• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze twee razend populaire stadsauto’s moeten het veld ruimen

Auteur: machielvdd, gepost 15 oktober 2020 om 16:45 – 23 Reacties

Milieuvriendelijke auto’s die het veld moeten ruimen, ergens klopt er iets niet.

Compacte stadsautootjes zijn naast goedkoop buitengewoon milieuvriendelijk. Vanuit dat oogpunt zouden deze auto’s voor fabrikanten dus aantrekkelijk moeten zijn of desnoods gemaakt worden. De praktijk is echter anders: diverse fabrikanten zien geen brood meer in A-segmenters. Er zijn nu weer twee populaire stadsrakkers die van het toneel gaan verdwijnen.

PSA

PSA heeft zelf nog niets van zich laten horen, maar Reuters weet op basis van meerdere bronnen te melden dat PSA de stekker gaat trekken uit hun stadsrakkers. We hebben het dan over de Peugeot 108 en de Citroën C1, mocht dat nog niet duidelijk zijn.

Succes

Aan de Nederlandse verkoopcijfers zal het in ieder geval niet gelegen hebben. In een land van koopjesjagers en hoge belastingen op auto’s zijn dit soort modellen een garantie voor succes. Als we de 107 en de 108 bij elkaar optellen komen we uit op 143.283 verkochte exemplaren in Nederland. Citroën verkocht van de C1 95.592 exemplaren. Daardoor is de C1 op de BX na de bestverkochte Citroën in Nederland.

Rendabel

Auto’s verkopen is één ding, maar je moet er ook nog winst op maken. Dat is waar de schoen wringt bij veel fabrikanten. Anno 2020 is het lastig deze auto’s rendabel te maken, mede omdat er relatief dure filters in de uitlaat geïnstalleerd moeten worden. Dikke marges er bovenop doen is er ook geen optie. Het lijkt er daarom op dat de stadsauto uit de gratie begint te raken bij fabrikanten. Concerngenoot Opel zette bijvoorbeeld al een punt achter de Karl en de Adam.

Fiat

Over concerngenoten gesproken: binnenkort is ook Fiat een concerngenoot van Peugeot en Citroën. PSA en FCA stappen in het huwelijksbootje en gaan samen verder onder de naam Stellantis. Fiat houdt het A-segment in leven door de Panda en de 500 geheel of gedeeltelijk te elektrificeren. Volgens een bron van Reuters heeft PSA dit ook overwogen, maar zagen ze hier uiteindelijk geen brood in. Misschien kan de fusie nog nieuwe perspectieven bieden. En anders kunnen de Nederlandse consumenten zich altijd nog tot Toyota wenden.

Ook interessant!

  • Volkswagen ID-Life
    Volkswagen ID Life is betaalbare elektrische stadsauto
  • Maak een Defender
    Maak een Defender van jouw kleine stadsauto
  • Populaire Skoda
    Populaire Skoda wordt gewoon gecanceld!
  • Deze populaire auto’s zijn moeilijk te verzekeren en dit is waarom

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

108, c1, Citroen, Peugeot, psa, Stellantis

Vorig bericht: « Autoblog goes electric: Top tips voor EV-rijders
Volgend bericht: Mégane eVision gunt ons concrete blik in de toekomst van Renault »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    15 oktober 2020 om 17:05

    Voor de Up komt volgens mij ook geen opvolger. Momenteel alleen elektrisch verkrijgbaar. Toch jammer.

    Login om te reageren
    • detroitv8 zegt

      15 oktober 2020 om 17:31

      @dutchdriftking: juist niet. De Up! is de enige brandstofauto op dit moment van VAG’s 3-ling. De Seat is foetsie en de Skoda is enkel EV.

      Login om te reageren
      • flik2punt0 zegt

        15 oktober 2020 om 18:05

        @detroitv8: de Skoda is ook foetsie

        Login om te reageren
  2. Design_Driven zegt

    15 oktober 2020 om 17:14

    Er is geen product op aarde waar je zoveel waar voor je geld krijgt dan bij stadsauto’s, Als je nagaat hoeveel onderdelen er in gaan, die allemaal ontworpen, getest, gemaakt en geassembleerd moeten worden . Het is uberhaubt knap dat er nog geld aan verdient wordt. Daarom werken veel merken ook vaak samen of doen ze aan badge engineering.
    Zelfs stadsauto’s moeten tegenwoordig allerlei spullen standaard aanboort hebben, elke optie geeft weer een massa aan onderdelen tot vervolg. Vergelijk de 108 met een 205 of zelfs een 206.

    Vroeger waren stadsauto’s simpeler en ook was het een manier om klanten aan zich te binden. Dat laatste is nu ook al niet meer zo en kopers zijn steeds minder merk/dealer trouw waardoor de kleine marge nog minder te accepteren is.

    Dit is dus geen onlogische stap.

    Login om te reageren
    • noodlesoup zegt

      15 oktober 2020 om 21:02

      @sketcher: ik kan mij nog een citroen dealer herinneren die aangaf meer geld te verdienen aan een leren jas van Harley Davidson (die verkocht ie ook) dan aan een C1. Wel jammer, na mijn Panda was dit mijn eerste nieuwe auto.. Was mijn ticket to freedom. Good times.

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      16 oktober 2020 om 08:03

      @sketcher: als ik een 108 met een 206 vergelijk is die 108 afhankelijk van de uitvoering wellicht rijker uitgerust dan de 206 maar rijdt de 206 nog altijd een klasse beter. Het onderstel en de motoren (alles boven de 1.1) zijn nog steeds op niveau van een b-segment auto. Alleen de uitrusting en het geluid blijft (ernstig) achter, maar ik rij liever een dag in een 206 dan in elke nieuwe a-segmenter.

      Login om te reageren
      • cloverleaf zegt

        16 oktober 2020 om 19:00

        @lekbak: mja. Een vriendinnetje van me had zo’n Up en ik vond dat een verassend geinig wagentje!

        Login om te reageren
  3. broncosguru zegt

    15 oktober 2020 om 17:15

    Het lastige van deze kleine auto’s is de CO2 uitstoot en de regelgeving vanuit de EU. Als importeur moeten Opel, Peugeot en Citroën onder de 95 gr/km blijven over alle verkochte auto’s. Als je de Karl, C1 en 108 in grote aantallen verkoopt dan word het lastig om met de uitstoot van 110 gr/km onder dat gemiddelde van 95 gr/km te blijven. Ook moet er in opvolgers van deze auto’s veel complexe veiligheidssystemen standaard worden waardoor een Karl / C1 / 108 net ze duur zou worden als een Corsa / C3 / 208.

    Het A segment verdwijnt langzaam uit de showrooms.

    Login om te reageren
    • grasvreter zegt

      15 oktober 2020 om 17:37

      Dus rijden er in Nederland straks moeilijk veel verouderde en vervuilende A segment gebakjes rond, omdat de prijs per kilometer super laag is. En dan is het weer huilen dat het wagenpark te oud is, de uitstoot te hoog, terwijl het segment niet meer bestaat en nieuwe auto’s peperduur zijn.

      Login om te reageren
      • RiKe zegt

        15 oktober 2020 om 19:46

        @grasvreter: Kijk, iemand die het snapt. Ze snappen nog steeds niet dat de krankzinnige BPM het juist tegenwerkt dat de klimaatdoelen gehaald kunnen worden

        Login om te reageren
        • potver7 zegt

          15 oktober 2020 om 21:31

          @rike: Dat staat hier natuurlijk los van. BPM zorgt ervoor dat sommige modellen of motoriseringen niet in Nederland verkocht worden, niet dat fabrikanten stoppen met een model. Bovendien zijn die klimaatdoelen ook maar een papieren tijger; qua cradle-to-cradle uitstoot kun je veel beter wat langer met een auto rondrijden dan steeds maar nieuwe produceren.

          Login om te reageren
  4. moveyourmind zegt

    15 oktober 2020 om 17:39

    Toch wel zonde, vind de 107 en C1 juist zulke symphatieke autootjes, juist omdat het van die nonsense karretjes zijn die doen wat ze moeten doen en ook nog een beetje bereikbaar zijn voor een normaal mens.

    Login om te reageren
    • appeltaartislekker zegt

      16 oktober 2020 om 00:11

      @moveyourmind: mee eens.

      Login om te reageren
  5. eklasse zegt

    15 oktober 2020 om 17:51

    100% zeker dat als dat Stellantis van de grond is, er weer meerdere A-segment-autootjes gebouwd gaan worden.

    -De Karl was GM ding;
    -De Adam te duur;
    -108, en C1 einde levenscyclus;
    -idem Panda.

    Dus logisch dat er ‘nu’ één nieuwe basis ontwikkeld gaat worden.

    Login om te reageren
  6. arias zegt

    15 oktober 2020 om 18:00

    Maar hé, goed voor het ‘milieu’ he

    Login om te reageren
  7. wijsneus zegt

    15 oktober 2020 om 19:08

    Volgende maand in het nieuws: PSA kondigt nieuwe elektrische stadsauto aan.

    Login om te reageren
    • mastemaker zegt

      15 oktober 2020 om 20:24

      @wijsneus: wijsneus

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      16 oktober 2020 om 00:15

      @Wijsneus: Natuurlijk, dat is wel te verwachten. De A-segmenter zoals PSA hem de afgelopen jaren verkocht heeft is wellicht niet interessant meer, maar dat wil niet zeggen dat een auto van dat formaat direct kansloos is. Door de fusie met Fiat Chrysler krijgt PSA ook de beschikking over het platform en de aandrijflijn van de nieuwe Fiat 500E. Daar kun je prima een Peugeot van maken, zeker nu men Peugeot wat hoger in de markt wil zetten om Opel niet al te veel in het vaarwater te zitten.

      Login om te reageren
  8. realhustler zegt

    15 oktober 2020 om 19:57

    Als PSA stopt met de 108 en c1 dan zal de Aygo de kar alleen moeten trekken en dat lijkt me lastig dus dan krijgt die daihatsu ook geen vervanger.

    Login om te reageren
  9. rve007 zegt

    15 oktober 2020 om 20:51

    Tot Toyota wenden. Sorry maar ook die krijgt geen opvolger zoals jullie zelf reeds eerder hebben geschreven. Dit is namelijk een broertje dat door PSA in slowakije op dezelfde lijn als de c1 en 108 wordt gebouwd.

    Login om te reageren
    • mrmark1337 zegt

      16 oktober 2020 om 09:06

      Kolin, Tsjechië

      Login om te reageren
  10. deSjonnies zegt

    15 oktober 2020 om 21:29

    En zo zal de EU ervoor zorgdragen dat autorijden straks alleen voor de elite is, niet rechtsom dan linksom.

    Login om te reageren
  11. bernoulli zegt

    16 oktober 2020 om 09:52

    Goedkoper dan dit gaat het niet worden, Maar man, wat rijden die dingen spartaans.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North