Je wilt per sé in een nobele Brit rijden, maar je hebt niet de knaken voor een gloednieuw exemplaar. Hoeveel moet je dan bij elkaar sprokkelen? We hebben het verlossende antwoord voor je!
In navolging van de goedkoopste Ferrari en Lamborghini van Nederland, zijn we opzoek gegaan naar de meest betaalbare Aston Martin van ons land. Dat is een DB7 uit september 1996 met een goede 165.585 kilometer aan ervaring, die je 21.950 euro kost. Onder de kap van zo’n vroege DB7 geen V12, maar een 3.2-liter zes-in-lijn met 335 pk, in dit geval gekoppeld aan een automaat. Dat maakt de DB7 allerminst tot een zeer snelle sportwagen, in deze uitvoering is het meer een vlotte GT.
De schitterende DB7 is heerlijk ingetogen en veel minder ‘kijk mij eens’ dan de nieuwere Aston’s, zeker in deze donkerblauwe kleur. Het design is van de hand van Ian Callum en wordt dikwijls toegedicht tijdloos te zijn. Daar zijn we het niet helemaal mee eens, de jaartjes zijn de DB7 ondertussen behoorlijk aan te zien. Niet dat dat erg is overigens, het blijft een schitterende wagen.
Dat de DB7 uit de jaren ’90 stamt, is al helemaal in het interieur goed zichtbaar. Veel leer en hout worden moeiteloos afgewisseld met grote plastic knoppen uit Ford Escort’s en Mondeo’s uit die jaren. De kleurstelling is -zoals zo vaak bij Aston Martin- aan smaak onderhevig, maar we hebben gekkere kleurcombinaties gezien.
Is zo’n DB7 een beetje een veilige investering voor de toekomst? Mjah, een net exemplaar zal niet snel minder waard worden en heeft zeker klassiekerpotentie. Vergis je echter niet in de kosten die komen kijken bij het rijdend houden van zo’n Britse gentleman en ook de onderdelen zijn allerminst goedkoop. De achterlichtjes kun je nog eenvoudig scoren bij de Mazda-dealer, voor de buitenspiegels kun je naar Citroën, maar voor veel andere onderdelen ben je aan de beurt.
Yes, fiets er elke dag langs. Sparen!
@autonieuwsvandestraatje: oops, en mezelf verraden als fietsende autoblogger
@autonieuwsvandestraatje: Val jij even door je fietsmand.
@clarkson: Haa! Zo’n scherpte al rond de klok van half 10.
Maar durf het niet aan in de binnenstad met al die grachten en lamme studenten
Dan liever ietsje langer doorsparen en dan deze:
BMW M3 3.2 Coupe
€ 29.950
Bouwjaar
1997 (E36) – 321 pk
Kilometerstand
67.000 km
http://500e.nl/voorraad/
@centho: Dan betaal ik liever 21 voor deze en dat ik die andere 9.000 bloed op het onderhoud dan dat ik 30.000 euro neerleg voor een E36, ook al is het waardevol spul
@granlusso:
@centho: Ik zou ff naar Vught of Uden rijden voor een exemplaar met handbak…
@centho: 30k? daar heb je bijna een m3 e92 voor laat staan een (nette!) m3 e46
@lekkaah: Dat is dus geen Aston Martin. Al zou ik het zelf ook wel weten.
@centho: of een e92 voor 30k met een tonnetje op de klok!
@centho: overpriced
Moah toch een beetje een crisis model, van ik wil wel maar kan niet roept zoiets bij me op eerlijk gezegd. In een Aston moet een grommende dikke V12 liggen naar mijn mening.
@bofkont: Niks mis met een mooie 6 in lijn, een Aston Martin is sowieso meer een GT, zeker de DB7…
@griffendahl: oh er is zeker niets mis mee maar een AM moet naar mijn mening/idee power in overvloed hebben.
@bofkont: Een GT als de db7 is ook prima geholpen met een fijne L6. Misschien meer een kwestie van wel kunnen, maar niet zo nodig hoeven.
Belang hechten aan hoe iets hoort te zijn is sowieso voor volgers.
@bofkont: hoewel er wat mij betreft niets boven een atmosferische 12-cilinder gaat, past een 6-in-lijn perfect bij Aston-Martin. Zie bijv. de DB Mark III, DB4, DB5 en DB6.
@bofkont: nou, ik zou denk ik ook liever de 6L hebben dan de V12. Ben meer van “efficiënt” dan van “overdadig”. Houd ook meer van Italiaanse V8s dan van muscle cars. Mooie auto.
Verkocht ?
@pikkie: succes pik ?
Blijft voor mij eigenlijk een van de mooiste Astons.
Ik heb een keer met vrienden een Ford Scorpio gekocht voor een roadtrip, het instrumenten paneel en alle knoppen komen inderdaad erg bekent voor.
Maar zelfs met een half interieur van Ford wisten ze dus geen winst te boeken daar.
Ik vond de achterlichten bij dit model altijd al vreemd.. ze passen niet bij de rest, maar dit verklaart een hoop!
Je zet toch niet zo een radio in zo een auto. Dat laat je liever origineel zou ik zeggen. (al is het cassettebandjes luisteren)
@rdamnn: Sowieso überhaupt niet een dergelijke radio. Dat scherm voor al je knopjes is niet praktisch…
@rdamnn: hadden ze vroeger niet al van die cassettebandjes met een aux kabel eraan? Lijkt me een veel betere oplossing
Mooi ding, maar ik heb toch het liefst wel de V12, als je dan AM rijdt, doe het dan goed….
Off topic: tip voor autoblog!
Er staat een Ferrari F92A formule 1 bolide (te koop) bij munsterhuis, misschien leuk voor een artikeltje? Hierbij een stuk dat ad erover schrijft. http://m.ad.nl/ad/mobile/article/detail.do?language=
@250tdf: Linken via mobiel/naar een mobiele site is nooit zo’n succes. Is het deze: http://www.ad.nl/ad/nl/1014/Bizar/article/detail/4079154/2015/06/18/Te-koop-de-echte-F1-racewagen-van-Jean-Alesi.dhtml
@thisguy: Jup die is het! Zie nu zelf ook dat mijn link niet werkt…
Ik vind de cabrio-variant toch net wat mooier.. http://www.autotrader.nl/auto/aston-martin-db7/2001/hardinxveld-giessendam/5a7mc/aston-martin-db7-vantage-volante-origineel-nederla/
Wat een vreemde wielsloten / disk-dingesen hebben die velgen.
De achterlichten kwamen volgens mij rechtstreeks van de Mazda 323f.
Ik zou hem nooit kopen
In tegenstelling tot de goedkoopste Ferrari heb je wel een hele mooie auto. Ik ben bang dat je je kapot schrikt bij het zien van de rekening van de eerste beurt. Wat waarschijnlijk de reden is van de lage prijs. Aan de andere kant, als je het incalculeert en de DB7 laat onderhouden bij een specialist, kan het meevallen.
Het is nog altijd een erg fraaie auto, alhoewel ik de V12 voorkant nog mooier vind, ondanks het feit dat deze is voorzien van een ‘GT’ grille.
@gtwillem: Ik denk dat, in verhouding tot de V12, deze qua running costs een stuk vriendelijker is voor de bankrekening. En persoonlijk vind ik de eerste series het mooist. Later zijn er nog wat lelijke special editions geweest (Alfred Dunhill bodykit….). Blijft een prachtige auto. Jammer van het XJS dna. Daardoor was ie vanbinnen echt krap. De ECU onder de voorstoel helpt ook niet echt natuurlijk.
@E34M5Touring:
Vooral dat hij het gewicht van de XJS heeft geërft vind ik bijzonder spijtig. De DB9 heeft dat dan weer niet, maar die heeft dan weer die te zware V12 en iets mindere looks.
Valt een leuke wagen van te maken als je gaat customizen (ecu op een andere plaats, achterzetels eruit,… ), grotere supercharger,…), maar dat kost wat, en je vernielt de waarde van de wagen ermee als je er ooit vanaf wilt.
@gtwillem: Grote beurt afdingen bij de koop… ;)
Mooi handtasje, en die 6 is meer dan genoeg…
Ik stap iedere dag uit m’n auto alsof het een DB7 is.. De deurgrepen komen namelijk zó uit een MX5..
Veel onderdelen zijn uitwisselbaar met jaguar, wat een hoop scheelt.
De onderhoudskosten zijn best wel te overzien.
Je zou het misschien niet verwachten maar de db7 lijkt momenteel z’n dieptepunt voorbij te zijn. de v12 model zijn zelfs alweer wat in prijs gestegen.
een bekend probleem met deze auto’s zijn een gebrek aan onderhoud aan de SC, terwijl dit vaak gewoon een kwestie is van tijdig olie wisselen,
Een van de mooiste auto’s ooit gemaakt, binnen handbereik!
al zou ik zelf voor de v12 Gt of Gta gaan
De voorkant lijkt net een anaconda
Jammer van die aftermarket achterdempers…
Het gaat erom wat je KUNT rijden voor de prijs van een Golf denk ik.Jaren geleden bij Munsterhuis stond toen een Maserati Quatroporte(model schuin aflopende voorkant)Ook voor 21.000 euro.Rij je wel even Maserati ipv Astra of Golf.
Vind hem nogsteeds erg mooi. Maar toch zou ik hem voor dat geld niet kopen.
Je kan dan wel zeggen dat je Aston Martin rijdt