Hèhè, eindelijk een MX-5 (ND) met serieus vermogen

Auteur: , 57 Reacties

Nu gaat de dakloze Japanner wél rap van z'n plek.

MX-5

Met de titel schop ik misschien wel veel liefhebbers tegen het been, maar de nieuwste MX-5 ziet er in mijn ogen sneller uit dan ‘ie daadwerkelijk gaat. Het topmodel met 160 pk sprint in 7,2 seconden naar de 100 km/u en heeft een top van 214 km/u. Een hetere versie is dus meer dan welkom.

Totdat Mazda zelf met iets anders komt kun je terecht bij het team van Flyin’ Miata. De tuners pakken de vierde generatie MX-5 op een wel heel extreme manier aan. De Amerikaanse manier, welteverstaan. Dit betekent een dikke V8, afkomstig van een Camaro SS.

MX-5

Het 6.2 liter grote blok is goed voor 430 pk. De aangepakte MX-5 weegt volgens Flyin’ Miata slechts 113 kilo meer met een gewichtsverdeling van 53:47. Tegen een meerprijs kan het vermogen overigens worden opgepompt naar 525 pk. Het kuurtje kost 50.000 dollar. Naast de nieuwe motor krijgt de Jap onder andere een rolkooi, een ander uitlaatsysteem, remmen en een aangepaste ophanging. Nieuwe prestaties zijn helaas niet bekendgemaakt.

MX-5



57 reacties

Vooral die gewichtsverdeling vind ik wel indrukwekkend
@remcott: Even een differentieel van een vrachtwagen gebruiken
@sr20det: 113kg in totaal meer en dan nog zo’n gewichtsverdeling suggereert geen vrachtwagen differentieel
@remcott: sarcasm, google it
50k is een beetje teveel, was een turbo-kit niet genoeg geweest? 250pk is zat voor de mx5
@dutchneon: Een Skyactiv-motor heeft een erg hoge compressie, dus je hebt niet meer dan een halve bar aan drukvulling nodig om er veel vermogen uit te halen. De Skyactiv-motoren staan bekend als zeer sterk, en ontworpen om met een hoge compressieverhouding om te kunnen gaan. Toch kan het voor de betrouwbaarheid voordelig zijn om lage-compressiezuigers te installeren, om pingelen te voorkomen. Dan is het dus een iets zwaardere ingreep dan enkel een turbokit: het blok moet uit elkaar.
@dutchneon: Ah joh, 455pk is ook genoeg voor een S-klasse (S500), alleen er zijn nog 3 motoren die daar overheen gaan.

Nee maar even zonder gein, je hebt gelijk dat het teveel is. Alleen het idee is dat media als Autoblog erover schrijven, dus dan moet je wel een beetje overdrijven om de aandacht te trekken :)
@dutchneon: er staat een fout in de tekst: dat bedrag is voor de gehele auto, niet de ombouwset met LS3 motor en Tremec versnellingsbak
@JanJansen:
Van hun website:
“The price of the conversion starts at $49,995, car not included.”
Voordat geld moet je wel echt een verstokte mx5 rijder zijn.
@watti: Het is volgens mij precies het tegenovergestelde een MX-5 is low budget snel rijden door Japanse vernuft .

Neem dan een GT-R als je dan toch 80000$ wilt stuk slaan
@riri: 1175kg vs. 1740kg op hetzelfde vermogen, heb je $$ kies je misschien toch niet iets wat iedereen al tot vervelens toe heeft gekocht…
Ben benieuwd hoeveel zwaarder het 2.0 tfsi blok uit de golf r is dan de skyactive. Lijkt me een mooier blok voor in de mx-5
@allesmetturbo: Een 20B twin turbo wankel lijkt me nog mooier :p
@crackdavid: nog beter!
@allesmetturbo: dude, je gaat een vier-pits-turboblok met bijhorende fucked-up-sound verkiezen boven een atmosferische V8? Really…?
@BaRa: en gelijk heeft ie, het gaat hier om een lichtvoetige kleine cabrio, dan is een 4 cilinder turbo veel leuker dan een zware V8
Met een beste knalpiep!
Knal er dan de motor van de cla45 in ofzo. Heb je ook bijna 400 pk, maar heb je wel een turbomotor. Moet je van houden…ik niet.
@SimonMc: Nee joh, hoe gênant wil je het hebben als je eens flink doortrekt en bij het schakelen telkens een scheet laat. Stel je voor dat je een date hebt en bij elk schakelmoment je date denkt dat je een scheet laat. Moet je je telkens excuseren enzo.. Nee, ik ben fan van AMG’s maar de 4-cilinder turboblokken vind ik nergens naar klinken.
@viezefreddyw: Nergens? En je zegt net tig keer dat het klinkt als een scheet.. mmzzz… confused…
Als je een budget hebt van $50.000+ koop je dan een miata vraag ik me af… vooral in Amerika is er voor dat geld veel snelle sport auto’s te koop.
@pagani86: Het is een miata + $50.000 dus maak er maar 70 a 80K van. Voor dat geld (minder zelfs) heb je een Mustang GT350R (in amerika). Dus tsja dan moet je wel enorm fan zijn van de MX-5 of gewoon een haarstylist met haast.
@pagani86:

Klopt. In de jaren ’60 heeft een of andere Texaan dit ook eens geprobeerd met een AC Ace. Is ook niks geworden.
Waarom gelijk zo lel van een V8 tuurlijk klinkt leuk maar een V6 of 6-lijn kan ook prachtig klinken en nog wat minder wegen.
@turboboy: want muricaaa
@turboboy: Kijk nou eens WAAR het getuned is.. yupz.. het land van ome Sam. Regel 1 van het US tunen: verwijder de motor en neem een US Crate V8. Doen ze toch met alles. Klaar.
Gordon Chapman’s American cousin: Complicate, then add weight.
@pomoek: Briljant!
Had gewoon een mazda rx-7 blok ingebouwd met turbo…
Het is natuurlijk niet origineel, maar op het standaard wagen gewicht van zo’n 1000kg, word dus 1100, heel aardige gewichtsverdeling, 525pk, handbak en RWD. Kijk naar mijn nickname en begrijp dat ik dit een geniaal idee vind!
T was leuker geweest als de swap gedaan werd met een Mazda-blok.

Maar ja, t is door een Amerikaans bedrijf gedaan: dus knallen ze er een ‘Murica V8 erin… Ach, toegegeven: 425pk in een ND MX5 is best wel vet
Elke auto wordt beter met een V8 :-)
@jrsmoke: Ook deze?

https://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s–uERuFj74–/c_scale,fl_progressive,q_80,w_800/jpgnqatbzqugfpkhk0na.png

Lijkt me niet vooruit te branden als je daar zo’n klein 5 liter V8 blokje in gaat leggen…
@moveyourmind: die foetelt en heeft er gewoon 2
@moveyourmind: Dit is toch geen rijders auto dit is een wanstaltig gedrocht met een statement ik ben heel DUUR. .
@moveyourmind: https://www.youtube.com/watch?v=FqgWmSR2C5o

Ook V8. En 1600pk meer dan een Chiron ;)
@E34M5Touring: Wauw, dat is pas echt een blok! Jij wint!
@jrsmoke: of een v10 of v12
Goede reclame, geef ons 50.000 dollars maar hoeveel sneller, pk’s en topsnelheid we erin gooien vertellen we niet..
Mooie pijpen zo onder de auto
Een Miata kost in de USA vanaf 25000 tot 30000 $ + 50000 $ = 75000-80000 $ .

Een nieuwe Cayman GT4 kost 85000 $
@riri: maar een (willekeurige) porsche zie je op iedere straathoek, een driftende/bandverslindende miata die alles en iedereen met veel kabaal het snot voor de ogen rijd, niet
@shalomleon: Een MX-5 is niet heel erg zeldzaam en in de UK kunnen ze een de originele blok opvoeren voor een fractie van de kosten.
@shalomleon: je bedoeld dat die 13 in een dozijn mx5 op elke straathoek staat.
Nou dan kan je het veel beter zelf doen. Ben veel goedkooper uit!
@jdmpetje: voor 1700$ kan je bij BBR 200+ pk halen .
€50.000 voor 270pk en 113kg meer dan orgineel.. Haha nee bedankt!
@danielj: je vergeet de kosten voor een (bijna) nieuwe MX-5 die je ook nog moet kopen.
Best gaaf vind ik het. Maar de prijs is wel een probleem, voor minder koop je een Corvette met de zelfde motor.
Ah zo had hij dus origineel al moeten zijn. Gaaf !!!
Ach, wie weet is het wat voor mij… Ik moet m’n NA helaas verkopen, dus ik weet zeker dat ik weer kriebels krijg…
Ik vind de MX5 wel een grappig bakkie en zal vast fantastisch rijden maar ik vind het nog steeds de looks hebben wat voornamelijk in trek is bij kappers e.d. :-P
@unavailable: tsja, als je last hebt van imagovrees zul je zoveel leuks mislopen in het leven…
@jochempie: Je hebt gelijk maar niet iedereen doet het enkel voor rijplezier. Alleen al een groot gedeelte van de lezers die niet met petjesvolk geassocieerd willen worden die in cliché auto’s rijden. Ik probeer voor mijzelf zo uniek mogelijke auto te kiezen waar niet heel veel van op de weg rijden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).