• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Helaas: het doek valt voor de Volkswagen Up

Auteur: machielvdd, gepost 25 januari 2023 om 16:58 – 28 Reacties

Volkswagen Up

Het A-segment is toch echt aan het uitsterven. Per vandaag is ook de Volkswagen Up uit de prijslijst verdwenen. Definitief.

Het was een jaar of tien geleden nog ondenkbaar, maar het A-segment is nu gewoon met uitsterven bedreigd. Niet omdat mensen geen goedkope stadsautootjes meer willen, maar omdat fabrikanten er geen brood meer in zien. Na onder meer Ford, Opel, Peugeot en Citroën keert nu ook Volkswagen het A-segment de rug toe.

De Volkswagen Up is namelijk vanaf heden niet meer te bestellen in Nederland. Van een donderslag bij heldere hemel kunnen we niet spreken, aangezien de Up inmiddels al 12 jaar oud is. Eerlijk is eerlijk: je ziet het er niet aan af. De Volkswagen Up oogt nog fris en fruitig.

De Up is voorlopig nog niet uit het straatbeeld verdwenen, want het was een daverend succes in Nederland. Sinds 2011 zijn er 94.821 stuks verkocht. Het topjaar was 2013, toen Volkswagen 16.208 Upjes wist te slijten. De Up deed het daarmee aanzienlijk beter dan zijn illustere voorgangers, de Lupo en de Fox. Dat was ook niet heel moeilijk.

De Up is door de jaren heen in verschillende soorten en maten geleverd. In 2014 kwam er de e-Up, wat een van de eerste elektrische stadsautootjes was. In 2018, toen de Up al vijf jaar productie was, kwam er eindelijk een GTI-versie. Je had ook nog de Cross Up, maar die ben je waarschijnlijk alweer vergeten.

Het doek was voor de e-Up en de Up GTI al iets eerder gevallen, maar nu verdwijnt dus ook de huis-tuin-en-keuken-Up uit de prijslijst. De Volkswagen Up is vanaf vandaag alleen nog uit voorraad te krijgen. Op is op dus. Of, om even de woordgrap van Volkswagen te jatten: Up is op!

Dit is je laatste kans om een A-segmenter van Volkswagen te bemachtigen, want een (directe) opvolger komt er niet. Er zit nog wel een compacte EV in de pijplijn, maar dat wordt waarschijnlijk meer een Polo-achtige.

Ook interessant!

  • goedkoopste auto's van 2023
    Dit zijn de 10 goedkoopste auto’s van 2023 in Nederland
  • Het einde is er voor de Volkswagen Up! GTI
    Het einde is er voor de Volkswagen Up! GTI
  • Mijn Auto: Volkswagen Up GTI van Youri
    Mijn Auto video: Volkswagen Up GTI van Youri
  • Buitenkansje: koop de enige echte Volkswagen GT Up!

Nieuwste artikelen

  • Is de BMW 5-Serie beter te pruimen met deze nieuwe neus?
  • Hamilton kan voor spoedige komst van Verstappen bij Ferrari gaan liggen
  • Dit is de enige Nederlandse Giulia GTA met een achterbank
  • Dikke BMW op Marktplaats heeft een zeer smakelijke kleurencombo
FacebookTweetPinLinkedIn

up, Volkswagen

Vorig bericht: « Kampeervoertuig van het jaar 2023: DIT IS ‘M!!!!
Volgend bericht: Dit kost de Mazda MX-30 R-EV met wankelmotor »

Lees Interacties

Reacties

  1. Computer Freak zegt

    25 januari 2023 om 17:50

    De beginprijs bij Volkswagen is in twaalf jaar tijd van €9.400 naar €26.890 gestegen.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      25 januari 2023 om 18:18

      Bijna een factor drie. Veelzeggend 😬

      Login om te reageren
      • RutgerK zegt

        25 januari 2023 om 20:47

        De eerste up voor onder de 10.000 euro was een behoorlijk kale 3 deurs met wen 60pk motor. De laatste up is een e-up. Dat vergelijk slaat dus nergens op.

        Ik kocht in 2012 een High up met 75pk motortje met airco. In 2018 heb ik de auto ingeruild. Ik zag de auto vorige week online te koop staan, maar inmiddels verkocht. Na tien jaar en 140.000 kilometer werd er nog 6950 voor gevraagd en ik moet zeggen de auto zag er nog altijd als nieuw uit.
        Ala ik voor een goede prijs een nette GTI zou kunnen kopen dan overweeg ik het.

        Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      25 januari 2023 om 18:30

      Niet overdrijven ;) 26k was de vanafprijs van de e-Up, de normale was er vanaf 18k

      Login om te reageren
      • Computer Freak zegt

        26 januari 2023 om 10:33

        De goedkoopste Volkswagen in de prijslijst is nu de Polo met een vanafprijs van €26.890.

        Login om te reageren
        • machielvdd zegt

          26 januari 2023 om 11:03

          Ah op die fiets, heb ik niks gezegd

          Login om te reageren
    • harrie zegt

      25 januari 2023 om 18:48

      Kale prijs vóór BPM etc ook? Of pikt de overheid ondertussen een stuk meer mee?

      Login om te reageren
    • nautique206 zegt

      25 januari 2023 om 21:21

      Beetje overdreven. De huidige Up kost zo’n 18k, die moet je vergelijken met een Move Up 5 drs die in 2012 voor zo’n 12k te krijgen was. Groot verschil, toen nog geen BPM, nu een paar duizend euro. Ook is de auto nu completer.

      Login om te reageren
      • Batterijlikker zegt

        26 januari 2023 om 16:28

        Dit inderdaad.

        Plus inflatie. Dat wordt zo ongeveer standaard vergeten in de “ja maar vroeger!”-postings.

        Login om te reageren
    • mcshine zegt

      25 januari 2023 om 23:55

      Computer Freak bedoeld denk ik dat je tegenwoordig pas vanaf 27k in een nieuwe Volkswagen stapt…. En daar heeft hij een punt.

      Login om te reageren
  2. wimof zegt

    25 januari 2023 om 18:31

    Alweer een slag in het gezicht van de consument, verdienen “die” constructeurs ons geld (nog) wel.

    Login om te reageren
    • harrie zegt

      25 januari 2023 om 18:51

      Er zit geen tot nauwelijks marge meer op de A segmenters door doorgeslagen regeldrift.
      Ik kan de fabrikanten niet verwijten dat ze de stekker er dan maar uittrekken.

      Login om te reageren
      • HZW zegt

        25 januari 2023 om 22:08

        Een A-segment auto kost net zo veel om te ontwikkelen als een B-segment auto, en het zal niet lang duren voor dat een B-segment auto net zo veel kost om te ontwikkelen als een C-segment auto.
        Wat dan ook het einde betekend voor B-segment auto’s.

        Login om te reageren
        • gilettelubbers zegt

          26 januari 2023 om 06:46

          Ik denk dat dit inderdaad al voor een groot deel zo is. Ik kom vrijwel nieuwe Polo’s of Ibiza’s tegen waar ruim 34k voor wordt gevraagd. Ongelooflijk

          Login om te reageren
          • nooffence zegt

            26 januari 2023 om 15:52

            Tja.. heb je ook een octavia station phev voor dat bedrag

            Login om te reageren
  3. faalhaas zegt

    25 januari 2023 om 18:49

    Waarom zijn er geen fabrikanten die in de ~10K markt springen? Is er zo weinig vraag?

    Login om te reageren
    • autogeak zegt

      25 januari 2023 om 19:06

      Er is heel veel vraag zelfs, maar vanwege alle veiligheid- en milieueisen vanuit de EU is het voor fabrikanten gewoonweg niet meer rendabel.

      Login om te reageren
    • gwnbmw zegt

      25 januari 2023 om 23:30

      Het kost simpelweg te veel om een auto te maken die onder de 10.000 euro met winst kan worden verkocht. Van die 10 gaat al grofweg minimaal 3000 naar de verschillende belastingen, minimaal 1000 naar de dealer en transport kosten, waardoor een bedrijf als volkswagen een auto voor 6000 moet laten voldoen aan de compleet idiote eisen die er tegenwoordig aan een auto zitten.

      Login om te reageren
  4. awesome zegt

    25 januari 2023 om 20:03

    En ondertussen een jaar levertijd op een Kia Picasso.

    Login om te reageren
    • baardmijt zegt

      25 januari 2023 om 21:21

      Voor een auto die nu nog niet bestaat vind ik dat behoorlijk vlot.

      Login om te reageren
      • Batterijlikker zegt

        26 januari 2023 om 16:29

        Neem je toch een Citroën Picanto?

        Login om te reageren
  5. coupedriver zegt

    25 januari 2023 om 21:40

    Ik denk dat er in België misschien 5 van verkocht zijn…

    Login om te reageren
  6. HZW zegt

    25 januari 2023 om 22:01

    Heb zo’n VW up! nooit wat gevonden, van buiten dodelijk saai, en van binnen lelijk en goedkoop, maar wel met een heel stevig prijskaartje.

    Login om te reageren
  7. Roadster1976 zegt

    25 januari 2023 om 22:22

    ZE ontnemen ons ook alles ;-)

    Login om te reageren
  8. Jagris zegt

    25 januari 2023 om 23:12

    Ik vond het designtechnisch 1 van de leukste volkswagens om te zien. Ook al is de auto klein, je herkent hem van een flinke afstand als Up!. Vind hem altijd guitig ogen, en de gti zou ik graag nog een keer willen hebben.

    Login om te reageren
  9. Joris24 zegt

    26 januari 2023 om 09:12

    – Edit: dank u, is inmiddels gefixt –

    Login om te reageren
  10. kaeser zegt

    27 januari 2023 om 10:55

    Super autotje. Zeer zuinig, zeer ruim (voor afmeting), goedkoop in onderhoud, weinig belasting. De 1.0 MPI is overwoestbaar. Meerdere in bezit gehad met km-standen van over de 3 ton en het blijft maar doorgaan.

    Dom van VW om te stoppen met productie zolang verkoop op peil zit in ieder geval. Maar goed, we kunnen nog even vooruit met occasion aanbod!

    Login om te reageren
    • Yannick zegt

      29 januari 2023 om 18:04

      Zou jij een Up nog kopen als ie anderhalf tot 2 keer zo duur is? Door alle milieu en veiligheids eisen vanuit NL en de EU is het niet meer mogelijk een goedkope auto te produceren. Wie gaat er 20k uitgeven aan een kleine stadsauto als je daar ook een luxere, ruimere, comfortabele voor kan kopen? Als ze hem voor minder produceren maken ze er alleen verlies op, dus de keuze is niet zo gek.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North