• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Helaas: ook Volkswagen kapt met cabrio’s

Auteur: machielvdd, gepost 15 januari 2024 om 19:05 – 5 Reacties

Volkswagen stopt met cabrio's

Volkswagen was een van de laatste normale fabrikanten die nog een cabrio leverde, maar ook zij geven er de brui aan.

Het gaat wat ver om te zeggen dat de cabrio een uitstervend ras is, maar de betaalbare cabrio is zeer zeker een uitstervend ras. Voor minder dan 40 mille heb je tegenwoordig geen cabrio meer en het aantal cabrio’s onder de 50 mille is ook op één hand te tellen.

Een van de weinige cabrio’s voor de ‘gewone man’ is de Volkswagen T-Roc Cabrio. Dat is natuurlijk een raar ding omdat het een SUV is, maar het ten minste wel een echte cabrio. Volkswagen gaat dus door waar Ford, Opel, Peugeot en Renault al lang gestopt zijn.

Helaas hebben we slecht nieuws voor de cabrioliefhebbers in ons midden: ook Volkswagen gaat er binnenkort de brui aan geven. Volgend jaar maakt de nieuwe T-Roc zijn opwachting en daarbij zal de T-Roc Cabrio niet terugkeren. Dat is geen verrassing, maar dit betekent dus wel het einde van Volkswagens met een open dak.

Volkswagen stopt met cabrio's

Het leek er trouwens al op dat dit in 2019 het geval zou zijn. Toen ging namelijk de Beetle Cabrio uit productie, wat op dat moment nog de enige cabrio was van Volkswagen. In augustus van dat jaar verrasten de Duitsers echter vriend en vijand met de T-Roc Cabrio.

De reden dat Volkswagen er nu een punt achter zet laat zich raden: de markt voor cabrio’s is te klein, aldus ontwikkelingsbaas Kai Grunitz. Voor wat het waard is: de T-Roc Cabrio was vorig jaar wel de op één na bestverkochte cabrio van Europa, met 11.693 verkochte exemplaren. Dat was echter maar 6% van de totale verkopen van de T-Roc.

We zijn voor de gelegenheid ook nog even in de data van de RDW gedoken voor de Nederlandse cijfers. Wat blijkt? Er staat op dit moment 1.275 exemplaren op Nederlands kenteken. Dat valt niet eens tegen.

Is de T-Roc Cabrio een auto die we enorm gaan missen? Dat niet, maar de teloorgang van de betaalbare cabrio is natuurlijk betreurenswaardig. De Mini Cabrio en de Mazda MX-5 zijn straks de enige cabrio’s die nog een beetje bereikbaar zijn.

Bron: Automotive News Europe

Ook interessant!

  • op een na populairste cabrio van europa
    Dít is de op één na populairste cabrio van Europa
  • Productiestop Volkswagen T-Roc door klimaatverandering
  • Volkswagen Up
    Helaas: het doek valt voor de Volkswagen Up
  • Tiguan R zwaar belast
    Meer bekende namen van Volkswagen blijven

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

Cabrio, t-roc, Volkswagen

Vorig bericht: « Motorrijder overlijdt aan gevolgen Dakar-crash
Volgend bericht: Welke van deze legendarische Lambo’s kies jij? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    15 januari 2024 om 19:37

    Ik had er nooit bij stil gestaan dat de T-roc de enige cabrio van VW is. Heb er laatst in gereden, met een 1.0 motor. Wat een brok drama op wielen. Nu vind ik die turbotorren al niet veel aan met het de turbolag en geringe vermogen, maar in zo’n veel te zware auto als een t-roc cabrio was het echt ellende. Constant zat ik vol gas en ik had niet het idee dat er echt iets gebeurde. Met de 1.5 zal het vast een stuk beter rijden. Ziet er nog steeds even maf uit. De T-roc is al erg lelijk, zonder dak zijn de verhoudingen nog verder zoek.

    Oja, en in het ritje dat ik maakte is het mij niet gelukt om de toerenteller in het scherm te krijgen. Snapte er helemaal geen fluit van. Toch wel handig met een handgeschakelde auto. Wat ben ik toch ouderwets eh, ik wil gewoon analoge klokjes en een directe gasrespons.

    Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    16 januari 2024 om 08:43

    Toch doodzonde dit. Waar is de tijd van de Golf 3 cabriolet en de Fiat Barchetta?

    Login om te reageren
    • barchettadriver zegt

      16 januari 2024 om 11:14

      In mijn garage met een Fiat barchetta (let op die ontbrekende hoofdletter) en een VW Eos (de versie met de volstrekt obscene chromen neus).

      Login om te reageren
  3. hotze zegt

    16 januari 2024 om 09:50

    Je hebt gewoon de schurft aan suv-achtigen dat laat je keer op keer merken. De t-roc smoelt best goed voor een VW, de dichte versie dan. De cabrio is idd niet om aan te gluren. VW heeft in het verleden elke niche die ze konden bedenken gevuld, waar ze zich moeten richten op de massa. Zie het prestigeproject Pheaton, dat sloeg echt nergens op.
    Jij rijdt de 1.0 blijkbaar alsof je op Zandvoort scheurt, daar is die motor echt niet voor bedoeld. Het nut van een toerenteller voor dagelijks gebruik is me een raadsel, je hoort of voelt toch wanneer je moet schakelen? Maar als je wilt racen, wellicht dat de toerenteller dan handig is. Niet lopen zeiken dan als je mankementen aan je auto krijgt.

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      16 januari 2024 om 11:25

      Vind je? vergeleken met een Golf vind ik het geen mooie auto, en die 2 zijn aan elkaar gelinked. Ook zijn de Skoda en Seat versies naar mijn mening knappen. Vooral in het wit is de T-roc echt raar imo, verhoudingen zijn zoek en alles is een lijntje. Plus op de achterbumper, ineens een vlakje met zwart plastic, daaronder een met chroom omlijnd gat? Het is zo’n druk design. hier zie je het goed, hoe vreemd het ding er eigenlijk uit ziet:

      https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/dc/2018_Volkswagen_T-Roc_Rear_%282%29.jpg

      En de toerenteller, ja ik had een middagje die auto mee. Dan merk je dat je echt heel langzaam bent. Dan denk je, joh ik wil wat vlotter rijden, handig als ik weet hoeveel toeren ik maak, want ik wil niet met 2500 toeren schakelen in deze trage auto. Dus is een toerenteller handig. Als ik de 1.5 had gehad was het niet eens nodig geweest, de 1.0 cabrio is gewoon zwaar ondergemotoriseerd.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North