Helemaal officieel: de Peugeot 308 GTi 250 / 270

Auteur: , 60 Reacties

We hebben er lang op moeten wachten, maar eindelijk gaat Peugeot zich weer serieus mengen in de strijd om de lekkerste hothatch. Met 250 of zelfs 270 pk is hij een stuk vermogender dan de Volkswagen Golf GTI en troeft de snelste versie ook nipt de 265 pk-sterke Megane RS af.

Stiekem heeft de Peugeot 308 GTi niet zo heel veel geheimen meer nadat eerder al een ongecamoufleerd exemplaar gespot werd en we gisteren exclusief onze handen wisten te leggen op een instructieboekje waarin onder andere de vermogens stonden vermeldt.

Aan kleine velgen doet Peugeot niet, standaard staat de GTi 250 al op 18-inch velgen (optioneel 19 inch) en ligt de koets 11 mm lager dan een standaard 308. De forse wielen bieden ook uitstekend zicht op de flinke remklauwen die aan de voorzijde zijn gemonteerd. Mochten de wielen en remmen nog niet voldoende weggeven, dan zijn daar de wat agressievere bumpers en een speciale grille die voorbehouden blijft aan de GTi.

Duo Penotti

Ook de bijzondere half-om-half paintjob, die we voor het eerst op het studiemodel zagen, is gewoon te krijgen op het productiemodel. Peugeot noemt het ‘Coup Franche’ en je kunt het alleen aankruisen wanneer je kiest voor de 270 pk-sterke 308 GTi. Maar die wilde je toch al.

Al is het maar omdat je dan 19-inch wielen krijgt die per stuk twee kilo lichter zijn dan de 18-inch exemplaren van de GTi 250. Dat lijkt niet veel, maar bij het onafgeveerde gewicht is elke kilo meegenomen. Die winst wordt overigens weer deels teniet gedaan door de grotere remschijven voor: 380 mm voor, ten opzichte van 330 mm voor de GTi 250. Achter zitten in beide gevallen schijven met een diameter van 268 mm. Daarnaast krijg je standaard met leer overtrokken sportstoelen in de rapste GTi, terwijl je in de 250 pk-variant standaard op stof zit.

Peugeot 308 GTi

Prestaties

Genoeg over het uiterlijk, hoe rap is de 308 GTi eigenlijk? De 270 pk-versie van de 1.6 e-THP-motor is goed voor een sprint van 0-100 km/u in precies 6 seconden, de 250 pk-versie heeft daar 0.2 seconden langer voor nodig. Over topsnelheid heeft Peugeot het niet (we gokken op ca. 250 km/u), wel doen de GTI 270 en 250 de 1000m met staande start in respectievelijk 25.3 en 25.6 seconden.

Op een bochtig circuit wordt het verschil tussen de twee versies waarschijnlijk iets groter, de GTi 270 krijgt namelijk standaard een Torsen-differentieel met beperkte slip, zodat je bij het uitkomen van een bocht net wat eerder en fanatieker op het gas kan. Het systeem verdeelt het koppel van 330 Nm over de voorwielen, waarbij het wiel met het meeste grip ook het meeste koppel krijgt.

Het is nog even afwachten wanneer de 308 GTi in de Peugeot-showroom te vinden is, ook over de prijs tasten we nog in het duister.

Update 06-08 – de prijzen zijn bekend: € 37.400,- voor de GTi 250, en € 40.400,- voor de GTi 270.



60 reacties

Die ziet er echt goed uit. Hopelijk binnenkort een rijtest!
Gaaf ding! Had alleen wel meer mogen lijken op die two-tone concept car nmo.
Prachtige wagen, doe dit maar ipv de golf zeker in die two-tone uitvoering!
Is net als bij de 208 geen halve wrap maar echt spuitwerk.. Wel ballen van Peugeot dat je het echt kan bestellen!
Ah thp, laat maar zitten dan.
@sleepyj: het is inmiddels al een hele tijd geen 2009 meer.
@ThomasBol: Zíjn naam is niet voor niks sleepyj.
@thomasbol: het blok is nog steeds dramatisch, veel problemen mee. Is wel wat verbeterd, maar verwacht geen wonderen. En inderdaad dat al sinds 2009. Psa had in ieder geval de naam van het blok moeten veranderen, want de imagoschade heeft het blok zowieso al.
@sleepyj:

Dan had VAG ook al lang de naam van z’n TSI-olieboten moeten veranderen. ;)
@sleepyj: Dan ben ik wel benieuwd hoeveel/welke problemen je er mee hebt, of is het ‘van horen zeggen’?
@motoragent: ik werk in de juiste branche om ze vaak genoeg voorbij te zien komen.
Mooi ding! Maar is ‘ie ook verkrijgbaar in die twee kleuren?
@kickass: L-e-z-e-n.

Ot: gave wagen. :)
@wouth: Ik durf te wedden dat het er net nog niet stond. ;)
@kickass: stond er echt al vanaf moment 1 ;)
@jvthof: Het was nog vroeg.
@kickass: lezen blijft moeilijk blijkbaar. Coup Franche!!
@SnowRider @jrk68 @kevin82: L-e-z-e-n jullie anders ff de reply van @wouth. @kickass is er al op gewezen dat hij moet lezen… hé. dat rijmt…. :)
@Rick-dos:
Soms kruisen dat soort dingen, opa typt niet zo vlot op de vroege morgen.
@kickass:
Lees de tekst even😎

Ot: het is dat ik de boyracers een beetje ontgroeid ben, anders was ik toch even bij de Peugeot dealer langs gegaan met mijn checkboek.
@jrk68: Om aan te kruisen dat je de auto gezien hebt?
@jpo26:
Nee simpele om hem te kopen, aankruisen kan prima zonder checkboek, of moet ik je de betekenis van dat woord ook uitleggen.😜
@jrk68: ja doe maar even dan ben nu wel benieuwd
@kickass: lezen ;-) staat er! Het antwoord is ja en is geen wrap maar echt spuitwerk
Het gewicht is alvast veelbelovend, maar Peugeot heeft al in 20 jaar geen echte GTI meer gemaakt. Ik ben benieuwd of ze het deze keer wel hebben aangedurfd…
@mrs250: de 208 gti by peugeot sport kwam voor zover ik heb gelezen en gehoord heel dicht in de buurt hoor ;)
@mrs250: Peugeot 206 RC. Is de 306 en 106 al zo lang uit productie?
Mooi en dik sportstuurtje ook. Versnellingspook ook precies op de juiste hoogte. Ziet er allemaal prima uit.
@Rick-dos: jammer van de halfords styling van de pook
Toch wel een kanshebber om ergens de komende jaren aan te schaffen!

Is, afgezien van de two tone versie, gewoon een heel ingetogen auto die je zonder problemen dagelijks kan gebruiken.

Vraag aan AB:
Vanwaar de conclusie dat de 330mm remmen setup lichter is als de 380mm setup?!
De schijven zelf zullen allicht iets lichter zijn, maar ik weet 100% zeker dat de Alcon klauwen van 380mm setup lichter zijn dan die van de 330mm setup!
M.a.w. Het kan zomaar zijn dat de 380mm setup alsnog lichter is als de 330mm setup!
@ds3thp: Lastig te zeggen altijd, vaak zijn degelijke klauwen op zich zwaarder bij grotere schijven. Schijven kunnen soms lichter zijn door voornamelijk de constructie van de hub (weet naam niet precies, iig het “montage” deel) die ook van aluminium gemaakt wordt. Maar je hebt gelijk het hoeft niet zoveel te schelen.

Desalnietemin, 380mm schijven op een 308… beetje voor de show lijkt me
@imdoctorbob: vaak zijn standaard remklauwen van staal en de klauwen van Alcon zijn van Aluminium!

Qua schijven is het zo dat grote schijven soms 2 delig zijn en de hub / Bell inderdaad ook van aluminium is!

Deze setup is trouwens niet voor de “show” hoor, het remt ook nog eens als een malle!
Een Megane RS heeft trouwens ook al 350mm en de Trophy zelfs nog meer!
Gaaf ding!
Je hebt saaie jaren van peugeot en ook leuke, volgensmij gaam we heel wat lekkers van peugeot aankomende tijd meemaken
Ik wacht wel op de eerste tests. Vermogen is niet alles bij een hothatch, dus je kunt als een malle met PK’s strooien maar dat zegt weinig.
Sinds de 306 xsi heeft Peugeot weinig leuks geleverd, dus ik ben echt benieuwd of ze een heuse GTi hebben afgeleverd, of een compromis hebben gedaan.

En 2 kleuren is grappig, maar niet meer dan dat.
Het is niet iconisch of zo.
@awesome: ik denk dat dat ook wel goed zit!
De RCZ R komt er in de tests ook bijzonder goed uit en wordt verkozen boven een BRZ of 370Z Nismo
@awesome: de duo penotti word denk ik inderdaad niet veel geleverd straks.
@dutchdriftking: klopt. Dat is namelijk te opvallend voor de Nederlandse leasert…
@e1000bmw523i: Buiten dat het op valt vind ik het ook gewoon echt niet mooi….
Heerlijke bak! Sowieso altijd voor de 270pk versie gaan, dat torsen differentieel is essentieel. Maakt de 250pk versie ook overbodig eigenlijk… Als ‘ie net zo goed is als de 208 Gti 30th hebben ze (weer) een winnaar.
@trustmeiamanengineer: precies! En vergeet niet dat binnenkort de golf GTI clubsport bij de dealer staat, die komt dicht in de buurt wat vermogen betreft.
nu is een megane rs of een golf gti makkelijk te chippen naar 300+ pk maar deze 1.6 lijkt me al aardig aan z’n limiet geperst te zijn. als tie net zo goed is en verkoopt al alle andere peugots gti’s gaan we hem weer weinig zien.
Oeh god, die tweekleurige lak, gewaagd! Vond de grijze van de spyshots alleen wel mooier dan deze persplaten.
@knipperlichtje: Ja, je bent Hollands. Je houdt van wit/grijs/zwart en alles wat daartussen valt.
Ze hadden er van mij best ”308 Sport” op kunnen plakken want het uiterlijk is wel erg tam voor een gti. Van binnen is hij trouwens prachtig!
“Met 250 of zelfs 270 pk is hij een stuk vermogender dan de Volkswagen Golf GTI en troeft de snelste versie ook nipt de 265 pk-sterke Megane RS af.”
Ja, dus? Je vergeet even dat er ook een 275pk sterke straatversie van de Megane is, @dizono?
Dikke auto, wat mij betreft is het uiterlijk al dik geslaagd. Als het ook nog eens goed stuurt kan het niet anders dan een fijne auto worden. Ik ben wel benieuwd hoe snel die 275 pk aanvoelen. Kleine motoren met veel vermogen kunnen wel eens wat tammer aanvoelen.
En wat ook al eerder gemeld is: de laatste versie van de Megane RS heeft ook 275 pk.
@RRenault: Kost je wel bijna 50k, maar hij is er.
Honda Civic Type R
@gop1: turbogat en picknicktafelsyndroom.
@e1000bmw523i: Turbogat is klein en bovendien juist leuk. Picknicktafel is daadwerkelijk functioneel.
En wie koopt hem echt? Juist niemand… jonge gasten pakken allemaal een Golf
@schellekens006: en alleen 50+ers kunnen een GTI betalen.
@schellekens006:
De oudere garde, verstand komt immers met de jaren.
Vandaag nog een jongere collega behoed voor een kostbare blunder, de drommel wilde een Golf kopen.😎
@schellekens006: Wie koopt überhaupt nog een nieuwe auto…?
Gaaf!
Het is absoluut en voor de volle honderd procent puur persoonlijk en subjectief, maar ondanks alle coole cijfers doet het me helemaal niks. Het koetswerkontwerp bij Peugeot, het blijft behelpen. En als een wagen die tijdens het rijden emoties moet losmaken, dat niet voor elkaar krijgt bij het er naar kijken, dan is het voor mij een dikke faal. Misschien toch beter het design terug uitbesteden, zoals ze dat bij de 406 coupé hadden gedaan? Of gaan ze zich halsstarrig blijven vastrijden met hun anti-design?
€208! (Hoop ik) :)
Ziet er goed uit! Maar toch liever een focus rs

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).