Dit zijn de 10 duurste pareltjes van de Motor City veiling

Auteur: , 52 Reacties

De Motor City veiling van RM Sotheby's tijdens de Concours d’Elegance of America in St John's zit erop. Dit waren de beste opbrengsten.

2

Een bescheiden veiling. Zo mag je de resultaten dit keer wel noemen. Waar we vaak berichten over extreme aantallen in bedragen, welke soms gepaard gaan met het verbreken van records, is de RM Sotheby’s veiling van het afgelopen weekend wat karig. Ondanks de minder bijzondere voertuigen was de totale opbrengst goed voor 6,4 miljoen dollar. 80 procent van het aangeboden spul ging uiteindelijk onder de hamer. Slechts één auto werd voor meer dan een miljoen dollar verkocht. Een 190 SL uit 1957 is met 154.000 dollar hekkensluiter van de top 10.

Uiteindelijk gaat het niet om idiote bedragen, maar om het toffe autospul dat wordt aangeboden. 154.000 dollar is bovendien nog steeds een hoop geld en misschien zijn we ook wel een beetje verwend met al die bijzondere veilingen van laatst. Tussen alle klassiekers valt onderstaande fraaie rode Saleen S7 extra op. De Amerikaan leverde dik 632.000 dollar op. De andere pareltjes check je in het overzicht hieronder. Welke zou jij mee naar huis nemen?

1. 1929 Duesenberg Model J ‘Disappearing Top’ Convertible Coupe $1.540.000
1

2. 2006 Saleen S7 $632.500
2

3. 1933 Packard Twelve Coupe Roadster $365.000
3

4. 1938 Packard Twelve Coupe Roadster $330.000
4

5. 1934 Pierce-Arrow Eight Silver Arrow $242.000
5

6. 1930 Cord L-29 Cabriolet $187.000
6

7. 1955 Jaguar XK 140 MC Drophead Coupe $187.000
7

8. 1960 Mercedes-Benz 220 SE Cabriolet $165.000
8

9. 1965 Jaguar E-Type Series 1 4.2-Litre Roadster $159.500
9

10. 1957 Mercedes-Benz 190 SL $154.000
10



52 reacties

Ik heb met alle auto’s helemaal niks
@hooismans: die zijn geveild
@hooismans: haha goede toevoeging, anders had je op deze site niets te zoeken;)
De 220 SE vind ik zo onwijs elegant en mooi. Prachtige auto met een schitterend interieur. Het schijnt dat mijn opa, die ik nooit heb gekend, er vroeger eentje heeft gehad. Reed er alleen in de weekenden mee en het scheen dat als je geen handschoentjes bij je had je niet hoefde in te stappen. Uiteindelijk is de man in 1990 overleden en is de auto van de hand gedaan voor nog geen 10% van het bedrag wat hierboven staat… Toen ik voor het eerst hoorde dat hij er eentje had baalde ik vreselijk dat hij weg was gedaan.
@viezefreddyw: Interieur ziet er zeker goed uit, maar die gigantische hoofdsteunen hadden van niet gehoeven.
Nummer 2 komt mij bekend voor van de Candy shop.
@yipikaye: lolliepop
@yipikaye: en misschien ook Midnight Club La gespeeld, daar doet hij mij zo aan denken..
@888natan: En TDU1! Veel gespeeld met een Logitech G27. Leuke tijd.
Vind ze allemaal wel mooi. Maar hoef er geen een ‘echt’ te hebben. Duesenberg heeft wel mooiere modellen. Ik zou dolgraag een Cord willen, maar dan wel deze: http://remarkablecars.com/photos/1937-cord-812-beverly-06943.jpg De Saleen vind ik wel gaaf maar niet begeerlijk. De rest doet me niet zoveel.
@E34M5Touring:
Zo’n Cord is ook weggegaan op die veilig, voor $132k.
@Rob: Prachtige auto’s. Als cabriolet ook erg fraai vind ik. Ze zitten allemaal een beetje rond die koers. Toevallig net even gekeken. Staat er 1 voor 100k op en die is niet eens origineel. Omgebouwd naar RWD zelfs…
@E34M5Touring: Het is een geweldig ontworpen auto, uiterst elegant, vooral in die tijd. Ding zit ook vol met geinige weetjes. Zo zijn de de voor- en achterdeuren exact gelijk, wegens een gebrek aan geld. Jup, leuk ding om te hebben wel ;-)
@Rob: FWD was in die tijd ook zeker niet alledaags. Praten toch over een auto uit 1937. Toen de meeste er nog zo uit zagen: http://www.streetrods-online.com/FOR%20SALE/FS-1/DSC_7730-2.jpg
Altijd een zwak gehad voor dat type. Supercool. Het feit dat je zelf de lampen om moet draaien enz. Geweldig.
@E34M5Touring: Yes, voorwielaandrijving. Ze hadden simpelweg de motor andersom gemonteerd dacht ik. En nog een keer yes; opklappende koplampen, maar ook de tankdop was weggewerkt. Volgens mij was Cord daar met beide de eerste ter wereld mee.
Dan had je ook nog de pre-select transmissie, was ie ongekend laag bij de grond, kon je toeteren met een ring in het stuur (werd de standaard in Amerikaanse auto’s) en had je ruitenwissers met meerdere snelheden.
En uiteraard was het ding GEEN verkoopsucces ;-)
@Rob: 4400 stuks ongeveer geloof ik. Ja te modern voor die tijd vrees ik. Qua design had ie in de jaren 50 ook wel meegekund. En dan had ie het wellicht ook beter gedaan. Hoe dan ook, een fraaie auto. Moet zeggen dat hij als cabriolet, met de kap naar beneden, ook erg mooi is. http://bright-cars.com/uploads/cord/cord-812-convertible/cord-812-convertible-08.jpg Ondanks het verlies van die kenmerkende dakvorm.
@E34M5Touring: Te modern, allicht. Maar ook vooral te duur voor zijn formaat, zaten er aardig wat zogenaamde “schoonheidfoutjes” in en het ging niet heel erg florissant met Cord…. Niet het beste uitgangspunt voor een verkoopsucces ;-)
@E34M5Touring:
En 132k is inderdaad redelijk, denk ik zo. De gene met de supercharger motor zullen nog wel duurder zijn. Die moeten de 2 ton wel halen.
@Rob: Supercharged cabrio’s staan te koop voor dik 2,5ton. Dat zijn wel concoursstaat modellen.
@E34M5Touring: volgens mij heeft Graham het model nog een tijdje gebouwd nadat Cord failliet was. Inderdaad met achterwielaandrijving omdat men bang was dat de consument de auto wat te controversieel vond. De door jouw genoemde Cord zou dus wel eens goed een Graham kunnen zijn.
@Dizono: http://www.hemmings.com/classifieds/dealer/cord/unspecified/1858388.html
Dit is de betreffende. Ik denk een zelfbouw. Ligt ook een dikke Chevy crate motor in….
@Dizono:
Je hebt het dan over de Graham Hollywood? Die ziet er eigenlijk hopeloos ouderwets uit ivm de Cord….
http://www.conceptcarz.com/images/Graham-Paige/41-Graham-Hollywood-Sdn-DV-12-SJ-08.jpg
@Rob: klopt! Al was het eigenlijk een Hupmobile. Zij kochten de mallen en rechten uit de inboedel van Cord en lieten daar door de in Nederland geboren Joh(a)n Tjaarda een saaie neus op tekenen. Hubmobile had echter geen ruimte om ze te bouwen en dus ging Graham-Paige dat doen. Daarnaast verkochten ze de auto ook onder eigen naam.
@Rob: oh, en in de jaren 60 bouwde een fabriekje ook nog een replica, op 80% van het originele formaat. Die heette dan ook heel gevat Cord 8/10.
@Dizono: Er zijn twee revivals geweest leert het almachtige internet mij. Één keer door Glenn Pray. Met FWD en een Corvair motor. Da’s het “80%-model”. An sich best geinige replica.
En dan had je ook nog de Cord SAMCO. RWD en met een Ford V8. Wel, oordeel zelf:
http://www.hemmings.com/classifieds/dealer/cord/810/1792666.html
Die Saleen. 6 ton voor een straatlegale (en succesvolle!) racewagen. Eigenlijk is het geen geld…..
@Rob: prachtige auto inderdaad! Lijkt wel net een pick-up vanuit deze hoek op de foto
@pexers: ja die kont steekt wel erg uit.
De echte pareltjes zijn zelden de duurste.
Beide Mercs zijn echt pareltjes.
Voor mij één van de Mercedessen dan graag. Prachtige klasse zonder schreeuwerig over te komen.
Ik kan me een eerdere topic herinneren met de suggestie van iemand om de lijstjes van goedkoop naar duur te tonen. Mag ik deze suggestie nogmaals doen? Denk dat dergelijke lijstjes leuker lezen van “goedkoop” naar duur, met de klapper dus aan het eind.
@wilbertg: mee eens!
@wilbertg: Ah! Deze reactie zocht ik. Mee eens :)
@wilbertg: dan zouden de 10 goedkoopste er ook wel bij mogen! Dat kunnen ook nog best leuke auto’s zijn, maar dan wat eerder bereikbaar voor de gewone mens.
@mrb: Met jullie beiden eens! +1 :)
@wilbertg: ja indd!
@wilbertg: Bij deze de persoon die dat inderdaad voorstelde (of er een van). En inderdaad, dat maakt het toch een soort van spannender.
Nou, als niemand ze wil, doe mij dan maar die jaaaaaagggsss, met een lichte voorkeur voor de e-type
Wat zijn de jaren 30 auto’s mooi. Als je die vergelijkt met nu word er geen mooie auto meer gemaakt
Ze zijn schitterend absoluut. Maar ik heb meer met 80’s en 90’s toppers!
Ik ga voor de Jags en al ik dan uit due twee moet kiezen, dan toch de E-Type.
Is de bubbel dan nu toch geklapt?
E-type. Daar is geen twijfel over mogelijk!
@jeppie: duesenberg…Daar is pas geen twijfel over nodig. Krachtiger, sneller en exclusiever, maar dan 30 jaar eerder.
Dat zo’n 190sl 154.000 dollar opbrengt. Nooit geweten dat die auto zo veel waard was, aangezien mijn buurman er ook 1 heeft.
@mathay: de sportwagen voor mensen die geen 300SL kunnen/konden betalen! (Maar wel fijn voor je buurman, al es meegereden?)
@p993: nee nog niet, maar ik ga het zeker een keer vragen. Hij heeft een rode met banden waar een witte rand op zit. Ik vind hem super mooi!
Saleen voor mij, jullie mogen lekker vechten over de rest ;)
Begrijpelijk eigenlijk.
De markt voor de vooroorlogse modellen sterft letterlijk uit, mannen die ooit droomden van een Cord of een Packard of Duesenberg gaan letterlijk deaud en latere generaties kennen de merken nauwelijks.
Hier -gelukkig- een paar reaguurders die wel bekend zijn met deze fenomenale Amerikaanse merken, een merk als Cord is inderdaad pionier geweest en bijzonder vernieuwend in zijn tijd.
Deze merken waren de Ferrari’s en Lamborghini’s van vandaag !
En de prijzen voor de Jags en de Benzen vind ik toch wel aardig gepeperd, vooral de 190 SL, want qua auto is dat echt helemaal niets bijzonder, een tot sportwagen omgebouwde Mercedes Ponton zo een Jaguar rijdt 10x beter en is veel meer auto.
Geen E39 M5 hier…
Doe mij die Duesenberg maar. Vreselijk jammer dat mijn generatie (ben 24) deze auto’s totaal niet kent en mij voor gek verklaard iedere keer als ik zeg dat dat m’n droomauto is. Jongeren van tegenwoordig die geilen alleen op auto’s met plastic bumpertjes en zogenaamde premiejum logos erop. Terwijl een Duesey pas echte klasse is. De eerste hedendaagse auto het 80 jaar stijlvol kan uithouden moet ik nog tegenkomen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).