• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW belicht de M3 Compact die er nooit kwam

Auteur: Loek, gepost 22 mei 2021 om 11:32 – 24 Reacties

Van het lelijke eendje werd geprobeerd een zwaan te maken, maar tot productie kwam het nooit voor de BMW M3 Compact (E36).

Een hete hatchback van BMW is helemaal niet zo’n oud concept. Er zijn wel equivalenten geweest van iets wat we heden ten dage zouden kunnen bestempelen als een hete hatchback, maar de 130i (E8x) was in zekere zin de eerste.

atmosferische Hot Hatch

Hatchback

Tot de 1 Serie heeft BMW dus nooit een ‘echte’ hatchback gehad, niet in de klassieke zin van het woord. Sommige liefhebbers rekenen de eigenlijk-een-roadster-maar-toch-een-hatchback (Z3) M Coupé ook mee, maar de 1 Serie had ook twee wat meer directe voorgangers. De 1 Serie is namelijk in de basis een 3 Serie, maar dan iets kleiner. Dat doet denken aan waar BMW mee op de proppen kwam bij twee generaties 3 Serie (E36 en E46). De Compact.

Compact

De BMW 3 Serie Compact laat aan vele dingen blijken dat BMW wel iets onder de 3 Serie wilde hebben, maar geen zin had om een gloednieuwe hatchback te ontwikkelen. Wat dat betreft heeft deze eendagsvlieg wel wat aangewakkerd, want het zal niet toevallig zijn dat Mercedes met de C-Klasse Sportcoupe eenzelfde trucje toepaste. BMW ging echter na de 3 Serie Compact (E36) en diens gelijkwaardige en gelijknamige opvolger op basis van de E46 gewoon aan de slag met een hatchback, de 1 Serie dus.

We richten ons even op het origineel op basis van de E36. De Compact was een verkorte 3 Serie. Al zat de verkorting vooral achter de A-stijl, van voren is het ‘gewoon’ een 3 Serie. Op papier is dat bepaald geen slecht idee, want qua layout en motoren is het gewoon een 3 Serie. Achterwielaandrijving dus, en ruimte voor alle motoren die ook in de 3 Serie hebben gelegen. Die kwamen er niet overigens, voor powerliefhebbers hield het op bij zo’n 170 pk in de 323ti Sport. Dat was een marketingkeuze van BMW, want aan een poging ontbrak het niet.

M3 Compact

We zeiden het al: alle motoren van de E36 3 Serie passen in theorie in de BMW 3 Serie Compact: ook de S50B32 van de M3 dus. BMW experimenteerde daarmee in 1996. Er kwam een eenmalig prototype van een BMW M3 Compact, inclusief de dikke looks van de M3. Fun fact: dit is één van de eerste modellen van BMW M die de vier richting het midden geplaatste uitlaten in de achterbumper heeft, iets wat we later te zien kregen op de E46 M3.

De specs waren identiek aan de M3, zoals gezegd werd gebruik gemaakt van de opgewaardeerde S50B32 (de 3.2 liter grote unit) die 321 pk leverde. Een voordeel van de Compact als basis is het lage gewicht: BMW bespaarde meer dan 150 kilo ten opzichte van de reguliere M3.

Wendbaar

De verkorte basis heeft meer voordelen: de BMW M3 Compact sleept minder massa mee achter de achteras, wat de wendbaarheid ten goede komt. Overigens werd de M3 Compact bedoeld voor jonge klanten die gewoon de best sturende M3 wilde, zonder nonsens. Nou lijkt er ‘gewoon’ een 3 Serie dashboard in te zitten, maar ook die is afkomstig van een generatie eerder. Naast uiteraard harde, race-achtige Recaro-kuipen.

Lelijk eendje

Ondanks het relatieve succes van de BMW Compact, wordt hij vaak een beetje weggezet als het lelijke eendje van BMW. De M3 Compact bewijst hoe onterecht dat eigenlijk is. Stiekem staat hier gewoon een leukere versie van de M3. Ergens is het ook de spirituele voorganger van de M2, een recept dat nu aanslaat. Waarom BMW dacht dat het niet aansloeg in 1996? Dat zullen de paarse broeken van des tijds weten. Enfin, BMW belicht de M3 Compact nogmaals in onderstaande video.

Ook interessant!

  • Video: BMW M3 Touring op de 'Ring
  • Er wordt nu al gesproken over een BMW M3 CS
  • BMW M3 xDrive
    BMW stopt met het leveren van de M3 en M4 [update]
  • BMW: M3 Touring was origineel niet de bedoeling

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, BMW, BMW-M3, compact, concept, e36, M3, Video

Vorig bericht: « Zit Lamborghini wéér vals te spelen met tijden Nürburgring?
Volgend bericht: LOL: politie in Monaco houdt Formule 1 Safety Car aan »

Lees Interacties

Reacties

  1. ouwedibbes83 zegt

    22 mei 2021 om 12:15

    Zo 3/4 van voren lijkt ie best lekker, maar van de zijkant mis ik toch een kont. De hoge achterkant is uit verhouding en maakt m minder breed en laag. Ik denk dat dit gewoon veel te duur zou worden voor een 3 compact, de stap naar een reguliere M3 zal wel klein zijn geweest.

    Login om te reageren
  2. vaakbenjetebang zegt

    22 mei 2021 om 12:20

    De M Roadster en M Coupé waren uiteindelijk in zekere zin de productieversie van deze M3 Compact: de M3-motor met de E30-achteras. En ja, ik snap wel dat BMW de M3 Compact niet gebouwd heeft, want hij zou gewoon te duur geworden zijn. Op een 318i was de besparing door de goedkopere achteras en een oud dashboard nou eenmaal een stuk significanter dan op een M3, en met M3-geld op zak zou dan toch iedereen voor ’the whole enchilada’ zijn gegaan.

    Login om te reageren
    • saxoke zegt

      22 mei 2021 om 13:24

      @vaakbenjetebang: de Z3M en Z3M Coupé waren volgens mij veel duurder om te ontwikkelen

      Login om te reageren
      • e38ossie zegt

        22 mei 2021 om 18:38

        @saxoke: En hier gaat het weer mis. 😩

        Login om te reageren
        • saxoke zegt

          22 mei 2021 om 19:37

          @e38ossie: waar gaat t mis?

          Login om te reageren
          • e38ossie zegt

            22 mei 2021 om 20:28

            @saxoke: Zoals hierboven vaakbenjetebang het goed doet. De namen van deze BMW’s zijn M Roadster en M Coupé. Ik erger me al 25 jaar aan mensen die daar op een of andere manier Z3 aan vastplakken. Bijna niemand meld het goed. Zelfs de officiële pers heeft het regelmatig fout.

            Login om te reageren
            • saxoke zegt

              22 mei 2021 om 22:24

              @e38ossie: als je je daaraan al moet ergeren….. Daar kan ik dus echt niet van wakker liggen. Maar k ga er int vervolg op letten. M Roadster en M Coupé dus.

              Login om te reageren
          • jmeverts zegt

            22 mei 2021 om 20:35

            @saxoke: ze willen liever dat je m roadster en m coupe schrijft

            Login om te reageren
            • saxoke zegt

              22 mei 2021 om 20:37

              @jmeverts: ooohhhh…. Alst dat maar is.

              Login om te reageren
              • e38ossie zegt

                22 mei 2021 om 21:23

                @saxoke: 😄

    • e38ossie zegt

      22 mei 2021 om 18:38

      @vaakbenjetebang: eindelijk iemand die de benamingen goed heeft. Top!!

      Login om te reageren
  3. sollie1984 zegt

    22 mei 2021 om 12:35

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  4. rixxy330d zegt

    22 mei 2021 om 12:52

    Ik wil hem wel… gewoon als Daily. En lekker met mijn Anita naar de McDonalds… why not…

    Login om te reageren
  5. sanderz28 zegt

    22 mei 2021 om 13:09

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  6. saxoke zegt

    22 mei 2021 om 13:21

    Nou zit er ‘gewoon’ een 3 Serie dashboard in, maar verder niet te veel poespas. Naast uiteraard harde, race-achtige Recaro-kuipen.

    => Het dashboard is eerder een combinatie van het E36 en E30 dashboard. Het was meer E30 dan E36. Een E36 323ti compact vind k nog steeds een leuk BMWtje. Maar dan ook enkel met dat motortje en het complete M pakketje

    Login om te reageren
  7. Pascal zegt

    22 mei 2021 om 13:49

    Ik heb de E36 Compact gehad in de 318Ti uitvoering. Qua design gewoon minder dan de coupe en sedan, maar een heerlijke en betrouwbare auto aan gehad. Terecht dat ze er geen M3 van hebben gemaakt, dat paste toch veel beter bij de coupe.

    Login om te reageren
    • Pascal zegt

      22 mei 2021 om 14:07

      Oh trouwens, de compact noemde BMW de E34 ipv E36.

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        22 mei 2021 om 14:10

        Gekkie. De E34 is de fraaiste 5-Serie ooit. Al die elektropower om je heen doet wat met je membrane.

        Login om te reageren
        • Pascal zegt

          22 mei 2021 om 14:18

          Haha blijkbaar, verkeerd onthouden :) wordt tijd dat de volgende weer gewoon een BMW wordt

          Login om te reageren
      • e38ossie zegt

        22 mei 2021 om 18:39

        @Pascal: nee joh

        Login om te reageren
  8. antoonniels zegt

    22 mei 2021 om 14:13

    Had dit model ook niet iets met ( een verjaardag van) Auto Motor und Sport te maken. Stond een artikel in jaren geleden met nog een paar speciale modellen bij andere Duitse bouwers vandaan kan ik me herinneren.

    Login om te reageren
    • sportevo zegt

      22 mei 2021 om 18:22

      @antoonniels: dat dacht ik ook. Dat je een M3 Compact kon winnen.

      Login om te reageren
  9. mpgc zegt

    22 mei 2021 om 18:36

    Hoe je dit artikel kunt schrijven zonder te vermelden dat de compact niet de achteras constructie van de andere e36 versies maar die de e30 had, begrijp ik niet. Die achteras is waarschijnlijk ook een reden dat die M3 Compact er niet gekomen is. De M roadster en de M coupe, die ook nog de e30 achteras constructie hadden waren echt een hand vol.

    Login om te reageren
  10. cheatah zegt

    22 mei 2021 om 22:34

    Ik had jarenlang een 323ti – nog steeds het beste auto ooit! Ik ga hem weer kopen voor dabei!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North