Nieuwe ronde, nieuwe prijzen! En in het geval van de Peugeot 308 GTI zijn deze vrij fors.
Met de 308 GTI brengt Peugeot eindelijk weer een echte GTI in het C-segment. Een downsizewondertje met een flink opgefokte 1.6 THP onder de kap, welteverstaan.
Peugeot Nederland gaf zojuist de prijzen vrij van zijn hete vierwieler: € 37.400,- voor de GTi 250, en € 40.400,- voor de GTi 270, wat tevens het enige model is dat leverbaar wordt met de two-tone ‘Coupe franche’-lak. Voor dit bedrag krijg je behalve 20 pk extra ook kuipstoelen, 19 inch velgen en een limited-slip differentieel.
Concurrentie
Om e.e.a. in perspectef te plaatsen hebben we even de huidige prijzen van de concurrentie er bij gezocht:
VW Golf GTI (220 pk) – € 34.390
VW Golf GTI Performance (230 pk) – € 35.950
Ford Focus ST 2 (250 pk) – € 37.110
Renault Mégane RS (265 pk) – € 36.690
Skoda Octavia RS (220 pk) – € 37.590
Seat Leon Cupra (280 pk) – € 36.600
Opel Astra OPC (280 pk) – € 45.895
Honda Civic Type-R (310 pk) – € 44.390
Peugeot 308 GTi 250 – € 37.400
Peugeot 308 GTi 270 – € 40.400
Overigens, Peugeots een-na-laatste GTI in dit segment, de 309 GTI, stond in 1993 voor omgerekend 21.441 euro in de prijslijst. De 306 GTi kostte in 2000 nog omgerekend 25.453 euro. Appels en peren, we weten het, maar we vonden het toch aardig even te melden.
91 reacties
Buiten de genoemde extra’s vergeten jullie ook de 380mm Alcon remmen setup!
604, nooit maar dan ook nooit meer zulke aparte en ontieglijk mooie metallic kleuren gezien als die wagen ze had.
En dat in combinatie met gele koplampen was het een zeer imposante, zachte, arrogante verschijning…………
En die jonge schreeuwerts weten inderdaad niet wat Meuk is !
Moet wel fijn voelen als je lekker elke dag in een Frans interieur zit en maar denken dat je Op Duitse stoelen zit!
De 308GTI is van een heel andere kaliber dan de (overigens prachtige) ‘troep’ die ze in de jaren 80/90 gebouwd hebben. De afwerking is ronduit goed en zeker niet slechter dan dat van Volkwagen / elke andere moderne auto.
Ga er maar vanuit dat dit een bommetje is, maar dat je hem inderdaad niet vaak gaat tegenkomen in Nederland.
Mijn huidige auto wel een passat na 13000km iets met de roetfilter auto deed niks meer 17.000 kilometer weer laten staan turbo kapot
Nog een voorbeeld mijn broer gisteren opweg naar zijn vakantie in italie in een golf 7 tdi met 50.000km op de klok turbo naar de kloten.
Dus op betrouwbaarheid hoef je een volkswagen niet te kiezen
En een interieur van een 508 doet tegenwoordig ook niks onder voor iets van vag omdat het interieur bij audi vandaan komt van de peugeot 508
Dus met die rammeltjes en piepjes klopt ook geen snars van
Willen ze bij Peugeot soms helemaal geen 308 GTI’s verkopen? Hij ziet er gezapig uit en is duurder dan de concurrentie.
OT: Leuke auto, ook deze Peug zal wel weer goed zijn. Het is niet mijn kopje thee, maar ik kan het wel waarderen, dat anderen dit kopen, of huren.
Dus ja, als we het over echte gti’s hebben is er na 1994 niks vergelijkbaars meer gebouwd en geef ik Smoke gelijk.
Dat er na 1994 geen echte gti’s meer zijn gebouwd bij peugeot kan je verdedigen. Andere doelgroep en andere vraag, peugeot verdient niet haar geld van liefhebbers. De 308 gti is helaas te duur in de markt gezet. De bouwkwaliteit is net zoals mijn oude 205 gti niet fantastisch.
De 306 XS en XSI waren heerlijke wagentjes! Dat sowieso!
Die onlangs ontslagen Brit waarop je nickname is gebaseerd heeft in een test lang geleden de Clio en 106 naast elkaar gezet en ondanks het veel hogere vermogen van de Clio waren ze beiden ongeveer net zo snel, met name door de fantastische wegligging van de 106. Was in dat geval dan wel een GTI ipv een Rallye, maar een Rallye compenseert z’n gebrek aan vermogen door een kortere bak en een nog hoogtoeriger karakter.
Een soort van poormans’ Lotus dus… 😉
“Overigens, Peugeots een-na-laatste GTI in dit segment, de 309 GTI, stond in 1993 voor omgerekend 21.441 euro in de prijslijst. De 306 GTi kostte in 2000 nog omgerekend 25.453 euro.”
Reken ook nog even de jaarlijkse inflatie door vanaf 1993 en 2002 en ik denk dat het weinig scheelt.
Sterker nog: op basis van 2,5% inflatie per jaar komt de 309 GTI op 36.912 euro en de 306 GTI op 36.863 euro. Daarbij in ogenschouw genomen dat de 308 een stuk ruimer in z’n uitrusting zit, valt dit dus heel erg mee. 😉
Jullie hebben inderdaad gelijk, rekenfoutje van mijn kant. Neemt idd niet weg dat het prijsverschil niet zo groot is als dat smoke laat voorkomen. 😉
Ben benieuwd wat ‘ie over een jaar of 5 tweedehands moet kosten.
Als boyracer is de Megane de juiste keuze, de 308 schat ik iets volwassener in. Voor zover ik dat op basis van dit stukje en de foto’s kan.
Laat nu maar weg en vervang claxon door misthoorn.
Dan kom je qua prijs gewoon heel erg dicht in de buurt van de 308 GTI 270
Met andere woorden; de prijs is echt niet zo gek of extreem hoog
En blijft uiteindelijk toch een kwestie van smaak, wens, voorkeuren, merken liefde etc.
Maar voor dat geld zou ik lekker voor de civic type-r gaan!
De 308 GTI heeft een Torsen Diff.
Daarnaast moet je wel de basisuitrusting met elkaar vergelijken om te zeggen dat je €5000,- overhoudt.
– 19″ velgen zijn bij de golf een optie
– 5 deuren is bij de golf een optie
– Navigatie is een optie
– De golf heeft geen kuipstoelen, alleen “sport stoelen”
– De remmen zijn niet af fabriek te krijgen
Opel Astra OPC (280 pk) – € 45.895
Honda Civic Type-R (310 pk) – € 44.390
Helemaal in die two-tone lak, wat een leuke auto.