• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Heiligschennis: Jaguar maakt elektrische E-type

Auteur: autoblogger, gepost 7 september 2017 om 11:01 – 29 Reacties

Afbeelding Heiligschennis: Jaguar maakt elektrische E-typeAfbeelding Heiligschennis: Jaguar maakt elektrische E-typeAfbeelding Heiligschennis: Jaguar maakt elektrische E-typeAfbeelding Heiligschennis: Jaguar maakt elektrische E-typeAfbeelding Heiligschennis: Jaguar maakt elektrische E-typeAfbeelding Heiligschennis: Jaguar maakt elektrische E-typeAfbeelding Heiligschennis: Jaguar maakt elektrische E-typeAfbeelding Heiligschennis: Jaguar maakt elektrische E-type

Jaguar E-Type Zero
Jaguar Land Rover (JLR) presenteert een volledig elektrisch aangedreven E-type Series 1.5 Roadster en noemt het de Jaguar E-type Zero.

De E-type Zero is gerestaureerd en technisch gemoderniseerd in de Jaguar Land Rover Classic Works in Coventry, niet ver van de plaats waar de E-type oorspronkelijk werd gebouwd. Volgens Jaguar rijdt de E-type Zero als een klassieke E-type, maar dan wat sneller. De sprint vanuit stilstand naar 100 km/uur vergt slechts 5,5 seconden, ongeveer een seconde minder dan een originele E-type Series 1.

De specificaties lijken origineel, afgezien van de elektrische aandrijflijn en de LED-koplampen. Maar er zijn ook flink wat instrumenten aangepast en check dat dashboard… Je kan het mooi vinden, je kan het ook heiligschennis noemen. Net zoals sommige mensen het vreselijk vinden als een tuner zich uitleeft op een nette/standaard auto.

Zero Interieur

Jaguar gaat vanaf 2020 los met elektrische aandrijvingen, dus hebben ze bij deze E-type Zero alvast een speciale elektrische aandrijflijn ontwikkeld, met een vermogen van 220 kW. Het lithium-ion-accupakket heeft dezelfde maten en hetzelfde gewicht als de zescilinder XK-motor die oorspronkelijk in de E-type was gemonteerd. De specialisten die de elektrische aandrijflijn voor de E-type Zero ontwikkelden, hebben ervoor gezorgd dat die precies past op de plaats van de originele motor. De elektromotor en de reductiebak liggen direct achter het accupakket, precies op de plaats van de oorspronkelijke transmissie. Een nieuwe aandrijfas voert de aandrijfkrachten naar het originele differentieel en de eveneens originele eindoverbrenging. Het totale gewicht is 46 kilogram lager dan het gewicht van de originele Jaguar E-type Roadster.

Doordat de elektrische aandrijflijn bijna dezelfde afmetingen en hetzelfde gewicht heeft als de oorspronkelijke benzinemotor en transmissie, was het niet nodig de originele carrosseriestructuur van de E-type te wijzigen. De wielophanging en de remmen hoefden evenmin te worden aangepast, wat de ombouw van de auto en de homologatie ervan vereenvoudigde. De E-type Zero rijdt, stuurt, remt en voelt precies zoals een originele Jaguar E-type. Ook de gewichtsverdeling is ongewijzigd. Een video check je op autojunk.nl.

Ook interessant!

  • Jaguar Land Rover sloopt coronavirus uit het interieur
  • Jaguars worden eindelijk betrouwbaar
    Jaguars nog betrouwbaarder, aldus Jaguar
  • Politie treft Range Rover en Jaguar in container in Brabant
    Politie treft Range Rover en Jaguar in container in Brabant
  • Video: een Jaguar F-Type lossen, zo moet het niet
    Video: een Jaguar F-Type lossen, zo moet het niet

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

e-type, Elektrisch, Jaguar

Vorig bericht: « Jaguar Land Rover: vanaf 2020 alleen nog geëlektrificeerde auto’s
Volgend bericht: Future Type is de visie van Jaguar op het jaar 2040 »

Lees Interacties

Reacties

  1. joostie zegt

    7 september 2017 om 11:14

    Wauw, wat een heerlijke wagen! Ik kan dit soort projecten erg waarderen. Doe mij maar een vla gele!

    Login om te reageren
    • joostie zegt

      7 september 2017 om 11:15

      @joostie: Of een mint groene!

      Login om te reageren
  2. crashingduke zegt

    7 september 2017 om 11:18

    Top! Ik had alleen het dashboard wat klassieker gehouden.

    Login om te reageren
    • frederik zegt

      7 september 2017 om 11:36

      @crashingduke: Inderdaad, de beleving als je in de auto zit is een groot deel van het rijden in een klassieker.

      Login om te reageren
    • HzR zegt

      7 september 2017 om 11:48

      @crashingduke: inderdaad, die middelconsole past helemaal niet.

      Login om te reageren
  3. tenaci zegt

    7 september 2017 om 11:22

    Mag van mij hoor. Erg begeerlijke wagen zo!

    Login om te reageren
  4. chrism zegt

    7 september 2017 om 11:23

    Het is toch nog geen 1 april??

    Login om te reageren
  5. dare2think zegt

    7 september 2017 om 11:25

    Het geluid en het schakelen zal wel iets zijn wat gemist gaat worden… maar dat zal de volgende generatie überhaupt niet meer missen.

    Login om te reageren
    • oxymoron zegt

      7 september 2017 om 11:36

      @dare2think: Wat vooral gemist zal worden is het eeuwige gesleutel om de motor in leven te houden …

      Login om te reageren
  6. moveyourmind zegt

    7 september 2017 om 11:30

    Bloody hell!

    Als zelfs de Engelsen hun gevoel voor traditie en historisch besef gaan verliezen dan is het einde compleet zoek…

    Ik haat vandaag!

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      7 september 2017 om 13:01

      @moveyourmind: “gevoel voor traditie en historisch besef” brengt niet genoeg op…

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        7 september 2017 om 13:50

        @esprit_de_flandre: Maar dat hoeft ook helemaal niet… Juist niet!

        Al 120 jaar is het zo dat iedere zichzelf respecterende Engelse autofabrikant op ieder moment op het punt van omvallen staat, omdat er te weinig inkomsten zijn, broodnodige investeringen in nieuwe modellen niet gedaan kunnen worden zodat oude meuk veel te lang door geproduceerd wordt, en de boekhouding één grote chaos is waar niet meer door heen te komen is…

        Gaat al 120 jaar goed, op een heel enkele Engelse fabrikant na, dus ik snap echt niet waarom er winst gemaakt moet worden.

        Weg charme…

        Login om te reageren
        • oxymoron zegt

          7 september 2017 om 23:32

          @moveyourmind: Welke Engelse fabrikant is er dan nog?

          Login om te reageren
  7. trustmeiamanengineer zegt

    7 september 2017 om 11:30

    Best wel gaaf hoor! Maar zo’n lekker romige zescilinder is de helft van het plezier…. Maak dus maar gewoon een moderne elektrische cabrio, die oudjes moeten olie uitbraken.

    Login om te reageren
  8. frederik zegt

    7 september 2017 om 11:35

    Wel heel goed dat de gewichtsverdeling precies hetzelfde is gebleven, vaak wordt dat “vergeten” bij een elektrische ombouw. Dat roept de vraag op: wat is de range? Ik ben wel benieuwd hoeveel accu je nu kwijt kan met deze restricties.

    Login om te reageren
    • oxymoron zegt

      7 september 2017 om 23:40

      @frederik: De accu’s zitten onder de motorkap, en dat is een lange. Zie het introductiefilmpje. De oorspronkelijke motor zal ook geen lichtgewicht gewest zijn. De range hangt af van het lood onder je rechtervoet, net als bij benzine. Als je het bij cruisen houdt kom je een heel eind.

      Login om te reageren
  9. Rohrl-fan zegt

    7 september 2017 om 11:35

    Doet mij beetje denken aan de SciFi film ‘In Time’.

    Daar reed de hoofdrolspeler op een gegeven moment ook rond met een elektrische E-type!

    Login om te reageren
    • fapfap zegt

      7 september 2017 om 12:28

      @rohrl-fan: Wilde ik ook al schrijven, Jaguar is niet de eerste die dat doet :)

      Login om te reageren
  10. goodolddays zegt

    7 september 2017 om 11:44

    In ander nieuws, het sneeuwt in de hel…

    Login om te reageren
  11. thomasthomas zegt

    7 september 2017 om 11:45

    Er zit hier in Nederland ook een bedrijf die bouwt elke auto om naar elektrisch ook deze Jaguar.

    Login om te reageren
  12. cocoloco zegt

    7 september 2017 om 11:56

    Net als een iPhone nu. Het ziet er goed uit, werkt altijd maar verliefd kan ik er niet op worden.

    En carbon en digitale troep in een klassieker….

    Echt een auto voor mensen die een auto alleen maar kopen om gezien te worden en niets geven om de beleving.

    Bovendien klinkt het als een boormachine….

    Nee doe mij maar gewoon een originele.

    Login om te reageren
  13. Jochempie zegt

    7 september 2017 om 11:56

    Ik vind ‘m geil.

    Wel grappig dat de fabrikant van de originele auto wordt beticht van heiligschennis als ‘ie dit doet. Da Vinci zou toch ook nog een gek hoedje op Mona Lisa mogen tekenen?

    Login om te reageren
  14. desjonnies zegt

    7 september 2017 om 11:58

    En dan nog het lef hebben om er een nummerplaat met ‘ classic ‘ op te hangen.

    Login om te reageren
  15. Gulli zegt

    7 september 2017 om 12:08

    Ze hadden hem gewoon E-type kunnen blijven noemen toch? Alles is toch E de laatste tijd?

    Login om te reageren
  16. benzinehoofd zegt

    7 september 2017 om 12:28

    Met recht een E type nu… zelf ben ik niet zo’n E type dus doe mij maar gewoon een originele met verbrandingsmotor.

    Login om te reageren
  17. scaglietti612 zegt

    7 september 2017 om 12:32

    Dat die heerlijke 3,8 liter zes in lijn motor eruit geflikkerd werd kan mij nog het minst van al boeien, genoeg gewone E-types te vinden. Maar dat ze die computer monitor onzin in een klassieker proppen dat stoort mij nog het meest van al. En een versnellingsbak in een elektrische wagen is misschien nutteloos, maar de hele wagen heeft slechts één nut en dat is plezier. Dus een manuele versnellingsbak graag en liefst zonder de I-pad in het dashboard.

    Login om te reageren
  18. joba95 zegt

    7 september 2017 om 13:10

    Wauw wat een tof project!

    Login om te reageren
  19. Dutchdriftking zegt

    7 september 2017 om 18:04

    Elektrisch rijden kon nog nooit zo stijlvol.

    Login om te reageren
  20. shibby zegt

    7 september 2017 om 23:55

    Ja, elektrisch rijden was nog nooit zo mooi verpakt, maarehh.. nee. Doe dit soort werk maar naar Tesla, oude Jags moeten gewoon herrie maken en olie uitspuwen

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North