• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Helemaal officieel: de Peugeot 308 GTi 250 / 270

Auteur: Dizono, gepost 18 juni 2015 om 07:20 – 60 Reacties

Afbeelding Helemaal officieel: de Peugeot 308 GTi 250 / 270Afbeelding Helemaal officieel: de Peugeot 308 GTi 250 / 270Afbeelding Helemaal officieel: de Peugeot 308 GTi 250 / 270Afbeelding Helemaal officieel: de Peugeot 308 GTi 250 / 270Afbeelding Helemaal officieel: de Peugeot 308 GTi 250 / 270Afbeelding Helemaal officieel: de Peugeot 308 GTi 250 / 270Afbeelding Helemaal officieel: de Peugeot 308 GTi 250 / 270Afbeelding Helemaal officieel: de Peugeot 308 GTi 250 / 270

Peugeot 308 GTi
We hebben er lang op moeten wachten, maar eindelijk gaat Peugeot zich weer serieus mengen in de strijd om de lekkerste hothatch. Met 250 of zelfs 270 pk is hij een stuk vermogender dan de Volkswagen Golf GTI en troeft de snelste versie ook nipt de 265 pk-sterke Megane RS af.

Stiekem heeft de Peugeot 308 GTi niet zo heel veel geheimen meer nadat eerder al een ongecamoufleerd exemplaar gespot werd en we gisteren exclusief onze handen wisten te leggen op een instructieboekje waarin onder andere de vermogens stonden vermeldt.

Aan kleine velgen doet Peugeot niet, standaard staat de GTi 250 al op 18-inch velgen (optioneel 19 inch) en ligt de koets 11 mm lager dan een standaard 308. De forse wielen bieden ook uitstekend zicht op de flinke remklauwen die aan de voorzijde zijn gemonteerd. Mochten de wielen en remmen nog niet voldoende weggeven, dan zijn daar de wat agressievere bumpers en een speciale grille die voorbehouden blijft aan de GTi.

Duo Penotti

Ook de bijzondere half-om-half paintjob, die we voor het eerst op het studiemodel zagen, is gewoon te krijgen op het productiemodel. Peugeot noemt het ‘Coup Franche’ en je kunt het alleen aankruisen wanneer je kiest voor de 270 pk-sterke 308 GTi. Maar die wilde je toch al.

Al is het maar omdat je dan 19-inch wielen krijgt die per stuk twee kilo lichter zijn dan de 18-inch exemplaren van de GTi 250. Dat lijkt niet veel, maar bij het onafgeveerde gewicht is elke kilo meegenomen. Die winst wordt overigens weer deels teniet gedaan door de grotere remschijven voor: 380 mm voor, ten opzichte van 330 mm voor de GTi 250. Achter zitten in beide gevallen schijven met een diameter van 268 mm. Daarnaast krijg je standaard met leer overtrokken sportstoelen in de rapste GTi, terwijl je in de 250 pk-variant standaard op stof zit.

Peugeot 308 GTi

Prestaties

Genoeg over het uiterlijk, hoe rap is de 308 GTi eigenlijk? De 270 pk-versie van de 1.6 e-THP-motor is goed voor een sprint van 0-100 km/u in precies 6 seconden, de 250 pk-versie heeft daar 0.2 seconden langer voor nodig. Over topsnelheid heeft Peugeot het niet (we gokken op ca. 250 km/u), wel doen de GTI 270 en 250 de 1000m met staande start in respectievelijk 25.3 en 25.6 seconden.

Op een bochtig circuit wordt het verschil tussen de twee versies waarschijnlijk iets groter, de GTi 270 krijgt namelijk standaard een Torsen-differentieel met beperkte slip, zodat je bij het uitkomen van een bocht net wat eerder en fanatieker op het gas kan. Het systeem verdeelt het koppel van 330 Nm over de voorwielen, waarbij het wiel met het meeste grip ook het meeste koppel krijgt.

Het is nog even afwachten wanneer de 308 GTi in de Peugeot-showroom te vinden is, ook over de prijs tasten we nog in het duister.

Update 06-08 – de prijzen zijn bekend: € 37.400,- voor de GTi 250, en € 40.400,- voor de GTi 270.

Ook interessant!

  • Peugeot 308 SW is even wennen
    Peugeot 308 SW is even wennen
  • Peugeot 206 GTI's beleven eerste Junkyardrace op TT Assen!
    Peugeot 206 GTI's beleven eerste Junkyardrace op TT Assen!
  • Peugeot 206 GTI: dashboard flocken (en wat is dat?)
    Peugeot 206 GTI: dashboard flocken (en wat is dat?)
  • Goedkoopste Peugeot 208 GTI
    De goedkoopste Peugeot 208 GTI heeft een kleurtje

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

308, goodwood-2015, gti, Peugeot, rood, two-tone

Vorig bericht: « Wie is Top Gear-presentator Chris Evans?
Volgend bericht: Dit is de goedkoopste Aston Martin-occasion van Nederland »

Lees Interacties

Reacties

  1. autofanaat11 zegt

    18 juni 2015 om 07:22

    Die ziet er echt goed uit. Hopelijk binnenkort een rijtest!

    Login om te reageren
  2. jaguarjunk zegt

    18 juni 2015 om 07:22

    Gaaf ding! Had alleen wel meer mogen lijken op die two-tone concept car nmo.

    Login om te reageren
  3. bouwvakkert zegt

    18 juni 2015 om 07:25

    Prachtige wagen, doe dit maar ipv de golf zeker in die two-tone uitvoering!

    Login om te reageren
  4. kevin82 zegt

    18 juni 2015 om 07:37

    Is net als bij de 208 geen halve wrap maar echt spuitwerk.. Wel ballen van Peugeot dat je het echt kan bestellen!

    Login om te reageren
  5. sleepyj zegt

    18 juni 2015 om 07:41

    Ah thp, laat maar zitten dan.

    Login om te reageren
    • ThomasBol zegt

      18 juni 2015 om 08:00

      @sleepyj: het is inmiddels al een hele tijd geen 2009 meer.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        18 juni 2015 om 09:49

        @ThomasBol: Zíjn naam is niet voor niks sleepyj.

        Login om te reageren
      • sleepyj zegt

        18 juni 2015 om 12:40

        @thomasbol: het blok is nog steeds dramatisch, veel problemen mee. Is wel wat verbeterd, maar verwacht geen wonderen. En inderdaad dat al sinds 2009. Psa had in ieder geval de naam van het blok moeten veranderen, want de imagoschade heeft het blok zowieso al.

        Login om te reageren
        • stefanvts16v zegt

          18 juni 2015 om 12:58

          @sleepyj:

          Dan had VAG ook al lang de naam van z’n TSI-olieboten moeten veranderen. ;)

          Login om te reageren
        • motoragent zegt

          18 juni 2015 om 13:12

          @sleepyj: Dan ben ik wel benieuwd hoeveel/welke problemen je er mee hebt, of is het ‘van horen zeggen’?

          Login om te reageren
          • sleepyj zegt

            18 juni 2015 om 15:05

            @motoragent: ik werk in de juiste branche om ze vaak genoeg voorbij te zien komen.

            Login om te reageren
  6. kickass zegt

    18 juni 2015 om 07:46

    Mooi ding! Maar is ‘ie ook verkrijgbaar in die twee kleuren?

    Login om te reageren
    • WoutH zegt

      18 juni 2015 om 07:48

      @kickass: L-e-z-e-n.

      Ot: gave wagen. :)

      Login om te reageren
      • kickass zegt

        18 juni 2015 om 08:04

        @wouth: Ik durf te wedden dat het er net nog niet stond. ;)

        Login om te reageren
        • jvthof zegt

          18 juni 2015 om 11:16

          @kickass: stond er echt al vanaf moment 1 ;)

          Login om te reageren
          • kickass zegt

            18 juni 2015 om 11:33

            @jvthof: Het was nog vroeg.

            Login om te reageren
    • SnowRider zegt

      18 juni 2015 om 07:50

      @kickass: lezen blijft moeilijk blijkbaar. Coup Franche!!

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        18 juni 2015 om 08:06

        @SnowRider @jrk68 @kevin82: L-e-z-e-n jullie anders ff de reply van @wouth. @kickass is er al op gewezen dat hij moet lezen… hé. dat rijmt…. :)

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          18 juni 2015 om 16:43

          @Rick-dos:
          Soms kruisen dat soort dingen, opa typt niet zo vlot op de vroege morgen.

          Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      18 juni 2015 om 07:52

      @kickass:
      Lees de tekst even?

      Ot: het is dat ik de boyracers een beetje ontgroeid ben, anders was ik toch even bij de Peugeot dealer langs gegaan met mijn checkboek.

      Login om te reageren
      • jpo26 zegt

        18 juni 2015 om 08:49

        @jrk68: Om aan te kruisen dat je de auto gezien hebt?

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          18 juni 2015 om 16:45

          @jpo26:
          Nee simpele om hem te kopen, aankruisen kan prima zonder checkboek, of moet ik je de betekenis van dat woord ook uitleggen.?

          Login om te reageren
          • jpo26 zegt

            18 juni 2015 om 22:32

            @jrk68: ja doe maar even dan ben nu wel benieuwd

            Login om te reageren
    • kevin82 zegt

      18 juni 2015 om 07:53

      @kickass: lezen ;-) staat er! Het antwoord is ja en is geen wrap maar echt spuitwerk

      Login om te reageren
  7. mrs250 zegt

    18 juni 2015 om 07:57

    Het gewicht is alvast veelbelovend, maar Peugeot heeft al in 20 jaar geen echte GTI meer gemaakt. Ik ben benieuwd of ze het deze keer wel hebben aangedurfd…

    Login om te reageren
    • jeroen13 zegt

      18 juni 2015 om 08:16

      @mrs250: de 208 gti by peugeot sport kwam voor zover ik heb gelezen en gehoord heel dicht in de buurt hoor ;)

      Login om te reageren
    • xiran zegt

      18 juni 2015 om 09:00

      @mrs250: Peugeot 206 RC. Is de 306 en 106 al zo lang uit productie?

      Login om te reageren
  8. Rick-dos zegt

    18 juni 2015 om 08:08

    Mooi en dik sportstuurtje ook. Versnellingspook ook precies op de juiste hoogte. Ziet er allemaal prima uit.

    Login om te reageren
    • sjontheking zegt

      18 juni 2015 om 08:42

      @Rick-dos: jammer van de halfords styling van de pook

      Login om te reageren
  9. ds3thp zegt

    18 juni 2015 om 08:25

    Toch wel een kanshebber om ergens de komende jaren aan te schaffen!

    Is, afgezien van de two tone versie, gewoon een heel ingetogen auto die je zonder problemen dagelijks kan gebruiken.

    Vraag aan AB:
    Vanwaar de conclusie dat de 330mm remmen setup lichter is als de 380mm setup?!
    De schijven zelf zullen allicht iets lichter zijn, maar ik weet 100% zeker dat de Alcon klauwen van 380mm setup lichter zijn dan die van de 330mm setup!
    M.a.w. Het kan zomaar zijn dat de 380mm setup alsnog lichter is als de 330mm setup!

    Login om te reageren
    • imdoctorbob zegt

      18 juni 2015 om 09:16

      @ds3thp: Lastig te zeggen altijd, vaak zijn degelijke klauwen op zich zwaarder bij grotere schijven. Schijven kunnen soms lichter zijn door voornamelijk de constructie van de hub (weet naam niet precies, iig het “montage” deel) die ook van aluminium gemaakt wordt. Maar je hebt gelijk het hoeft niet zoveel te schelen.

      Desalnietemin, 380mm schijven op een 308… beetje voor de show lijkt me

      Login om te reageren
      • ds3thp zegt

        18 juni 2015 om 09:36

        @imdoctorbob: vaak zijn standaard remklauwen van staal en de klauwen van Alcon zijn van Aluminium!

        Qua schijven is het zo dat grote schijven soms 2 delig zijn en de hub / Bell inderdaad ook van aluminium is!

        Deze setup is trouwens niet voor de “show” hoor, het remt ook nog eens als een malle!
        Een Megane RS heeft trouwens ook al 350mm en de Trophy zelfs nog meer!

        Login om te reageren
  10. pudi zegt

    18 juni 2015 om 08:28

    Gaaf ding!

    Login om te reageren
  11. henkhupelschoten zegt

    18 juni 2015 om 08:28

    Je hebt saaie jaren van peugeot en ook leuke, volgensmij gaam we heel wat lekkers van peugeot aankomende tijd meemaken

    Login om te reageren
  12. awesome zegt

    18 juni 2015 om 08:43

    Ik wacht wel op de eerste tests. Vermogen is niet alles bij een hothatch, dus je kunt als een malle met PK’s strooien maar dat zegt weinig.
    Sinds de 306 xsi heeft Peugeot weinig leuks geleverd, dus ik ben echt benieuwd of ze een heuse GTi hebben afgeleverd, of een compromis hebben gedaan.

    En 2 kleuren is grappig, maar niet meer dan dat.
    Het is niet iconisch of zo.

    Login om te reageren
    • ds3thp zegt

      18 juni 2015 om 08:53

      @awesome: ik denk dat dat ook wel goed zit!
      De RCZ R komt er in de tests ook bijzonder goed uit en wordt verkozen boven een BRZ of 370Z Nismo

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      18 juni 2015 om 09:19

      @awesome: de duo penotti word denk ik inderdaad niet veel geleverd straks.

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        18 juni 2015 om 09:28

        @dutchdriftking: klopt. Dat is namelijk te opvallend voor de Nederlandse leasert…

        Login om te reageren
        • Dutchdriftking zegt

          18 juni 2015 om 09:58

          @e1000bmw523i: Buiten dat het op valt vind ik het ook gewoon echt niet mooi….

          Login om te reageren
  13. trustmeiamanengineer zegt

    18 juni 2015 om 08:55

    Heerlijke bak! Sowieso altijd voor de 270pk versie gaan, dat torsen differentieel is essentieel. Maakt de 250pk versie ook overbodig eigenlijk… Als ‘ie net zo goed is als de 208 Gti 30th hebben ze (weer) een winnaar.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      18 juni 2015 om 09:20

      @trustmeiamanengineer: precies! En vergeet niet dat binnenkort de golf GTI clubsport bij de dealer staat, die komt dicht in de buurt wat vermogen betreft.

      Login om te reageren
  14. FB_100002177943068 zegt

    18 juni 2015 om 09:12

    nu is een megane rs of een golf gti makkelijk te chippen naar 300+ pk maar deze 1.6 lijkt me al aardig aan z’n limiet geperst te zijn. als tie net zo goed is en verkoopt al alle andere peugots gti’s gaan we hem weer weinig zien.

    Login om te reageren
  15. knipperlichtje zegt

    18 juni 2015 om 09:22

    Oeh god, die tweekleurige lak, gewaagd! Vond de grijze van de spyshots alleen wel mooier dan deze persplaten.

    Login om te reageren
    • marikoelolo zegt

      18 juni 2015 om 09:37

      @knipperlichtje: Ja, je bent Hollands. Je houdt van wit/grijs/zwart en alles wat daartussen valt.

      Login om te reageren
  16. clarkson zegt

    18 juni 2015 om 09:22

    Ze hadden er van mij best ”308 Sport” op kunnen plakken want het uiterlijk is wel erg tam voor een gti. Van binnen is hij trouwens prachtig!

    Login om te reageren
  17. e1000bmw zegt

    18 juni 2015 om 09:32

    “Met 250 of zelfs 270 pk is hij een stuk vermogender dan de Volkswagen Golf GTI en troeft de snelste versie ook nipt de 265 pk-sterke Megane RS af.”
    Ja, dus? Je vergeet even dat er ook een 275pk sterke straatversie van de Megane is, @dizono?

    Login om te reageren
  18. nibor zegt

    18 juni 2015 om 10:16

    Dikke auto, wat mij betreft is het uiterlijk al dik geslaagd. Als het ook nog eens goed stuurt kan het niet anders dan een fijne auto worden. Ik ben wel benieuwd hoe snel die 275 pk aanvoelen. Kleine motoren met veel vermogen kunnen wel eens wat tammer aanvoelen.

    Login om te reageren
  19. nibor zegt

    18 juni 2015 om 10:19

    En wat ook al eerder gemeld is: de laatste versie van de Megane RS heeft ook 275 pk.

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      18 juni 2015 om 11:28

      @RRenault: Kost je wel bijna 50k, maar hij is er.

      Login om te reageren
  20. gop1 zegt

    18 juni 2015 om 11:18

    Honda Civic Type R

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      18 juni 2015 om 11:29

      @gop1: turbogat en picknicktafelsyndroom.

      Login om te reageren
      • gop1 zegt

        18 juni 2015 om 13:26

        @e1000bmw523i: Turbogat is klein en bovendien juist leuk. Picknicktafel is daadwerkelijk functioneel.

        Login om te reageren
  21. schellekens006 zegt

    18 juni 2015 om 11:46

    En wie koopt hem echt? Juist niemand… jonge gasten pakken allemaal een Golf

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 juni 2015 om 13:51

      @schellekens006: en alleen 50+ers kunnen een GTI betalen.

      Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      18 juni 2015 om 16:47

      @schellekens006:
      De oudere garde, verstand komt immers met de jaren.
      Vandaag nog een jongere collega behoed voor een kostbare blunder, de drommel wilde een Golf kopen.?

      Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      18 juni 2015 om 17:29

      @schellekens006: Wie koopt überhaupt nog een nieuwe auto…?

      Login om te reageren
  22. scottishcarspotter2000 zegt

    18 juni 2015 om 11:51

    Gaaf!

    Login om te reageren
  23. BaRa zegt

    18 juni 2015 om 17:04

    Het is absoluut en voor de volle honderd procent puur persoonlijk en subjectief, maar ondanks alle coole cijfers doet het me helemaal niks. Het koetswerkontwerp bij Peugeot, het blijft behelpen. En als een wagen die tijdens het rijden emoties moet losmaken, dat niet voor elkaar krijgt bij het er naar kijken, dan is het voor mij een dikke faal. Misschien toch beter het design terug uitbesteden, zoals ze dat bij de 406 coupé hadden gedaan? Of gaan ze zich halsstarrig blijven vastrijden met hun anti-design?

    Login om te reageren
  24. philipf zegt

    18 juni 2015 om 17:18

    €208! (Hoop ik) :)

    Login om te reageren
  25. mrrallycross zegt

    19 juni 2015 om 08:41

    Ziet er goed uit! Maar toch liever een focus rs

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North