• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hebben Tesla’s accu’s een dramatische ontwerpfout? [updated]

Auteur: sir_smokalot, gepost 22 februari 2012 om 18:28 – 49 Reacties

Tesla en Smart aan de laadpaal


EV’s: mechanisch gezien kan je er niet zo heel veel aan slopen, want zaken als injectoren, kleppen, nokkenassen e.d zitten er niet in. Het hart wordt gevormd door accu’s, die helaas nog steeds zwaar, maar bovenal erg duur zijn. En als die in de soep lopen, dan ben je zwaar het bokje. En juist dat schijnt te kunnen gebeuren.

Iedereen weet dat je een accu nooit volledig moet ontladen. Mede daarom zitten er in elektrische apparaten fail safes ingebouwd. Als je telefoon bijvoorbeeld zegt dat hij leeg is, is hij misschien voor 95% leeg, maar niet helemaal. Bij Tesla’s is dit evengoed het geval, maar deze apparaten zitten vanzelfsprekend wat ingewikkelder in elkaar dan je laptop of iPad.

Tesla Roadster

In de Roadster (de enige Tesla die nu op de markt is) zijn een aantal systemen aan boord die een beetje stroom nodig hebben, zelfs als het apparaat uitgeschakeld is. Hierdoor kan het gebeuren dat de accu’s volledig uitgeput raken, waardoor de Roadster verandert in wat men in het Engels aanduidt als ‘brick’, een baksteen dus. Bij een lege accu schijnt dit al na een week het geval te zijn.

De accu’s zijn dan niet meer op te laden, in het voertuig is geen beweging te krijgen, en de enige oplossing is het vervangen van het accupakket, à 40.000 dollar (overigens staat de europese prijs voor een ‘battery replacement agreement‘ op 9.200 euro, ex BTW*). In de VS schijnen al 5 van deze gevallen bekend te zijn. Een merkwaardig verhaal, dat ons via de tiplijn ter ore kwam. (volledig artikel HIER)

Tesla Roadster

Uiteraard wilden wij het fijne hier wel van weten, dus we pakten de telefoon en belden met Rogier Kroymans, Tesla Country manager Benelux. In een reactie geeft hij aan niet van deze specifieke gevallen op de hoogte te zijn. Daarnaast zijn er volgens hem door Tesla legio preventieve maatregelen genomen, die het volledig ontladen van de accu’s voorkomen.

Het begint bij een stukje gezond verstand. Net zoals je met je conventionele auto je tank nooit volledig leeg rijdt, zo is het vrij logisch dat je redelijk op tijd je Roadster weer aan de stroom zet. Dit wordt ook duidelijk aangegeven in de handleiding, en de instructie die elke koper krijgt. Het begint met een stukje gezond verstand dus.

Tesla Roadster

Daarnaast schijnt het zo te zijn dat in elke Roadster een functie is ingebouwd, waarbij, zodra de accu leeg is, contact wordt opgenomen met de importeur/dealer, die op zijn beurt weer terugkoppeling naar de klant geeft. De ironie hiervan is dat juist dit systeem ook extra stroom vraagt… Zijn dit fail safes genoeg?

Kroymans is ietwat ontstemd door het feit dat sommige mensen schijnbaar altijd maar naar argumenten lijken te zoeken om te schieten op EV’s, alleen omdat het niet-conventionele auto’s zijn. ‘Als jij je BMW tot aan je bestemming in de eerste versnelling rijdt, heb je ook grote kans dat hij het niet overleeft’. Of: ‘in een dieselauto gooi je ook geen benzine.’

Ja, en hoewel het laatste argument niet zo sterk is, komt het wel op hetzelfde neer: eenieder die een Tesla in zijn bezit heeft en enigszins zijn gezond verstand gebruikt zal niet snel met een Tesla ‘Brick’ te maken hebben.

Tesla Roadster

En hier kunnen we wel in meekomen. Maar toch vraag ik me af of er door Tesla niet gewoon een fail safe in te bouwen is, die ook de onderliggende stroomvragende systemen uitschakelt zodra de accuspanning bijvoorbeeld nog maar 5% bedraagt. Hiermee voorkom je dat de allergrooste dum-dumbs de fout ingaan, en verkwist je niet een peperduur accupakket. Just sayin’…

Tesla USA moet nog met een reactie komen, maar as we speak doet het eerdergenoemde artikel van Michael Degusta al flink wat stof opwaaien in de VS, getuige dit en dit artikel.

Met dank aan Frank voor de tip!
Foto via autojunk.

*Hierop inhakend: Dit is volgens mij niet van toepassing als je een “brick” hebt. Dit is in de VS namelijk ook zo:

Due to Tesla batteries naturally decaying over time, Tesla offered Roadster customers a $12,000 “battery replacement program”. This program is intended to replace a Roadster battery with a new one seven years after purchase. When asked, the Tesla service manager said even if owners had paid in advance for this replacement battery program, they would not be allowed to use it to replace an accidentally discharged battery — they would have to pay the full $40,000-plus cost.

Het lijkt ons dus dat je in Europa ook gewoon $40k moet ophoesten als je een Brick hebt.

UPDATE 23-02 – Jalopnik heeft een nieuw artikel, waarin een eigenaar van een van de bricks zijn zegje doet. Hij geeft aan dat hij nooit op de hoogte is geweest van deze mogelijkheid (compleet lege accu’s), of dat de reparatie hem 40+ k dollar zou kosten. Dit spreekt de Tesla-lijn tegen, en ook wat ons gisteren verteld is. Wie spreekt de waarheid?

Tesla zelf heeft een statement de deur uit gedaan waarin het volgende te lezen is:

“Tesla batteries can remain unplugged for weeks (even months), without reaching zero state of charge,” the company said. “All Tesla vehicles emit various visual and audible warnings if the battery pack falls below 5 percent SOC [state of charge].”

Ook interessant!

  • Tesla verwijdert bestelmogelijkheid Roadster Founders Series
    Tesla verwijdert bestelmogelijkheid Roadster Founders Series
  • Tesla Roadster wordt alleen maar meer waard
  • Tesla Roadster weer vertraagd
    Tesla Roadster wéér vertraagd. Alweer.
  • Tientallen Tesla Roadsters verloren bij grote brand
    Tientallen Tesla Roadsters verloren bij grote brand

Nieuwste artikelen

  • Deze goedkope G-Klasse Brabus op Marktplaats lijkt echt, maar toch ook engggg
  • Max Verstappen rijdt volgend jaar stiekem toch met nummer 1 rond
  • Video: De aanhangwagen van Snollebollekes
  • BMW van volkszanger met drie kinderen erin gestolen
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, roadster, Tesla

Vorig bericht: « Het grote Audi uitmelkfestijn: wééééér een A3-lek…
Volgend bericht: Battle tussen Porsche & Tesla, in twee tellen naar de 100 met aardgas en een elektrische Saab #Groen7 »

Lees Interacties

Reacties

  1. meneersander zegt

    22 februari 2012 om 18:33

    Dus als je 2 weken op vakantie gaat en je auto leeg op de oprit laat, dan kan je hem daarna niet meer gebruiken? Daag 100,000 euro!

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      22 februari 2012 om 18:42

      Jep. Gewoon even opladen voor je op verkansie gaat dus :)

      Login om te reageren
      • meneersander zegt

        22 februari 2012 om 19:01

        @sir_smokalot: en dan als je terug is er weer 10% verloren gegaan. Dat zou voor mij de reden zijn om hem leeg achter te laten. + jatten wordt iets lastiger:P

        Login om te reageren
        • kickass zegt

          22 februari 2012 om 19:06

          Ik heb liever dat er 10% verloren gaat dan dat je auto verloren gaat. ;)

          Login om te reageren
      • Benjamin1 zegt

        22 februari 2012 om 19:15

        @sir_smokalot: goed artikel smoke! Veel info, geen copy paste en ook nog opinie.

        Insert funny pic hieronder:

        Login om te reageren
    • kickass zegt

      22 februari 2012 om 19:04

      Daar zat ik ook precies aan te denken, aangezien je niet met de Roadster op vakantie gaat.

      Login om te reageren
    • rvdwal1991 zegt

      22 februari 2012 om 23:32

      @meneersander: Sorry hoor. Maar ooit van een druppel lader gehoord??

      Login om te reageren
    • theiz zegt

      23 februari 2012 om 13:12

      @meneersander:
      Of wat dacht je ervan om je auto te parkeren met 5% acculading en er vervolgens een vorstperiode langs komt zoals bij ons laatst. Als je de auto neerzet met +5 en de temperatuur zakt naar -22, dan is er van je 5% lading volgens mij helemaal niets meer over.

      Login om te reageren
      • meneersander zegt

        23 februari 2012 om 13:20

        @theiz: Ook nog is ja.

        Login om te reageren
  2. E34M5Touring zegt

    22 februari 2012 om 18:33

    Kroymans: ‘ik word er een beetje moe van dat er schijnbaar door sommige mensen altijd maar naar argumenten wordt gezocht om te schieten op EV’s. Als jij je BMW tot aan je bestemming in de eerste versnelling rijdt, heb je ook grote kans dat hij het niet overleeft’. Of: ‘in een dieselauto gooi je ook geen benzine.’

    Wanneer ‘gewone’ merken met een mega recall komen wordt daar ook over geschreven dus………

    Login om te reageren
    • desoper zegt

      22 februari 2012 om 22:23

      @E34M5Touring: klopt, maar niet als er een stel domme amerikanen hun bmw aan gort rijden, omdat ze vergeten te schakelen

      Login om te reageren
      • RoT___ zegt

        22 februari 2012 om 23:49

        @desoper: Meeste handbakken in de VS worden gereden omdat mensen dat bewust willen, lijkt me dat zij wel weten dat je moet schakelen ;)

        Login om te reageren
  3. wooter zegt

    22 februari 2012 om 18:35

    Zelfs met een failsafe systeem… Dan nog kan de accu volledig ontladen worden na weken of maanden van niet gebruik. Een accu met nog 5% aan energie over die aan z’n lot wordt overgeladen ontlaad ook.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Nickel%E2%80%93metal_hydride_battery#Self-discharge

    Voor een normale NiMH zit je makkelijk aan een half percent aan ontlading per dag bij niet gebruik.

    Als je dus een Tesla Roadster koopt om er enkel op mooie dagen buiten te komen, is het toch wel belangrijk ‘m aan de lader te houden in de garage.

    Login om te reageren
    • widodh zegt

      23 februari 2012 om 09:20

      @wooter: ‘Lader’ is een beetje een overdreven woord. Je moet hem gewoon in een stopcontact prikken, meer niet.

      De Roadster zorgt dan zelf voor een optimale State-of-Charge en dan is er niets aan de hand.

      Login om te reageren
  4. kogando zegt

    22 februari 2012 om 18:38

    Waarom bel je daarvoor Kroymans? Ik ben laatst de shop in LA binnengewandeld en kreeg alle uitleg die ik wilde over de auto. Bel dan gewoon gelijk Tesla.

    Login om te reageren
    • MarkieS zegt

      22 februari 2012 om 19:05

      @kogando: “Rogier Kroymans, Tesla Country manager Benelux” (en Frankrijk). Te moeilijk?

      Login om te reageren
  5. Ferry_76 zegt

    22 februari 2012 om 18:38

    “Daarnaast schijnt het zo te zijn dat in elke Roadster een functie is ingebouwd, waarbij, zodra de accu leeg is, contact wordt opgenomen met de importeur/dealer, die op zijn beurt weer terugkoppeling naar de klant geeft.”

    Ja Hallo? Met Tesla Nederland. Je auto belde net, of je hem even op wil laden. Dank je wel!

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      22 februari 2012 om 19:06

      @Ferry_76: LMAO! :D

      Login om te reageren
  6. RubenPriest zegt

    22 februari 2012 om 18:52

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  7. Jantje_555 zegt

    22 februari 2012 om 18:59

    Foutje. Het is laptop of ipad al begrijp ik niet waarom er niet tablet staat…moeten die mensen met een galaxy tab (om maar een van de zovele te noemen) weer worden buitengesloten?

    Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      22 februari 2012 om 19:04

      @Jantje_555: ja

      Login om te reageren
    • TimoBac zegt

      22 februari 2012 om 22:48

      @Jantje_555: ja inderdaad. iPad rulezz

      Login om te reageren
  8. awesome zegt

    22 februari 2012 om 19:05

    Hahaha! Ik lees ‘gezond verstand’ en ‘VS’ in 1 artikel? Zo bijzonder is het niet dat er 5 gevallen in de VS bekend zijn, where else?

    Login om te reageren
  9. norge zegt

    22 februari 2012 om 19:32

    Only in the uuusoffee ,wanneer komt de eerste die benzine in zijn accu’s gooit?

    Login om te reageren
  10. topless zegt

    22 februari 2012 om 20:03

    Mijn “ouderwetse, benzine gestookte” roadster staat regelmatig wekenlang stil. Zal bij Tesla’s niet anders zijn. Niet erg handig dat je dan steeds eraan moet denken de accu’s voldoende op te laden. Ook niet omdat je ze pas weer moet opladen, wanneer ze vrijwel leeg zijn. Anders wordt de levensduur ook weer korter.

    Login om te reageren
    • RoT___ zegt

      22 februari 2012 om 20:46

      @topless: Zal denk ik wel een druppelaar voor bestaan? Ken genoeg mensen die op die manier ook de conditie van de accu van de motor/auto op pijl houden als die een tijd niet gebruikt wordt.

      Login om te reageren
  11. Tonnie zegt

    22 februari 2012 om 20:22

    Tja, het staat ook nog maar in de kinderschoenen. Daarom zal het nog jáááááááren duren voor wij allemaal elektrisch rijden :D

    Login om te reageren
    • rotarypowah zegt

      22 februari 2012 om 22:01

      @Thijsj: jáááááááren geleden reden wij allemaal al elektrisch :D

      Login om te reageren
      • Tonnie zegt

        23 februari 2012 om 19:07

        @rotarypowah: oja? volgens mij niet, want die elektrische porsche van vroeger, dat waren er niet veel ;) en jaaaaaren geleden reden wij nog helemaal niks behalve paarden en vrouwen ;)

        Login om te reageren
  12. kogando zegt

    22 februari 2012 om 20:37

    @MarkieS: Ja, snap ook wel dat ze importeur zijn maar dat neemt niet weg dat de fabrikant waarschijnlijk beter weet hoe de vork in de steel zit. Je gaat toch ook niet de Mediamarkt bellen als Sony TV’s blijken te smelten.

    Bovendien staat er dat er in de VS vijf gevallen bekend zijn, niet in regio Nederland.

    Login om te reageren
  13. The360box zegt

    22 februari 2012 om 20:58

    Werd er tijdje geleden op geattandeerd dat dit een ander systeem is en die ministers en andere eikels maar zeggen jà “ een elektrische auto werkt net als je mobiele telefoon qua accu enz. “. My ass dus want een telefoon moet je juist pas opladen onder de %5.
    En daarom mensen, koop never nooit een EV, voor hetzelfde geld rijdt u een dikke V8 en levenslange benzine!

    Login om te reageren
    • Seroo zegt

      22 februari 2012 om 22:01

      @The360box: Een telefoon moet je ook gewoon als het kan opladen. Ontlading is alleen maar slecht voor Li-ion accu’s (bijna alle accu’s tegenwoordig dus). Alleen vroeger met de Nikkel-anhydride accu’s moest je ze zo leeg mogelijk laten gaan voordat je ze weer oplaadde.
      Nogmaals, Li-ion accu’s opladen zodra het je uitkomt (ik hang mijn mobiel iedere nacht aan de lader ookal is hij nog maar op 60%, dat is gewoon beter voor je accu).

      Login om te reageren
      • RoT___ zegt

        22 februari 2012 om 23:52

        @Seroo: Hoe zit dat dan met laptops? Ken genoeg studiegenoten met redelijk nieuwe laptops en een verpestte accu, puur omdat ze als het even kan aan de 230v gaan. Ik werk altijd volgens het 100%-0%-100% principe en mijn accu is na 2 jaar nog niets van zijn capaciteit verloren.

        Login om te reageren
        • The360box zegt

          23 februari 2012 om 08:40

          @RoT___: En zo hoort het ook, accus hebben een soort van geheugeneffect waardoor ze denken dat ze leeg zijn,

          Login om te reageren
          • widodh zegt

            23 februari 2012 om 08:49

            @The360box: Onzin! Lithium-Ion accu’s hebben _geen_ geheugen effect!

            Elke EV kan je ook ALTIJD ingeprikt laten, de onboard lader zorgt voor dat de accu netjes vol blijft en ook onderhouden.

            Altijd ingeprikt blijven is geen enkel probleem.

            Geen stomme dingen zeggen over accu’s als je er niets vanaf weet.

            Login om te reageren
            • The360box zegt

              23 februari 2012 om 13:10

              @widodh: Ja, ik zie door het bos de bomen niet meer, mijn telefoon en laptop laad ik pas op als ze onder de %5 zijn omdat ik weet dat die een soort van geheugeneffect hebben, klaar, hoe het bij die Ev is boeit me eigenlijk niet.

              Login om te reageren
  14. heidekonijn zegt

    23 februari 2012 om 07:54

    @smokalot
    Zonder iets of iemand willen af te fakkelen, mag een kleine kanttekening? Memory effect is grotendeels een hoax, als het al voorkomt is het bij NiCd, en EV’s rijden over het algemeen LiON of NiMH.

    Een zin als “Iedereen weet dat je een accu nooit volledig moet ontladen. Mede daarom zitten er in elektrische apparaten fail safes ingebouwd. Als je telefoon bijvoorbeeld zegt dat hij leeg is, is hij misschien voor 95% leeg, maar niet helemaal.” slaat dus de bal mis, tenzij je met een eighties telefoon rondloop met een auto-accu op lood.

    Kans op een stel amerikanen dat zijn huis/zwembad/tesla lening niet kan betalen en geld probeert los te krijgen is dan ook 100%.

    Login om te reageren
    • heidekonijn zegt

      23 februari 2012 om 07:56

      @smokalot: Mogelijk interessant om eens na te lezen, de zin en onzin over de EV en waarom hij zo snel mogelijk dood moet : http://www.ev1.org/ Je zal zien dat in de US nog steeds oude EV’s rondrijden zonder een centje pijn.

      Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      23 februari 2012 om 08:16

      Dus jij zegt dat Li-ion accu’s nooit 100% ontladen kunnen worden, waardoor ze in een catatonische toestand terecht komen? Ik ben geen technicus, maar hoe verklaar je dan die 5 stilgevallen Tesla’s in de VS. Inclusief die van de update?

      Login om te reageren
      • heidekonijn zegt

        23 februari 2012 om 08:49

        @sir_smokalot:
        Toch altijd weer dat “bewijs jij maar” toontje. Is iets typisch voor Hollandse fora weet je?

        Niet dat ik de nood voel om Tesla’s of EV’s te verdedigen of “verklaren”- de helft van mijn auto’s hebben dubbele carburatoren – maar de waarheid heeft zijn rechten. Dit is een hoax zoals dat hele Toyota remgedoe een hoax bleek te zijn.

        Je kan een batterij 100% leegladen. Maar als je een *beetje* moderne batterij hebt, zelfs lood (maar dan wel sealed), dan maakt dat niets of weinig uit. Mogelijk heb je bij NiCd wat verlies. Maar een percentage verlies is geen brick. Een brick = kapot. Dat krijg je enkel als je een cheap-ass ‘open’ autobatterij van de vorige generatie leeg laat lopen. Dat komt door de opbouw van de batterij die NIET overeenkomt met die van een moderne batterij.

        Maarrr wat wel een issue is, is dat elke batterij jaarlijks een percentage van zijn vermogen om op te slaan verliest. Afhankelijk van het type batterij. Dat kan 10% zijn, 20%, etc..
        En omgevingstemperatuur is een belangrijke factor. Autobild heeft recent uitgevogeld dat een Nissan Leaf en zijn consoorten meer dan 50% aan range verliezen bij strenge wintertemperaturen.

        M.a.w. met een EV met batterijen van een paar jaar oud tijdens een strenge winter kom je niet ver.

        En een hybride zoals de Ampera of de 508 die over een jaar of vier moet verkocht worden met een batterij-pack dat amper meer werkt, ga je niet veel meer terugkrijgen. Prijs van een dergelijke pack gaat nu rond de 9000 euro.

        Pervers effectje : herverkoop waarde daalt tot tegen of onder de prijs van de dure battery packs. Waarde van voertuig is kleiner dan de herstelkost, zegt je dat iets? Dat is de definitie van ’total-loss’. Een hybride rijdt zichzelf dus op een jaar of vijf, zes total-loss.

        Het is niet erg zinnig om zo’n ding te kopen, maar niet om reden dat je plots een brick zou hebben. Het bricken gaat trager dan dat.

        Login om te reageren
        • sir_smokalot zegt

          23 februari 2012 om 09:00

          Nee hoor, ik stel gewoon een vraag. De intonatie lees je er zelf in vrees ik. Verkleinde range met lage temperaturen is een bekend fenomeen, hebben we op g7 geloof ik ook al e.e.a. over geschreven. Het technisch total loss-rijden is inderdaad een aparte kwestie, daarom is het voor velen een verademing/verlaging van de drempel dat Renault de accu’s als leasepakket aanbiedt.

          Login om te reageren
          • heidekonijn zegt

            23 februari 2012 om 09:21

            @sir_smokalot: in dat geval : sorry. Kan zijn dat mijn referentiekader me parten speelde. De Renault aanpak is idd van day one al een interessant model voor de eindgebruiker. Ik vraag me wel af hoe ze dat financieel kunnen dragen en volhouden.

            Login om te reageren
            • widodh zegt

              23 februari 2012 om 10:29

              @heidekonijn: Ik ben alleen benieuwd hoe het gaat met verkoop van je auto. De lease van de accu stopt dan. Hoe je auto dan verkopen?

              Login om te reageren
              • sir_smokalot zegt

                23 februari 2012 om 10:46

                @widodh: Is toch vrij simpel? Accupakket blijft van Renault. Je koopt dus alleen de auto, excl. batterijen. In het geval van een verkoop zal je er vermoedelijk zelf zorg voor moeten dragen dat het leasecontract van de accu’s op naam van de nieuwe eigenaar komt te staan. Doe je dat niet, dan betaal je voor zijn accupakket.

  15. jordy14 zegt

    23 februari 2012 om 10:42

    Ik ben nog steeds geen fan van de Tesla, en dit helpt ook niet echt!

    Login om te reageren
  16. TIMVR zegt

    23 februari 2012 om 17:49

    Die eerste foto van dit artikel komt mij wel heel bekend voor. Heb hem zelf gemaakt in het Westerpark;)

    Login om te reageren
    • syliaca zegt

      23 februari 2012 om 17:54

      @TIMVR: Keigaaf!

      Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      23 februari 2012 om 17:55

      @TIMVR: klopt, die staat ook gelinkt in het artikel. Thanks!
      http://www.autojunk.nl/2011/12/tesla-smart

      Login om te reageren
  17. reed zegt

    24 februari 2012 om 16:20

    Een zonnepaneeltje op de auto?
    Niet om de hele accu op te laden, maar dus voor de reserve’s

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North