Hard gaan! Renault Mégane RS 275 Cup-S aangekondigd

Auteur: , 77 Reacties

Met 265 pk kon je al lomp hard rijden in de Mégane RS, maar volgens de Fransen kan het nog iets lomper. En harder.

RenaultSport heeft een nieuwe versie van de Mégane RS onthuld, genaamd 275 Cup-S. Een toevoeging die slaat op het motorvermogen én het pretonderstel. De 2.0-liter viercilinder levert namelijk tien pk meer dan in de standaard RS, met een koppel dat piekt bij 360 Newtonmeter. Evenveel als in de 275 Trophy-R, waarmee Seats ‘Ringrecord aan diggelen werd gestuurd.

Met het Cup-chassis krijgt de Mégane stijvere ophanging en een limited sperdifferentieel. Ingrediënten die van deze hete hatcback een fijne smijtauto maken (bewijsfilmpje). Renault vult dit pretchassis aan met Öhlins Road & Track-dempers, een titanium Akrapovic brulpiep en circuitwaardig rubber uit de Michelin Pilot Sport Cup 2-serie om de zwarte 18-inch velgen.

Als dat allemaal iets te hardcore klinkt, dat biedt Renault de 275 pk ook aan in de 275 Nav-versie. Die is minder hard (Sport-chassis in plaats van Cup-chassis) en komt standaard met mee op comfort gerichte features.

Het slechte nieuws: Renault Nederland gaat ze vooralsnog niet leveren. Dus de hoop is gevestigd op een dealer die dit uitloopmodel – er komt immers een nieuwe Mégane aan – hierheen haalt. Iets voor jullie, VKV?



77 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Goed om te zien dat ze de beste hothatch blijven verbeteren.
Dit segment blijft toch het domein van de Fransen.
@thejerk: absoluut waar. Vooral dit soort versie zijn helemaal perfect voor de betere trackdays. Op de Nürburgring en in de UK zie je ze overal. Toch wel jammer dat men in NL dan liever een 114i M-Sport, A180 AMG Sport of Golf GTE verkiest boven dit smakelijks!
@gtwillem: als diehard a klasse fan moet ook ik toegeven dat voor dat geld ik toch veel liever een hete megane koop!
@lambo4all: Toch geen A-klasse fan van het eerste uur hoop ik ;)
@thejerk: Het is absoluut een hele goede auto, maar persoonlijk gaat mijn voorkeur toch uit naar de Focus ST.
@dutchdriftking: serieus? Waarom dan? Het is een snelle Focus, maar echt bijzonder vond ik hem niet. Maar misschien zie ik iets over het hoofd ;-).
@gtwillem: Hij is fijner in dagelijks gebruik doordat hij net iets comfortabeler is. Als 5 deurs veel makkelijker. En ik vind hem gewoon nog veel mooier.
@dutchdriftking: Hij is idd wel praktischer dan deze “coupe”. Maar toch liever de Renault, want: er is maar één Ford die ik mooi vind…en dat is een uitgebrande Ford…
@dutchdriftking:
Leverbaar als 5-deurs… Als dat een koopargument is bij de aanschaf van een hot hatch dan is het enorm droevig gesteld met de markt.
@Original_Arnoud: Het punt van een hothatch is de dagelijkse inzetbaarheid in combinatie met rijplezier. Als bruikbaarheid niet van toepassing zou zijn dan is een GT86 tenslotte altijd nog een betere optie. Maar het belangrijkste breekpunt voor mij is dat de Focus gewoon vele malen mooier is.
@dutchdriftking:
Ik kan geen hot hatch van voor 2000 bedenken die leverbaar was als 5-deurs. En tussen de jaren ’80 en 2000 lag wel de gouden tijd voor deze sportieve bommetjes. Kennelijk is dagelijkse bruikbaarheid toen nooit zo belangrijk geweest.
@Original_Arnoud: Ik neem het begrip ‘hot hatch’ heel ruim, maar er zijn er wel een paar geweest die je als 5-Dries kon krijgen:
Alfa 33 QV, Citroen BX GTI, Fiat Tipo Quattrovalve, Lancia Delta HF Integrale Evoluzione, Peugeot 306 XSI, Renault 19 16v, Seat Leon Cupra, Subaru Impreza Plus GT Turbo en de Volkswagen Golf GTI G60 Edition. Maar eerlijk is eerlijk, de meeste waren er alleen in driedeurs uitvoering.
@Original_Arnoud: hmm. Iedere golf 2, 3 en 4 is als 5 deurs geleverd. De GTI`s waren niet extreem goed, (op de golf 2 GTI 16v en de golf 4 GTI 25jahre editie na, al was de laatste er pas in 2001), maar de VR6`jes en R32`s waren als 5 deurs en zelfs als automaat leverbaar. De VR6 zelfs als station. Ook de Astra F GSI was er als 5 deurs. En nee, in verhouding tot de huidige hot-hatches zijn deze absoluut niet geweldig. Maar het zijn zeker rappe karretjes die heel goed dagelijks inzetbaar zijn.
Sacre bleu!
Öhlins spul, doe maar duur. Buiten dat klinkt dit ding wel als een serieus leuk speeltje. Helaas vast en zeker flink aan de prijs op deze manier.
@ej20g: Road&Track setjes zijn qua prijs (hangt een beetje van de auto af) vergelijkbaar met Bilstein Clubsports. Valt zo bekeken wel mee toch?
@rotarypowah: zo valt het inderdaad wel mee. Als je het budget hebt: alijt Öhlins. Ik ben er sterk van overtuigd dat er niets beters te krijgen is qua kwaliteit.
@ej20g: sper, Öhlins, semislicks, Akropovic: alles wat het rijden daadwerkelijk leuker maakt. En sneller (zeker in de bochten). Dus voor deze hardware upgrades mag ook wel wat gerekend worden.
@gtwillem: Jawel maar uiteindelijk wordt het wederom een onbetaalbare hothatch …
@turbobrick: wat is onbetaalbaar? De huidige Megane Renault Sport kost 36k. Laat al deze extra hardware de prijs met 10 mille opdrijven, dan zit je op 46k. Valt nog wel mee voor de GT3 onder de hot hatches. Zit je nog steeds qua prijs onder een M135i, Golf R, Focus RS, Civic Type-R, WRX STI of S3. De enige die aanzienlijk goedkoper is, is de Leon Cupra R 280. Die doet ook 36 mille standaard. Maar ook daar moet je behoorlijk met de opties bezig zijn om op het niveau van deze Renault te komen.
@gtwillem: Ja precies, met alle opties ga je richting de 50 mille voor hij voor de deur staat !!
De GT3 in dat segment, zal best maar het is en blijft FWD.

Straks eens kijken hoe dat in verhouding staat met de Nieuwe Focus RS met wel AWD en een pak meer vermogen en veel meer marge mbt tuning.
@gtwillem: En vergelijken met die andere wagens (M135i, S3, etc.) is iets heel anders.

Dit is leuk voor op de track, klaar … Dan spelen bepaalde zaken geen grote rol.
Als je gaat kijken naar comfort, afwerking, aandrijving, uitstraling, etc. Dan ga je het verschil in geld zien.

Sorry, maar bijna 50 mille voor een Megane … Dan heb je of geld teveel of je spoort niet.
@turbobrick:
Bij het lezen van het woord comfort ben ik meewarig schuddend gestopt met lezen.
Als dergelijke termen gaat bezigen om een hothatch neer te sabelen, dan heb je geen bal van die term en waar die al 35 jaar voor staat begrepen.
@thejerk: Als je gaat praten over bepaalde bedragen dan willen mensen doorgaans meer dan een kuipstoel en pk’s.
Het gaat er niet om wat ik denk maar wat de consument vind !
Als jij gelijk had dan zat er ook geen airco, radio, navi en al die andere zooi in en wat het echt een track racer.

Er is meer dan alleen snelle ronde tijden op papier want de meesten hier (inclusief mezelf) kunnen peppie doen maar rijden zelf bij lange na de tijden niet die haalbaar zijn.
Beetje het racemotor syndroom … De zwakke schakel is in 99,9999% de bestuurder en niet de motor.
@turbobrick:
Daarom zie je nu veel luxe softere warme hatches zoals de Focus ST, de Golfs Gti en de R.
Dat de markt daar groter voor is maakt mijn stelling echter niet minder waar.
Deze discussie kan je doorgaan tot je een ons weegt maar winnen ga je hem niet.
@thejerk: Als jij het gevoel hebt dat je moet winnen dan wens ik je veel plezier.
Ik zit hier vanuit autoliefhebberij, maar ik heb geen oogkleppen op zoals sommigen die de realiteit niet kunnen inzien.
Het zogenaamde ‘hardcore’ zijn en een Gt3 wannabe zijn is niet aan mij besteed.
@turbobrick:
Zeg Don Quichot, ik bezig de termen “hardcore” en “GT3” niet, noch probeer ik mijn gelijk te halen bij iedereen die mijn gelijk accepteerd.
Ook zou het fijn zijn als je het een beetje zuiver houdt, maar dat is mijn persoonlijke mening.
Veel plezier met je strijd tegen de molens, van mij mag je “winnen” hoor.
@turbobrick: GT3 was een term die ik bezigde. Om aan te geven dat het het topmodel is, maar meer gericht op rijsensaties en circuitgebruik. Wat dat betreft lijkt mij dat redelijk kloppen.

De andere kant van de sportieve modellen zijn meer als de Turbo: luxe, 4wd, competent, in rechte lijn nog sneller en dagelijks bruikbaar.

En een Megane RS met Cup chassis is behoorlijk hardcore, mijn inziens. Het is behoorlijk straf afgesteld. Als je een Golf R gewend bent is dit wel een stuk steviger.

Als jij het hier totaal niet mee eens bent, kun je dit met goede argumenten weerleggen.
@gtwillem: Ik weerleg niets mbt zijn circuit eigenschappen, immers dat zijn feiten !! De tijden liegen niet.
Het gaat mij erom dat dit speelgoed (want meer is het niet) flink veel geld kost voor iets wat enkelt en alleen op het circuit zal schijnen.

De term GT3 vind ik ver gaan. Waarom ?
Hij heeft niet echt bijster veel vermogen
Hij is niet atmosferisch
Van een lichtgewicht in zijn klasse is ook nauwelijks sprake, de 1300KG zit je zo aan.

Wat je hebt is een leuke coupe (typische hothatch) waarbij men eigenlijk alle focus op het onderstel heeft gemikt en wellicht ook de bakverhoudingen heeft bijgesteld.
Dit resulteerd in een snelle circuit auto, that’s it …
@turbobrick: het is meer ter segmentatie. Ik zeg niet dat de Megane RS exact gelijk is aan een GT3. De auto niet, maar het verschil in hoe het op de markt gezet wordt komt overeen met hoe Porsche het doet met de varianten van de 911.
@turbobrick: Als ik me niet vergis is de 275 Trophy R idd zonder airco, zonder xenon (dit weet ik zeker), en navi. En de achterbank ontbreekt. Dit alles net zoals bij de Megane RS Trophy-R26 Radicale.

Of dat voor deze Cup-S geldt durf ik niet te zeggen. Al heeft hij wel duidelijk xenon…
@e1000bmw523i: Weleens gekeken wat die ‘hardcore’ 275 Thropy R dan weegt ??

Juist ja, 1376 KG kaal ….Niet bepaald een lichtgewicht als je praat over racer pur sang en de titel GT3 gebruikt wordt.
@turbobrick: Correctie, dat was de Trophy 275, de R weegt een kleine 80 kg minder. Lichter idd maar nog steeds niet een lichtgewicht.
@turbobrick: relatief licht. Een GT3 is ook relatief licht. Biet absoluut lichtgewicht. (Een GT3 is ook gewoon zwaarder dan een 911 Carrera).
@gtwillem: Ja, maar daar praat je ook over een supersport wagen met heel wat meer hardware aan boord.
Dit is gewoon een hatchback coupe die voor op het circuit gemaakt is. Ik vind 1300KG voor een FWD niet echt bijzonder… Zeer zeker niet bijzonder.
Enne dan praten we over de gestripte versie he met geen airco, achterbank eruit, etc etc.
De Trophy 275 weegt gewoon 1376KG, dat is evenveel als een 996 GT3 (of een 997 GT3 RS4 ) !!
@turbobrick: ik vergelijk de Megane RS niet met de GT3 an sich, maar hoe deze zich verhoudt tot het standaard model. Niet lichter. Maar iets zwaarder. Het gewicht is relatief laag. Veel hot hatches van 50k wegen aanzienlijk meer dan de Megane RS. Vergeet niet dat C-segment auto’s aanzienlijk zwaarder zijn dan 20 jaar geleden. De enige auto die qua opbouw vergelijkbaar is met de Megane RS en lichter is, is de Leon Cupra 280. Dus qua gewicht gewoon keurig in lijn. Dat ie geen 1.000kg weegt logisch, de laatste was de EK Civic Type-R. Die zat op 1.050kg.

Kijk, als je dit type auto niet begrijpt, mag dat. Maar er is wel degelijk markt voor. In Dieppe blijven ze deze auto’s nog altijd ontwikkelen en verkopen. En het journaille en liefhebbers zijn er gek op.
@e1000bmw523i: correctie: de laatste phase heeft wél xenon…
@thejerk: De term hothatch is in de laatste jaren dan ook sterk uitgehold/gedevalueerd…
@e1000bmw523i: Okay, hoe noemen we dit dan ?
@turbobrick: ik-wil-wel-hardcore-maar-ben-eigenlijk-een-mietje hatch…?
@e1000bmw523i: Doe maar lollig, het is en blijft in mijn ogen gewoon een hot Hatch .. Enkelt in de duurste versie een hele dure.
@turbobrick: @thejerk: @gtwillem: @desjonnies: @original_arnoud: schijtluis in het Frans is volgens translate “shitheel”. Weten we gelijk waar die S voor staat in Cup-S…
@e1000bmw523i: humor en relativering… Dank voor het brengen ervan 😀
@turbobrick:

Curieus want een vriend die zo’n AMG geval heeft gekocht klaagt steen en been over dat het een kreng van een wagen is, die al zijn geld opvreet, benzine zuipt, en net zo comfortabel is als een Komatsu dumptruck.
@desjonnies: Tja als hij met zijn dikke reet net uit een S klasse stapt dan kan ik me voorstellen dat het oncomfortabel is.
@turbobrick: comfort. Uitstraling. Afwerking. Ja. Inderdaad. Dat is wat belangrijk is. En door een Megane af te schrijven vanwege zijn voorwielaandrijving geef je eigenlijk al aan niet echt de hot hatch liefhebber te zijn waar Renault op mikt.

De Megane RS is een soort GT3 onder de hatches. Circuitwaardig. Geweldige wegligging. De Civic Type-R komt er nog het dichtste bij.

De S3, Golf R en dergelijke zijn dan meer de ‘911 Turbo’s’ onder de hatches: snel, capabel, comfortabel.

45k voor een trackday klare auto met 275pk vind ik 45k niet zo heel erg duur. Sterker nog, voor dat geld zijn er weinig auto’s die én de sensaties bieden en zo competent zijn. Ik daag je uit: welke auto van 45k biedt wat deze Megane biedt. Ongefilterd rijplezier gecombineerd met de capabiliteit voor circuitwerk. En rond de 275pk. Ik zal je besparen dat ie dan ook plaats voor 4-5 moet bieden en de standaarduitrusting van de Megane moet evenaren. Laat het me weten!
@gtwillem: Nieuw zoiets vinden is lastig want die markt is er nauwelijks tot niet. En dat is ook mijn punt, het is voor de consumenten helemaal niet interessant, enkelt voor een freak ergens met veel $$$.

Maar voor 20 mille zet ik een Impreza GTT neer die ook 4 tot 5 man kan vervoeren en de deuren van de je Megane eruit rijd, en dat onder alle weersomstandigheden want gelukkig regent het ‘nooit’ hier ……
@turbobrick: nu ben je een behoorlijke plank aan het mis slaan, jongeman ;-).

We hebben het over nieuw. Geen auto die op zijn jongst 16 jaar oud is. Er is wel degelijk een markt voor hardcore speeltjes, anders zou Renault ze niet met succes verkopen. En het is niet zomaar uit de lucht komen vallen, al jaren bouwt Renault heerlijke sportieve speeltjes. In Engeland zijn er wat meer opties, maar in Nederland zou je kunnen zeggen: Caterham Super 7, Honda Civic Type-R, Lotus Elise CR, Peugeot RC-Z R of de Seat Leon Cupra Sub8 zijn in Nederland de verkrijgbare opties. Auto’s die in Engeland behoorlijk goed verkopen. Daar geven ze ook nog om echte rijdersauto’s 😉
@gtwillem: Nederland is ook geen motorsportland maar dat heb ik al eerder verteld.
Bovendien is autorijden (en de nieuwprijs) een stuk goedkoper als hier dus dat scheelt ook.
De lotus en caterham kan je niet vergelijken, zijn totaal andere auto’s en zeker geen hothatch. Daar kan je nog geen heel brood mee halen.

Maar eh Willem, jij bent helemaal weg van dit hardcore circuit gedoe … Waarom rijd je dan zelf niet zoiets ?
@turbobrick: ik weet dat de Lotus en Caterham totaal andere auto’s zijn, maar die bieden ook behoorlijke thrills voor ongeveer hetzelfde bedrag. Dat was meer mijn punt.

Als ik 40k had liggen kwam er zeker eentje! Maar dat heb ik niet liggen. Ik heb er destijds naar gekeken (occasion), en serieus overwogen. Maar de RS 250 Cup was te duur (nog te jong) en de R26-R was niet te vinden destijds. Ja, één showroom model met 250km op de klok, ging hem dus ook niet worden. En de andere R26’s die ik vond waren op zich erg leuk. Maar toen een kennis mij tipte op een STI met lichte schade voor een goede prijs in Duitsland, werd ik toch erg nieuwsgierig. En dat is hem uiteindelijk geworden. Ik heb al diverse Impreza’s gehad en een erg goede relatie met de garage in de buurt. De heeft mij uitstekend mede geholpen de STI op te lappen.
@gtwillem: de 250 zit nu onder de 20.000,- (zelfs eentje voor 15.000,-). Ga je voor de Red Bull-editie (phase 1 neusje met 265 PK), dan zit je tussen de 20.000,- en 30.000,-.
De R26 radicale is nu – in Nederland – te vinden voor 23,5 duizend. In Duitsland of Frankrijk hoogstwaarschijnlijk voor minder…
@gtwillem: vwb de consumenten markt, Je zei het ooit zelf zo mooi Willem. Het zijn imagebuilders !
Ze maken er relatief weinig van en passen de normale RS versies aan met leuke onderdelen en zetten die beperkt in de markt.
Op die manier doe je sportief toch mee met minimale ontwikkelings kosten.
@gtwillem: klopt helemaal wat je zegt. Kwaliteit mag zijn prijs hebben, daarom ben ik ook blij dat Renault kiest voor absolute topkwaliteit. Ik kan me voorstellen dat mensen die deze versie kopen ‘m ook hard op zijn donder geven en dan wil je dat het spul heel blijft.
Kom nou maar met een nieuwe inplaats van een “nog sneller die je toch nooit gaat zien”.
Aan de ene kant vindt ik deze auto helemaal niks (want chronische Renault haat) maar die Megane RS is zo’n verdomt goede wagen dat deze nog wel beter moet zijn.
@Ricardo. Limited slip diff of sperdifferentieel, geen limited sperdifferentieel…. ;-)
Oeh, dat klinkt als een heerlijke wagen!
Ben ik de enige die ziet dat dit inprinciepe een 275 trophy is..?

Ik hoop niet dat ze ook bij Renault met het uitmelken zijn begonnen.
@jeffreym3: Was ook mijn gedachte. Maar de 275 trophy heeft natuurlijk geen Öhlins Road & Track-dempers, semi slicks. En rolt op 19″ i.p.v. 18″… ;-)
En ik zie geen rollbar in de auto, dus de achterbank zal er ook nog wel inzitten…

Ter vergelijk:
Trophy en Trophy-R
@autoblogger: @ricardo: wat is dat toch de laatste tijd met het “je reactie moet nog worden goedgekeurd.” spook…?
@e1000bmw523i: komt vaak door bepaalde woorden (of usernames) die op de zwarte/grijze lijst staan. Of door een te hoog aantal links oid, kan dus diverse oorzaken hebben.
@e1000bmw523i: de trophy heeft wel de ohlins dempers. Deze “nieuwe” uitvoering heeft gewoon wat je bij de trophy ook krijgt, danalniet als optie.
Wat een superauto!
Fijn ding hoor, maar waarom is hij van de facelift zo lelijk geworden? De eerste was zoveel mooier!
Serieus, 40/50K voor een Megane willen uitgeven? Omdat ie zo lekker op t circuit kan knallen. Ieder zijn ding, als t je 700 euro per maand waardedaling waard is, gelijk doen. Ik vind dat nogal duur eerlijk gezegd.
Ik zie het VKV niet doen. Ze hebben nog een aantal Trophy’s en Trophy-R’s op voorraad staan…
Slightly off-topic: ben ik trouwens de enige die wat kenmerken/lijnen van de Renault 17 in de Megane Coupe terugziet? @desjonnies misschien?
brekend!! 340.000 terugroep clio’s, brandstofleiding kan gaan lekken, niks heel ergs dus, mhuha :)
@FB_100002177943068: beter dat ze een terugroepactie doen dan het ontkennen/verzwijgen…
@e1000bmw523i: Klopt, heel wat merken laten gebreken mooi zitten (doorgaans niet veiligheids issues) en die kunnen de eigenaren na garantie vaak mooi zelf verhelpen.
Volvo oa heeft daar een handje van.
@turbobrick: je bent op de hoogte dat als er structurele kwalen zijn aan een auto dat de fabrikant/importeur verplicht is dit kenbaar te maken? En dat deze door de fabrikant/importeur opgelost moeten worden? Zijn gewoon Europese regels.

Daarbij geef je aan dat “Volvo oa er een handje van heeft.” Als je er verstand van zou hebben is het laster of smaad, want dit is nergens op gestoeld. Dit soort boude beweringen kun je het beste onderbouwen met een vorm van bronvermelding.
@gtwillem: Er zijn tal van structurele zaken die defect gaan aan Volvo’s die men pas vaak buiten de garantie ziet (zoals bij de meeste merken er altijd wel manco’s zijn). Dit zijn geen veiligheids issues maar gewoon vervelende zaken zoals structureel defecte airco verdampers, falende sloten van handschoenenkastjes, structureel falende binnenbekleding paneel 5 deur (Estate), niet werkende dag/km teller.
Natuurlijk heeft de klant er in het 1e jaar geen last van maar uiteindelijk heeft nagenoeg iedere eigenaar er wel minstens 1 keer last van.

Bij sommige merken worden auto’s na 20 jaar nog geroepen voor bepaalde wijzingen die ook niet te maken hebben met veiligheid maar met bijv. een dashboard defect.
Bij Volvo kan je het zelf uitzoeken.

Je kunt niet verwachten dat je na 7 jaar nog garantie hebt op de airco verdamper, maar als bij vrijwel iedereen dat ding inmiddels al tenminste 1x vervangen is denk ik dat er sprake is van ondeugdelijk materiaal. Na reparatie wordt deze vervangen met eenzelfde ‘zwakke’ verdamper en ben je soms 3 jaar later weer aan de beurt !
Om maar even een voorbeeld te noemen.
De specs klinken goed. Nu nog een aantrekkelijk exterieur maken.
Een nieuwe Civic type R heeft 310 Pk voor dacht ik 44.000 euro dat is 1000 goedkoper.

Is veruit de snelste hothatch op nurburgring, is echt hothatch en heeft ook nog luxe aan boord als klimaatregeling, navi etc etc
@johanw: Helemaal mee eens, en… het blijft heel!
Renault doet eigenlijk hetzelfde als altijd. De Trophy versie is vaak een versie die upgrades krijgt ten opzichte van de versie die er na komt. Geïntroduceerd met een andere kleurencombinatie, nieuwe velg en wat andere goodies. Ter info, zowel de Trophy als de Trophy-R zijn normaliter niet te verkrijgen in Nederland. Wat je dus ook ziet zijn vaak auto’s die via buitenland Nederland binnen komen. Deze maand onthult Renault de nieuwe Mégane die per januari in de showroom staat. Reken er maar op dat begin 2016 de volgende generatie Mégane RS op de agenda staat. Dit is niets meer dan een actiemodel met de onderdelen die ze op de plank hebben liggen. Vandaar dat Renault Nederland vaak niet happig is om deze naar Nederland te halen gezien de lage verkoopaantallen van deze liefhebbersauto.
Yes! Heel goed!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).