De BMW 4 Serie krijgt geen opvolger. En toch ook wel een beetje, verwarrend genoeg.
Het is hommeles in BMW-land. Het overvolle modelgamma puilt op dit moment uit met de meest bijzondere modellen. Dat betekent automatisch dat er links en rechts wat overlap is. Normaal gesproken is dat nooit zo’n probleem, maar nu autofabrikanten moeten gaan investeren in oude en nieuwe techniek op hetzelfde moment, zien ze zich genoodzaakt om wat te snoeien in het gamma.
Bij BMW ontkomen ze er ook niet aan. Onlangs kon jullie aller @jaapiyo al melden dat de BMW cabrio’s de bietenbrug op gaan. Ook zijn modellen als de 3 Serie GT en 6 Serie GT heengegaan zonder dat er een opvolger klaarstond. Het wordt echter nog veel erger dan dat, want het trieste nieuws heeft ons bereikt dat de BMW 4 Serie eruit gaat.
Dat klinkt vreemd, omdat op sommige markten de BMW 4 Serie beter verkoopt dan de BMW 3 Serie. Het issue is dat de meeste 4 Series een i4 betreft en die auto zal een beetje overbodig gaan worden. Volgens de ‘bronnen’ zal de nieuwe elektrische 3 Serie al het midden gaan houden tussen een sedan en fastback, dus is een i4 een beetje overbodig. En als de i4 wegvalt, blijft er van de 4 Serie-verkopen weinig over.
Geen BMW 4 opvolger (wat dan wel?)
Betekent dat er geen coupé en cabriolet meer zullen komen? Nee, want die komen er (uiteindelijk) wel. Ze heten alleen dan geen 4 Serie, maar 3 Serie. Net als vroeger, eigenlijk. Mocht het een beetje verwarrend zijn, hebben we een kleine toelichting.
De huidige CLAR-modellen (dus op de bestaande platforms, zowel ICE als EV) krijgen nog updates en een facelift c.q. vervanger. De BMW 4 Serie zal daar al geen opvolger krijgen. De BMW 3 Serie (G50) staat op het CLAR-platform, maar de nieuwe elektrische 3 Serie (NA0) op het NCAR-platform (Neue Klasse). Van die laatste komen er dus uiteindelijk wél tweedeurs uitvoeringen. Dat gaat dus nog wel eventjes duren.
Sowieso geen M4
Volgens BMWBlog bestaat er nog een kans dat BMW zijn strategie gaat aanpassen, maar dan zal de beslissing nu moeten vallen. De huidige 4 Serie Coupé en Cabriolet zijn onlangs gefacelift en de GC plus i4 zullen snel volgen, maar daarna is het volgens hen dus over en uit.
Dan even de BMW M4 met benzinemotor: die gaat sowieso eruit. De snelste BMW 4 Serie krijgt in elk geval geen opvolger. De huidige M3 krijgt wél een opvolger en ook die krijgt nog een verbrandingsmotor. Dus de petrolhead kan nog eventjes genieten bij de BMW-dealer.
Via: BMWBlog
Fotocredits: Schitterende donkerblauwe M4 door @Row1 via Autoblog Spots.
kniesoor zegt
Nou, dan ga ik de mijne maar eens onder een doekje zetten. In de hoop, dat-ie over 20 jaar een vracht geld waard is.
• alvast Learjet bestellen gaat •
Trojan zegt
De huidige 4 is in vele opzichten nog een echte BMW, maar de net gepresenteerde 3-serie opvolger uit ‘Der Neue Klasse’ stemt mij weinig hoopvol. Met het kale Tesla-interieur (alleen een stuur en iPad en geen lederen bekleding) en exact dezelfde aandrijving als andere elektrische auto’s heb ik geen idee meer waarom ik straks nog de meerprijs zou uitgeven om een BMW te rijden.
Jurgen zegt
Alles beter dan een Tesla in mijn ogen.
Trojan zegt
Dat zal dan je persoonlijke mening zijn, want als ik kijk naar de stappen die ze met de Highland alweer gezet hebben op gebied van bouwkwaliteit, dan valt er objectief gezien in rap tempo steeds minder te ‘zeiken’ over die auto’s.
pignon zegt
En stap eens in een ‘oer-3-serie’ de 323i uit jaren 80 of zo. Luxe? Bestond niet, een rechterbuitenspiegel en elektrische raambediening was al heel wat. Kaal dus. Stoffen bekleding? Hadden 99 van de 100. Originele styling? Ja! Lijkt inderdaad wel wat op neue klasse. Oh ja, . . . Een echte bmw (eerste M3) had gewoon 4 cilinders
dare2think zegt
Er zijn 10, misschien 15 jaren geweest die achteraf het hoogtepunt waren van de fossiele automobiel. Ik noem het maar even het Gouden Decennium. En veel van de naweeën van die periode raken (of zijn al) uit productie. R8, M4, maar ook F-Type, Macan, TT, Up, 107, Aygo, Focus (RS) en Fiesta. En als je al deze namen ziet gaan, dan is er toch best wel een fikse verandering gaande onder onze neus. En wat komt ervoor in de plaats.. Je zou haast zeggen dat het een artikel waard is!