om 13:27

    Mik er dan gewoon een zak strooizout in…

    Login om te reageren
  25. Jantje_555 zegt

    12 november 2012 om 13:28

    ik dacht dat die groene oenen enkel glazen flessen gebruikten

    Login om te reageren
  26. motoragent zegt

    12 november 2012 om 13:29

    Als je bedenkt dat een volle tank boven/voor de achterwielen ook al snel voor 50 kilo extra kan zorgen tov een lege tank, zal die zak van 25kg weinig verschil uitmaken denk ik.

    Vroeger gooide ze in de bekende Simca’tje, Sunbeam’s en NSU’tjes met heckmotor ook altijd een zak zand voorin om niet rechtdoor de rotonde af te glijden, maar dan zijn auto’tjes die minder dan de helft wegen van een gemiddelde BMW…

    Login om te reageren
  27. baasbas zegt

    12 november 2012 om 13:43

    Wat een kul… Dat zand doet meer voor je grip in de sneeuw als je het uitstrooit op straat…
    Super smal loopvlak, spikes en zo laag mogelijk gewicht. Dat is het beste

    Login om te reageren
  28. gorre zegt

    12 november 2012 om 14:13

    @alwood : heb Clio RS en Megane RS gehad , kom mij niet spreken van rijplezier EN in de winter lekker nooit problemen , winterbandjes erop en nog meer fun
    Lul maar verder , ik lach mij elke winter een breuk als ik alle RWD-tjes zie knoeien …..

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      12 november 2012 om 14:18

      @gorre: tsja, zonde van al die knoeiers in rwd’s… zou leuk zijn een keer naast je Clio RS te staan, op een dik pak sneeuw, voor het stoplicht, met een 26 jaar oude rwd.

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        12 november 2012 om 17:37

        @Alwood: De achterwiel aangedreven auto gaat het halen? Hoezo?

        Login om te reageren
  29. pier zegt

    12 november 2012 om 14:17

    Wat een onzin allemaal. Als je goede winterbanden hebt kom je prima weg en is het allemaal niet zo gevaarlijk. In Zweden 2 weken in hartje winter met een C-klasse en geen problemen gehad op alle binnenwegen. Lekker af en toe glijden door de bocht, beetje gas los of bij en gaan :) Was een feestje!

    Login om te reageren
  30. volvofreak zegt

    12 november 2012 om 15:23

    Wat als je nu een porsche hebt met rwd

    Login om te reageren
  31. gorre zegt

    12 november 2012 om 15:27

    Hoeveel mensen kunnen nu echt met een RWD rijden,eerlijk? 90 % zijn leasesletjes en het zijn net diegene die alles naar je de knoei helpen omdat ze bij het minste beetje sneeuw geen meter voorruit geraken , de andere 10 % zijn mensen die echt graag RWD rijden en dit ook goed kunnen , zij hebben inderdaad minder last dan de FWD rijders
    Ik vind dit niet uit , kijk maar eeens rond je als het goed sneeuwt , de wagens die stil staan zijn RWD , en niet enkel oude karren maar ook de splinternieuwe !!

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      12 november 2012 om 15:59

      @gorre: En 99% van FWD is leasebak..
      Pfffffff..
      Next.

      Login om te reageren
  32. gorre zegt

    12 november 2012 om 16:18

    @kaasboerin , inderdaad en die hebben er dan ook geen last van

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      12 november 2012 om 16:28

      @gorre: Idd, die kunnen zo over het ijsselmeer in hartje winter, no problemo want FWD………………..

      Login om te reageren
  33. RobinM zegt

    12 november 2012 om 16:23

    Is dit nou een oud bericht dat uit de archiefkasten getrokken is??? Kan me herinneren dat we alle bovenstaande argumenten al meerdere malen voorbij hebben zien komen in eerdere berichten die exact dezelfde inhoud hebben….

    Login om te reageren
  34. gorre zegt

    12 november 2012 om 18:01

    Als het hard genoeg gevroren heeft wil ik dit best proberen met een goedsetje winterbanden , benieuwd of je mij kan volgen ;-)

    Login om te reageren
  35. Homer55 zegt

    12 november 2012 om 18:04

    Ach, die discussie over FWD rijders die vastzittende RWD rijders uitlachen.. Boeiend. Ik rijd een RWD en vorig jaar in de sneeuw ben ik op zomerbanden (205 breed) en zonder esp enal geen een keer vast komen te zitten. Ik heb er nu wel winterbanden op zitten omdat je daarmee wel wat beter kan rijden maar op zomerbanden lukt het ook gewoon.
    Daarnaast vind ik een RWD een betere zitpositie en een minder zware neus hebben. Heb een draaicirkel van 3x niks en als ik zin heb maak ik dr lekker speels :)

    Login om te reageren
  36. rijbewijzer zegt

    12 november 2012 om 18:17

    Ik koop juist een afgetrapte e36 speciaal voor de winter, als die het overleefd, mag die in maart naar de sloop :)

    Login om te reageren
    • RobinM zegt

      12 november 2012 om 19:16

      @rijbewijzer: Hahahaha! Nice!! Afgetrapte E36’s zijn er genoeg :P

      Login om te reageren
  37. koelkast zegt

    15 november 2012 om 10:38

    @RobinM
    Afgetrapt en E36 is toch een synoniem?
    @kaasboerin
    Beamers of MB’s zonder winterbanden is natuurlijk één groot drama in de sneeuw. De meeste BMW rijders in die foto’s van @wimpster hebben het over zich afgeroepen de afgelopen winters omdat ze allemaal (noem het ijdelheid) op 18″ inch+ zomerschoeisel bleven rondtuffen :P

    Login om te reageren
  38. vale46 zegt

    17 november 2012 om 12:18

    Waarom zandzakken? Dikke spoiler & hard genoeg rijden, de downforce zal je wel meer grip geven terwijl je remweg enkel verkort ;)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North