De nieuwe Mazda MX-5 (ND) is officieel sexy

Auteur: , 97 Reacties

25 jaar geleden zette Mazda de autowereld op zijn kop met een lichtgewicht en betaalbare tweezits cabrio. Het frivole Japannertje heeft vandaag opnieuw een vervolg gekregen, met de introductie van de vierde generatie.

De nieuwe generatie van de Mazda MX-5 heeft weinig last van obesitas. Integendeel, want door het nieuwe Skyactiv-chassis – uiteraard met achterwielaandrijving – is het gewicht 100 kg lager dan het vorige model. De auto is ook in de lengte gekrompen, met 10,5 cm. De MX-5 ligt daarnaast 2 cm lager bij de weg en groeide in de breedte met 1 cm. De wielbasis nam met 1,5 cm af en de overhang voor en achter werd met 9 cm teruggebracht.

Dimensies die de MX-5 een prettige stance geven, zeker in combinatie met de strakgesneden koplampunits aan de voorkant. De roadster behoudt zijn ‘lachende gezicht’ aan de voorkant, maar ziet er wel iets volwassener uit. De achterlichten kregen ook een compleet nieuwe vorm. De vorige waren nog groot en lomp, deze zijn klein en rond, met een lichtstreep naar de buitenkant toe.

De nieuwe Mazda MX-5 (ND) is officieel sexy

In het interieur zien we Mazda’s huisstijl terugkomen. Drie centrale draaiknoppen, daarboven een 8-inch scherm, die met een draaiknop in de middenconsole kan worden aangestuurd.

Bij de onthulling gaf Mazda nog geen concrete details over de motoren. Ze hielden het op ‘speciaal getunede’ SKYACTIV-G benzinemotoren. Waarschijnlijk gaat het om een 2.0-liter viercilinder, en komt daar later nog een 1,5-liter-variant bij. Over de vermeende turbomotor werd in alle talen gezwegen.

De auto komt volgend jaar zomer op de Nederlandse markt. Prijzen zijn nog niet bekend gemaakt.

LxBxH3915mm x 1730 mm x 1235 mm
Wielbasis2315 mm
MotorSKYACTIV-G direct ingespoten (benzine)
Transmissie SKYACTIV-MT, handbak met zes versnellingen
VoorwielophangingDubbele wishbones
AchterwielophangingMultilink
StuurElectric Power Assisted Rack & Pinion Steering (EPAS)
Banden195/50R16



97 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Leuk hoor, die 100 kg waren echt nodige ik heb de huidige nooit zo een prettige auto gevonden als de eerste twee.Veel te zwaarlijvig, aan de prijs t.o.v van z’n voorgangers ook nog.Achterkant heeft wat weg van de eerste Z4, maar hij kan het hebben.
@sydney: Véél te zwaarlijvig is overdreven, een MX-5 NC weeg 1055 (1.8i). Dus dat valt heel erg mee. Het is geen Elise.

Daarnaast klopt je prijs kritiek ook niet. De MX-5 is altijd een relatief dure auto geweest. In 1990 betaalde je bijna 26k voor een instap MX-5. 28.5k, inclusief inflatie voor de NC vind ik best meevallen.

Goedkopoer en lichter is natuurlijk heel erg mooi, maar zo’n slechte auto was de NC niet ;-)
via Android app
Hij heeft wel hele kleine koplampjes
@noah_deheer: het is ook nog vroeg
@ricardo: behoudt zijn lachende gezicht? Strakgesneden? Dat ding lijkt wel op een manta van voren (het beest, niet de Opel). Nou vind ik dat vette beesten, dus dat zit wel goed.
Maar om even serieus te zijn. Zoals ie hier staat: wat een prachtig ding. Gooi die 2.0 erin en waarom zou ik nog een Z4, SLK, TT, A3-cab, Golf-cab, of weet ik veel wat willen?
@gregorius: Alfa spider?
@henkhupelschoten: eerst zien, dan geloven.
@henkhupelschoten: Komt er waarschijnlijk toch niet, omdat Alfa eerst in de planning heeft staan om een 4C Spider uit te brengen. En daarna zijn er plannen voor faillissement..
@henkhupelschoten: Allang weer afgezegd, zou een Abarth worden.
ze hebben goed naar de Jaguar F-type gekeken, wat zeker niet slecht is. Zeer mooie auto dit, alleen ziet ie er weer wat vrolijk en braafjes uit.
@breakingpoint: De spijker op zijn kop! En laat die sympathieke onschuldige uitstraling nou al jaren de grote kracht zijn van MX-5.
utr1984 via Android app
@breakingpoint: het ontwikkelingsproces duurt jaren dus denk eerder toeval. Sowieso heeft ie gewoon veel trekjes van de… MX-5. Ik vind de koplampen wel lekker stoer.
@utr1984: 2-3 jaar tegenwoordig, en die proto F-type van Jag is er al langer.
@breakingpoint: Vind ik dus echt een gemiste kans, die achterlichten.
Rest van het autootje is perfect origineel.

(Achterkant heeft ook iets van een 4C / Pininfarina Sergio. Dat tot daar toe.)
@breakingpoint:

Ik herken die F-type er helemaal niet in.
Hmmmm doet me enigszins denken aan de Honda S2000. Ziet er wel o.k. uit. Ben benieuwd hoe de Alfa variant er uit komt te zien.
@tweetyv6: allebei een open dak ja… Daar houdt het ook wel meteen mee op toch?
Waarom moet ik bij het zien van de voorkant denken aan de film Cars???
Op Good-Win Racings Facebook pagina staat een mega album met echte foto’s: http://www.facebook.com/profile.php?id=131664613526734

Heel goed gelukt deze MX-5, maar ik twijfel nog over die smiley / walvismond aan de voorkant. Ik had toch liever de Mazda 6 neus gezien.
@deuxani: Ik heb nog een zwarte variant geshopt voor de geïnteresseerden :)

http://i.imgur.com/Lx2Ra2F.jpg
Waarom moet ik bij het zien van de voorkant denken aan de film Cars???
@rhellema:
Dat zal de leeftijd zijn en heel misschien de kleur..
Ik vind het eigenlijk maar niks.
Er staat op éen van de auto’s specifiek ‘Roadster’ achterop. Mogen we dan toch nog een nog net wat dikkere coupé verwachten?
via Android app
@dragspert: de mx-5 heet in japan roadster
@noah_deheer: ik dacht dat hij daar miata noemde? Of waren dit alleen de eerste generaties?
@MilleMiglia:
In Europa heet de auto MX-5. in de states Miata en in Japan Eunos Roadster.
@gtwillem: In US tegenwoordig ‘MX-5 Miata’.
Mooi Bakkie hoor. hebben ze goed gedaan bij Mazda
Leuk wagentje, weer meer terug naar de roots. En lichter. Nu nog klap koplampen..
Mooi wagentje en qua afmetingen en gewicht alleen maar goed nieuws.
Hoop dat ze deze keer het interieur ook aanbieden in andere tinten dan gewoon zwart. Dat okerkleurige interieur van de eerste versie vorige generatie was prachtig. Dan na de facelift alleen zwart.
via Android app
Heb nog een keer naar de foto’s gekeken en ik vind hem eigenlijk heel lelijk
@noah_deheer: Foto’s van jezelf ?
@premiumbaas: nee van jou;)
Hij zal ongetwijfeld heel leuk rijden, maar het uiterlijk, misschien kan ik er aan wennen of smoelt hij in een andere kleur beter.
Het ontwerp van Theophillus Chin kon mij meer bekoren.
@tupperware: standaard wel 16″ :-)
Ziet er idd sexy uit! Complimenten!
Hmmm, ik begrijp dat het in lijn moet zijn met de vorige MX-5 maar echt warm word ik hier niet van. Net als de vorige mist die een beetje stoerheid. Hij ziet eruit als het liefste jongetje uit de klas.
Leuker kunnen we het niet maken, wel lelijker. Zelden een auto gezien die zo mislukt is als deze, juist omdat de 6 en 3 toch wel goed gelukt zijn.
@mashell: precies wat jij zegt!
Had toch echt heel erg gehoopt dat ie op de photoshop van theophilus chin zou lijken, de werkelijkheid is toch niet echt fraai. misschien had ik te veel gehoopt op revolutie ipv evolutie
*bidt voor een Alfa Spider opvolger*
Leuke auto, maar die antenne kan echt niet meer!!!
Lijkt me een geweldig bakkie. Ook al is het uiterlijk van deze auto’s niet zo belangrijk, ziet hij er nog heerlijk uit ook!

Ik zou hem wel willen!
@ricardo : correctie: 25 jaar geleden kopieerde Mazda het succesverhaal van Lotus, een lichtgewicht en betaalbare tweezits cabrio. Lotus zette daarme 52 jaar geleden al de autowereld op zijn kop. ;-)
@XiPHiAS:

Het is maar wat je betaalbaar noemt. Een Lotus Elan kostte in 1965 in NL fl 21000 gulden. Een Porsche 356 kostte toen fl 18000 en een 911 fl 26500. Wanneer een MX-5 nu even “betaalbaar” is als een Elan toen, moet hij dus qua prijs tussen een Cayman en 911 zitten.
Doen?
http://i.imgur.com/K0YiaRr.jpg
@ricardo: Hallo, denk eens na! Het is geen BMW!
@ricardo: Z3 coupe hahaha
@ricardo: Doen, ja, maar niet zo…
via Android app
@ricardo: als ik een coupé wil in deze prijsklasse koop ik liever een toyota gt86 (brz)

http://images.cdn.autocar.co.uk/sites/autocar.co.uk/files/mx5-live-reveal-2-61.jpg

Meer foto’s (74!!) op http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/new-mazda-mx-5-revealed 
@w0o0dy: Thanks brah
Vette wagen, doet me wel veel denken aan een S2000..
De nieuwe maatstaf. Doe mij er maar eentje. Wel in racing green graag.
@lacker: Nieuwe maatstaf ???
Een oude S2000 is veel mooier en zal ook veel beter rijden ook nog hoogstwaarschijnlijk.
De S2000 is pas de maatstaf in sportief roadsterland, niet een MX5.
@bofkont:

Die is dan wel weer fors 300kg zwaarder, dus of die zoveel beter rijdt dat weet ik niet.
@Hupke: en nog steeds denk ik dat de oudere s2000 beter zal zijn, maar over een tijdje komen de ring tijden vanzelf ;)
Weten we meer.
@bofkont:
En de helft duurder.
Briljante auto hoor, die S2000 maar in dit vergelijk een gevalletje appels en peren….
@jrk68: tja heb je uiteraard wel een punt , maar het ging er meer om welke roadster nu de maatstaf is voor sportief rijden , en dat is naar mijn mening de s2000
@bofkont:
Dat laatste zijn we dus eens, het verscheiden van de S2000 betreur ik zeer.
Gezien het huidige klimaat vrees ik dat daar nooit meer een gelijke voor komt.
@jrk68: denk helaas dat je gelijk gaat krijgen, de s2000 heeft voor mij toch echt iets magisch mar dat gruwelijk fijne hoogtoerige blok.
@jrk68:

S2000’s kosten 2e hands toch maar een fractie van wat zo’n MX5 nieuw gaat kosten.
Mwah, ben nog niet overtuigd. De wieltjes lijken erg klein. En alle details zijn best fraai, maar bij elkaar is het niet een coherent ontwerp. Waarschijnlijk een gevalletje ‘deze moet je in het echt zien’.
@gtwillem: Idd, hij heeft een beetje last van het Syndroom van Vento, te kleine wielkuipen…
@griffendahl: ik dacht het syndroom van Fabia. Al pleur je 20″ onder de huidige, het blijft gay…
16″ op deze is ook marketing, iedereen bestelt de optionele grotere velgen denk ik.
Toch zou ik liever een mooie tweedehands Honda S2000 kopen, als ik het geld had voor een auto in deze klasse.
https://farm3.staticflickr.com/2919/14143082905_3700e0d4ff_b.jpg

geen idee meer hoe je foto’s linkt maar deze is veel mooier
Hij heeft z’n motor een beetje achter/net op de vooras liggen, is het nu een middenmotor?
@mierenneuker:
Ja, alles waarbij de motor tussen de assen ligt mag je een middenmotor noemen.
Daarbij maakt het niet uit of dat voor of achter het midden van de wielbasis is.
Ik denk bij een middenmotor echter ook gelijk aan een blok achter de stoelen.
Dit ziet er zeer tof uit. En hij heeft weer de oude vertrouwde glimlach. Ja, Mazda is erg goed bezig tegenwoordig.
Dit ding ziet er toch godver niet uit of ben ik de enige?
@racenderechter: Nee, je bent niet de enige. Het is echt een mislukking…
via Android app
@racenderechter: Helemaal mee eens! Doe mij maar een eerste generatie mx-5 die vind ik nog steeds het leukst
Omdertussen op Mazda HQ: “We hebben een prachtige Kodo designrichting, maar laten we die vooral niet gebruiken op de MX-5 en er net als de eerste generatie een lelijk hok van maken”

Bij Mazda kunnen ze nog een hoop leren van die impressie van Theophilus Chin.

Laten we hopen dat ze bij Alfa wel een sexy jasje kunnen verzinnen.
@Edge: leren van de theophilus render…ja hoor. Beter van niet, die shops zijn altijd verschrikkelijk.
@racenderechter: Altijd? Die wat Kvgorp linkt is anders van diezelfde Theophilus Chin en is een ware beauty.
@Edge: Je bedoeld de Mazda Shinari die theo veknipt heeft.
Ik zeg, het kon minder.
Ziet er Kek uit deze, vorige uitvoeringen (alle) veel te Girly, lullig kappers autootje. doen ze nu een stuk beter.
Ziet er leuk uit, maar niet meer dan dat. Weer zo’n typisch Japans ontwerp dat na 2 jaar gedateerd uitziet. Jammer…
Ondanks alles, toch benieuwd naar een testritje, maar ik vrees dat dit geen Boxster-killer gaat worden :)
@suzy991: Koop jij dan lekker die Boxter maar. Gezien je reactie zal de MX-5 (gelukkig / hopelijk) nooit wat voor jou worden…
@notsobig: Dan zal ik jou een groot plezier doen en voorlopig m’n Boxster blijven rijden. Geen probleem hoor ;)
@suzy991:
Gek hè, voor de prijs van een Boxster koop je 3 MX5-jes.
Je punt ontgaat mij dus volledig, sec genomen heeft de MX5 geen concurrenten meer.
Niemand, op een paar Engelse kitcarbouwers na levert voor dat geld een dergelijk roadstertje.
@jrk68: Weet niet van welk jaar jij de prijzen in je hoofd hebt, maar heb net effe gecheckt en de Boxster kost in NL 66.000 Euro, de huidige MX-5 2.0 kost rond de 40 mille.En dat zijn dan de vrij dure NL-prijzen. Hier in Zwitserland is het verschil omgerekend nog kleiner. (resp. CHF 65k & CHF 45k oftewel omgerekend EUR 16k verschil)

Ik geef toe, het zijn geen echte concurrenten, maar de Mazda is geen verkeerde auto qua rijplezier en in dat opzicht misschien zelfs wel enigszins vergelijkbaar met de basis Boxster. Vandaar mijn punt… Maar ik begrijp jou punt ook ;)
Ik vind het gewoon jammer dat ze bij Mazda niet een wat fraaier, meer eigen ontwerp ervan hebben gemaakt (copy&paste van de F-type). Maar goed, dat is natuurlijk ook een kwestie van smaak. Had best hoge verwachtingen van deze auto…
@suzy991: Toch geef je mazda een compliment. Na 2 jaar pas verouderd? Een VAG product is al verouderd voor hij uitkomt.
@xyrrath: Ja joh…. Tuurlijk! Als jij dat vind…. Over smaak valt niet te twisten he ;)
Nou…. vergeleken met zijn voorgangers
Ziet het er wel strak uit…
Maar vind het nog steeds beetje een vrouwen auto
http://www.autoblog.com/photos/2016-mazda-mx-5-miata-reveal/#photo-2900119/
Op die foto’s ziet hij er wel een stuk beter uit vind ik.
Niet mis, zeker niet mis. Iets te ‘schattig’ in mijn ogen voor een sportwagen.

Double wishbone’s voor en multilink achter, eindelijk!
Alleen die elektronische stuurbekrachtiging steekt me serieus tegen, die kilo’s+pk’s die je daarmee bespaart wegen niet op tegen het verlies aan rijplezier vind ik.

En de motor en versnellingsbak, nuja die zijn quasi irrelevant vind ik voor zo’n wagen.
Vond de vorige MX5 mooier
Ik vind em een beetje te funky….
nu nog een mps uitvoering “mazda”??!!
Mooi wagentje, voor naast de bmw!
Iets staat me niet aan, maar echt de vinger op de zere plek leggen kan ik niet.
Waar komt de kentekenplaat? Front meteen verpest vrees ik :(
Minder mooi dan de impressie, maar aan de andere kant wel weer beter dat was een Z4 kloon.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).