• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hartge 3 Serie Compact met V8 is een ideale dikkerd

Auteur: willeme, gepost 11 maart 2020 om 11:01 – 26 Reacties

Hartge 3 Serie Compact

Kijk eens. Een prachtige Hartge BMW 3 Serie Compact. Een ouderwets gaaf project van een ouderwets gave tuner.

Wat is er eigenlijk met BMW tuners gebeurd? Vroeger waren ze werkelijk overal, tegenwoordig lijkt het alleen alsof AC Schnitzer is overgebleven. Niet geheel ontoevallig ook een groot raceteam en volwaardige partner van BMW.

Hartge

Een van de bekendere namen die niet meer bestaat is Hartge. De eens zo briljante tuner en veredelaar bestaat al een tijdje niet meer. Dat is natuurlijk enorm zonde. Naast de verplichte velgen, uitlaten en spoiler had Hartge geregeld bijzondere projecten.

Hartge 3 Serie Compact

Eentje ervan was deze Hartge 3 Serie Compact. Nee, het is niet een vlot uitziende 318tds met een chip. De E36 Compact kon je destijds krijgen met een keur aan viercilinders én een heuse zescilinder, de 323ti. Die auto begint al een beetje een cult-klassieker te worden. Maar het kan nog beter.

Hartge 3 Serie Compact

323ti met V8

Het is de 323ti die Hartge in 1999 onder handen nam. De M52B25 zes-in-lijn werd uit de compacte 3 Serie gehaald ten faveure van een V8. In dit geval gaat het om de M64B44. Deze motor kennen we onder andere van de BMW 540i en 740i. In dit geval werd de motor door Hartge gekieteld. Dat niet alleen, het slagvolume werd vergroot naar 4.7 liter. Het resultaat? 345 pk en maar liefst 500 Nm! Kijk, dat zijn gezonde waarden voor een relatief kleine BMW.

M64B44

M3 transmissie

De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak uit de BMW M3 3.2 (E36). De achteras is door Hartge zelf ontwikkeld. Voor een betere wegligging zijn er enorme Hartge velgen en een Bilstein onderstel. Dat mag ook wel, want het prestatiepotentieel is enorm toegenomen. De 0-100 km/u sprint neemt minder de 5 seconden in beslag, de topsnelheid bedraagt meer dan 270 km/u.

Hartge 3 Serie Compact

Heerlijke bom

Ondanks dat de Hartge 3 Serie Compact sneller is dan dat deze eruit ziet, is de auto wel heerlijk dik. De kleur (Techno Violet) is helemaal goed, evenals Recaro sportkuipen, spoilers, uitlaten en teller die tot 300 km/u ‘loopt’. Kortom, een heerlijke bom uit de late jaren ’90.

Hartge 3 Serie Compact

Veiling Essen

De Hartge 3 Serie Compact wordt binnenkort geveild door RM Sotheby’s in Essen. Of deze alsnog doorgaat (in verband met het Corona virus) is nog niet duidelijk. De beurs zelf wordt wel verzet..

Ook interessant!

  • BMW belicht de M3 Compact die er nooit kwam
  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW
  • Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
    Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, BMW, compact, hartge, paars, tuning, V8

Vorig bericht: « Mazda MX-5 Eunos Edition doet denken aan Gran Turismo
Volgend bericht: GP Australië krijgt toch te maken met coronavirus »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    11 maart 2020 om 11:18

    Hij is fijn! Dit blok in een gewone 3-serie coupé of touring en hij is perfect! Een compact is altijd toch een beetje lelijk.

    Login om te reageren
    • dijan zegt

      11 maart 2020 om 12:20

      Dutchdriftking;Helemaal waar ;Kleur goed ,velgen goed ,uitvoering goed ,Motor prima . Maar dat alles in een mooier model .

      Login om te reageren
    • SpeedGeek zegt

      11 maart 2020 om 12:32

      @dutchdriftking: geen last van een scheurende subframe in ieder geval….

      Login om te reageren
      • mustang750supersnake zegt

        11 maart 2020 om 19:35

        @speedgeek: nee nu trekt ie meteen je hele cardan mee!!???

        Login om te reageren
  2. poes zegt

    11 maart 2020 om 11:46

    Pfff, dit is toch wel een heel gaaf ding hoor. Hartge is inderdaad zo’n lekkere old-school tuner die allerlei swaps uitvoerde. Heerlijk.

    Login om te reageren
  3. rikv99 zegt

    11 maart 2020 om 12:02

    Juist omdat het een compact is is hij nog veel beter. Lekker onopvallend.

    Login om te reageren
  4. tjorque zegt

    11 maart 2020 om 12:40

    Gas erop, koppeling er in knallen en ter plaatse cirkeltjes staan draaien… ?

    Bocht in, halfweg gas er op, en de vangrail van de binnenbocht kussen.

    Lijkt me listig dingetje met zulke power, waarschijnlijk niks tractiecontrole en een korte wielbasis…

    I like it ?

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      11 maart 2020 om 20:32

      Wielbasis is juist lang, 2 meter 70…. da’s best een eind hoor.

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        11 maart 2020 om 22:32

        Ik moet toegeven dat ik me door de naamgeving compact heb laten leiden en niet naar de cijfers gekeken heb… ?

        Login om te reageren
  5. blackmilo zegt

    11 maart 2020 om 12:40

    Die logo’s in de tellers leiden enorm af.

    Login om te reageren
  6. cossiekiller zegt

    11 maart 2020 om 12:44

    Het uiterlijk en de kleur zitten al helemaal goed, maar toch nog liever de E36 compact V12 van Racing Dynamics. Een BMW tuner die ook nog steeds bestaat dacht ik?

    @Willeme?

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      11 maart 2020 om 12:48

      @cossiekiller: ik voel een lijstje opborrelen … Van wat ik heb begrepen was Racing Dynamics Italiaans. Ze deden echt grote aanpassingen en fraaie tuning. Een Amerikaanse partij heeft ze overgenomen en sindsdien is het heel milde tuning wat ze doen. Maar ik zou mij er eens in moeten verdiepen, wel een keer leuk om te doen. Of een soort terug kerende rubriek over tuners van weleer. Zeker als er weinig nieuws is, is het wel leuk om dat te behandelen.

      Login om te reageren
      • poes zegt

        11 maart 2020 om 13:04

        @willeme: lijkt me ontzettend gaaf om over dit soort tuners een diepgaand AB artikel te lezen! :)

        Login om te reageren
    • hartman zegt

      11 maart 2020 om 13:10

      Dat was de 5,5 liter. In de E36 Coupé deed Hamann zelfs de 5,8 liter. Heerlijke tuning inderdaad.

      Login om te reageren
  7. Den zegt

    11 maart 2020 om 12:50

    Volgens mij had dit ding zelfs nog een heuse concurrent van Brabus de CV8.

    Login om te reageren
    • rikv99 zegt

      11 maart 2020 om 13:27

      @den: Goh inderdaad, die was ik alweer helemaal vergeten! Wel een lastige keus tussen die 2 lelijke eendjes…

      Login om te reageren
  8. scrmeagle zegt

    11 maart 2020 om 12:50

    Gaaf hoor ben benieuwd wat deze gaat opbrengen.

    Login om te reageren
  9. thomasthomas zegt

    11 maart 2020 om 13:48

    Wat een spuuglelijke velgen.

    Login om te reageren
  10. Pixed zegt

    11 maart 2020 om 14:33

    Niet slecht, maar weet nog hoe ik in een ver verleden naar Italië vloog om de BMW Compact met V12 van Racing Dynamics te shooten, en eens daar aangekomen bleek dat de motor er wel in stak, maar het ding niet kon rijden. Denk dat dit 1997 was als ik me niet vergis. Dan heeft Hartge hun huiswerk indertijd wel beter gemaakt.

    Login om te reageren
    • hartman zegt

      11 maart 2020 om 20:41

      Sports Car International heeft ‘m gereden en gepubliceerd in de uitgave Feb / Mar 1997.
      Twee namen die jou wellicht wat zeggen? Joanne Marshall tests en Roberto Carrer shoots.

      Login om te reageren
  11. mgmbh zegt

    11 maart 2020 om 16:46

    Gaaf! Alpina heeft destijds ook een V8 in E36 gelepeld. Zowel in coupé als sedan en cabriolet, een naar 4,6 liter geboorde. Welke motorcode weet ik zo snel niet.

    Login om te reageren
  12. appeltje zegt

    11 maart 2020 om 17:25

    Leuk idee, maar ik snap niet helemaal waarom er gekozen is voor een V8 die net zo krachtig is als de zescilinder in een M3 E46. Of een krachtigere V8. Op een “sleeper” zou ik zelf Halfordsletters weglaten, en smaakvol lichtmetaal plaatsen. Maar verder wel een leuk apparaat.

    Login om te reageren
    • jelmer zegt

      12 maart 2020 om 00:28

      Trekkracht (500 Nm!) en gewichtsverdeling, vermoed ik.

      Login om te reageren
  13. densk zegt

    11 maart 2020 om 18:57

    Gaaf dit! Ik begin de nette en onverprutste e36’s steeds meer te waarderen. In een mooie kleur (zoals dit paars), m-pakket en een paar mooie velgen vind ik ze prima te pruimen. Komt wellicht ook omdat er maar weinig nette meer over zijn. Prijzen voor een nette 323ti kruipen ook langzaam omhoog en dat voor een compact, voor de meeste toch een stuk minder gewild.

    Login om te reageren
  14. vaakbenjetebang zegt

    11 maart 2020 om 20:33

    … en wat er met die BMW-tuners gebeurd is? Brodeloos gemaakt door de ‘M’-santekraam van BMW zelf natuurlijk. Waarom naar een tuner gaan als je originele wansmaak kunt aanschaffen?

    Login om te reageren
  15. mpgc zegt

    11 maart 2020 om 22:11

    Wauw, de compact had in tegenstelling tot de sedan, touring en coupe nog de oude achterwielophanging van de E30. Zal een heftig apparaat zijn om mee te rijden ?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North