Jaguar Land Rover opent enorm restauratiecentrum

Auteur: , 40 Reacties

Volgens Jaguar Land Rover de grootste ter wereld in zijn soort.

Land Rovers en klassiekers. Een onlosmakelijke combinatie. Het merk van de Defender gaf al door middel van workshops een kijkje in de keuken hoe oude 4×4’s worden opgeknapt. Je klassieker laten opknappen door het automerk gaat overigens gepaard met een niet al te misselijk prijskaartje.

In hometown Coventry hebben de Britten onlangs een gloednieuwe faciliteit geopend. Hier worden klassiekers verkocht, opgeknapt en geïnspecteerd. Onder hetzelfde dak is tevens de klassiekerverzameling van Jaguar Land Rover te vinden. Het gaat om meer dan 500 voertuigen.

Het gebouw beschikt over een showroom en er zijn 54 werkplaatsen waar kan worden gesleuteld aan een voertuig. Onder andere Range Rover Classics, Jaguar E-Types en Jaguar XKSS’en worden hier opgeknapt. Klassiekers van het concern kunnen zowel worden aangeschaft als onderhouden in het nieuwe Jaguar Land Rover Classic Works. Beschik je over een zeldzame en zeer exclusieve XJ220? Geen probleem. Hier weten ze wat te doen.

Jaguar Land Rover stationeert zo’n 80 medewerkers in de faciliteit. Er werken niet de minste lui. Zo is Andy Wallace hoofd testrijder. Wallace won in 1988 de 24 uur van Le Mans voor Jaguar. Het is de bedoeling dat het aantal medewerkers toeneemt. Tegen het einde van 2017 wil JLR ongeveer 120 specialisten gestationeerd hebben in het restauratiecentrum.

Vanaf september kunnen ook bezoekers een kijkje nemen. Er zullen tours worden georganiseerd die zo’n drie uur duren. Een kaartje kost 49 pond per persoon, ongeveer 56 euro. Check de gallery om een impressie te krijgen van de gloednieuwe faciliteit.



40 reacties

Mooi man, Opel zou dit ook moeten hebben.
@alcantara: en volvo!
Autoblog roadtrip!
Iedereen die ECHT Engels heeft gereden, dus de BMC-Rootes-Leyland en als dieptepunt British Leyland, zal allerminst verbaasd zijn dat dit het grootse restauratiecentrum ter wereld is.
Dat er nog zoveel Engels spul over is, komt denk ik door de constante reparaties die uitgevoerd moeten worden en de rest uit pure woede in schuurtjes zijn geschoven.
Maar toch, het jeukt altijd zo’n Engels hok, een stijlvolle MGB-Gt, een Jaaaag MK II 3.8 Automatic, een Rover P5b of P6B en er is ondanks de vaak belabberde bouw kwaliteit meer dan zat te koop. Mijn favoriet? Eigenlijk de MGB Gt Le50, Google die maar eens.
@desjonnies: Onderhoud is natuurlijk een vorm van liefde voor je auto. Wat dat betreft kun je heel veel houden van een Britse auto.

Britse auto’s zijn eigenlijk net als hele mooie slanke vrouwen, ze zijn tijdsloos mooi. Niet altijd betrouwbaar en ze kosten altijd meer liefde, tijd en geld dan je vantevoren bedacht.
@fiestacruizer:
Nee
Engelse auto’s zijn allemaal pre cad-cam ontworpen, door mannen die met papier en een lineaal werkten. Ze waren stellig overtuigd dat ze de beste ter wereld waren wat ook zo was tot de Japanners kwamen en de vakbonden de boel verstjeerden.
De merken op één hoop werden gegooid in British Leyland, ze werkten nauwelijks samen en leverden bral spul.
Ik hield vast aan een MGB GT of een TR6 PI terwijl ik wist dat die Celica en zelfs die Alfetta GT 10 keer beter waren. Ik zat ook minstens één keer per maand op een sloperij onderdelen te scoren.
Wat hebben Jag en Land Rover toch mooi spul gemaakt.
Echte Jaguar of land Rover specialisten zullen daar niet gaan werken ..

Wel leuk opleidings instituut voor beginnende restaurateurs ..
@lincoln: Waarom niet? Oprechte vraag ..
@ekidey:

Zijn er talloze die hun eigen garage en voorraad bezitten ..
Kennen de workshop manuals uit hun hoofd ..
Denk niet dat deze garage iets te bieden heeft aan dat soort lui ..

Wel een mooi good will ding .. dat zeker ..
@lincoln: Good will?

Nah, eerder marketing. Verpremiumisering van JLR. Slim gedaan weliswaar…
@ekidey:
Veel te netjes en klinisch.
Een echte Jaguar-specialist ziet eruit alsof er een bom is ontploft.
Er moeten overal onderdelen in op het oog willekeurige volgorde opgestapeld zijn, auto’s in diverse stadia van ontbinding staan en als er al een showroom met auto’s bij zit, moet er een dikke laag stof op liggen en de showroom gevuld zijn met allerhande rotzooi.

Ik beschrijf hier slechts mijn eigen Jaguar-specialist.
Maar een vakman!

Dit gold ook voor mijn voormalige Citroën-specialist.

Voor mijn werk heb ik veel inspecties gedaan in opdracht van bijvoorbeeld importeurs waarbij uitstraling een belangrijk punt was.
Een goeie specialist zou ik beroepshalve gillend zijn weggelopen.
Maar het zijn de enigen die aan mijn auto’s mogen werken.
@sabrerator:
Is wel waar, ik had monteurs die eruit zagen of ze onder een brug sliepen, maar konden alles belden nooit deden hun ding. Waar ook ter wereld.
De mooie jongens konden geen kleaute van sleutelen en wilden zich nooit vuil maken.
Maar wilden altijd meer geld. En hadden geen tijd om overwerk re doen.
Ben hier toevallig een paar weken geleden al heel even binnen geweest. Zie een van mijn spotfoto’s met de Jaguar XE die ik toen reed. Persopening was woensdag. Zoals op de foto’s te zien staat hier echt indrukwekkende spul binnen. Mocht geen foto’s maken maar ik ga binnenkort nog wel eens even langs om een kijkje te nemen en misschien kan ik dan wel wat foto’s maken.

Gebouw zit 5 minuten van mijn hotel vandaan. Jaguar SVO zit om de hoek ook daar.

@stephane8200: zit je in de Holiday Inn die net ombenoemd is? Mijn werk zit daar vlak achter. Ben laatst ook langs classic gereden. Van buiten wel een erg saai gebouw op een doorsnee industrie terrein. Hadden ze toch een mooiere locatie voor kunnen vinden. Hier stond vroeger overigens de Britse Peugeot fabriek.
@hzr: nee, gelukkig niet. Beetje treurig geheel daar. Ben met je eens dat het een vrij onopvallend gebouw is met relatief weinig uitstraling.

Zit jij aan de kant van de Lexus dealer of aan de kant van de benzinepomp met jouw werk?
@stephane8200: ik ben bij Penso, net achter de Toyota/Lexus dealer.
@HzR: OK. Ik rijd bijna dagelijks over Tollbar End als ik daar ben. Dat is alleen doordeweeks. Nu weer in Nederland.

Kunnen wel een keer een meet-up doen bij de Old Mill voor een lunch of zoiets ;)
@stephane8200: Ja, is prima. Ik ben er nog tot eind Juli, doe dan mee met de Brexodus en ga weer naar het vast land :-)
@HzR: OK. Ik ben er voorlopig nog wel even. Kijken we over een paar weken even. Heb dan een 4-serie cabriolet dus dan hebben we ook wat leuks om in te rijden. Ik zoek wel even uit hoe ik je een PM kan sturen en dan regelen we het wel even.
@stephane8200: klinkt goed, zal ook even m’n pee-emmetje sturen.
@stephane8200: en klopt, dat hotel is inderdaad een trieste bedoeling.
@hzr: overigens, klopt van de Peugeot fabriek. Op Jaguar na grotendeels nu omgebouwd tot logistiek park maar dat weet jij waarschijnlijk ook wel.
Gaaf dat ze dit doen zeg! Entree lijkt me ook alleszins redelijk. En wat blijft zo’n XJ220 toch een geweldige bak he. Wel in het British racing green, net als het schaalmodelletje dat ik vroeger als kleine 2wheeler had.
@2wheeler: voor de trivia; waarom heet ie ook alweer ‘220’?
@p993: dat zal de beoogde topsnelheid geweest zijn.
@p993: Goeie vraag! En het antwoord is schijnbaar dat de gewenste snelheid 220mph moest zijn. Ik heb echter wel Wikipedia moeten raadplegen, shame on me. Zal het nooit meer vergeten!
Na de restauratie heb je waarschijnlijk géén last meer van tocht langs de zijramen als je harder dan stapvoets rijdt…

En zal je het schouwspel van sierlijk bewegende regendruppels langs de binnenkant van de ramen bij een stevige regenbui je bespaard blijven…

Ook zal je Engelse klassieker niet meer overal waar je geparkeerd staat zijn territorium markeren met een mooie zwarte olievlek op het straatwerk…

En bij het inschatten van de reistijd hoef je niet meer de tijd in te calculeren die je kwijt bent met pech onderweg, want je komt gewoon aan…

Perfect voor als je een klassieke auto zoekt, je een leuk budget hebt en absoluut geen Engelse auto wilt…
@moveyourmind:

Restaureren doen ze hier ..

Voor verbeteren moet je bij een echte specialist zijn ..
@lincoln: onzin, die verneukt hem voor je zodat je weer wat sneller terugkomt.
En wat is een specialist?
@oemliefhebber:
Een specialist is iemand die ontzettend goed kan sleutelen, een enorme passie heeft voor het merk en uit principe geen ander merk aanraakt. Die alles weet van dat ene merk, er geen kleaute om geeft hoe hij of zijn bedrijf eruit ziet en voor een schappelijk uurtarief (bij mijn Jaguarspecialist €55,- ex. Btw per uur) zijn werkzaamheden uitvoert. En die ook verstand heeft van modellen die langer dan 5 jaar uit productie zijn. Zie verder mijn commentaar verder bovenin bij dit artikel.
Wat een snoepwinkel zeg! Heerlijk. Hoe ouder ik word hoe mooier ik het vind. Ik betrap mezelf erop dat ik de tijd niet meer heb àl het autonieuws te volgen zoals dat vroeger als kind en jongvolwassene wel ging. Ik krijg daardoor steeds meer een hang naar young- en oldtimers. Bij zo’n ‘verse’ XJ220 krijg ik gewoon weke knieën man!
Doen ze slim, merken zoals Mercedes en Bmw doen dat al vele jaren, die gaan goed om met hun heritage, ook is er goed geld te verdienen, vooral bij Mercedes is de onderdelenvoorziening uitstekend, alles van 50 jaar oud ligt standaard in het magazijn of wordt bijgemaakt als de batch groot is.
@oemliefhebber:
Peugeot al jaaaaren lang met hun avonture Peugeot en Honda met de N600, hun eerste autootje. Op uitdrukkelijke instructies van Soichira Honda zelf, die al jaren niet meer onder ons is.
Bij Engelse auto’s ligt het weer anders, omdat het vanuit de fabriek eerste klas ondingen waren, is bij de meeste de ontwikkeling nog steeds bezig.
Voor een TR6 kun je nu een goede injectie kopen, voor een Stag een werkende radiateur, voir MG’s hele compleet gemodificeerde ophangingen en voor he MK 2 Jag remmen en stuurbekrachtiging.
Over de Mini zwijg ik maar, die kun je bijna nieuw en beter bouwen dan ooit.
Allemaal schuurtjes industrie bedrijven.
@desjonnies: Goed om te horen!
@desjonnies: en vergeet de (volgens mij) British Heritage Trust niet.
Onder dat label worden nieuwe carrosserieën voor o.a. de Mini, MGB en vele andere plaatdelen gemaakt. Voor je Jensen is al het plaatwerk nog nieuw te krijgen, Alvis maakt splinternieuwe complete auto’s exact zoals in de jaren ’50 en Morgan is eigenlijk nooit een steek veranderd.

Er zíjn met toch een hoop schuurtjes in Engeland waar ouwe meuk levend wordt gehouden (gelukkig!)
@sabrerator:
Wat gaaf dat ze ook weer Alvis bouwen! Wist ik niet, thanks! ;-)
Brabus heeft ook zulke afdeling voor Mercedes. Peperduur! Absurd gewoon.
Very well indeed…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).