Trek je chequeboek, Peugeot prijst de 308 GTI

Auteur: , 91 Reacties

Nieuwe ronde, nieuwe prijzen! En in het geval van de Peugeot 308 GTI zijn deze vrij fors.

Met de 308 GTI brengt Peugeot eindelijk weer een echte GTI in het C-segment. Een downsizewondertje met een flink opgefokte 1.6 THP onder de kap, welteverstaan.

Peugeot Nederland gaf zojuist de prijzen vrij van zijn hete vierwieler: € 37.400,- voor de GTi 250, en € 40.400,- voor de GTi 270, wat tevens het enige model is dat leverbaar wordt met de two-tone ‘Coupe franche’-lak. Voor dit bedrag krijg je behalve 20 pk extra ook kuipstoelen, 19 inch velgen en een limited-slip differentieel.

Concurrentie

Om e.e.a. in perspectef te plaatsen hebben we even de huidige prijzen van de concurrentie er bij gezocht:

VW Golf GTI (220 pk) – € 34.390
VW Golf GTI Performance (230 pk) – € 35.950
Ford Focus ST 2 (250 pk) – € 37.110
Renault Mégane RS (265 pk) – € 36.690
Skoda Octavia RS (220 pk) – € 37.590
Seat Leon Cupra (280 pk) – € 36.600
Opel Astra OPC (280 pk) – € 45.895
Honda Civic Type-R (310 pk) – € 44.390
Peugeot 308 GTi 250 – € 37.400
Peugeot 308 GTi 270 – € 40.400

Overigens, Peugeots een-na-laatste GTI in dit segment, de 309 GTI, stond in 1993 voor omgerekend 21.441 euro in de prijslijst. De 306 GTi kostte in 2000 nog omgerekend 25.453 euro. Appels en peren, we weten het, maar we vonden het toch aardig even te melden.



91 reacties

309 gti vergelijken met de 308 is idd appels met peren. Alles is anders.
Persoonlijk zou ik de GTI 250 lekker links laten liggen en zeker die €3000,- extra investeren voor al dat lekkers!
Buiten de genoemde extra’s vergeten jullie ook de 380mm Alcon remmen setup!
@ds3thp: Inderdaad, geweldige auto. Ben alleen benieuwd hoe die two-tone lak zich gaat houden na een paar jaar…
@robbert01: ik zou hem ook niet met die lak bestellen! Je kunt hem ook in normaal metallic zwart, rood of wit krijgen!
Die 2 kleurige lak blijft best dik staan
Wordt een zeldzame auto haha… Hoe durf je het te vragen voor die franse meuk! Alleen al die piepjes wordt je knettergek van. (Richting aanwijzer, deur open en geen gordel om) doe mij maar een gti. Voor de VAG haters onder ons..dan vul ik nog liever elke dag mijn olie bij! ;-)
@kevin82: VW Golf GTI bedoel ik overigens ;-)
@kevin82: ik begrijp hieruit dat jij al in beide auto’s hebt gereden? Dat wil zeggen zowel de 308 GTI als de Golf GTI? Of zijn dit woorden vanuit aannames en meepraten met de Franse auto haters?!
@kevin82: Mijn 604, dat is meuk… (wel leuke meuk), maar deze 308 GTi echt niet!
@willempjuh:
604, nooit maar dan ook nooit meer zulke aparte en ontieglijk mooie metallic kleuren gezien als die wagen ze had.
En dat in combinatie met gele koplampen was het een zeer imposante, zachte, arrogante verschijning…………

En die jonge schreeuwerts weten inderdaad niet wat Meuk is !
@desjonnies: Ik kan mijn ramen niet meer helemaal open doen, want het mechanisme is verroest, ze zuipt als Bonnie St. Claire (geen LPG), de automaat-pook rammelt enorm op de snelweg, in elke bocht glij je weg op de heerlijke leren stoelen en elke keer als je getankt hebt, dan ruikt de hele auto naar benzine…. Maar het is zo’n heerlijke auto!
@kevin82: Jij hebt ook maar het filmpje van Autoweek gekeken waar ze de auto alleen maar aan het afzeiken zijn. Die irritante piepjes zijn niet standaard zo ingesteld, deze klinken normaal gesproken zoals in iedere auto. Echter heeft degene die de auto moest recenseren een voorkeur voor andere auto’s en heeft die piepjes zo ingesteld dat ze inderdaad zo irritant zijn. Dus voordat je een conclusie trekt, ga eerst is in de auto zitten ipv uitgaan van slechte recensie…
@kevin82: ik ben zelf zegmaar VAG fanboy maar jou reactie slaat nergens op. Mijn moedere heeft een 2010 207 en die piept zeker niet meer dan mn vader zn A3. Dat gepiep is et niet meer van deze tijd. Matuurlijk zijn er wel 1000 andere redenen waarom ik liever een Golf GTI of een Leon Cupra zou hebben maar peipjes is daar niet een
@kevin82: Heb geen enke piepje kunnen vinden in de RCZ. Zal bij deze auto niet veel anders zijn. Dat motortje rijdt heerlijk en lekker veel power al bij 2.000 toeren (voor een 1.6 benzine).
@kevin82: ga jij maar lekker genieten van je VAG interieur, die door Peugeot/Citroën gebouwd moet worden! Faurecia heet dat bedrijf en die maken de interieurs voor veel auto’s.
Moet wel fijn voelen als je lekker elke dag in een Frans interieur zit en maar denken dat je Op Duitse stoelen zit!
@rufctr01: Faurecia is een onafhankelijk opererend bedrijf waar PSA toevallig de grootste aandeelhouder van is, dat is wat anders dan zeggen dat PSA interieurs maakt. Het gaat er in de autoindustrie wel wat ingewikkelder aan toe dan ”Hee Faurecia, maak eens even een interieurtje voor de A8”
@rufctr01: zoals bij tegenwoordig alle producten geldt het maakt niet uit wie het maakt, het maakt uit wie het specificeert.
@kevin82: Ik houd van alle piepjes en kraakjes in mijn 205 GTI. Als er spontaan geluiden verdwijnen zou dat betekenen dat ik onderdelen verlies ;)

De 308GTI is van een heel andere kaliber dan de (overigens prachtige) ‘troep’ die ze in de jaren 80/90 gebouwd hebben. De afwerking is ronduit goed en zeker niet slechter dan dat van Volkwagen / elke andere moderne auto.

Ga er maar vanuit dat dit een bommetje is, maar dat je hem inderdaad niet vaak gaat tegenkomen in Nederland.
@kevin82: mijn vorige auto was een 508 en dat is een auto die me nog nooit in de steek heeft gelaten

Mijn huidige auto wel een passat na 13000km iets met de roetfilter auto deed niks meer 17.000 kilometer weer laten staan turbo kapot

Nog een voorbeeld mijn broer gisteren opweg naar zijn vakantie in italie in een golf 7 tdi met 50.000km op de klok turbo naar de kloten.

Dus op betrouwbaarheid hoef je een volkswagen niet te kiezen

En een interieur van een 508 doet tegenwoordig ook niks onder voor iets van vag omdat het interieur bij audi vandaan komt van de peugeot 508

Dus met die rammeltjes en piepjes klopt ook geen snars van

@dirkiii: ik lees dat soort mechanische problemen ook in amt, er staan opvallend veel dure vag modellen met vreemde storingen en oorzaken.
@kevin82:Daar zijn medicijnen voor piepjes en kraakjes in je hoofd….
Die 309 had minder opties dan een gemiddelde 107…Feitelijk bieden auto’s meer waar voor het geld nu..
@mcshine: en toch denk ik dat je meer lol hebt in die 309…
Ondertussen in Wolfsburg, Keulen, Parijs en Mladá Boleslav: Hahahahahahaha.
Willen ze bij Peugeot soms helemaal geen 308 GTI’s verkopen? Hij ziet er gezapig uit en is duurder dan de concurrentie.
@mashell: Ondertussen geldt dit natuurlijk alleen in Nederland, met de CO2-tax en BPM, wordt voor iedereen een duur feestje, maar blijkbaar hebben wij het nog te goed, want het bestaat nog steeds, ondanks al het gemekker.

OT: Leuke auto, ook deze Peug zal wel weer goed zijn. Het is niet mijn kopje thee, maar ik kan het wel waarderen, dat anderen dit kopen, of huren.
Best lastig, want de Megane RS is goedkoper, maar ik vind de Peugeot zo gaaf….
309 de een na laatste GTI? Er was een 306 S16, GTi-6 en Rallye. Van de 307 was er een Feline 2.0, maar dat was niet echt een GTI, van de vorige 308 was er wel een (zeldzaam slechte) GTI.
Klopt toch? 306 GTi is genoemd, leuk dat er nog andere hete versies en specials waren, maar het gaat hier om GTi. Van de 307 en 308 geef je zelf al aan dat er geen echte GTi was. 309 als een-na-laatste lijkt me dus een stelling die gewoon te verdedigen is.
tenzij je de 206 rc een gti mag noemen. Maar dat is meer een special edition.
@xiran: Er gaat niks boven het rijgevoel van een 205 / 309 GTI he;)
Dus ja, als we het over echte gti’s hebben is er na 1994 niks vergelijkbaars meer gebouwd en geef ik Smoke gelijk.
@FlighTom: het rij gevoel zonder stuurbekrachtiging is idd geweldig maar ik zie het meer als een andere generatie en een ander gevoel.

Dat er na 1994 geen echte gti’s meer zijn gebouwd bij peugeot kan je verdedigen. Andere doelgroep en andere vraag, peugeot verdient niet haar geld van liefhebbers. De 308 gti is helaas te duur in de markt gezet. De bouwkwaliteit is net zoals mijn oude 205 gti niet fantastisch.
@FlighTom: de 106 GTI en 306 GTI waren ook briljante wagens… Dus ze gingen nog wel even door 😊
@xiran: in de UK heette die GTi180 dus op zich zou je de RC Een GTI moeten kunnen noemen…
@sir_smokalot: Het is absoluut te verdedigen, maar niet helemaal correct, mijn inziens ;-). Die andere benamingen zijn er omdat Peugeot zelf per land een GTI anders noemt. In het ene land is het S16, in het andere GTI en anders is er nog de RC optie. Of GT. Maar in NL is de 309 GTI, op twee na laastste, als je puur op in NL gevoerde naam kijkt.
@gtwillem: je vergeet de xs, als 1600 was het nagenoeg gti waardig. Ow en er was nog een rallye. (om het lijstje compleet te maken)
@xiran: het was niet als ‘lijstje van alle snelle 306’en bedoeld’ die is namelijk een stukje langer. Maar dit waren 306 GTI’s, en daar ging het Smoke om.

De 306 XS en XSI waren heerlijke wagentjes! Dat sowieso!
@xiran: Ik begrijp niet wat iedereen altijd heeft met die 106 Rallye ?? Zeker niet als tegelijkertijd de Renault williams op de markt was. Of wat denk je van de Fiesta XR2I?
@clarkson: de clio williams was groter, zwaarder en misschien ook wel luxer. Daarnaast was de vanafprijs van de williams veel hoger evenals de ford. Dit maakt de 106rallye veel toegankelijker.
@clarkson:

Die onlangs ontslagen Brit waarop je nickname is gebaseerd heeft in een test lang geleden de Clio en 106 naast elkaar gezet en ondanks het veel hogere vermogen van de Clio waren ze beiden ongeveer net zo snel, met name door de fantastische wegligging van de 106. Was in dat geval dan wel een GTI ipv een Rallye, maar een Rallye compenseert z’n gebrek aan vermogen door een kortere bak en een nog hoogtoeriger karakter.

Een soort van poormans’ Lotus dus… 😉
@stefanvts16v: vergeet niet de remmen van een gti op een rallye te zetten. Die van de gti zijn veeeel beter dan die van de rallye.
@xiran: in mijn geval is de Rallye ge-upgrade naar een 266 mm setup van een 206.
@stefanvts16v: Heb je het dan niet over een 205GTI ?
@clarkson: nope.
@stefanvts16v: Ik bedoel over dat topgear verhaal.
@clarkson: denk het niet, dan passen de 13″ velgen niet meer als je de remmen van een 205 GTI op een 205 rallye zou plaatsen
@griffendahl: het kan wel! alleen de klauwen zitten nagenoeg tegen de velg aan. Ideaal voor winterstalling, niet om mee te rijden.
Ook als SW beschikbaar?
Leuke wagen, maar niet voor mij. Doe mij maar een Leon Cupra station. Relatief scherp geprijst, hele goede techniek en eigenlijk gewoon een mini RS6.
hijs nu al vaal
@sirsmokalot: ik mis de Opel Astra OPC (280 pk) (nog steeds leverbaar) vanaf €45.895, de Honda Civic R (310 pk) vanaf €44.390; als je in de markt bent voor een “hot hatch” zeker 2 auto’s om te overwegen.
Toegevoegd.
Hippe auto! Ik kan alleen echt niet wennen aan dat hooggeplaatste dashboard….
Maar oh zo mooier dan de Golf, ik vind de Megane RS toch de absolute topper die in dit lijstje staat.
@sir_smokalot:

“Overigens, Peugeots een-na-laatste GTI in dit segment, de 309 GTI, stond in 1993 voor omgerekend 21.441 euro in de prijslijst. De 306 GTi kostte in 2000 nog omgerekend 25.453 euro.”

Reken ook nog even de jaarlijkse inflatie door vanaf 1993 en 2002 en ik denk dat het weinig scheelt.

Sterker nog: op basis van 2,5% inflatie per jaar komt de 309 GTI op 36.912 euro en de 306 GTI op 36.863 euro. Daarbij in ogenschouw genomen dat de 308 een stuk ruimer in z’n uitrusting zit, valt dit dus heel erg mee. 😉
@stefanvts16v: heb je dan ook de inflatie op inflatie meegeteld? Of alleen x jaar maal 2,5% gedaan?
@stefanvts16v: de 309 GTI zou nu 32.550 euro moeten kosten, de 306 GTI gaat dan voor 33.416 euro de dealer uit. Hij is dus wel wat omhoog gesprongen qua prijs, maar het is al een stuk minder heftig dan voor correctie.
@knipperlichtje en @garp:

Jullie hebben inderdaad gelijk, rekenfoutje van mijn kant. Neemt idd niet weg dat het prijsverschil niet zo groot is als dat smoke laat voorkomen. 😉
Nee dankje.
Heerlijke wagen, wel vrij prijzig. Je moet wel gek zijn om die GTi250 te kopen (of te verkopen als dealer). Limited slipdiff is essentieel.
Ben benieuwd wat ‘ie over een jaar of 5 tweedehands moet kosten.
Alfa Romeo Giulietta QV €37.950 240pk, lijkt me ook een concurrent!
@maximonster: Jep. Maar als die-hard Alfa liefhebber zou ik toch de 308 kiezen als ik €40k te besteden had… Voordeel van de QV is dat ie wel razendsnel afschrijft, dus hopelijk kan ik die over een paar jaar op de kop tikken.
Een Mini Cooper S met wat leuke goodies kost ook ongeveer dit, maar zie je op elke straathoek…
@punicaoase: met wat ‘leuke goodies’ kost die al snel 50k…
toch wat mis met de image van Peugeot…
Wat is de 309 GTI toch fantastisch, zeker in Miami-blue. De 205, 106 en 306 als GTI, XSI en/of Rallye zijn ook snoepjes. Daarna (vanaf de 206) hebben ze mijn interesse volledig verloren.
Zeker een leuke wagen, maar ik ga toch liever voor de Civic Type-R
De 308 wordt dus de GTI voor de connaisseurs, mensen die de auto op zijn merites beoordelen en verder kijken dan de cijfertjes.

Als boyracer is de Megane de juiste keuze, de 308 schat ik iets volwassener in. Voor zover ik dat op basis van dit stukje en de foto’s kan.
Zwaar overpriced! Niet dat het een lelijke auto is. Maar hij is niet bijzonder, net als de prestaties. Fransen moeten ook helemaal geen sportauto’s proberen te maken.
@clarkson: en waarom niet?? Nu ben je net zo’n hangende, irritante claxon….
@406_v6:
Laat nu maar weg en vervang claxon door misthoorn.
@clarkson: Valt wel mee hoor… Volgens mij is de standaard uitrusting van de Peugeot ook namelijk rijker. Een Golf GTI Performance kost bij mij in ieder geval al €40509,- nog voor ik bij de pagina met opties ben in de configurator. Ik ben in ieder geval benieuwd hoe het stuurt. Meer concurrentie is altijd goed!
@menbren: * rijker namelijk
@menbren: Sorry bij zulke auto’s interesseren me de toeters en bellen niet veel. Het gaan me meer om de prestaties en het uiterlijk. Hij moet lekker hard geveerd zijn, strak in de bochten liggen en een lekker agressief uiterlijk hebben. En volgens mij hebben ze dat bij peugeot niet helemaal begrepen.
Als ik de vermogens vergelijk in het lijstje en de prijzen, valt het volgens mij wel mee hoe hoog de prijzen zijn voor de 308. Ik hoor niemand over een skoda met 220 pk voor dik 37k. De Megane en Leon zijn de enige die wat voordeliger zijn, maar de 308 vind ik persoonlijk mooier.
Jullie kunnen ook nog wel de Leon Cupra met Performance Pack toevoegen!
Dan kom je qua prijs gewoon heel erg dicht in de buurt van de 308 GTI 270
@ds3thp: En als je bij die Cupra ook de Sport stoelen aanvinkt dan zit je gewoon al over de prijs van de 308 GTI 270 heen.

Met andere woorden; de prijs is echt niet zo gek of extreem hoog
@ds3thp: Ben het met je eens! (Maar 40-45 K voor een wagen blijft sowieso veel.)
@menbren: Zeker waar, compleet met je eens!
En blijft uiteindelijk toch een kwestie van smaak, wens, voorkeuren, merken liefde etc.
Van buiten beetje anoniem ding maar ja, daar zijn er wel meer van in dit segment.
Maar voor dat geld zou ik lekker voor de civic type-r gaan!
Ik denk dat ik toch voor de VW Golf GTI Perfonmance zou gaan.Alleen al vanwege de echte platen sperdiff.Bovendien houd je ook nog eens €5000 over.
@centho: het is wel een electronisch platensper en geen mechanisch platensper.

De 308 GTI heeft een Torsen Diff.

Daarnaast moet je wel de basisuitrusting met elkaar vergelijken om te zeggen dat je €5000,- overhoudt.

– 19″ velgen zijn bij de golf een optie
– 5 deuren is bij de golf een optie
– Navigatie is een optie
– De golf heeft geen kuipstoelen, alleen “sport stoelen”
– De remmen zijn niet af fabriek te krijgen

@ds3thp: Gelukkig iemand die opgelet heeft en de genoemde prijzen ook een beetje kan relativeren. Echt super scherpe prijs gezien de concurrentie en wat je er voor krijgt. Vink de opties die je hier opsomt maar even aan in de VW configurator en je zit al op dezelfde prijs. Helemaal netjes dat er een mooi Alcon setje op zit, die standaard remmen van een Golf GTI zijn dan wel erg karig.
@ds3thp: Ja als je de opties gaat vergelijken dan steekt de concurentie er een beetje schraal bij af.Even gekeken op wikipedia.De Peugeot 405T16 had naast de permanente vierwielaandrijving ook een Torsen sperdiff.
Ik heb deze zo veel liever dan al die concurrentie. Hij is voor mij veruit de mooiste. En iedereen die duurste schreeuwt, tijd voor een bril?
Opel Astra OPC (280 pk) – € 45.895
Honda Civic Type-R (310 pk) – € 44.390

Helemaal in die two-tone lak, wat een leuke auto.
40k voor een franse gti veels te duur. Koop dan gelijk een Golf R dan heb je een echte motor en 4 wieldrive. Dan maar een okkazie van een half jaar oud.
Het navigatiesysteem!!! Voor mij al een reden om deze auto niet te kopen.
Focus st aub!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).