• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hansen GT: nieuwe Nederlandse sportauto!

Auteur: robbie, gepost 16 juli 2007 om 16:20 – 70 Reacties

Hansen GT


Nou hoeven we in Nederland al niet echt te klagen over een gebrek aan automerken. We hebben naast het kwakkelende Spyker ook nog merken als Donkervoort, Carver en het nieuwe project van Maarten de Bruijn. Maar ik kan jullie vertellen dat er nog meer lekkers onderweg is!

Enkele jaren geleden had Giel Hansen een droom, hij wilde terug naar de basis van het ware autorijden. Niks geen electronische hulpsystemen of andere betuttelingen, een auto met zo min mogelijk compromissen moest er komen. Hij wilde weer terug naar de jaren ’70 toen ingenieurs in kleine fabrieken nog echte rijdersauto’s produceerden.

En daar wordt inmiddels hard aan gewerkt. Met behulp van moderne technieken wordt een custom built sportwagen ontwikkeld die geschikt zal zijn voor zowel de openbare weg als het circuit. Verantwoordelijk voor het design van de Hansen GT is de Portugees Ernesto Freitas (die we inmiddels kennen van de nieuwe “Dino”).

Hansen GT
Hansen GT schets

Maar ook de gebruikte techniek is niet mis. Zo zal de Hansen GT voorzien zijn van een dikke V10 die minimaal 500 pk zal leveren, een instelbare wielophanging hebben, voorzien zijn van een geïntegreerde rolkooi en zo kan ik toch nog wel even doorgaan. We kunnen kortom stellen dat de specificaties (PDF) veelbelovend zijn.

De Hansen GT zal in twee verschillende varianten gebouwd worden, de GT-R en de GT. De GT-R is de hardcore raceauto die en de GT is de daar van afgeleide straatversie die ook geschikt is voor het circuit. De verschillen tussen beide versies zijn minimaal. Zo is de GT-R voorzien van een racekoppeling en volledige racerolkooi, maar verder worden waar mogelijk in de straat en raceversie zoveel mogelijk dezelfde onderdelen gebruiken. Dit in tegenstelling tot veel concurrenten.

Hansen GT

Momenteel is Hansen Sportcars druk bezig met het opbouwen van de eerste testauto en de verwachting is dat in het vierde kwartaal van dit jaar de eerste circuittest plaats zullen vinden. Dit jaar zal er dus 1 exemplaar verkocht worden en voor 2008 ligt de planning op 5 stuks.

Hansen GT

Je hebt nog even de tijd om te gaan sparen want de vanafprijs voor de Hansen GT-R ligt op 225.000 euro en dat is dan nog exclusief BTW & BPM. Maar als ik zo naar de impressies kijk en de specificaties lees, dan begin ik al met sparen. En mocht je nu heel enthousiast geworden zijn dan bestaat er ook nog de mogelijkheid om een aandeel te nemen in het bedrijf. Wie wil dat nou niet?

Hansen GT

Ook interessant!

  • Video: nieuwe Nederlandse dashcam compilatie
    Video: nieuwe Nederlandse dashcam compilatie
  • Bussink Speedlegend GT
    Bussink GT R Speedlegend is 'Nederlandse' roadster
  • Gespot - De nieuwe Maserati MC20 in het Nederlandse straatbeeld
  • Nederlandse prijs MINI Rockingham GT bekendgemaakt
    Nederlandse prijs MINI Rockingham GT bekendgemaakt

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

Coupe, lusomotors, nederlandse-automerken, Racing, Schetsen

Vorig bericht: « Betrapt! Jaguar X-Type facelift
Volgend bericht: Voor fans zonder naam: Chevrolet Caprice »

Lees Interacties

Reacties

  1. evo zegt

    16 juli 2007 om 16:31

    Zeer leuke opzet! Qua idee zie ik veel overeenkoming met het merk Lotus. Jammer dat het uiterlijk alleen – voor zover ik dat nu kan zien – niet erg karakteristiek is.

    Login om te reageren
  2. TheEdge zegt

    16 juli 2007 om 16:31

    Een leuke autoblog bedrijfsauto!

    Login om te reageren
  3. sem zegt

    16 juli 2007 om 16:32

    1 dit jaar en 5 volgend jaar? bouw er is héél gauw meeer!!:D

    Login om te reageren
  4. Julian zegt

    16 juli 2007 om 16:32

    nu hopen dat het rendement van de aandeeltjes hier hoger ligt als bij spyker…

    Login om te reageren
  5. Solstice zegt

    16 juli 2007 om 16:32

    Een V10 met 500 pk, van welke fabrikant zou die afkomstig zijn…. ? ;-)

    Login om te reageren
  6. auto? zegt

    16 juli 2007 om 16:33

    Go go go Giel Hansen…

    Login om te reageren
  7. Mr Yigit zegt

    16 juli 2007 om 16:35

    Wat een lelijke grauwe renders zeg.. Doe dan ff een leuk kleurtje ofzo :D Auto zelf ziet er opzich goed uit, ben benieuwd hoe de achterkant eruit ziet.

    Login om te reageren
  8. Pomoek zegt

    16 juli 2007 om 16:36

    Ik vind het allemaal prima hoor, maar het blijven natuurlijk veredelde kitcars. Motor inkopen bij BMW, auto in elkaar schroeven (met de hand) en voor veel geld verkopen. Vind zo’n Burton dan eigenlijk veel leuker en betaalbaar.

    Login om te reageren
  9. Aston Martin Rapide zegt

    16 juli 2007 om 16:36

    Dat is wel erg goedkoop….225.00 euro…je bedoelt zeker 225.000 euro?

    -EDIT: Fixed!-

    Login om te reageren
  10. keislair zegt

    16 juli 2007 om 16:37

    hoop dat dit wel een echte sportauto wordt. spyker heeft helaas geen koppen kunnen slaan. dit ziet er al een heel stuk serieuzer uit! hoop inderdaad dat het de v10 van bmw wordt! dat beloofd spectakel!

    Login om te reageren
  11. JLJ zegt

    16 juli 2007 om 16:43

    Hij wil terug naar de rijdersauto’s uit de jaren 70, en komt met 500 pk?? Waar kun je die dan gebruiken? Alleen het circuit toch?
    als je met zo’n statement komt, moet je ook een auto presenteren die je op de openbare weg te volle kunt benutten, geen 500 pk monster zonder vangnetten.

    Login om te reageren
  12. Jonas zegt

    16 juli 2007 om 16:50

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  13. Jeffrey zegt

    16 juli 2007 om 16:52

    We hebben ook nog een ondergewaardeerde supersportwagen namelijk de Ascari van Klaas Zwart. Ook al zijn er maar een paar van gemaakt, dit vind ik eigenlijk de mooiste en beste nl auto ooit gebouwd.

    Login om te reageren
  14. Bram zegt

    16 juli 2007 om 16:53

    Dan koop je toch beter een Lotus exige cup versie of iets dergelijks….?

    Login om te reageren
  15. Jeffrey zegt

    16 juli 2007 om 16:56

    Ook al is Ascari oorspronkelijk Italiaans – Engels zie ik net dan heeft KZ het toch echt beter gedaan de de boven genoemde merken.

    Login om te reageren
  16. Rijk zegt

    16 juli 2007 om 16:59

    leuk idee… denk dat het ook maar beperkt uitgevoerd zal worden.

    Hansen heeft nog geen naam, begint leuk over een “pure sportwagen” zoals elk ander beginnend sportmerk. Komt waarschijnlijk in een later stadium erachter dat deze auto’s van allerhande veiligheids maatregelen voorzien moeten zijn om niet alleen in Groot-Brittanië verkoopbaar te zijn (EU en USA zijn de afzet markten). Daarna missen ze nog de naam, waar atm nog geen waarde aan kleeft zoals dat aan een naam als bentley en aston martin wel kleeft… immers daar rijden velen celebs in.
    Productie gaat erg specifiek op een zeer kleine doelgroep waardoor ze door hun afzet geen lage materiaal/fabricage prijzen af kunnen dwingen. Dit resulteert weer in een spartaanse bak die ook nog eens slechter rijdt dan de gemiddelde Jaguar XKR/Porsche 911S. Waardoor veel klanten het een leuke auto vinden… maar em toch niet kopen.
    Voila, fiasco #2357832585332

    Login om te reageren
  17. Scuderia__Ferrari zegt

    16 juli 2007 om 17:05

    Het is wel een mooie wagen alleen jammer van de lotus motorkap, en ook de velgen zijn ongeloofelijk fout! voor de rest ziet het er een mooi wagentje uit.

    Login om te reageren
  18. GTI-Stuut zegt

    16 juli 2007 om 17:06

    Wel vet, die 13-inch BBS-jes…

    Login om te reageren
  19. June zegt

    16 juli 2007 om 17:07

    Ze doen echt veeeeeeeeeel beter dan spijker. goed begin!

    Login om te reageren
  20. Jan C. zegt

    16 juli 2007 om 17:16

    Autoblog geeft me weer vele fouten; de browser crasht doorlopend.

    Ik ben gek van Nederlanders die proberen een auto te bouwen. Ik vind het ook leuk dat ze een sportwagen bouwen, hoewel dat toch een beetje een teleurstelling is.

    Ik ben het niet eens met “veredelde kitcar”, want DAF had vroeger ook Renaultmotoren, dat noemen we toch ook een automerk?

    Helaas ben ik het wel eens met de ietwat negatieve toon van sommige hier. “Back to basic” is een veelgehoorde kreet van beginnende autobouwers. We zullen het zien, ik wens ze veel succes, maar ik vrees dat het in tranen eindigt.

    Login om te reageren
  21. Cedric zegt

    16 juli 2007 om 17:17

    De GT-R is de hardcore raceauto die en de GT is de daar van afgeleide straatversie die ook geschikt is voor het circuit.

    Staat er geen foutje in deze zin?

    Login om te reageren
  22. Time zegt

    16 juli 2007 om 17:22

    Hey Goood Lookin’.
    Dit is leuk!! Straks krijgen we in Nederland nog een echte autoindustrie!! Heel gaaf, schetsen zien er goed uit, vermogen klinkt prima. Ik hoop inderdaad net als Sem dat er veel meer gebouwd kunnen gaan worden.

    Login om te reageren
  23. Jan C. zegt

    16 juli 2007 om 17:24

    Trouwens op die site staat een dagbladartikel waar hij voor een mockup? carrosserie staat…

    Login om te reageren
  24. Apache zegt

    16 juli 2007 om 17:24

    @ Cedric

    jawel: “daar van” moet “daarvan” worden.

    Login om te reageren
  25. jaguar fan zegt

    16 juli 2007 om 17:27

    Ik begin zeker met sparen.
    Alleen jammer dat er geen foto is van de achterkant.

    Login om te reageren
  26. lincoln zegt

    16 juli 2007 om 17:39

    de gt en de gt-r .. spannende namen hoor..

    Login om te reageren
  27. Simon zegt

    16 juli 2007 om 17:40

    @ Iedereen die al bij voorbaat fabrikanten roept voor de V10, in de tekst staat in mijn ogen duidelijk dat deze auto is bedoeld voor het rijden in een auto zonder alle elektronische hulpsystemen, dat houdt in mijn ogen dus ook een motor in die niet van diverse computergestuurde functies is voorzien. Iets dat bij BMW bijvoorbeeld wel degelijk het geval is.

    Of zit ik er nu gruwelijk naast?

    Login om te reageren
  28. Cedric zegt

    16 juli 2007 om 17:58

    @ Apache:

    Nee ik bedoelde de “die”

    De GT-R is de hardcore raceauto die en de GT is de daar van afgeleide straatversie die ook geschikt is voor het circuit.

    Login om te reageren
  29. david zegt

    16 juli 2007 om 18:02

    v10 met 500 pk, is die van een viper of bmw m of gallardo ??

    Login om te reageren
  30. Jesko zegt

    16 juli 2007 om 18:59

    Het ziet er heel standaard uit. Ik vind het een emotieloze auto. Bij Spyker zie ik wel emotie, een ontwerp wat me interesseert. Dit niet, het lijkt wel zo’n zelfbedachte supercar uit een budget race-game…

    Login om te reageren
  31. Pieter zegt

    16 juli 2007 om 19:15

    Waarom nou weer zo’n schreeuwend duur ding? Ik vind het een heel leuke auto hoor, daar gaat het niet om, maar volgens mij hebben ze meer kans als ze dit model scherp geprijsd aanbieden. Maak hem zo licht mogelijk, doe er een 4 cylinder van 200 pk in en prijs hem in de Audi TT klasse. Dan krijg je een totaal andere auto, maar mijns inziens veel interessanter dan het 500 pk spierballengerol.

    Login om te reageren
  32. PieterA zegt

    16 juli 2007 om 19:19

    Ik gok op die uit de Audi-stal. BMW leent zn motoren niet uit (behalve aan Wiesmann). Verder word ik niet bepaald warm van de wagen.

    Login om te reageren
  33. pantera zegt

    16 juli 2007 om 19:28

    tsja wat moet ik zeggen…
    –edit: zeg dan maar niets!–

    Login om te reageren
  34. autoblogger zegt

    16 juli 2007 om 19:39

    UPDATE: ik heb 2 nieuwe afbeeldingen toegevoegd. Met dank aan Ernesto!

    Login om te reageren
  35. Guan zegt

    16 juli 2007 om 19:44

    ‘De auto krijgt een V8 of een V10 motor met een
    vermogen van circa 500 paardenkrachten. ,,We
    hebben hiervoor contacten met diverse partners van
    Europese automerken. Een Europese motor vinden wij
    beter bij het karakter van deze auto passen dan een
    Amerikaanse motor. Een Europese motor heeft meer
    finesse, al is hier wel lastiger aan te komen.’

    (uit artikel op Hansen’s site)
    En wat je hier van moet zeggen!? Hangt denk ik vooral van de partners af of dit een succes wordt, of er drive genoeg is om flink te investeren en vooral ook of er kennis genoeg aanwezig is.

    B&S als partner voor het onderstel is natuurlijk ok, AES zegt mij dan weer helaas niets.

    Login om te reageren
  36. Bramzel zegt

    16 juli 2007 om 19:49

    Erg gaaf hoor, laat maar komen.

    Login om te reageren
  37. Miguel zegt

    16 juli 2007 om 19:53

    sorry maar dit vind ik ontzettend veel zaliger dan Spyker!

    Login om te reageren
  38. stefan zegt

    16 juli 2007 om 20:16

    hahha vast een deal met BMW dat kan heel erg dik worde kijk maar naar weismann dat zijn echt dikke wagens en die staan op een m3 onderstel met m3 motor. Hoop dat dit een M3 onderstel krijgt met een M5 motor :P
    En please GOD die nie die stomme dinge zo als spyker want die sie nu gewoon fait over een jaar of 2 met hun stomme race.

    Login om te reageren
  39. phantom zegt

    16 juli 2007 om 20:18

    Vooral die eerste 2 schetsen zijn zeer mooi niks aan veranderen.

    Login om te reageren
  40. Floris zegt

    16 juli 2007 om 20:41

    Ondanks dat het een sympathiek initiatief is zie ik dit niet slagen. Kleurloos design (weinig onderscheidend vermogen), veel te duur (voor dat geld rij je ook een Ferrari) en de vraag is maar of zo’n klein bureautje een beetje een goed sturende auto af kan leveren.

    Login om te reageren
  41. vla zegt

    16 juli 2007 om 20:59

    aan alle nederlanders: puik werk!

    Login om te reageren
  42. v4 mini zegt

    16 juli 2007 om 21:35

    vind hem er lijp uitzien beter dan een spyker zelfs …

    Login om te reageren
  43. v4 mini zegt

    16 juli 2007 om 21:37

    nog een keer.. mag mssn nog wel een lichte spoiler op

    Login om te reageren
  44. Bramzel zegt

    16 juli 2007 om 21:37

    Ik denk eigenlijk dat de straatversie maar een bijprodukt is van de raceversie.

    Als ik dit artikel op Autosport.nl lees gaat het de initiatiefnemers meer om de racerij dan om de straatauto:

    http://www.autosport.nl/actueel/news.php?id=4881&rubriek=int

    Login om te reageren
  45. Nick zegt

    16 juli 2007 om 22:12

    DIT KAN ECHT NIET!

    Iets wat erg overeenkomt met deze bolide qua design had ik in gedachtte om ooit te gaan construeren.
    Weliswaar met een 280 PK 1.4 motor i.p.v. een V10 maar ja… :P

    Login om te reageren
  46. Race_Kees zegt

    16 juli 2007 om 22:22

    Maar zo’n back-to-basics ruige borsthaar auto was er toch al? TVR?
    Het uiterlijk doet me denken aan een koenigsegg, die koplampen etc..
    Is een corvette blok niet te krijgen? die persen tegewoordig ook al 500+ pk toch

    @keislair: het was voor Spyker volgens mij nooit de bedoeling zo’n hardcore sportauto te maken.

    Login om te reageren
  47. phil zegt

    16 juli 2007 om 22:30

    nu moet ik zegge dat het wel een beetje trekt op een koeningsegg vanvoor en vanachter trekt het een beetje op een esprit

    Login om te reageren
  48. Hans zegt

    16 juli 2007 om 23:07

    Achterkant van een Lotus, voorkant lijkt op een Saleen S7-R

    Login om te reageren
  49. Maarten zegt

    16 juli 2007 om 23:31

    DOEN!!

    Login om te reageren
  50. Michiel_vd_Brink zegt

    17 juli 2007 om 00:05

    Wel stoer om dit op Assen, Zandvoort of Spa zo op je af te zien komen:

    Ik wens Dhr. Hansen bijzonder veel succes met dit project!

    Login om te reageren
  51. Tephlon zegt

    17 juli 2007 om 01:06

    IK BEN HET ZAT!

    “Het lijkt op een [vul supersportwagennaam in]”

    Natuurlijk lijken al die wagens een beetje op elkaar. Wat voor vorm zou je een 500pk racebak anders geven….?

    Login om te reageren
  52. donaldduck zegt

    17 juli 2007 om 02:35

    Leuk formuliertje om in te vullen voor onze nieuwe entrepeneurs,
    http://www.sniffpetrol.com/issue075.html

    Login om te reageren
  53. iFi® zegt

    17 juli 2007 om 11:54

    Zelfs die achterkant doet me aan Lotus denken. Allejezus zeg zo moeilijk is het toch niet om je eigen motorkap en achterlichten te ontwerpen?

    Login om te reageren
  54. C30CDIAMG zegt

    17 juli 2007 om 12:41

    Wellicht zouden de nederlanders eens een auto moeten ontwerpen die voor ‘de grote markt’ is ipv de niche markt

    Login om te reageren
  55. Beau92 zegt

    17 juli 2007 om 13:27

    Ik moest bij de eerste foto gelijk denken aan een lotus, vind ik wel jammer. Niet dat ik iets tegen lotus heb, maar wel jammer dat je bij het zien van deze auto niet hebt: he wat is dat! Die motorkap komt ook een beetje van lotus.

    voor de rest een toffe auto

    Login om te reageren
  56. joop zegt

    17 juli 2007 om 14:59

    WAT EEN SUPER WAGEN!!!!!
    -Edit: klik!–

    Login om te reageren
  57. wilco zegt

    17 juli 2007 om 22:36

    Ziet er om te beginnen veel beter uit dan welke Spyker dan ook. Dit idee mag van mij uitgevoerd worden!

    Login om te reageren
  58. sander zegt

    20 juli 2007 om 01:23

    heeft wat weg van de audi r8, alleen heeft die(welke je ook neemt) stukke mooiere velgen.

    Login om te reageren
  59. Rutger zegt

    20 juli 2007 om 20:33

    Eindelijk iemand die op het idee komt om al die electronische zooi overboord te gooien. Je kunt tegenwoordig niet eens je eigen koplamp meer vervangen !!
    Niet dat je aan deze auto zelf zal kunnen gaan sleutelen natuurlijk maar het idee is briljant !!!
    Ook het idee om de straat en race versie van deze bolide nagenoeg gelijk te laten spreekt mij erg aan. Wie wil er nou geen straatversie van een auto die vrijwel in dezelfde uitvoering op het circuit mee kan komen met of zelfs winnen van de concurrentie.
    Dan heb je naar mijn idee pas echt de essentie van een SPORTwagen voor op de weg te pakken.

    Aandelen voor deze “firma” (?) zullen zeer zeker de moeite waard zijn.

    De visie is goed, nu maar hopen dat de heer Hansen vorm kan geven aan wat er geschetst wordt.

    Login om te reageren
  60. musti zegt

    22 juli 2007 om 12:09

    nou het lijk ook wel een beetje op de ferrari achter kant en voorkant

    en ze zeggen ook tegen de turkse etox sportwagen dat die op een NISSAN 350Z lijkt nou

    nederland doet het zelf dus ook

    MAAR ! DING IK VIND HET WEL EEN SUPER AUTO ALEEN BEETJE KLEIN NET EEN BUGATI VEYRON :D

    Login om te reageren
  61. Eral zegt

    22 juli 2007 om 12:53

    Ik vind dat de auto veel weg heeft van andere auto’s zoals de Saleen S7, Lotus Elise en de Ascari KZ1…

    Login om te reageren
  62. stephan zegt

    22 juli 2007 om 16:16

    lijkt idd erg veel op andere auto’s, de motorkap van een lotus elise, de vormen vind ik zelf lijken op een ferrari F430 met wat details van een mclaren

    Login om te reageren
  63. Patrick Gorissen zegt

    13 augustus 2007 om 01:17

    Geweldig initiatief, dat we eens afraken van dat bloembollen en molentjes imago!
    Maar zoals vaker gezegd word, hebben we in Nederland de techniek en kennis in huis!
    Dan vindt ik ook, dat als je zo”n auto op de markt wilt brengen, je niet moet gaan winkelen bij andere autoproducenten voor onderdelen!

    Maak een auto waar we trots op kunnen en kunnen zeggen dat hij werkelijk in Nederland ontwikkekd en gebouwd is!

    Login om te reageren
  64. Alex. zegt

    7 september 2007 om 17:40

    Geweldig Initiatief.
    Maar hopen dat dit wat gaat worden.
    Alleen vind ik zelf de naam ( merk ) een beetje raar voor zo,n sportauto.
    Echter geef ik Hansen wel gelijk betreft ECHT autorijden zonder die elktronische hulpmiddelen.

    Login om te reageren
  65. Damoklets zegt

    22 september 2007 om 18:13

    Prachtig initiatief, hulde aan hollands glorie!!!
    Alleen de vormgeving (amerikaans happertje hier, amerikaans happertje daar) is mijns inziens karakterloos en zeker niet inspiratief, maar dat zal dan smaak zijn.
    Natuurlijk veel succes gewenst, hopelijk komt het goed!

    Login om te reageren
  66. Alex zegt

    23 september 2007 om 00:47

    Damoklets

    Klopt, en daar heb je ook helemaal gelijk in, en vind hem ook een tik op een Ferari lijken.
    Maarja, qua sportautos lijken ze zowieso op elkaar.
    Maar een glazen dak over de hele auto is wel weer appart.
    En dat uit Holland?
    Althans het produkt komt uit Holland, en de desing uit Portugal. :)
    We mogen best trots worden.

    Login om te reageren
  67. Roy Brom zegt

    20 april 2008 om 23:20

    waarom nieuwe auto’s bouwen, als er al zoveel goeds gemaakt is, wat zijn eigen al bewezen heeft, daar zijn alle kinderziektes uit, waarom geld weggooien aan nieuwe kinderziektes. Zelf rijd ik Mercedes 240 diesel met 631.000km op de teller, rijd als nieuw, met 52pk ,weegt 1700kg, maar rijd superlekker, wat moet je nou met 500pk. ik zou zeggen: auto niet bouwen maar een vliegtuig met 500pk bouwen. of plak er een paar vleugels aan.

    Login om te reageren
  68. Damoklets zegt

    21 april 2008 om 07:52

    @Alex
    Precies, en daarom is de Spyker per definitie vele malen onderscheidender dan deze bolide. Een merk waar je als echte chauvinist trots op kan zijn, ondanks dat Victor Muller en Michiel Mol wat de verkeerde weg kozen.
    Niet elk product uit holland is automatisch iets om trots op te zijn.

    Het Hansen ontwerp van de Freitas biedt absoluut niets unieks. Het is niet ‘eigen’ maar een eclectisch samenraapsel van 80’s-90’s sportautoontwerp.
    Dergelijke ontwerpen hebben geen prijs van ong. 300.000 euro, maar meer een prijs van 89.000 of minder. Ik begrijp ook niet dat je met droge ogen meer dan 100.000 euro durft te vragen voor zo’n oppervlakkig, makkelijk ontwerp, V10 of niet.
    Er is dus duidelijk niet goed naar de doelgroep gekeken. 3 ton voor een auto waar geen flair en stijl in zit betalen ze niet. De ontbrekende electronica is niet genoeg om een overtuigend USP te zijn.

    Hopelijk ziet Giel Hansen snel het licht en laat ie de opvolger wel goed ontwerpen, anders denk ik dat het snel over is met de pret. En dat zou natuurlijk ontzettend zonde zijn van zo’n prachtig initiatief.
    Wake up Giel!

    Login om te reageren
  69. autofan zegt

    22 januari 2010 om 23:52

    Als ik de eerste …… reacties lees ik veel nare dingen over Spyker. Vreemd. Goed zakelijk gezien een beetje jammer maar een schitterend ontwerp. Met zo’n auto schreeuw je geen ferrari of bmw m5, maar laat je smaak zien.
    Goed, deze auto moet je schuin van de achterkant bekijken vind ik. Die lijnen zijn bijna spectaculair. Verder toch een beetje bij elkaar geraapte auto. Maar ja beter goed gejat dan….. . Alleen 500 pk en geen electronica? De meeste mensen die zo’n auto kunnen betalen staan niet bepaald bekend om hun rijkunsten. Klinkt een beetje als wraak op de bank managers voor de kredietcises.
    Sorry ik had gehoopt op een betaalbare middenklasser met een beperkte oplage in het begin, met een wat minder onderhoudsgevoelige motor tussen de 220 en (hooguit) 350 pk . Zeker als je zonder electronica wilt rijden en het jaren 70 gevoel terug wilt halen. Hij had wat mij betreft wat meer mogen kosten dan een Lotus. Ik zou er zeker voor gepaard hebben

    Login om te reageren
  70. Roy Brom zegt

    21 oktober 2010 om 23:20

    Autoracen voor de ‘gewone man’

    Autoracen staat bekend als een dure sport. Saker Sportscars, misschien wel de minst bekende autoproducent van Nederland, probeert deze ultieme jongensdroom voor een breder publiek toegankelijk te maken.
    De raceautoproducent uit Etten-Leur presenteerde woensdagavond twee nieuwe modellen, de Saker RapX en de Sniper, exclusief bestemd voor circuitgebruik. Op verzoek kunnen de auto’s wel aangepast worden voor de openbare weg, maar erg happig zijn ze daar bij Saker niet op. „Wij blijven een raceautofabrikant. Wellicht zullen we in de toekomst meer werk gaan maken van auto’s op kenteken maar het wordt nooit de hoofdmoot”, zegt Sakerdirecteur Herbert Boender.

    Aan de Saker, een lage, brede sportauto met vleugeldeuren en uitgevoerd met een voor de racerij geprepareerde Subaru turbomotor, hangt een prijskaartje van minder dan 50.000 euro. Elke andere vergelijkbare sportauto met dezelfde prestaties kost volgens Boender minstens het dubbele. De prijs kan laag worden gehouden doordat de auto’s in serie worden geproduceerd. „Als wij de straatautomarkt op gaan, verwachten mensen dat deze auto’s, met deze looks wellicht een leren interieurtje hebben of dat ze volledig customized zijn. Die auto’s hebben we niet”, stelt Boender.

    Saker richt zich op amateurracers die hun hobby willen uitoefenen. Boender: „het zijn over het algemeen geen mensen die de illusie hebben om formule 1-wereldkampioen te worden, maar wel mensen die nu eindelijk hun droom kunnen waarmaken en kunnen racen, en wel op een relatief betaalbare manier”.

    Boender verkoopt ongeveer 25 auto’s per jaar en wil het bedrijf gestaag laten groeien. „Wij gaan volgend jaar, zelfs al krijgen we een enorme hoeveelheid orders, gewoon 25 tot dertig auto’s produceren en niet meer. Daar is ons bedrijfsmodel op gebaseerd en daarmee kunnen wij overleven.” Op termijn wil hij jaarlijks ongeveer vijftig auto’s gaan bouwen.

    De verkopen beginnen volgens de directeur al flink aan te trekken, vooral omdat het bedrijf de buitenlandse markten op is gegaan. Saker probeert voet aan de grond te krijgen in de omringende landen België, Groot-Brittannië en Duitsland, ook met het idee om Europese wedstrijden te kunnen organiseren. „We willen best wel naar de Verenigde Staten en naar Azië, maar we focussen ons nu vooral op Europa.”

    Het bedrijf werd ongeveer tien jaar geleden opgericht. De auto’s zijn voorzien van het embleem van de roofvogel Saker, een jachtvalk die voorkomt in Oost-Europa en Azië. „Een valk met een enorm hoge duiksnelheid en die snelheid vinden we terug in de Saker”, aldus Boender.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North